Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor Chaya » 15 mei 2018 15:43

Pcrtje schreef:Welles! Lees Deut. 5 eens en daarna heel Deut. 6.

Gij zult ze uw kinderen inscherpen
‘En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken, als gij in uw huis zit, en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt, en als gij opstaat’ (Deut. 6:7).
Dit is een fundamenteel, richtinggevend en inspirerend gedeelte voor christelijke opvoeders. Hoewel het een directe opdracht is voor de primaire opvoeders, de ouders, mogen we dit ook op onszelf als leraren toepassen. Wij staan als het ware in de tweede cirkel van de opvoeding.
De woorden van God moeten we onze leerlingen inscherpen. Bij het woord ‘inscherpen’ kun je denken aan een kwajongen die met zijn zakmes zijn naam in een boomstam kerft. Inscherpen: een activiteit die een onuitwisbaar spoor achterlaat in het leven van het kind. Inscherpen betekent: er gedurig mee bezig zijn, het niet moe worden, voortdurend herhalen en voorhouden. Daar ben je nooit mee klaar. Dat is een altijd voortgaand proces.

Nogal wat opvoeders en onderwijzers denken dat ze aan het opvoeden zijn op de momenten dat ze kinderen pedagogisch, vooral vermanend, toespreken.
Toch is opvoeden veel meer dan dat. Het is de totale omgang met kinderen.
Spreken en zwijgen, doen en laten, afkeuren en bemoedigen, reageren en afwijzen.
Dit tekstgedeelte leert ons om de woorden van God te verbinden aan de gewone en ongewone dingen van elke dag. Als je in huis zit, als je onderweg
bent, als je zit of staat. Bij alles wat je ziet en ervaart, probeer je een verbinding te maken met de dienst van de Heere.
Opvoeden doen we niet alleen tijdens de bijbelles, maar vooral ook door wat we doen en wie we zijn. Dat luistert nauw. Kinderen en vooral ook jongeren hebben een gevoelige antenne voor echtheid en integriteit. De impact van een vertelling of dagopening over de barmhartige Samaritaan wordt onmiddellijk tenietgedaan als we direct daarna in ons optreden in de klas onbarmhartig zijn, door bijvoorbeeld een leerling onheus te bejegenen.
Je voedt meer op door wat je bent dan door wat je zegt. Het krachtigst is het als die twee samengaan. En dat wil deze tekst ons leren.


Mozes hoefde hier geen onderzoek naar te doen en hij hoefde ook geen pedagogiekboeken te schrijven. In enkele woorden vat hij de kern samen van de praktijk van de christelijke opvoeding: ‘En deze woorden [de heldere kaders] (…) zullen in uw hart zijn. En gij zult ze uw kinderen inscherpen, en daarvan spreken’ (Deut. 6:6-7a).

bron: DRIESTAR EDUCATIEF
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor Johan100 » 16 jun 2018 13:58

Chaya schreef:Een Elburgs project voor het aanleren van Bijbelteksten blijkt een succes. Op dit moment doen er meer dan 300 mensen mee. „Een Bijbel op je smartphone is niet voldoende.”

Een paar jaar geleden begon pastoraal werker Hans Scherphof van de hervormde gemeente Elburg in zijn gezin met het uit het hoofd leren van een gedeelte van 1 Korinthe 13. Daarna kwam hij op het idee om wekelijks een Bijbeltekst te memoriseren. In januari 2015 startte het project ”Wekelijkse Bijbeltekst”.

Op dit moment doen er 300 mensen mee, op ongeveer 100 adressen. Ruim de helft van hen is kind.

https://www.rd.nl/kerk-religie/elburger ... -1.1487248

@Elburger, doe jij ook mee? :D

Wat vinden jullie van dit initiatief?

Lijkt me een goed initiatief.
Het mooiste zou zijn als het niet alleen in het hoofd zit, maar ook in het hart ;)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor Origenes » 20 jun 2018 19:38

Yoshi schreef:Ik dacht dat de tijd van de bijbel, catechismus, formulieren uit je hoofd leren al wel lang en breed een gepasseerd station was.
Didactisch gezien is het vrij achterhaald in ieder geval.

Uitgaand van de norm van deze tijd is het inderdaad achterhaald. Met alle gevolgen van dien...
Voordeel van parate kennis, en daar valt eventueel ook uit het hoofd leren onder, is training van het associatievermogen, de vaardigheid om kennis-aspecten met elkaar te verbinden. Parate kennis is daarbij een must.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor Arco » 21 jun 2018 11:08

Ja, het is goed om Bijbelteksten paraat te hebben. Mijn opa is niet zo lang geleden overleden en het enige wat hij nog kon is Bijbelteksten uitspreken. Hij worstelde erg, maar door Bijbelteksten bleef hij staande.

Laatst kwam ik JW-getuigen tegen en vroegen aan mij of ik wist wat er in de Bijbel stond. Ik citeerde Genesis 1:1-3, in het Hebreeuws. :-oo
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Yoshi

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor Yoshi » 22 jun 2018 21:01

Origenes schreef:Uitgaand van de norm van deze tijd is het inderdaad achterhaald.

Uitgaande van de didactische kennis van nu is het achterhaald.
Met alle gevolgen van dien...
Voordeel van parate kennis, en daar valt eventueel ook uit het hoofd leren onder, is training van het associatievermogen, de vaardigheid om kennis-aspecten met elkaar te verbinden. Parate kennis is daarbij een must.

Je noemt nu een heleboel dingen die los staan van het 'dom' uit je hoofd leren van teksten.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor Origenes » 29 jun 2018 17:48

Yoshi schreef:Uitgaande van de didactische kennis van nu is het achterhaald.

Niet meer dan een didactische opvatting waarover we van mening kunnen verschillen.

Yoshi schreef:Je noemt nu een heleboel dingen die los staan van het 'dom' uit je hoofd leren van teksten.

Hoe kom je erbij? Het heeft er alles mee te maken.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor Yoshi » 29 jun 2018 17:57

Origenes schreef:Niet meer dan een didactische opvatting waarover we van mening kunnen verschillen.

Klopt. Naar huidige (of eigenlijk al de laatste 2 decennia) inzichten is het echter achterhaald.
Hoe kom je erbij? Het heeft er alles mee te maken.

4 jaar lessen didactiek op de Pabo.
De benoemde zaken kunnen ook heel goed losstaan van het memoriseren. Het memoriseren als doel op zich is betekenisloos en volstrekte zinloos. En ja, ook dat is een mening.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor Origenes » 29 jun 2018 18:16

Yoshi schreef:De benoemde zaken kunnen ook heel goed losstaan van het memoriseren. Het memoriseren als doel op zich is betekenisloos en volstrekte zinloos. En ja, ook dat is een mening.

Leg dan eens uit hoe het ontbreken van parate kennis los staat van het associatievermogen.

Dat het met elkaar te maken heeft is iets wat je gewoon kan constateren. Het gaat hier over het memoriseren van Bijbelteksten e.a.
Ik neem als voorbeeld de catechese. In de tijd dat ik in mijn jeugd aan catechese deelnam, en dat is inmiddels 45 jaar geleden, veranderden die inzichten al: niet meer iets uit het hoofd leren maar uitwisselen van meningen. En dat is sindsdien de methode geweest die het kerkelijke verenigingswerk domineerde. Ik heb er in geparticipeerd en dat was dan met mensen die meestal van de inhoud van de bijbel en de christelijke traditie heel weinig afwisten, dankzij de moderne didactische inzichten.

Resultaat: met het uitwisselen van meningen heb ik nooit iets wezenlijks opgestoken. Zonder parate kennis bij de deelnemers voegt het geen zinvolle kennis toe.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor Yoshi » 29 jun 2018 18:46

Prima dat dat jouw mening is hoor. Ik heb geen behoefte om 4 jaar didactiek dunnetjes te herhalen.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor Origenes » 29 jun 2018 19:56

Yoshi schreef:Prima dat dat jouw mening is hoor. Ik heb geen behoefte om 4 jaar didactiek dunnetjes te herhalen.

Die 4 jaar didactiek moet ik dus opvatten als een poging om de autoriteit van je stelling kracht bij te zetten? Zonder verdere argumentatie is dat trouwens niet meer dan een drogreden, het zogenaamde autoriteitsargument: "alles wat ik in mijn 4-jaar didactiek opleiding geleerd heb is waar". Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden ... tsargument)
Laatst gewijzigd door Origenes op 29 jun 2018 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor Yoshi » 29 jun 2018 20:00

Origenes schreef:Die 4 jaar didactiek moet ik dus opvatten als een poging om de autoriteit van je stelling kracht bij te zetten?

Je mag het opvatten zoals je wilt. Maar jij bent degene die ernaar vroeg, ik ben er niet zelf mee gekomen. Hou die drogreden dus maar gerust bij je. Dat het antwoord je niet aanstond en je je vervolgens als dramaqueen gaat gedragen sterkt mij in mijn beslissing geen uren naar wetenschappelijke onderbouwing te gaan struinen. Ook als je die onderbouwing wel kreeg had je de dramaqueen uitgehangen omdat het je niet naar de mond praat.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor Origenes » 29 jun 2018 20:04

Yoshi schreef:Je mag het opvatten zoals je wilt. Maar jij bent degene die ernaar vroeg, ik ben er niet zelf mee gekomen. Hou die drogreden dus maar gerust bij je.

Krijg nou wat! Ik vraag naar feiten en jij schermt met een vierjarige opleiding didactiek. =D>

Yoshi schreef:Dat het antwoord je niet aanstond en je je vervolgens als dramaqueen gaat gedragen sterkt mij in mijn beslissing geen uren naar wetenschappelijke onderbouwing te gaan struinen. Ook als je die onderbouwing wel kreeg had je de dramaqueen uitgehangen omdat het je niet naar de mond praat.

Jij bent hier degene die ten onrechte overtuiging voorwendt. Als je vervolgens zelf aangeeft dat je uren nodig hebt om een omschrijving te vinden van je zojuist met overtuiging neergezette stelling dan is het overduidelijk wie hier theater aan het spelen is. Over dramaqueen gesproken! :lol:
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

mohamed

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor mohamed » 29 jun 2018 23:48

Pcrtje schreef:1. Dat gaat dus om de geboden (=de wet), da's iets anders dan de rest van de Bijbel.
2. Zolang we ons ook niet hoeven te houden aan andere wetten uit Deuteronomium hoeven we ons ook niet hieraan te houden. Of moorden we tegenwoordig ook hele steden uit als we een predikende moslim tegenkomen? Staat ook in Deut., en wel in hoofdstuk 13.

:lol:
Pcrtje schreef:3. Ik heb een aversie tegen indoctrinatie bij kinderen: het is echt bizar als je kinderen dwingt Bijbelteksten uit het hoofd te leren.

Ik heb daar ook een aversie tegen. Opgegroeid in een gereformeerd dorp zijnde heb ik al zo vaak gezien dat kinderen dwingen te geloven leidt tot atheïsme. Want die dwang komt voort uit de onzekerheid van de ouders en dat brengen ze over.

mohamed

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor mohamed » 29 jun 2018 23:50

Yoshi schreef:Ik dacht dat de tijd van de bijbel, catechismus, formulieren uit je hoofd leren al wel lang en breed een gepasseerd station was.
Didactisch gezien is het vrij achterhaald in ieder geval. Maar als de deelnemers er plezier aan beleven; ga vooral door.

Ik moet het eerste kind nog treffen dat graag een psalm uit het hoofd leert, terwijl diens leeftijdsgenoten buiten aan het spelen zijn. Als je wilt dat je kinderen religie gaan haten: doet zo voort!

In mijn bescheiden optiek zijn dat de vele voorbeelden van geloof dat schipbreuk leidt.

Yoshi

Re: Bijbeltekst uit je hoofd leren?

Berichtdoor Yoshi » 30 jun 2018 06:18

Origenes schreef:Krijg nou wat! Ik vraag naar feiten en jij schermt met een vierjarige opleiding didactiek. =D>


Wat een bijzondere weergave hou je erop na. Het is hier gewoon na te lezen;

Origenes schreef:Hoe kom je erbij?


Yoshi schreef:4 jaar lessen didactiek op de Pabo.


Je vraagt hoe ik aan mijn mening kom, en dat is door 4 jaar lessen didactiek. Dat is gewoon jouw vraag beantwoorden. Niet meer, niet minder. Ik scherm dus nergens mee, en ik vind dat je hier een vies spelletje speelt.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten