Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor Chaya » 14 mei 2018 15:35

Een Elburgs project voor het aanleren van Bijbelteksten blijkt een succes. Op dit moment doen er meer dan 300 mensen mee. „Een Bijbel op je smartphone is niet voldoende.”

Een paar jaar geleden begon pastoraal werker Hans Scherphof van de hervormde gemeente Elburg in zijn gezin met het uit het hoofd leren van een gedeelte van 1 Korinthe 13. Daarna kwam hij op het idee om wekelijks een Bijbeltekst te memoriseren. In januari 2015 startte het project ”Wekelijkse Bijbeltekst”.

Op dit moment doen er 300 mensen mee, op ongeveer 100 adressen. Ruim de helft van hen is kind.

https://www.rd.nl/kerk-religie/elburger ... -1.1487248

@Elburger, doe jij ook mee? :D

Wat vinden jullie van dit initiatief?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor Pcrtje » 14 mei 2018 15:55

Chaya schreef:Een Elburgs project voor het aanleren van Bijbelteksten blijkt een succes. Op dit moment doen er meer dan 300 mensen mee. „Een Bijbel op je smartphone is niet voldoende.” (...) Op dit moment doen er 300 mensen mee, op ongeveer 100 adressen. Ruim de helft van hen is kind.

Wat vinden jullie van dit initiatief?
Prima initiatief! Ik probeer zelf ook met enige regelmaat (korte) stukjes tekst te memoriseren.

Ik hoop overigens wel dat die 150 kinderen uit eigen keuze meedoen, anders is het indoctrinatie en dat vind ik echt walgelijk. Werkt ook vaak averechts, trouwens.
"Een libelle zweeft over het water..."

Yoshi

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor Yoshi » 14 mei 2018 16:34

Ik dacht dat de tijd van de bijbel, catechismus, formulieren uit je hoofd leren al wel lang en breed een gepasseerd station was.
Didactisch gezien is het vrij achterhaald in ieder geval. Maar als de deelnemers er plezier aan beleven; ga vooral door.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor naamloos » 14 mei 2018 18:40

Ik ben er niet echt een voorstander van. Ik ga voor voor de context ipv losse teksten paraat te hebben.
Er zijn teksten die daar wel geschikt voor zijn (in Spreuken bijvoorbeeld) maar ik heb te veel onzin gehoord die onderbouwd wordt door wat losse teksten
Dan lijkt het alsof je God aan je kant hebt, maar intussen gaat zo'n tekst een eigen leven leiden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor Marnix » 14 mei 2018 20:58

naamloos schreef:Ik ben er niet echt een voorstander van. Ik ga voor voor de context ipv losse teksten paraat te hebben.
Er zijn teksten die daar wel geschikt voor zijn (in Spreuken bijvoorbeeld) maar ik heb te veel onzin gehoord die onderbouwd wordt door wat losse teksten
Dan lijkt het alsof je God aan je kant hebt, maar intussen gaat zo'n tekst een eigen leven leiden.


Gij geheel anders! ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor naamloos » 15 mei 2018 12:38

Marnix schreef:Gij geheel anders!
Juist, dat is een goed voorbeeld.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor Chaya » 15 mei 2018 12:43

Pcrtje schreef:Ik hoop overigens wel dat die 150 kinderen uit eigen keuze meedoen, anders is het indoctrinatie en dat vind ik echt walgelijk. Werkt ook vaak averechts, trouwens.

Het is gewoon een opdracht die in de Bijbel staat hoor.
Deut. 6 En deze woorden, die ik u heden gebiede, zullen in uw hart zijn.
En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat.
Ook zult gij ze tot een teken binden op uw hand, en zij zullen u tot voorhoofdspanselen zijn tussen uw ogen.
En gij zult ze op de posten van uw huis, en aan uw poorten schrijven.

En kinderen moeten ook andere dingen leren die niet zo leuk zijn.

Denk je eens in dat er christenen zijn die in de cel zijn gegooid, verstoken van elk gesproken Woord en Bijbel.
Wat is het dan fijn als je tenminste een aantal bemoedigende teksten uit het hoofd kent. En Psalmen en liederen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor Pcrtje » 15 mei 2018 13:26

Chaya schreef:Het is gewoon een opdracht die in de Bijbel staat hoor.
Deut. 6 En deze woorden, die ik u heden gebiede, zullen in uw hart zijn.
En gij zult ze uw kinderen inscherpen, (...).

1. Dat gaat dus om de geboden (=de wet), da's iets anders dan de rest van de Bijbel.
2. Zolang we ons ook niet hoeven te houden aan andere wetten uit Deuteronomium hoeven we ons ook niet hieraan te houden. Of moorden we tegenwoordig ook hele steden uit als we een predikende moslim tegenkomen? Staat ook in Deut., en wel in hoofdstuk 13.
3. Ik heb een aversie tegen indoctrinatie bij kinderen: het is echt bizar als je kinderen dwingt Bijbelteksten uit het hoofd te leren.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor Marnix » 15 mei 2018 13:28

naamloos schreef:Ik ben er niet echt een voorstander van. Ik ga voor voor de context ipv losse teksten paraat te hebben.
Er zijn teksten die daar wel geschikt voor zijn (in Spreuken bijvoorbeeld) maar ik heb te veel onzin gehoord die onderbouwd wordt door wat losse teksten
Dan lijkt het alsof je God aan je kant hebt, maar intussen gaat zo'n tekst een eigen leven leiden.


Op zich hoeft het kennen van teksten uit je hoofd natuurlijk niet daarmee te conflicteren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor Chaya » 15 mei 2018 13:37

Pcrtje schreef:1. Dat gaat dus om de geboden (=de wet), da's iets anders dan de rest van de Bijbel.

Nee dat gaat niet alleen over de geboden.
Pcrtje schreef: Ik heb een aversie tegen indoctrinatie bij kinderen: het is echt bizar als je kinderen dwingt Bijbelteksten uit het hoofd te leren

Ik heb ook een aversie tegen indoctrinatie bij kinderen, maar het leren van teksten - en ik kan nergens lezen dat dit opgedrongen wordt - hoort bij kinderen. Je neemt het veel makkelijker op als je jong bent.
Wij moesten op de lagere school nog elke week een Psalm of Gezang uit ons hoofd leren, daar heb ik nu profijt van! Ik kan moeiteloos honderden kerkliederen meezingen.
Op de Zondagsschool leerden we ook elke week een tekst EN een Psalm.
Als je als christelijke ouders een kind hebt gekregen, kun je dat niet vrijblijvend opvoeden, zo van, we houden het neutraal en je kiest zelf maar als je 18 bent.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor naamloos » 15 mei 2018 13:49

Marnix schreef:Op zich hoeft het kennen van teksten uit je hoofd natuurlijk niet daarmee te conflicteren.
Niet persé inderdaad. Maar ik ben en blijf een voorstander van de context. Pas als dat duidelijk is zou ik eventueel een kerntekst daaruit kunnen halen om die aan te leren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor Pcrtje » 15 mei 2018 14:07

Chaya schreef:Nee dat gaat niet alleen over de geboden.
Welles! Lees Deut. 5 eens en daarna heel Deut. 6.

Chaya schreef:Ik heb ook een aversie tegen indoctrinatie bij kinderen, maar het leren van teksten - en ik kan nergens lezen dat dit opgedrongen wordt - hoort bij kinderen.
Ik schreef dan ook dat ik hoop dat die 150 kinderen uit eigen beweging meedoen; niet dat ze gedwongen worden.

Chaya schreef:Wij moesten op de lagere school nog elke week een Psalm of Gezang uit ons hoofd leren, daar heb ik nu profijt van! Ik kan moeiteloos honderden kerkliederen meezingen.
Ik ook, maar die heb ik ook gewoon in de kerk geleerd. En ik kan ook een deel van de cathechismus nog opdreunen. Maar er is nogal een verschil tussen vrolijk liedjes leren en kinderen dwingen lappen tekst uit het hoofd te leren.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor Marnix » 15 mei 2018 14:20

naamloos schreef:Niet persé inderdaad. Maar ik ben en blijf een voorstander van de context. Pas als dat duidelijk is zou ik eventueel een kerntekst daaruit kunnen halen om die aan te leren.


Ja, je moet wel uitkijken dat je geen teksten uit de context gaat leren en dan iedere keer opdreunen, helemaal mee eens. Maar als de context goed is kan het geen kwaad om bepaalde dingen uit je hoofd te leren. Mooi is bijvoorbeeld om te zien hoe Jezus als hij verzocht wordt door de duivel (die daarvoor zelfs een uit de context gerukte bijbeltekst gebruikt) telkens reageert met een bijbelgedeelte (en dan wel in de context)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor naamloos » 15 mei 2018 14:27

Marnix schreef:Ja, je moet wel uitkijken dat je geen teksten uit de context gaat leren en dan iedere keer opdreunen, helemaal mee eens. Maar als de context goed is kan het geen kwaad om bepaalde dingen uit je hoofd te leren. Mooi is bijvoorbeeld om te zien hoe Jezus als hij verzocht wordt door de duivel (die daarvoor zelfs een uit de context gerukte bijbeltekst gebruikt) telkens reageert met een bijbelgedeelte (en dan wel in de context)
Ik vind het prima hoor, maar ik denk dat God ook wel luistert als mensen die Hem kennen in hun eigen woorden tegen Hem praten ipv in Bijbeltaal.. Ik heb meer zoiets als: leer je kinders wie en hoe God is.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor learsi » 15 mei 2018 15:30

Door lezen en overdenken van Gods Woord leer je automaties teksten uit je hoofd.
hg
learsi


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten