De Waarheid dienen met onwaarheden?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Yoshi » 27 apr 2018 11:46

Mensen, de onwaarheden over evolutie waren slechts een voorbeeld voor dit topic. Dit topic gaat inhoudelijk niet over evolutie dan wel schepping.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor gravo » 27 apr 2018 12:51

Yoshi schreef:Mensen, de onwaarheden over evolutie waren slechts een voorbeeld voor dit topic. Dit topic gaat inhoudelijk niet over evolutie dan wel schepping.

Het is inderdaad beter om de onderwerpen wat meer gescheiden te houden. De omgang met waarheden die ons al dan niet goed bevallen is belangrijk genoeg. Die omgang verklaart misschien ook wel de reacties die we lezen bij veel andere onderwerpen, waaronder die over evolutie.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor coby6 » 27 apr 2018 13:31

Yoshi schreef:Mensen, de onwaarheden over evolutie waren slechts een voorbeeld voor dit topic. Dit topic gaat inhoudelijk niet over evolutie dan wel schepping.

Maar bij dat onderwerp is het lastig over waarheid te spreken. Voor de een is de evolutietheorie bewezen, voor de ander is het Woord van God waarheid en de schepping 6000 jaar geleden. Niemand was erbij. Misschien heeft een reuze nakomeling van een gevallen engel en een mens wel een kip gemuteerd en kwam er een dino uit. Nobody knows.
https://www.inverse.com/article/24268-d ... ne-editing
Hoe gaan ze dit over 6000 jaar verklaren als ze niet weten hoe het nu was?

En als iemand die er niks van weet iets fouts zegt over de evolutietheorie, is dat een fout, maar het hoeft niet opzettelijk te zijn. Die ene Carl Baugh die de zooi gewoon aan het oplichten was om schepping te bewijzen, dat is nou echt stom en proberen de waarheid te dienen met onwaarheden.

Yoshi

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Yoshi » 27 apr 2018 15:05

coby6 schreef:Maar bij dat onderwerp is het lastig over waarheid te spreken.

Het is vrij makkelijk. Zie voorbeeld die in de openingspost aangehaald wordt en het voorbeeld wat behulp van Johan100 aangehaald wordt. 2 keer wordt er een onwaar beeld neergezet over wat evolutietheorie is. En dat is gewoon heel feitelijk na te gaan en vrij van meningen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Mortlach » 27 apr 2018 15:12

Het doet me ook denken aan die straatevangelisten (evangelisch, vermoed ik) die me met leugens naar een van hun healings wilde lokken. Toen was ik er ook gauw klaar mee.

Aan de andere kant, in de Lotus Soetra spreekt de Boeddha over de parabel van het brandende huis. In dat huis zijn kinderen aan het spelen zonder dat ze zich van het gevaar bewust zijn. De vader roept ze naar buiten, maar ze komen niet. Dus zegt de vader dat er buiten speelgoed voor ze staat omdat hij weet dat de kinderen dat idee niet kunnen weerstaan. En ze komen inderdaad naar buiten waarmee de vader hen dus het leven redt.

Allemaal symbolisch te interpreteren natuurlijk, en in eenzelfde soort interpretatie zou liegen om mensen in contact te brengen met hun redding dus geoorloofd kunnen zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor jaapo » 27 apr 2018 15:36

De vraag van de topic-opener is vaag en moeilijk te beantwoorden, omdat er vele kanten aan zitten. Dus hierover een zinnige discussie voeren, is niet mogelijk, tenzij je een concreet voorbeeld geeft. Het gegeven voorbeeld is ongelukkig, omdat het direct een discussie losmaakt over de evolutie. Dat is in dit en andere forums al vele malen gedaan en de standpunten zijn bekend. Beide (of zelfs drie) standpunten zetten de hakken in het zand, zoals bij zoveel geloofskwesties. Uitzichtloos. Ik zie dan ook niets in een voortgang van dit topic en zal er verder niet op in gaan. Als anderen verder willen, prima, maar het is jammer van de tijd en de energie die je erin steekt. Het levert meestal alleen maar verliezers op.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor coby6 » 27 apr 2018 16:19

Mortlach schreef:Het doet me ook denken aan die straatevangelisten (evangelisch, vermoed ik) die me met leugens naar een van hun healings wilde lokken. Toen was ik er ook gauw klaar mee.

Aan de andere kant, in de Lotus Soetra spreekt de Boeddha over de parabel van het brandende huis. In dat huis zijn kinderen aan het spelen zonder dat ze zich van het gevaar bewust zijn. De vader roept ze naar buiten, maar ze komen niet. Dus zegt de vader dat er buiten speelgoed voor ze staat omdat hij weet dat de kinderen dat idee niet kunnen weerstaan. En ze komen inderdaad naar buiten waarmee de vader hen dus het leven redt.

Allemaal symbolisch te interpreteren natuurlijk, en in eenzelfde soort interpretatie zou liegen om mensen in contact te brengen met hun redding dus geoorloofd kunnen zijn.

Ja, zo dacht ik ook weleens dat het beter zou zijn om te zeggen: ja hoor, je hebt gelijk, God heeft het allemaal via de evolutietheorie gedaan. Dan stoot dat scheppingsverhaal mensen tenminste niet af en is het makkelijker geloven. Maar volgens mij werkt dat voor geen meter en ik kan niet zo goed jokken.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor coby6 » 27 apr 2018 16:23

Als het een onopzettelijk onwaarheid is, kan God het wel gebruiken.
Een Engelse prediker zei eens toen ie bad voor een man met kanker: I rebuke the cancer worm! En die vertaler vertaalde dat met: ik bestraf de kankerworm. Die man geloofde dat en hij was genezen. (niet dat je dat zult geloven, maar goed) Stommiteiten kunnen de Waarheid wel dienen.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor hettys » 27 apr 2018 18:58

jaapo schreef:De vraag van de topic-opener is vaag en moeilijk te beantwoorden, omdat er vele kanten aan zitten. .

Nee. daar zitten niet veel kanten aan. abiogenese en evolutie zijn verschillende vakgebieden. het is niet vaag maar juist klip en klaar.
Ook gif is geschapen.

BasLaaitjeer

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor BasLaaitjeer » 28 apr 2018 02:40

Yoshi schreef:...
In dit topic wordt een conferentie aangekondigd. Een conferentie georganiseerd door de GKv. Ik neem aan dat zij de Waarheid (God) willen dienen.
viewtopic.php?f=10&t=30674

Deze aankondiging opent met; "De evolutietheorie wordt tegenwoordig bijna als vanzelf geaccepteerd als verklaring voor het ontstaan van het leven."
Ik heb daarop gereageerd dat dit niet klopt. Evolutietheorie gaat namelijk over de (door)ontwikkeling van leven, niet over het ontstaan van het leven. Die reactie is verwijderd.
...
Hoe denk jij er over? Kan je de Waarheid dienen met onwaarheden?

Beste Yoshi,

Leuk gevonden die veralgemeende, gesloten en suggestieve vraag!

Ik ben slechts een leek maar de term 'evolutietheorie' is m.i. onlosmakelijk met Darwin verbonden en met zijn boek The Origin of Species. Origin betekent toch oorsprong en dus ontstaan?

Ik vind de zin niet onwaar, hooguit onvolledig. Zo istie m.i. vollediger:

"De evolutietheorie wordt tegenwoordig bijna als vanzelf geaccepteerd als verklaring voor het ontstaan en de ontwikkeling van het leven."

Mvg Bas

Yoshi

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Yoshi » 28 apr 2018 06:44

BasLaaitjeer schreef:Beste Yoshi,

Leuk gevonden die veralgemeende, gesloten en suggestieve vraag!

Hi Bas,

Dat klinkt als een boer met kiespijn. Maar het staat je vrij om de vraag te negeren of te beantwoorden zoals jij zelf graag wil.

Ik ben slechts een leek maar de term 'evolutietheorie' is m.i. onlosmakelijk met Darwin verbonden en met zijn boek The Origin of Species. Origin betekent toch oorsprong en dus ontstaan?

Klopt. Maar er zitten meer woorden in die ene hele korte titel/zin. Species betekend namelijk geen leven. Als je het Engels niet machtig bent kan je voor zulke simpele woorden en zinnen overigens gewoon Google Translate toepassen.
Ik vind de zin niet onwaar, hooguit onvolledig. Zo istie m.i. vollediger:

"De evolutietheorie wordt tegenwoordig bijna als vanzelf geaccepteerd als verklaring voor het ontstaan en de ontwikkeling van het leven."

Mvg Bas

Het laatste deel "het leven" klopt dus niet.

Maar nogmaals, en voor een enkeling schijnbaar moeilijk te verkroppen; dit topic gaat niet over evolutie. Het is slechts ter voorbeeld aangehaald.
Mensen die in schepping of evolutie 'geloven/aannemen' hoeven dus niet hun gram te halen in dit topic, doe dat lekker elders. Daar zijn ook al meer dan genoeg topics over.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Johan100 » 28 apr 2018 06:51

Yoshi schreef:

Maar nogmaals, en voor een enkeling schijnbaar moeilijk te verkroppen; dit topic gaat niet over evolutie. Het is slechts ter voorbeeld aangehaald.
Mensen die in schepping of evolutie 'geloven/aannemen' hoeven dus niet hun gram te halen in dit topic, doe dat lekker elders. Daar zijn ook al meer dan genoeg topics over.

Dan kun je beter een topic openen met de vraag 'mag je de Waarheid dienen met onwaarheden' zonder een discutabel voorbeeld te noemen waar je toch weer uiteraard reacties op krijgt. Misschien alsnog dat slechte voorbeeld in je openingspost even weghalen?
Het lijkt er nu op dat je even je ei kwijt wilde en vervolgens niemand op dat voorbeeld mag ingaan.
Laten we eerst dat misverstand uit de weg ruimen.

Laat ik een ander voorbeeld noemen.
In de Tweede Wereldoorlog verborgen sommige mensen onderduikers. Ze zeiden wellicht als de Duitsers langskwamen dat ze geen onderduikers hebben.

Wat weegt zwaarder? Een onwaarheid (leugen?) vertellen of mensen helpen de dood injagen?
Mag je hier een onwaarheid vertellen om de Waarheid te dienen?

Rachab en de verspieders idem.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Mortlach » 28 apr 2018 09:15

BasLaaitjeer schreef:Beste Yoshi,

Leuk gevonden die veralgemeende, gesloten en suggestieve vraag!

Ik ben slechts een leek maar de term 'evolutietheorie' is m.i. onlosmakelijk met Darwin verbonden en met zijn boek The Origin of Species. Origin betekent toch oorsprong en dus ontstaan?


Ja, maar vergeet dat woordje Species dan niet. Het boek gaat over waar (de huidige veelheid aan) soorten vandaan komt/komen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

BasLaaitjeer

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor BasLaaitjeer » 28 apr 2018 09:52

Johan100 schreef:...
Laat ik een ander voorbeeld noemen.
In de Tweede Wereldoorlog verborgen sommige mensen onderduikers. Ze zeiden wellicht als de Duitsers langskwamen dat ze geen onderduikers hebben.

Wat weegt zwaarder? Een onwaarheid (leugen?) vertellen of mensen helpen de dood injagen?
Mag je hier een onwaarheid vertellen om de Waarheid te dienen?
...

Beste Johan,

E.e.a. doet me denken aan 'letter of Geest' (2 Kor. 3:6).
De mensen die tegen de Duitsers logen om onderduikers te beschermen dienden de liefde en daarmee het hoogste goed (1 Kor. 13). Dus ja, in een dergelijke situatie is een onwaarheid vertellen zeker gerechtvaardigd.

Vriendelijke groet van Bas

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor gravo » 28 apr 2018 10:22

Ik weet niet of het mogelijk is, maar misschien kunnen we dit topic nog redden door de oorspronkelijke probleemstelling van Yoshi samen te vatten met de introductie van het begrip:

onwelgevallige waarheid

Dan kunnen we spreken over de vraag hoe we (moeten) omgaan met waarheden die in ons eigen vlees snijden.

Gaan we die ontkennen, verzwijgen, relativeren? Gaan we de strijd aan of doen we er lacherig over? Ridiculiseren we de brengers van die onwelgevallige waarheden of beschouwen we ze als samenspannende kwaaddoeners? Verzinnen we complotten waarmee we de waarheden als leugens kunnen bestempelen?

Of erkennen we ze als niet weg te denken realiteiten? En zien we die waarheden als aanleiding om ons eigen denken te corrigeren. Laten we het eye-openers zijn, sterke argumenten die om een nieuwe doordenking vragen van ons eigen standpunt? Zijn onwelgevallige waarheden startpunten van bezinning en verandering?

Over welke onwelgevallige waarheden zou het kunnen gaan?

Ik noem er maar een paar:
- wetenschappelijke kennis omtrent het ontstaan van de Bijbel, het leven, het heelal en de aarde.
- wetenschappelijke kennis over onze godsdienst en over de menselijke geest.
- ontboezemingen over zonde in eigen kring (fraude, kindermishandeling).
- gegevens over verontrustende veranderingen in eigen kring (secularisatie, kerkverlating, veel liberalere denkbeelden op allerlei gebied).
- beschamende praktijken uit het verleden van kerk en christelijke instituties.
- vormen van wereldgelijkvormigheid, zoals geldzucht, egoïsme, individualisme die wij in eigen kring meemaken.
- ruzies, twisten, geldingsdrang op de postzegel van ons eigen gelijk.

Er zijn genoeg voorbeelden van onwelgevallige waarheid waar wij als christenen mee om moeten gaan.

Hoe doen we dat eigenlijk?

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 28 apr 2018 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten

cron