De Waarheid dienen met onwaarheden?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Yoshi » 26 apr 2018 08:54

Nav een verwijderd bericht van mij wil ik hier wel dieper op ingaan met dit voorbeeld;

In dit topic wordt een conferentie aangekondigd. Een conferentie georganiseerd door de GKv. Ik neem aan dat zij de Waarheid (God) willen dienen.
viewtopic.php?f=10&t=30674

Deze aankondiging opent met; "De evolutietheorie wordt tegenwoordig bijna als vanzelf geaccepteerd als verklaring voor het ontstaan van het leven."
Ik heb daarop gereageerd dat dit niet klopt. Evolutietheorie gaat namelijk over de (door)ontwikkeling van leven, niet over het ontstaan van het leven. Die reactie is verwijderd.

Dat ik hierover val heeft niets met negativisme te maken maar met feiten en moraal. Ik ben van mening dat zo'n onwaarheid simpelweg geen plaats kan hebben. Het betreft ook niet een meningsverschil of interpretatie maar gewoon een feitelijk gegeven.

Hoe denk jij er over? Kan je de Waarheid dienen met onwaarheden?

Bruno

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Bruno » 26 apr 2018 09:05

De waarheid overstijgt de waan.

De waarheid komt altijd boven. Maar de waarheid staat velen niet aan.
Rondom bepaalde onderwerpen is “waarheid” subjectief en ga je maar beter akkoord niet akkoord te zijn met elkaar op die verschillen.
Soms hebben nutcrackers de waarheid in handen, maar worden zij voor hun tijd nog verketterd.
Later krijgen zij dan gelijk, maar is het meestal te laat om een verder conflict te vermijden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Johan100 » 26 apr 2018 14:49

Yoshi schreef:

Deze aankondiging opent met; "De evolutietheorie wordt tegenwoordig bijna als vanzelf geaccepteerd als verklaring voor het ontstaan van het leven."
Ik heb daarop gereageerd dat dit niet klopt. Evolutietheorie gaat namelijk over de (door)ontwikkeling van leven, niet over het ontstaan van het leven. Die reactie is verwijderd.


Ik vraag me af of wat je schrijft wel klopt. Evolutietheorie is de tegenhanger van geloof in God. Oké, tegenwoordig vermengen veel mensen de twee en vinden dat het samen kan gaan.

Maar de oorspronkelijke evolutietheorie is de tegenhanger van het geloof in een God en zoekt verklaringen wat betreft het ontstaan van leven buiten het rekening houden met een God. Denk aan de oerknal en oersoep verhalen. Onbewezen verhalen. Verder komen ze niet. Ze zouden graag een verklaring van het ontstaan van leven willen hebben zonder God als verklaring daarvoor te willen hebben.

Dus je wilt een discussie houden over 'de Waarheid dienen met onwaarheden' waarbij de reden voor deze discussie dus ligt in jouw opvatting dat de stelling 'evolutietheorie wordt tegenwoordig bijna als vanzelf geaccepteerd als verklaring voor het ontstaan van leven' niet klopt. Daar heb ik dus al mijn vraagtekens bij.

Ik denk dat het goed is onderscheid te maken tussen:
1. Atheïstische evolutionisten die een verklaring zoeken voor de oorsprong van het leven zonder rekening te willen houden met God als oorzaak van leven.
2. Theïstische mensen die in evolutie geloven, maar die wel God als oorsprong van leven zien.

Jij voelt je in negatieve zin aangesproken door deze aankondiging omdat je binnen categorie 2 valt en dus in beiden gelooft?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Yoshi » 26 apr 2018 15:02

Johan100 schreef:Ik vraag me af of wat je schrijft wel klopt. Evolutietheorie is de tegenhanger van geloof in God. Oké, tegenwoordig vermengen veel mensen de twee en vinden dat het samen kan gaan.

Met deze zin draag je een prachtig voorbeeld aan voor dit topic. Waarvoor hartelijk dank.
Je verkondigd hier iets wat objectief gewoon vast te stellen is als een onwaarheid. De evolutietheorie behandeld het vraagstuk God namelijk helemaal niet.

Denk jij met deze objectieve onwaarheid God (de Waarheid) te dienen?
Indien ja; waarom denk jij dat?
Indien nee; waarom pas je het dan toe?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Johan100 » 26 apr 2018 15:06

Yoshi schreef:Met deze zin draag je een prachtig voorbeeld aan voor dit topic. Waarvoor hartelijk dank.
Je verkondigd hier iets wat objectief gewoon vast te stellen is als een onwaarheid. De evolutietheorie behandeld het vraagstuk God namelijk helemaal niet.


Die laatste vraag vind ik heel vervelend dus daar ga ik niet op in.

Wat het door mij gequote betreft: 'De evolutietheorie behandelt het vraagstuk God namelijk helemaal niet', dus?

Ik heb veel meer geschreven dan wat jij quoot!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Yoshi » 26 apr 2018 15:10

Waarom zou ik verder lezen als ik al op een onwaarheid gestuit ben? Laten we eerst die opgehelderd krijgen. Vervelend of niet, een antwoord zal verhelderend zijn. Het antwoord kan overigens ook zijn: nee, ik was me er niet van bewust en zal de onwaarheid niet nogmaals toepassen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Johan100 » 26 apr 2018 15:11

Yoshi schreef:Waarom zou ik verder lezen als ik al op een onwaarheid gestuit ben? Laten we eerst die opgehelderd krijgen. Vervelend of niet, een antwoord zal verhelderend zijn. Het antwoord kan overigens ook zijn: nee, ik was me er niet van bewust en zal de onwaarheid niet nogmaals toepassen.

Haha, grapjas!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Yoshi » 26 apr 2018 15:13

Johan100 schreef:Haha, grapjas!

Integendeel ik ben bloedserieus.
Moslims worden er wel eens van verdacht of op aangesproken dat ze leugens mogen verkondigen ter bekering van ongelovigen. Ik krijg sterk de indruk dat het bij sommige christenen niet anders is en daar maak ik mij zorgen over.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Johan100 » 26 apr 2018 15:15

Yoshi schreef:Integendeel ik ben bloedserieus.
Moslims worden er wel eens van verdacht of op aangesproken dat ze leugens mogen verkondigen ter bekering van ongelovigen. Ik krijg sterk de indruk dat het bij sommige christenen niet anders is en daar maak ik mij zorgen over.

Raar dat je je dan integendeel totaal geen zorgen lijkt te maken over de leugens van de evolutietheorie en de Roomse kerk bijvoorbeeld.
Ga nu niet het heilige mannetje uithangen die de Waarheid zo hoog in het vaandel heeft staan.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Yoshi » 26 apr 2018 15:21

Johan100 schreef:Raar dat je je dan integendeel totaal geen zorgen lijkt te maken over de leugens van de evolutietheorie en de Roomse kerk bijvoorbeeld.
Ga nu niet het heilige mannetje uithangen die de Waarheid zo hoog in het vaandel heeft staan.

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je niet geestelijk beperkt bent en het verschil weet tussen een feitelijke onwaarheid en een verschil van inzicht waar meerdere theorieën mogelijk zijn.

Dan kunnen we je zijpad nu weer verlaten en terug naar het onderwerp.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Johan100 » 26 apr 2018 15:22

Yoshi schreef:Ik ga er voor het gemak even vanuit dat je niet geestelijk beperkt bent en het verschil weet tussen een feitelijke onwaarheid en een verschil van inzicht waar meerdere theorieën mogelijk zijn.

Jij schijnbaar niet.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Origenes » 26 apr 2018 15:23

Yoshi schreef:Het betreft ook niet een meningsverschil of interpretatie maar gewoon een feitelijk gegeven.

Klopt! De evolutietheorie spreekt zich niet uit over het ontstaan van leven. Darwin had ook niet de intentie om een alternatief te geven voor geloof en schepping. Hij was zelfs een gelovig mens.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Yoshi » 26 apr 2018 15:50

Origenes schreef:Klopt! De evolutietheorie spreekt zich niet uit over het ontstaan van leven. Darwin had ook niet de intentie om een alternatief te geven voor geloof en schepping. Hij was zelfs een gelovig mens.

Juist! En wat vind je er vervolgens van dat christenen het wel zo brengen in bijvoorbeeld een aankondiging voor een christelijke conferentie?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Mortlach » 26 apr 2018 16:59

Yoshi schreef:Nav een verwijderd bericht van mij wil ik hier wel dieper op ingaan met dit voorbeeld;

In dit topic wordt een conferentie aangekondigd. Een conferentie georganiseerd door de GKv. Ik neem aan dat zij de Waarheid (God) willen dienen.
viewtopic.php?f=10&t=30674

Deze aankondiging opent met; "De evolutietheorie wordt tegenwoordig bijna als vanzelf geaccepteerd als verklaring voor het ontstaan van het leven."
Ik heb daarop gereageerd dat dit niet klopt. Evolutietheorie gaat namelijk over de (door)ontwikkeling van leven, niet over het ontstaan van het leven. Die reactie is verwijderd.

Dat ik hierover val heeft niets met negativisme te maken maar met feiten en moraal. Ik ben van mening dat zo'n onwaarheid simpelweg geen plaats kan hebben. Het betreft ook niet een meningsverschil of interpretatie maar gewoon een feitelijk gegeven.

Hoe denk jij er over? Kan je de Waarheid dienen met onwaarheden?


Man, je moet ze hier eens zien. Er is volgende maand een referendum over een Amendement van de Ierse grondwet dat gelijke bescherming gebied voor ongeboren leven (en de puinhoop en het leed dat dat veroorzaakt, maar dat is voor een ander onderwerp).

De No-campagne, de mensen die het amendement willen behouden, liegen alsof het gedrukt staat. Hun campagnemateriaal staat vol misinformatie en de posters die je overal ziet hangen, zijn allemaal leugens. Het is zo erg dat je nauwelijks meer campagne hoeft te voeren; je hoeft enkel te wijzen op het gedrag van de nee-stemmers en dat is voldoende motivatie om dus gewoon Ja te stemmen.

Je kunt nu eenmaal niet tegelijkertijd liegen en een hogere morele positie claimen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Yoshi » 26 apr 2018 17:04

Mortlach schreef:Je kunt nu eenmaal niet tegelijkertijd liegen en een hogere morele positie claimen.

Idd.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten