Aanspreken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Aanspreken

Berichtdoor Chaya » 02 jun 2018 09:54

Johan100 schreef:Dat is geen aanname, maar zijn ervaring. Het is ook mijn ervaring in niet-christelijke omgeving dat als je u zegt er vaak wordt gezegd: 'Nou eh, zeg maar jij hoor, anders voel ik me zo oud!'

Je zegt het, het is jouw ervaring, maar dat betekent nog niet dat het zo is en is iets anders dan weten!
Ik ken mensen die jonger zijn dan ik, maar toch met u willen worden aangesproken.
Het is een trend ja, dat sommige ouderen graag met jij worden aangesproken, om zich minder oud te voelen.
Maar het is een aanname als je denkt dat dit (vrijwel) altijd zo is.
Het ligt bovendien ook nog aan de situatie. In veel gevallen is het verstandiger om het u te blijven handhaven.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Aanspreken

Berichtdoor mohamed » 02 jun 2018 11:13

In België is er geen verschil tussen u en jij en dat lijkt me een verademing.

mohamed

Re: Aanspreken

Berichtdoor mohamed » 02 jun 2018 11:14

Hermanus schreef:Hallo allemaal,

Hoe spreek je in deze moderne tijd de dominee aan?
Ook al heb je een heel goede band met hem?
Ik zelf vind het niet netjes om de voornaam te gebruiken als je die zou weten.
Ik zeg zelf altijd: dominee.
Misschien zijn er die er anders over denken?
Ik hoor het graag.

Gr. Hermanus

Ik zal de titel gebruiken zodra ik de betreffende man z'n visie weerlegd heb vanuit de schrift. Erg hé? :mrgreen:

Een leraar wordt aangeduid met de titel vader (1 Kor. 4:15) maar Christus is leraar én heer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Aanspreken

Berichtdoor Johan100 » 02 jun 2018 11:55

Chaya schreef:Je zegt het, het is jouw ervaring, maar dat betekent nog niet dat het zo is en is iets anders dan weten!

Hij heeft het over de meeste mensen van onder de 70 die hij tegenkomt. Het is geen aanname, maar gewoon meetbaar.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Aanspreken

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2018 18:07

Johan100 schreef:Hij heeft het over de meeste mensen van onder de 70 die hij tegenkomt. Het is geen aanname, maar gewoon meetbaar.


Precies. En dat er ook nog wel wat tussenzitten die liever met u worden aangesproken wil nog niet zeggen dat de meerderheid dat zou willen. En als meer mensen liever met de voornaam / jij aangesproken willen worden dan met u snap ik niet zo goed waarom met u aanspreken toch de veiligste weg zou zijn Chaya. In beide gevallen vindem mensen het niet prettig als je er naast zit maar als je met u begint ga je dan vaker meemaken. Los van een winkelbediende, naar je klanten is het anders dan en de privesfeer of als collega’s onder elkaar. Ik loop met warme dagen als in de afgelopen weken bijvoorbeeld gerust in een korte broek op het werk rond maar als ik een afspraak met een externe partij heb doe ik wel even een lange broek aan
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

BasLaaitjeer

Re: Aanspreken

Berichtdoor BasLaaitjeer » 02 jun 2018 19:00

Als er bij God geen aanzien des persoons is (Hand. 10:26, Rom. 2:11), waarom dan wel onder (gelovige) mensen?

Grapje tussendoor: hoe noem je een negatieve dominee? Een domi-ja.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanspreken

Berichtdoor Lalage » 02 jun 2018 19:27

Onze vorige dominee noemde ik dominee *voornaam*, omdat hij dat zelf had voorgesteld toen hij ooit bij onze kerk kwam. De huidige dominee is een stuk jonger en ik noem haar gewoon bij de voornaam, zoals iedereen dat doet.

Bij artsbezoek aarzel ik weleens of ik je of u moet zeggen. De dokters spreken mij steevast met 'je' aan (nadat ze me als mevrouw B hebben opgeroepen) en hoe jonger de dokter, hoe sneller ik 'je' terug zal zeggen. Het maakt ook uit hoe goed je een arts kent.

Ik merk wel dat ik mensen steeds makkelijker tutoyeer naarmate ik zelf ouder word. Dus ook mensen van de generatie van mijn ouders. Daarboven aarzel ik nog weleens. Toen ik net begon met werken, had ik een collega van een jaar of zestig en ik vond het in het begin wel lastig om hem te tutoyeren, doordat het leeftijdsverschil zo groot was en ik netjes ben opgevoed ;) maar dat wende al wel snel.

Op internet is iedereen 'je', lekker makkelijk.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Aanspreken

Berichtdoor StillAwake » 04 jun 2018 07:36

Johan100 schreef:Dat is geen aanname, maar zijn ervaring. Het is ook mijn ervaring in niet-christelijke omgeving dat als je u zegt er vaak wordt gezegd: 'Nou eh, zeg maar jij hoor, anders voel ik me zo oud!'

Niet alleen in een niet-christelijke omgeving hoor. Ik ervaar de U-vorm over het algemeen ook eerder als beledigend dan als respectvol.
Hoewel ik best begrijp dat sommige mensen het wel doen ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Aanspreken

Berichtdoor ben db bd » 04 jun 2018 09:02

binnen de rechtsgereformeerde denominaties is het nog niet gebruikelijk dat predikanten hun voornamen prijsgeven in professionele situaties.
Ooit zat ik in een kleine kerkelijke commissie waar de voorzitter 'uiteraard' de dominee was (hoewel de macht door de secretaris-'generaal' werd uitgeoefend). Een niet broederlijk officiële sfeer allemaal. Omdat de voorletter van de voorganger een C was, had ik het in zijn bijzijn een keer over Cees. Dat is in onze contreien trouwens een gewoonte; als je óver iemand praat noem je ook zijn voornaam. Trouwens iedereen spreekt toch over Mark Rutte, Wim Kok en Arie Slob? De weleerwaarde corrigeerde mij echter per ommegaande met de mededeling dat hij niet zo heet en dat zijn echte voornaam hier niet ter sprake was (o.w.v.g.s.).
Nou dat moet mogen, vind ik. Daarmee zijn de verhoudingen gelijk goed vastgelegd. Trouwens met mijn directeur heb ik ooit gewoon ruzie gemaakt, omdat ik weigerde - (ik ben nog oorlogsfabrikaat hè) - hem Hans te noemen. ik heb namelijk de m.i. volkomen onechte toestand nog meegemaakt dat academici zich popie casual gingen kleden en lieten tutoyeren, zonder de dan m.i. ook bijbehorende vertrouwelijkheid.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Aanspreken

Berichtdoor coby6 » 04 jun 2018 17:19

ben db bd schreef:binnen de rechtsgereformeerde denominaties is het nog niet gebruikelijk dat predikanten hun voornamen prijsgeven in professionele situaties.
Ooit zat ik in een kleine kerkelijke commissie waar de voorzitter 'uiteraard' de dominee was (hoewel de macht door de secretaris-'generaal' werd uitgeoefend). Een niet broederlijk officiële sfeer allemaal. Omdat de voorletter van de voorganger een C was, had ik het in zijn bijzijn een keer over Cees. Dat is in onze contreien trouwens een gewoonte; als je óver iemand praat noem je ook zijn voornaam. Trouwens iedereen spreekt toch over Mark Rutte, Wim Kok en Arie Slob? De weleerwaarde corrigeerde mij echter per ommegaande met de mededeling dat hij niet zo heet en dat zijn echte voornaam hier niet ter sprake was (o.w.v.g.s.).
Nou dat moet mogen, vind ik. Daarmee zijn de verhoudingen gelijk goed vastgelegd. Trouwens met mijn directeur heb ik ooit gewoon ruzie gemaakt, omdat ik weigerde - (ik ben nog oorlogsfabrikaat hè) - hem Hans te noemen. ik heb namelijk de m.i. volkomen onechte toestand nog meegemaakt dat academici zich popie casual gingen kleden en lieten tutoyeren, zonder de dan m.i. ook bijbehorende vertrouwelijkheid.

Nou ben ik benieuwd of het Carel of Cor was of Cornelis.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Aanspreken

Berichtdoor StillAwake » 05 jun 2018 07:03

coby6 schreef:Nou ben ik benieuwd of het Carel of Cor was of Cornelis.

Of stiekem toch Cees, maar werd er glashard over de voornaam gelogen.
Deden sommige van mijn leraren op de middelbare school ook...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Aanspreken

Berichtdoor Johan100 » 07 jun 2018 21:09

Marnix schreef:Precies. En dat er ook nog wel wat tussenzitten die liever met u worden aangesproken wil nog niet zeggen dat de meerderheid dat zou willen. En als meer mensen liever met de voornaam / jij aangesproken willen worden dan met u snap ik niet zo goed waarom met u aanspreken toch de veiligste weg zou zijn Chaya. In beide gevallen vindem mensen het niet prettig als je er naast zit maar als je met u begint ga je dan vaker meemaken. Los van een winkelbediende, naar je klanten is het anders dan en de privesfeer of als collega’s onder elkaar. Ik loop met warme dagen als in de afgelopen weken bijvoorbeeld gerust in een korte broek op het werk rond maar als ik een afspraak met een externe partij heb doe ik wel even een lange broek aan

Ik vulde iets in, maar dan heb ik je toch goed begrepen :wink:

Waarom een lange broek aan bij een externe partij en intern niet?
Ben ik heel benieuwd naar eigenlijk.
Aangezien ik me kan herinneren dat jij geschreven hebt dat je in de kerk korte broeken draagt met warm weer, ben ik benieuwd waarom je lange broeken draagt als je naar een externe partij gaat :wink:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Aanspreken

Berichtdoor Johan100 » 07 jun 2018 21:13

StillAwake schreef:Niet alleen in een niet-christelijke omgeving hoor. Ik ervaar de U-vorm over het algemeen ook eerder als beledigend dan als respectvol.
Hoewel ik best begrijp dat sommige mensen het wel doen ;-)

Oke. In een christelijke omgeving is het voor zover ik weet nog steeds meer wel dan niet gewenst om u te zeggen tegen ouderen.
Waarom zou het beledigend zijn? Voel je je dan ook oud? Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik ben 35 en mijn neefjes en nichtjes zeggen ome Johan tegen mij. U heb ik ook wel wat moeite mee. Zeker als het leeftijdsverschil slechts 20 jaar is :wink:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Aanspreken

Berichtdoor Johan100 » 07 jun 2018 21:20

Hermanus schreef:Hallo allemaal,

Hoe spreek je in deze moderne tijd de dominee aan?
Ook al heb je een heel goede band met hem?

Ligt aan het leeftijdsverschil lijkt me. Als het een oude grijsaard is zou ik gewoon netjes u zeggen net als tegen elke oudere grijsaard.
Als hij ongeveer even oud is als jij en een goede vriend zou ik hem bij zijn voornaam noemen natuurlijk :wink:
Een predikant/voorganger is ook gewoon een mens van vlees en bloed net als jij.
Paulus was gewoon tentenmaker naast dat hij het Evangelie verkondigde, als ik het goed heb.
Tegenwoordig hebben voorgangers een bepaalde status, maar dat was vroeger niet hoor.
De Evangelisten Paulus en Petrus werkten ook gewoon volgens mij.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Aanspreken

Berichtdoor Memmem » 07 jun 2018 21:25

Onze predikant is jonger dan mij maar ik spreek hem met u aan, dat is hier nog gebruikelijk.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 23 gasten