Hij (God) neigt Zijn oor

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Hij (God) neigt Zijn oor

Berichtdoor MoesTuin » 27 apr 2018 20:46

Dat is toch een bijzonder verheugende zin uit Psalm 116

Hij (God) neigt Zijn oor.
God die soms zover weg lijkt of zoals sommigen het noemen onbereikbaar is of zelfs voor de mens helemaal niet bereikbaar

en dan komt Psalm 116


Psalm 116 vers 1
God heb ik lief; want die getrouwe HEER
Hoort mijne stem, mijn smekingen, mijn klagen;
Hij neigt Zijn oor, 'k roep tot Hem, al mijn dagen;
Hij schenkt mij hulp, Hij redt mij keer op keer.


Daar staat veel, ontzettend heel veel in deze 4 zinnen.

Over Gods Trouw
Over God die mij hoort
Over God die zelfs Zijn oor neigt, wat je kan zien als dat God zijn oor net iets meer richting jou houdt.
Dan voel je een beweging van je lichaam naar een ander toe.
Zo buigt God zich naar mensen toe.
hoor ik je wel, ik luister naar je!
Over God die mij hoort als ik tot Hem roep, Hij mij hulp schenkt, Hij mij redt, ja ook u en jou die tot Hem roept, ja ook mij!

Hoe lezen jullie Psalm 116
Er is zoveel temeer uit te halen wellicht dan ik nu doe.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Hij (God) neigt Zijn oor

Berichtdoor Niagara » 28 apr 2018 09:14

Inderdaad een prachtige psalm, wat een goede God hebben wij! Hij is betrokken bij ons, en Hij wordt ons hulpgeroep nooit moe. Wij mensen denken soms dat er van ons verwacht wordt dat we sterk en onafhankelijk zijn, dat volwassen zijn in alle gevallen je eigen boontjes doppen betekent. Maar God laat juist zien dat elke gezonde volwassene ook afhankelijk is; van Hém. Mensen kunnen zichzelf niet redden, en dat hóéft ook niet. God mag je ál je dagen aanroepen en Hij zal je elke keer helpen. Hij zal niet zeggen: ‘en nou ben ik het zat, red jezelf.’ Hoe Hij helpt verschilt wel, soms zal Hij je wel leren iets zelfstandiger te worden in een bepaalde taak omdat die taak anders niet uitgevoerd kan worden, maar ook dat doe je in het vertrouwen dat God het zo wil en Hij jou zal helpen als je iets tegenkomt wat je echt boven de pet gaat en ben je ook in dat leerproces nog afhankelijk van God, wat Hij je geeft.
Hij is geen god die de schepping maakte en daarna aan haar lot overliet. Nee, Hij is betrokken bij elk schepsel, Hij heeft een bedoeling voor ons en betrekt ons daarbij en heeft de controle, geen haar valt van ons hoofd zonder dat Hij het wil. En zijn bedoeling met ons is goed. Als wij Zijn wil doen en gehoorzaam zijn, worden we dankbaar van al het goede dat we daardoor ervaren. Zelfs als kost het ons veel moeite, offeren we er veel voor op en zou je denken dat we daar juist ongelukkiger van zouden worden; dan ervaren we al een beetje het koninkrijk van God waar alles omgekeerd is: de koning is een dienaar en de dienaar is een winnaar.
De grootste koning dient ons door ons te redden uit alle nood. Daarvoor verdient Hij alle eer, zoals we zingen in deze psalm. En wij als Zijn kinderen mogen zijn dienend voorbeeld navolgen, wij zijn immers koningskinderen en in Gods koninkrijk dien je dan. Dit gaat mensenlogica te boven, je kunt alleen maar ervaren dat het toch echt zo werkt in een wereld die door die God geschapen is. En als je dat ervaart, kun je God alleen maar loven en danken, zo goed als Hij is!

Er is denk ik nog veel meer te zeggen over wat je in deze psalm tegenkomt, maar dit was de boodschap die er voor mij uitsprong vandaag :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Hij (God) neigt Zijn oor

Berichtdoor johannes1 » 30 apr 2018 08:09

Topic gesloten. Plaatser van dit topic is hiervan op de hoogte gesteld.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 30 gasten

cron