De Waarheid dienen met onwaarheden?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Nina

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Nina » 29 apr 2018 17:55

@ Yoshi: ik heb goede vrienden die ook katholiek zijn. Ben een keer naar een dienst geweest, waar ik ook Maria verering mee maakte. Ik weet niet meer exact wat er werd gezegd en gezongen, maar ze kreeg een grotere plek dan wat haar toekomt.
Naderhand hadden we met elkaar een gesprek hierover. Mijn vrienden gaven toedat dat een zwakke schakel is in de katholieke leer en dat zij er zelf niets mee konden.

Yoshi

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Yoshi » 29 apr 2018 18:00

Nina schreef:@ Yoshi: ik heb goede vrienden die ook katholiek zijn. Ben een keer naar een dienst geweest, waar ik ook Maria verering mee maakte.

In mijn (vorige) parochie komt het welgeteld 1 keer per jaar voor dat er een Maria viering is. Alwaar overigens naast de nadruk op Maria nog steeds de Eucharistie gehouden wordt en dus naar Christus gewezen wordt. Interessant dat ook jij met je neus in de boter valt. :)
Ik weet niet meer exact wat er werd gezegd en gezongen, maar ze kreeg een grotere plek dan wat haar toekomt.

Je bedoeld; Ze kreeg een grotere plek dan dat jij haar toe vind komen. Dat kan ik mij voorstellen.
Naderhand hadden we met elkaar een gesprek hierover. Mijn vrienden gaven toedat dat een zwakke schakel is in de katholieke leer en dat zij er zelf niets mee konden.

En ook dat is prima.

Nina

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Nina » 29 apr 2018 18:48

Waarom heb je zoveel moeite Yoshi om toe te geven dat Maria wordt vereerd in de katholieke kerk? En nee, niet alleen ik vond dat dat het geval was, mijn vrienden gaven ruiterlijk toe dat de katholieke kerk hiermee een uitglijder maakt. Ik zie niet in waarom je ook maar zou proberen het te ontkennen.

Yoshi

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Yoshi » 29 apr 2018 18:53

Nina schreef:Waarom heb je zoveel moeite Yoshi om toe te geven dat Maria wordt vereerd in de katholieke kerk?

Maria wordt vereerd in de katholieke kerk. En ook ik vereer Maria. Waar heb je het idee gekregen dat ik daar moeite mee zou hebben?
En nee, niet alleen ik vond dat dat het geval was, mijn vrienden gaven ruiterlijk toe dat de katholieke kerk hiermee een uitglijder maakt. Ik zie niet in waarom je ook maar zou proberen het te ontkennen.

Waar ontken ik de verering van Maria? Ik zou het zelfs aan willen moedigen.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor irmo » 29 apr 2018 20:06

Wordt dit weer zo'n katholieken bash topic? Weet je wel zeker dat je dan wil blijven uitleggen Yoshi?

Yoshi

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Yoshi » 29 apr 2018 20:15

irmo schreef:Wordt dit weer zo'n katholieken bash topic? Weet je wel zeker dat je dan wil blijven uitleggen Yoshi?

Ik hoop het niet. :)
Maar voorbeelden aandragen, ook indien het mijn geloof betreft, kan natuurlijk.
Maar over het algemeen heb ik nu wel een beeld hoor.
Ik denk dat we de users hier in grofweg 3 groepen in kunnen delen.
- onwelgevallige waarheid wordt geaccepteerd en men vind een weg om er mee om te gaan in het geloof
- onwelgevallige waarheid wordt ter kennisgeving aangenomen want ik blijf toch x vinden ondanks dat feitelijk vast staat dat het y is
- onwelgevallige waarheid wordt genegeerd of bestreden, zijpaden worden bewandeld en rookgordijnen worden opgetrokken

mohamed

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor mohamed » 01 mei 2018 00:14

Yoshi schreef:Ik denk dat we de users hier in grofweg 3 groepen in kunnen delen.
- onwelgevallige waarheid wordt geaccepteerd en men vind een weg om er mee om te gaan in het geloof
- onwelgevallige waarheid wordt ter kennisgeving aangenomen want ik blijf toch x vinden ondanks dat feitelijk vast staat dat het y is
- onwelgevallige waarheid wordt genegeerd of bestreden, zijpaden worden bewandeld en rookgordijnen worden opgetrokken

Noem me pessimistisch maar je kan de meeste gelovigen wel indelen in een van die groepen en ook atheïsten zelfs. Als iemand zwart op wit zou aantonen dat Jezus nooit heeft bestaan, zou jij dan nog christen blijven? Wellicht zou er een kleine groep overblijven die stug volhield. Maar ook als zwart op wit werd aangetoond dat Jezus is opgestaan uit de dood blijven velen desondanks atheïst of joods. Religie draait niet altijd om de waarheid, dat mag rustig geconcludeerd worden.

mohamed

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor mohamed » 01 mei 2018 00:35

Yoshi schreef:Waar ontken ik de verering van Maria? Ik zou het zelfs aan willen moedigen.

Maria was de moeder van Jezus van Nazareth en daarvoor eren wij haar, doch is het een feit dat sommigen haar (onbewust) te veel eer geven. Zoals bijvoorbeeld wijlen schilder Rubens.

Afbeelding
Tenhemelopneming van Maria. P.P. Rubens, 1612.

Vooropgesteld, ik vind het prachtig en als kunstvorm heb ik er geen enkele moeite mee, maar als Rubens werkelijk dacht dat Maria een Godin is, dan was de schilder goed van het padje af. Als iemand zover doorslaat verwordt de verering tot afgoderij. Maria was de moeder van Jezus van Nazareth - die naar mijn geloof God is - maar ze was er niet bij toen God Adam schiep. Derhalve was Maria dus niet de moeder van Jahweh.

mohamed

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor mohamed » 01 mei 2018 00:45

irmo schreef:Wordt dit weer zo'n katholieken bash topic? Weet je wel zeker dat je dan wil blijven uitleggen Yoshi?

Mariaverering bekritiseren is niet per definitie katholieken bashen, want katholieken doen dat zelf ook. Denk bijvoorbeeld aan de Italiaanse film 'they call me trinity.'

Afbeelding

In deze film wordt de spot gedreven met katholieken die denken dat Maria een godin is, maar ik ben het met je eens dat gereformeerden de schijn tegen hebben.

Bruno

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Bruno » 01 mei 2018 06:19

Sowieso is het verboden afbeeldingen te maken en deze te aanbidden.

Leviticus 26:1
Gij zult ulieden geen afgoden maken; noch gesneden beeld, noch opgericht beeld zult gij u stellen, noch gebeelden steen in uw land zetten, om u daarvoor te buigen; want Ik ben de Heere, uw God!


Wat is een beeld, foto, kruis? Misschien interpreteer ik dat fout.

En zei Jezus het zelf ook niet?
Mattheus 6:6
Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.


Mijn grootmoeder zaliger was katholiek. Ik heb het aanbidden van heiligen en daar beeldjes van plaatsen nooit begrepen. Hen herinneren en eren via de tradities is iets heel anders dan daar naartoe leven.
Het kruis aanbidden is ook zoiets waar ik enige afkeer voor ontwikkeld heb.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Johan100 » 01 mei 2018 06:38

Bruno schreef:
Het kruis aanbidden is ook zoiets waar ik enige afkeer voor ontwikkeld heb.

Zo denkt men dat bij het avondmaal het brood echt in het lichaam van Christus verandert wordt en het wijn echt in Zijn bloed.
Er mag niets verloren gaan en dus vereert/aanbidt men op een bepaalde manier het brood en wijn, zonder te beseffen waar het echt om gaat.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Bruno

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Bruno » 01 mei 2018 06:56

Johan100 schreef:Zo denkt men dat bij het avondmaal het brood echt in het lichaam van Christus verandert wordt en het wijn echt in Zijn bloed.
Er mag niets verloren gaan en dus vereert/aanbidt men op een bepaalde manier het brood en wijn, zonder te beseffen waar het echt om gaat.


Vergeef me als deze vraag onwetend overkomt, maar ik heb een hele “aparte” kijk daarop ontwikkeld.

Waar gaat het dan echt om?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Johan100 » 01 mei 2018 06:59

Bruno schreef:Vergeef me als deze vraag onwetend overkomt, maar ik heb een hele “aparte” kijk daarop ontwikkeld.

Waar gaat het dan echt om?

Het brood en wijn zijn een heenwijzing naar wat Christus gedaan heeft en blijven gewoon brood en wijn.
Het gaat om Christus en wat Christus gedaan heeft.
'Doe dit tot Mijn gedachtenis'.
We moeten aan Hem en Zijn volbrachte werk denken als we aan het avondmaal deel nemen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Yoshi » 01 mei 2018 07:09

Johan100 schreef:Het brood en wijn zijn een heenwijzing naar wat Christus gedaan heeft en blijven gewoon brood en wijn.
Het gaat om Christus en wat Christus gedaan heeft.
'Doe dit tot Mijn gedachtenis'.
We moeten aan Hem en Zijn volbrachte werk denken als we aan het avondmaal deel nemen.

Dat is calvinistische theologie, het spreekt voor zich dat de katholieke (en lutherse, oosters-orthodoxe enz enz) theologie op dit punt een stuk verder gaat.

Maar allemaal niet relevant voor dit topic. Dit topic gaat niet over theologische verschillen en standpunten.
Laatst gewijzigd door Yoshi op 01 mei 2018 07:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Johan100 » 01 mei 2018 07:13

Yoshi schreef:Dat is calvinistische theologie, het spreekt voor zich dat de katholieke (en lutherse, oosters-orthodoxe enz enz) theologie op dit punt een stuk verder gaat.

Het lijkt me gewoon Bijbels. Als het verder gaat is het afgoderij van brood en wijn. Dit is waarschijnlijk een onwelgevallige waarheid voor je.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten

cron