Conflict met je Moeder

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Daniella4
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2015 01:54

Conflict met je Moeder

Berichtdoor Daniella4 » 02 jul 2018 23:23

[quote][/quote]

Ik zit met een Dilemma ...ik ken de bijbel nog niet zo goed "sinds 3 jaar tot geloof gekomen" nu staat er in de bijbel EER uw vader en u w moeder....ik vind het lastig , want mn moeder manipuleert mij, speelt in op mijn schuldgevoelens. Haar IK is belangrijker! Ik heb vorige week mn relatie beëindigt...en ik ben mn rust nodig opt moment ....dat accepteert ze niet, want ze wil zonnen in mijn achtertuin ...dan krijg ik tot mij geworpen dat ik toch zo met de bijbel bezig ben ...lees dan maar eens het eerste gebod!! Zelf is ze half gelovig. Wat zegt de bijbel...over hoe met je dochter om te gaan? Ik ben zelf bijna 40. Help want het doet me enorm pijn ,want mn moeder is bijna alles wat ik heb! Gelukkig ben ik niet alleen #eerstexdatikzoietsdeel.....ik deed altijd alles in mn uppie. Ik kijk ernaar uit wat God mij aan antwoorden geeft.

Groetjes Daniella4

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Conflict met je Moeder

Berichtdoor coby6 » 03 jul 2018 00:12

Jezus zei tegen Zijn moeder toen Hij 30 of zo was en ze ging zeggen wat Hij moest doen: Vrouw wat heb Ik met u van node?
Moeder gaat maar ergens anders zonnen. Toedeledokie. Je bent geen 12 meer. Met 12 luisterde Jezus nog netjes naar zijn stiefvader en moeder. Nu ben je volwassen en mag zij luisteren naar de grenzen die je voor jezelf stelt.
Eren is niet hetzelfde als over je heen laten lopen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Conflict met je Moeder

Berichtdoor Mortlach » 03 jul 2018 08:08

Ik ben het helemaal met Coby eens! Eerst eens goed uitdenken welke invulling je precies aan dat 'eren' wilt geven. Je zo laten manipuleren is dat zeer zeker niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Conflict met je Moeder

Berichtdoor Chaya » 03 jul 2018 09:07

Daniella4 schreef:
Ik zit met een Dilemma ...ik ken de bijbel nog niet zo goed "sinds 3 jaar tot geloof gekomen" nu staat er in de bijbel EER uw vader en u w moeder....ik vind het lastig , want mn moeder manipuleert mij, speelt in op mijn schuldgevoelens. Haar IK is belangrijker! Ik heb vorige week mn relatie beëindigt..

Hoi Daniella,
De Bijbel roept ook op tot geduld met de gebreken van onze naaste. Een relatie beëindigen met je moeder kan in feite niet. Want ook al zie je haar niet, ze blijft je moeder, de vrouw waaruit je geboren bent.
Misschien voelt zij zich eenzaam? Of zont ze graag in jouw tuintje omdat haar balkon altijd in de schaduw ligt, of heeft ze zelfs geen buiten?
Daniella4 schreef:Ik ben zelf bijna 40. Help want het doet me enorm pijn ,want mn moeder is bijna alles wat ik heb! Gelukkig ben ik niet alleen #eerstexdatikzoietsdeel.....ik deed altijd alles in mn uppie. Ik kijk ernaar uit wat God mij aan antwoorden geeft.

God vraagt soms van ons oefening in geduld en nederigheid. En dat kan best ver gaan. Je mag heus je eigen grens bewaken, maar blijf aardig voor haar.
Jezus was zelf HET voorbeeld voor ons hierin.

Wat bedoel je trouwens met half gelovig?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Conflict met je Moeder

Berichtdoor Niagara » 03 jul 2018 09:24

In de tien geboden staat inderdaad: Eer je vader en je moeder (Exodus 20). Eren is wel wat anders dan dat je alles wat ze willen maar moet toelaten. Als je erg jong bent ben je nog helemaal afhankelijk, hoe ouder je wordt hoe zelfstandiger je wordt. Als je trouwt ‘verlaat je je vader en moeder, hang je je man/vrouw aan en word je met je man/vrouw één vlees’ (Mattheus 19:5). Dit betekent dat je op huwbare leeftijd door God prima in staat wordt geacht om in zulke mate keuzeonafhankelijk te zijn van je ouders. Het gaat er van uit dat je huwelijk alleen goed kan gaan als beide echtelieden genoeg afstand van de ouders hebben. En dat is ook waar, waarom denk je dat er zoveel schoonmoeder-grapjes bestaan?
Het eren van ouders zit als volwassene veel meer in respect voor ze hebben (dus niet zo kinderachtig doen als sommige mensen tegen ouderen/bejaarden praten terwijl de oudere nog volkomen helder van verstand is bijvoorbeeld) en voor ze zorgen als ze dat zelf niet meer kunnen. Bedenk dat in de tijd dat deze regel geschreven werd er geen bejaardentehuizen bestonden.
Respect hebben is wat anders dan iemand klakkeloos gehoorzamen. Als het goed is heb je respect voor een heleboel mensen, dat betekent niet dat je alles moet doen wat zij zeggen. Je mag je eigen mening hebben. Je vader en moeder eren moet uit je eigen hart komen, niet opgelegd in machtsmisbruik.
Er staat ook in de bijbel een boodschap voor ouders: Ouders, verbittert uw kinderen niet (Efeziërs 6:4, Colossenzen 3:21). Je moeder kan niet pleiten op jouw opdracht maar haar eigen boodschap daarbij niet gehoorzamen.

Bedenk wel, ik geef je deze teksten voor inzicht, niet om naar je moeders hoofd te smijten. Hoe moeilijk het ook is, wees liefdevol. Ook als je grenzen stelt. Kijk naar waarom ze dit doet, waaruit komt haar gedrag voort?
Dat begrip betekent niet dat je geen grenzen moet stellen.
Waarin moet je dan wel onvermurwbaar zijn, en waarin niet? Vergelijk het maar met iets als een chocoladepinda. De buitenkant is zacht, de binnenkant hard. De binnenkant, dat is de normen en waarden uit het geloof, je waarde in Christus, dat staat allemaal vast en daar wijk je niet in. De buitenkant is hoe je dat vormgeeft. Daarin kun je allerlei verschillende uitingen hebben, afhankelijk van de situatie.
Een voorbeeldje: als een stoplicht op rood staat, rijd je er niet doorheen toch? Is dat een vaste regel en daarom een stukje van de ‘harde binnenkant’? Je kunt jezelf een paar vragen stellen om daarachter te komen.
-Waaróm rijd je niet door rood? Omdat er anders zomaar ongelukken kunnen gebeuren. Want dit is hoe we dat in Nederland in het verkeer geregeld hebben.
-Zijn er ook situaties waarin het wél veilig is door rood te rijden voor mij als fietser/personenauto op de openbare weg in Nederland zonder enig risico te lopen op een ongeluk gerelateerd aan mijn door rood rijden? Ja hoor, midden in de nacht als er geen enkel verkeer is en ik goed kan overzien dat er nergens iemand aankomt kan ik prima door rood.
-Zijn er ook situaties waarin ik deze regel móet overtreden om ongelukken te voorkomen? Ja, als er bijvoorbeeld in de wachtende rij voor het stoplicht een ambulance niet langs kan en de enige ruimte die je kunt creëeren zit in het een klein stukje naar voren door het rode licht. Of als een vrachtwagen te hard aan komt rijden achter je, en je beter zelf een stukje door rood kunt rijden dan dat je dat dwars voor de vrachtwagen geduwd wordt.
Dit betekent dus, dat het houden aan rode stoplichten in bepaalde situaties (de meeste) een goede gewoonte is. Maar het is een uitingsvorm van de waarde die erachter ligt: het leven van anderen en mijzelf is kostbaar in Gods ogen en ik moet dat niet onnodig in gevaar brengen (door onnodig risico op het veroorzaken van ongelukken te lopen). Het niet door rood rijden is dus een buitenkantdingetje. Het kan veranderen als het houden aan de rood licht-regel de achterliggende waarde niet meer gehoorzaamt, maar juist tegenspreekt. In het geval van de ambulance is het leven van degene in de ambulance het meest direct in gevaar, dus geef je die ondanks rood licht voorrang, tenzij dat onvermijdelijk een ongeluk zou veroorzaken, waar ook weer een ambulance voor zou moeten komen etc. De waarde van ‘het leven is een kostbaar geschenk van God’ is hier de kern die niet veranderdt. De uitingsvorm daarvan verschilt per situatie.
De buitenkant is dus een uiting van de harde kern. Als hij in de situatie toepasbaar is, hoef je er niet van te wijken, alleen als hij in de situatie de harde kern juist tegrnspreekt.
Zo is het ook met respect voor je ouders. Als je kernwaarde is: ‘de relatie tussen mijn ouders en mij moet liefdevol en respectvol zijn’, kan dat er soms zelfs toe leiden dat je contact (tijdelijk) verbreekt. Hoe kan dat? Als de één heerst over de ander, de macht misbruikt, en het daardoor de ander onmogelijk maakt om een eigen persoon te zijn. Dan is er namelijk allesbehalve sprake van wederzijds respect. Dan is het respect geheel éénzijdig. Als jij als kind niet een eigen mening mag hebben, kan dit jou als persoon kapot maken. Je moet zelf een eigen persoon mogen zijn met een eigen wil, als dit je onmogelijk gemaakt wordt is dit zeer ongezond. Machtsmisbruik is het tegenovergestelde van respect. Dat ís je kind verbitteren. In dit geval moet je soms het contact verbreken uit respect voor de ouder. Het is namelijk niet respectvol om je ouder in de situatie te houden dat hij/zij jou niet liefdevol behandelt en zelf niet uit dat patroon kan komen, terwijl jij er wél wat aan kunt doen! Het getuigt juist van respect als je zegt: ‘ik laat jou niet langer in een giftige relatie, ik stap uit het contact zodat je tot inzicht komt en kunt veranderen. Dan wordt de relatie hopelijk gezonder en kunnen we later een prettig contact hebben.’
Dát is respect. Ook al kan de ouder dat niet zo zien op het moment dat je hem/haar confronteert. Als een wisselwerking erg giftig is, is afstand vaak een van de beste dingen om te doen, naast eerlijk en liefdevol benoemen van het probleem (dus niet uit wraak de waarheid vertellen en ook niet de waarheid verzwijgen om lief te zijn, maar met oog op herstel van de relatie eerlijk vertellen wat je ziet dat er misgaat). Soms willen mensen niet luisteren als je het ze eerlijk en liefdevol vertelt, dan kan het goed zijn om het contact tijdelijk te verbreken om je woorden kracht bij te zetten: je wilt niet langer in een respectloze relatie zijn, je wilt de ander daarin tegen zichzelf beschermen, het is menes en je laat je niet meer manipuleren.
De enige weg naar herstel van de relatie is als degene gaat werken aan zijn problemen (bijvoorbeeld met behulp van een psycholoog), en jou weer op een respectvolle manier behandelt, dat wil zeggen jouw meningen en keuzes respecteert. Dit is het enige wat je aangeeft op het moment dat de ouder jou weer op respectloze manier probeert te manipuleren tot meer contact. Hopelijk valt het kwartje dan een keer.
Probeer in de tijd van geen contact je eigen ervaring te verwerken en je eigen wil te vormen. Dit kan best wat tijd kosten. Ga in ieder geval niet van de ene naar de andere machtsmisbruiksituatie (bijvoorbeeld een manipulatieve vriendin of partner met een erg sterke eigen mening waardoor de jouwe ondersneeuwt. Er moet respect zijn in de relaties die dichtbij komen. Houd respectloze relaties op afstand).
Als er een zekere mate van respect is gekomen bij de ouder kun je weer enig contact opnemen. Verwacht daarvan niet de intensiteit van vroeger want dan gaat het geheid mis. Houd het gesprek over koetjes en kalfjes, dingen waarin de ouder zich niet geroepen voelt een vinger in de pap te steken. Doet hij/zij dat wel, dan geef je grens aan en als er niet geluisterd wordt beëindig je het bezoek. Houd de bezoeken sowieso niet te lang en niet te vaak. Hierin moet je zelf aftasten wat voor jou werkt. Je zult daarin wellicht een paar keer te ver gaan waardoor de ouder weer te veel gaat bepalen, wees daar alert op en trek je grenzen. Zelfstandig zijn betekent ook het zelf moeten doen, dus verwacht ook niet dat je ouder jou nog verzorgt of iets anders geeft wat bij kinderen hoort. Als je dat gaat aannemen houd je het foute patroon in stand.
De relatie kun je niet verbreken, het contact wel. De relatie is enkel te veranderen, hopelijk ten goede.

Ik heb zelf dit traject door gemoeten met mijn schoonmoeder, dat is wel anders dan als het je eigen ouder is natuurlijk, maar als je verder door wilt praten mag je me een PB sturen.
Afbeelding

Daniella4
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2015 01:54

Re: Conflict met je Moeder

Berichtdoor Daniella4 » 03 jul 2018 10:41

Dank jullie wel voor Gods woord....dankbaar!!! Ik ga dit allemaal eens rustig tot me nemen! Vind het heel bijzonder zo vele reacties...dat steunt me!! Ik heb helaas geen ouders die me liefde geven ....maar heb gelukkig nu een hemelse vader

Groetjes Daniëlla

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Conflict met je Moeder

Berichtdoor Niagara » 03 jul 2018 18:15

Daniella4 schreef:Dank jullie wel voor Gods woord....dankbaar!!! Ik ga dit allemaal eens rustig tot me nemen! Vind het heel bijzonder zo vele reacties...dat steunt me!! Ik heb helaas geen ouders die me liefde geven ....maar heb gelukkig nu een hemelse vader

Groetjes Daniëlla

Zo is het maar net! Het is ontzettend treurig dat je de gebrokenheid in de wereld zo moet voelen. Gelukkig hebben wij een God die gebroken harten weer heel maakt, die nooit teleurstelt en altijd te vertrouwen is!
Deze psalm troost mij vaak, misschien dat jij er ook iets aan hebt:

Psalm 27 van de Psalmen voor Nu
De HEER is mijn licht en mijn redding,
voor wie zou ik bang moeten zijn?
De HEER is een muur om mijn leven,
waarom zou ik angstig zijn?
Toen vijanden mij achtervolgden
om mij als een dier te slachten,
toen vielen ze zelf op de grond.
Al staan ze gewapend te wachten,
ik zal me niet bang laten maken,
ik blijf u vertrouwen, dan nog.

Het enige wat ik wil vragen:
een plek in het huis van de HEER,
dan zal ik zijn liefde ervaren,
ben ik altijd thuis, bij hem.
En bij gevaar laat hij me schuilen
in zijn tent, daar ben ik veilig.
Hijzelf zet mij hoog op een rots
en uitkijkend over de vijand
sta ik daar te zingen, te spelen,
en maak ik muziek voor mijn God.

HEER, luister, dan hoort u mij roepen,
een antwoord van u is genoeg.
Ik zei bij mezelf: HEER, ik zoek u,
kon ik u maar even zien.
Verberg u niet, u bent mijn helper,
laat me niet zo lang alleen zijn.
U bent toch mijn reddende God?
Al laten de mensen mij vallen,
al zijn het mijn vader en moeder,
de HEER raapt me altijd weer op.


Wilt u mij de weg blijven wijzen?
mijn HEER, maak een pad voor me vrij.
Mijn vijanden liegen en dreigen,
ze getuigen tegen mij.
Wie zou ik zijn als er geen God was?
Kijk, ik leef, ik leef van liefde,
ik leef van de liefde van God!
Verwacht het van hem en zijn goedheid,
wees moedig en sterk, vastberaden,
wees moedig en wacht op de HEER.
Afbeelding

Daniella4
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mar 2015 01:54

Re: Conflict met je Moeder

Berichtdoor Daniella4 » 03 jul 2018 18:27

Halleluja, Amen!

Dankjewel voor deze bemoediging :D
Groetjes Daniella

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Conflict met je Moeder

Berichtdoor MoesTuin » 04 jul 2018 20:41

Niagara schreef:Zo is het maar net! Het is ontzettend treurig dat je de gebrokenheid in de wereld zo moet voelen. Gelukkig hebben wij een God die gebroken harten weer heel maakt, die nooit teleurstelt en altijd te vertrouwen is!
Deze psalm troost mij vaak, misschien dat jij er ook iets aan hebt:

Psalm 27 van de Psalmen voor Nu
De HEER is mijn licht en mijn redding,
voor wie zou ik bang moeten zijn?
De HEER is een muur om mijn leven,
waarom zou ik angstig zijn?
Toen vijanden mij achtervolgden
om mij als een dier te slachten,
toen vielen ze zelf op de grond.
Al staan ze gewapend te wachten,
ik zal me niet bang laten maken,
ik blijf u vertrouwen, dan nog.

Het enige wat ik wil vragen:
een plek in het huis van de HEER,
dan zal ik zijn liefde ervaren,
ben ik altijd thuis, bij hem.
En bij gevaar laat hij me schuilen
in zijn tent, daar ben ik veilig.
Hijzelf zet mij hoog op een rots
en uitkijkend over de vijand
sta ik daar te zingen, te spelen,
en maak ik muziek voor mijn God.

HEER, luister, dan hoort u mij roepen,
een antwoord van u is genoeg.
Ik zei bij mezelf: HEER, ik zoek u,
kon ik u maar even zien.
Verberg u niet, u bent mijn helper,
laat me niet zo lang alleen zijn.
U bent toch mijn reddende God?
Al laten de mensen mij vallen,
al zijn het mijn vader en moeder,
de HEER raapt me altijd weer op.


Wilt u mij de weg blijven wijzen?
mijn HEER, maak een pad voor me vrij.
Mijn vijanden liegen en dreigen,
ze getuigen tegen mij.
Wie zou ik zijn als er geen God was?
Kijk, ik leef, ik leef van liefde,
ik leef van de liefde van God!
Verwacht het van hem en zijn goedheid,
wees moedig en sterk, vastberaden,
wees moedig en wacht op de HEER.


Heel mooi en zo waar zuster Niagara
Ook een schitterend onderschrift...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten