Voor Christenen bestaan er grootse verschillen en van daaruit onbegrip in de balans van Wet en Evangelie.
De uitersten zijn
1) zeer wettisch
2) zeer evangelisch
Hoe bezie jij dit?
Waar sta jij hierin met toelichting.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
MoesTuin schreef:Voor Christenen bestaan er grootse verschillen en van daaruit onbegrip in de balans van Wet en Evangelie.
De uitersten zijn
1) zeer wettisch
2) zeer evangelisch
Hoe bezie jij dit?
Waar sta jij hierin met toelichting.
MoesTuin schreef:Ik hoorde deze indringende overdenking zoekend naar de juiste balans in Wet en / of Evangelie.
https://kerkdienstgemist.nl/media/15552 ... nst?page=3
Ds PJ Stam ..... 29 april 10 uur....vanaf 0.25 minuut de overdenking in 3 delen
'Geen ander Evangelie!'
1. De rechtvaardiging van de farizeeër.
2. De rechtvaardiging van de zondaar.
3. De rechtvaardiging van Jezus.
Johan100 schreef:Onbegrip en verwarring is een verdrietige zaak.
Was het niet Luther die zo worstelde met de verhouding tussen wet en Evangelie.
Ik kan me een uitspraak voor de geest halen die zegt (Weet niet of het Luther zelf was): 'Wie de juiste verhouding tussen wet en Evangelie weet te prediken, benoem hem als hoogleraar aan de theologische hogeschool'. Of iets in die zin.
Waarmee ik wil zeggen dat dit heus niet zo eenvoudig is. En al helemaal niet om het op de juiste wijze onder woorden te brengen, zodat een ander ook nog eens begrijpt wat je bedoelt. We hebben hierin veel licht van boven nodig. God moet ons leiden in datgene wat we opschrijven en Hij moet datgene zegenen voor jezelf en voor de ander. We zijn diep afhankelijk van de Geest. Van a-z.
Zeer wettisch is niet goed als je er iets mee denkt te kunnen verdienen. Gal. 3 beschrijft dat de gerechtigheid uit het geloof is. Heel goed om Gal. 2 vanaf vers 15 tot en met Gal. 3 eens rustig te lezen in dit verband.
Jakobus beschrijft dat het geloof zonder de werken dood is.
Maar als we geloven zijn we niet onder de wet, maar onder de genade.
De wet, dat wat God wil, wordt in onze hart geschreven, door de Heilige Geest.
Als 'zeer evangelisch' betekent dat we door de wet niet zalig worden, maar dat het Evangelie vrij maakt, de Heilige Geest ons leidt, de wetten in onze hart schrijft, ons vernieuwt naar Gods beeld, de voetstappen van Jezus doet drukken, dan ben ik graag zeer Evangelisch
Vrij door het Evangelie (Christus), maar toch Gods wil doen. Heerlijk! Dat is het waar het om draait m.i.
Hoe vaak is het niet anders. Hoe waarschuwt Paulus ons daar niet voor. Lees Gal. 3:1-4.
'O gij uitzinnige Galaten, wie heeft u betoverd, (...) Jezus Christus voor de ogen tevoren geschilderd is geweest, onder u gekruist zijnde, (...)
Zijt gij zo uitzinnig? Daar gij met den Geest begonnen hebt, voleindigt gij nu met het vlees?'
MoesTuin schreef:Precies!
En wordt maar zeer Evangelisch
Zie ook dit artikel: https://www.rd.nl/oud/kl/010726kl01.html
Een indringende boodschap (het zal mensen voor het hoofd stoten) die uiteindelijk hopenlijk zal wakker schudden.
Johan100 schreef:Mooi stukje! Ik zie het regelmatig hoor. Dingen als ' ik gooi dit niet op zondag in de vuilcontainer, want wat moeten de buren dan niet denken van het Christendom' .
Oh.oh.oh.
Oh wat kan die wet knellen, wat willen we graag zalig worden door eigen werken. Denken ook nog een dienst te kunnen bewijzen aan God. Wat zijn we stiekem goed en vroom. Is Christus dan tevergeefs gestorven? Gisteren je link beluisterd van P.J.Stam.
Ik heb wel een kanttekening. Paulus zei niet tegen Jezus 'Trek de strop maar aan'. Weet niet zo goed wat ik daarmee moet.
Johan100 schreef:https://www.geloofstoerusting.nl/videos/geen-stappenplan-vertrouwen/
MoesTuin stelt de volgende vraag:
Voor Christenen bestaan er grootse verschillen en van daaruit onbegrip in de balans van Wet en Evangelie.
De uitersten zijn
1) zeer wettisch
2) zeer evangelisch
Hoe bezie jij dit?
Waar sta jij hierin met toelichting.
Jesaja40 schreef:Dank u wel MoesTuin voor deze vraag.
Wat is de balans tussen Wet en Evangelie? Is die balans echt nodig of lopen er toch zaken door elkaar heen. De Wet zijn de grondregels, die een zeer breed kader hebben. De Wet die de Eeuwige aan de mens heeft gegeven is gebaseerd op een gebroken samenleving. Die Wet is universeel en gaat de gehele mensheid aan. Diezelfde Wet biedt bescherming aan, dat wil zeggen: iedereen die die Wet respecteert weet dat bescherming ook wederkerig is. De Eeuwige weet dat er voortdurend mensen zijn die de Wet willen versmallen en verbreden. Zij, die de kaders van die Wet willen versmallen, en zij, die deze willen verbreden zijn zeer wettisch bezig. Blijkbaar hebben zij het nog niet door dat in de Wet het Evangelie zit opgesloten.
Hoe zit dat dan en hoe is de verhouding van Wet en Evangelie?
Een praktisch voorbeeld: is men zal niet doodslaan. Dat is niet alleen letterlijk doden, ook een karaktermoord kan plaats vinden die op dezelfde lijn staat. Het Wettische is: verboden en ontoelaatbaar. Het Evangelische is: door dit gebod wordt ik beschermd tegen doodslag en karaktermoord, althans zo is de theorie. En zeer velen worden gelukkig niet gedood, alhoewel er toch nog dodelijke verwensingen blijven bestaan.
En het Evangelische dan? Mag die berusten op het feit dat een Wet je beschermd en zekerheid biedt? Natuurlijk moet je vertrouwen dat er een Wet is. Wat is dan het karakter van het Evangelische? Is dat niet het horen én verkondigen van de Blijde Boodschap? Ja toch! Zou er in de Wet dan geen Blijde Boodschap zitten? Jazeker, ook die is daarin te horen. Die Blijde Boodschap is hier zijn jullie leefregels, die jullie gedurende jullie aardse tijd in acht moeten nemen op weg naar het hemelse Koninkrijk. Menigeen wil graag de bescherming en de gebondenheid van een Wet ervaren. Wie dat niet wil verklaart zichzelf vogelvrij en hecht geen enkele morele waarde aan de Wet. Hij ziet niet in dat er zoveel genade in de Wet zit opgesloten. Het zal je buurman/buurvrouw maar zijn die zich boven de wet plaatst en je iets aan wil doen. Kijk zo zit de mens in elkaar. Allen hebben we de neiging om goed en kwaad te doen.
Eigenlijk is de Wet en het Evangelie een eenheid te noemen, want beiden komen van de Eeuwige. Binnen het zeer ruime kader van de Wet kan en heeft het Evangelie de volledige vrijheid. Maar ook Het Evangelie eis gebonden aan de Wet. Heerlijk onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Kijk dat is een stukje gebondenheid in vrijheid en vrijheid in gebondenheid.
MoesTuin schreef:Voor Christenen bestaan er grootse verschillen en van daaruit onbegrip in de balans van Wet en Evangelie.
De uitersten zijn
1) zeer wettisch
2) zeer evangelisch
Hoe bezie jij dit?
Waar sta jij hierin met toelichting.
Lees je je eigen posts niet dan? Ik heb het je al zo vaak proberen aan te geven.naamloos schreef:Dat idee heb ik helemaal niet, en dat haal ik ook helemaal niet uit de posts die ik lees.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 84 gasten