De Waarheid dienen met onwaarheden?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor coby6 » 26 apr 2018 17:05

Yoshi schreef:Nav een verwijderd bericht van mij wil ik hier wel dieper op ingaan met dit voorbeeld;

In dit topic wordt een conferentie aangekondigd. Een conferentie georganiseerd door de GKv. Ik neem aan dat zij de Waarheid (God) willen dienen.
viewtopic.php?f=10&t=30674

Deze aankondiging opent met; "De evolutietheorie wordt tegenwoordig bijna als vanzelf geaccepteerd als verklaring voor het ontstaan van het leven."
Ik heb daarop gereageerd dat dit niet klopt. Evolutietheorie gaat namelijk over de (door)ontwikkeling van leven, niet over het ontstaan van het leven. Die reactie is verwijderd.

Dat ik hierover val heeft niets met negativisme te maken maar met feiten en moraal. Ik ben van mening dat zo'n onwaarheid simpelweg geen plaats kan hebben. Het betreft ook niet een meningsverschil of interpretatie maar gewoon een feitelijk gegeven.

Hoe denk jij er over? Kan je de Waarheid dienen met onwaarheden?

Ik weet wel dat evolueren ontwikkelen is, maar big bang en oersoep hoort niet bij de evolutietheorie?
Ach wat maakt het uit. Die ene evolutieprofessor die zich later heeft bekeerd zei juist daardoor dat de evolutietheorie bankrupt was. Als een evolutieprofessor het evolutietheorie noemt, dan kan je het een ander ook niet kwalijk nemen.
https://youtu.be/6lErw7Z59DY

sjaqi
Mineur
Mineur
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 sep 2014 01:16

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor sjaqi » 26 apr 2018 18:30

De Waarheid (God) dienen met onwaarheden is niet juist.

Maar er zijn wel nuances.
Zo maakt het nog al wat uit of er bewust een onwaarheid word ingezet. Of is er sprake van een gebrek aan kennis van de opsteller van de uitnodiging?
Ook is het goed om de manier waarop God wel gediend word te formuleren.
Ik heb hieronder een poging gedaan.
De menselijke inspanningen worden hiermee wel gerelativeerd.

God word in den geest gediend en niet in het vlees:
SV, Filippenzen 3:3
Want wij zijn de besnijding, wij die God in den geest dienen, en in Christus Jezus roemen en niet in het vlees betrouwen;

Het dienen van God is genade.
SV, Hebreeën 12:28
Daarom, alzo wij een onbeweeglijk Koninkrijk ontvangen, laat ons de genade vasthouden, door dewelke wij welbehaaglijk God mogen dienen, met eerbied en godvruchtigheid.

De genade waardoor God gediend word bestaat uit de het bloed en de opoffering van Christus:
SV, Hebreeën 9:14
Hoeveel te meer zal het bloed van Christus, Die door den eeuwigen Geest Zichzelven Gode onstraffelijk opgeofferd heeft, uw consciëntie reinigen van dode werken, om den levenden God te dienen!

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor hettys » 26 apr 2018 18:36

Yoshi schreef:Juist! En wat vind je er vervolgens van dat christenen het wel zo brengen in bijvoorbeeld een aankondiging voor een christelijke conferentie?



Ja waar ligt dat aan? Dit is al jaren een issue dus geen onwetendheid. Een bewuste leugen dus. Dat is ontzettend jammer en heeft een groot helaas gehalte voor het gehele christendom. Christenen proberen zich meestal te onderscheiden als het gaat om waarheid. gelukkig wel!
Dus als christenen bewust liegen is dat slecht voor het christendom. Waar het om gaat is dat evolutie is bewezen. Of in elk geval is er ontzettend sterk bewijs voor de evolutietheorie.
Nog onbewezen is abiogenese, dus het ontstaan van leven. We weten dat de bouwstenen van leven, zoals aminozuren gewoon ontstaan, maar hoe alles in zijn werk ging weet men nog niet. Misschien komen we er wel nooit achter. Het is namelijk miljarden jaren geleden.

Het komt mij voor dat sommige christenen, of mensen die zich zo noemen, altijd abiogenese als uitgangspunt nemen om het onbewezen punt te benadrukken. alsof daarmee evolutie is ontkracht.
Ook gif is geschapen.

HannekeL

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor HannekeL » 26 apr 2018 20:36

Origenes schreef:Klopt! De evolutietheorie spreekt zich niet uit over het ontstaan van leven. Darwin had ook niet de intentie om een alternatief te geven voor geloof en schepping. Hij was zelfs een gelovig mens.


Zo heb ik het ook begrepen. Maar gezien mijn beperkte wetenschappelijke kennis op dit gebied kan ik alleen maar vertrouwen op de informatie die anderen mij ter beschikking stellen. Daarom vind ik correcte, feitelijk informatie van cruciaal belang.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor irmo » 26 apr 2018 20:52

Om eerlijk te zijn, heb ik even genoeg van de christelijke maatschappij.

Ik ben al ruim een jaar of 30 dezelfde vragen aan het stellen , en ik krijg alleen maar leugens of halve waarheden. Het is zo jammer dat iets wat in theorie zo veel potentie heeft meestal tot niets wordt gereduceerd. Hier en daar zijn er een aantal mensen waar ik tegen aan gelopen ben die wel heel goed weten waar ze over spreken en daarmeee is het fijn praten. ok, toegegeven, het is meer emailen omdat ik zo ver weg zit maar ik ervaar die contacten als erg fijn. Maar in de kerk voel ik me niet thuis,ben ik ook niet welkom.

De praktische uitwerking heb ik afgelopen jaar mogen zien en ik ben niet onder de indruk. Neem als voorbeeld bijvoorbeeld al die christelijk hulporga's die hier naartoe komen om voor de armen te zorgen en christelijke naastenliefde te bedrijven. SDOK, HOE, Dorcas etcetera. Ik weet dat er in nederland regelmatig wordt gecollecteerd en gebeden voor ze en dat ze gesteund worden door een aantal kerken.

Ik werk in een van de weeshuizen en ik word er naar van. Hoe mensen behandeld worden en hoe er met ze omgaan heeft elke vorm van medemenselijkheid verloren. Ik ben dan wel niet christelijk maar dit doet me echt pijn. Hoe kan het dat een organisatie christelijke waarden uirdraagt er zo'n potje van maken.

Bij nader inzien, ik heb gewoon even genoeg van de wereld. Ik check ff uit,ik heb een lange vakantie nodig.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Origenes » 26 apr 2018 21:13

Origenes schreef:Klopt! De evolutietheorie spreekt zich niet uit over het ontstaan van leven. Darwin had ook niet de intentie om een alternatief te geven voor geloof en schepping. Hij was zelfs een gelovig mens.

Yoshi schreef:Juist! En wat vind je er vervolgens van dat christenen het wel zo brengen in bijvoorbeeld een aankondiging voor een christelijke conferentie?

Geen juiste weergave van de werkelijkheid natuurlijk. Er is niets op tegen als christenen niet in de evolutietheorie geloven maar het is denk ik cruciaal om een opvatting, ook als je daar niet in mee gaat, waarheidsgetrouw weer te geven. Het verbaast me ook altijd weer dat, ook intellectuele mensen, hier de fout in gaan.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor blijblij » 26 apr 2018 21:54

@origenes: zelf zou ik ook niet het woord 'geloven' vermijden mbt de evolutietheorie. Eerder verwerpen of aannemen. Anders lijkt het wel of er gekozen moet worden tussen verschillende religies.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Origenes » 26 apr 2018 22:03

blijblij schreef:@origenes: zelf zou ik ook niet het woord 'geloven' vermijden mbt de evolutietheorie. Eerder verwerpen of aannemen. Anders lijkt het wel of er gekozen moet worden tussen verschillende religies.

'Geloven' is in dit verband misschien niet zo'n gelukkig woord. Maar er zijn nu eenmaal christenen bij wie de evolutietheorie met geloof in God, in relatie tot de schepping, in verband wordt gebracht. Niet onterecht denk ik. Atheïsten maken trouwens die verbinding ook, om een schepping door God te ontkennen.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Origenes » 26 apr 2018 22:32

Een ander misverstand is dat de evolutietheorie onder meer zou inhouden dat de mens afstamt van de aap. De werkelijkheid is dat volgens de evolutietheorie de mens en de aap van een zelfde voorouder afstammen.
Het is dan wel weer terecht als christenen zich afvragen waar de mens dan zijn scheppend intellect vandaan haalt, inclusief zijn spraakvermogen. Dergelijke eigenschappen zie je bij apen weer niet.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor gravo » 26 apr 2018 22:50

Maar al te snel wordt aangenomen dat de waarheid altijd samengaat met goede en fijne dingen. Dat wat ons verontrust, zoals bijvoorbeeld de zich opdringende evolutie-theorie, zou in deze gedachte dan moeilijk samen kunnen gaan met waarheid. Kanniewaarzijn.

Maar dat is een misverstand.

Er zijn heel veel dingen die ons verontrusten, maar niettemin onloochenbaar waar zijn. Het zijn harde waarheden, maar daarom niet minder waar.
Denk met name eens aan waarheden die ons als christenen nog meer kunnen verontrusten. Bijvoorbeeld het fenomeen van kindermisbruik dat zich helaas ook in christelijke kring blijkt voor te doen. Of wat te denken van fraude, ruzie, geldzucht dat zich in eigen kring bevindt. Wat te denken van het feit dat ziekte, tegenslag, ongeluk, teleurstelling, eenzaamheid, echtscheiding, kinderloosheid ook in christelijke kring voorkomen. Niets van dat alles is prettig. Niets daarvan is goed. Maar het komt onbetwistbaar ook voor bij vrome mensen. Het diepst peilen we die harde waarheid misschien nog wel in onze belijdenis dat wij van natuur zondaars zijn. Dat het slechte en boze in ons eigen hart leeft. Over een harde waarheid gesproken!

Ik bedoel alleen maar dit te zeggen: Onze natuurlijke staat en onze natuurlijke omgeving zijn vaak geheel anders dan wij graag op basis van wat we geloven, hopen en liefhebben zouden zien. Er is een groot contrast met dat wat als geloof in ons hart leeft en met hoe de wereld er daadwerkelijk uitziet. Die verscheurdheid is zelfs in ons eigen leven te vinden. Als ik het goede wil doen, ligt het kwade mij bij.

Iets dergelijks geldt ook voor de nog onverloste schepping. Zij toont geen tekenen van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Dat wij de aarde, mede door de wetenschap, inmiddels kennen als een kleine, te verwaarlozen planeet in een koud, gevaarlijk, reusachtig en vijandig heelal, dat stil is en geen antwoord geeft, sluit daarop aan.
De wetenschap geeft ons stelselmatig informatie waar we niet gelukkig van worden. Denk aan de gigantische problemen van klimaat, overbevolking, resistentie, de onmogelijkheid om de aarde te verlaten, de zekerheid dat de zon ooit dooft. Het is allemaal in schrille tegenstelling tot de heerlijke toekomst die wij door geloof verwachten en met elkaar delen. Maar is het daarom allemaal onwaar wat de wetenschap zegt? Is het onwaar omdat het ons verontrust, omdat het geen enkel sprankje hoop geeft in de richting van de toekomst die wij verwachten? Dat denk ik niet.

Zo kun je ook bij de echte schibboleths, de onderwerpen oerknal en evolutie, hetzelfde zeggen. Die verontrusten ons misschien nog wel het meest. Lange tijd werd het scheppingsverhaal letterlijk gelezen, als een werkelijke fysieke verklaring van de afkomst van de aarde en van onszelf. En daarmee werd het ook de sokkel voor ons hele geloofsgebouw. Als de aarde niet aantoonbaar, echt, 6000 geleden vanuit het niets geschapen zou zijn en als de mens niet precies zoals het Genesis-verhaal vertelt tot leven is gekomen, dan is ons hele geloof waardeloos geworden. Dan is er niets meer waar. De letterlijke Bijbellezing fungeert op dit punt als een wetenschappelijke lezing. Maar die lezing kan tegenwoordig op geen enkele manier ondersteund of bevestigd worden. Het wordt als wetenschappelijke hypothese terecht verworpen. Geen bewijs. En als we die constatering opvatten als het ineenstorten van ons hele geloofsgebouw, ja, dan is die totale paniek wel begrijpelijk.
Maar we moeten inzien dat we ons met onze letterlijke lezingen afhankelijk maken van de wetenschap. Op die manier laten we ons geloof beoordelen op wetenschappelijke gronden. En dat is tot mislukken gedoemd.

Voor die doodlopende weg zou ik een wayout willen aanbieden. Lijkt mij van levensbelang. Want als de letterlijke interpretatie van met name het scheppingsverhaal wordt gehandhaafd, zal het christelijke geloof dat hierop haar hele geloofsgebouw opricht, niet lang meer kunnen standhouden. Nu kunnen we vanuit pseudo-wetenschap en via summier geïnformeerde groepen christenen nog halve waarheden in de lucht houden, zoals bijvoorbeeld Intelligent Design. Maar de volgende generatie christenen zal dat niet meer kunnen volhouden. Omdat het overduidelijk gemankeerde wetenschap is, die een ander oogmerk heeft dan de (harde) waarheid opsporen. Zij verwart de natuurlijke waarheid met de geestelijke waarheid.
Hoe onprettig de wetenschappelijke kennis ook is, wanneer ze op grond van waarnemingen komt tot oerknal en evolutie, dan zullen wij, of onze kinderen, op een dag moeten toegeven dat dat waarheid is. Een zeer, zeer ongemakkelijke waarheid, want het brengt ons in gedachten niet dichterbij ons geloofsgoed. Het is namelijk nogal scherp in tegenstelling met ons geloofsgoed.

Dat geloofsgoed kunnen we alleen overeind houden als we het nochtans van het geloof weer inroepen. Net zoals we zeggen dat we ondanks het kwaad, de zonde, de pijn en het lijden in dit leven ( en de dood!) toch (!) het geloof in God, in Zijn verlossing en Zijn toekomst hoog houden (tegen beter weten in, dwars op de realiteit die dit tegenspreekt), zo zullen we ons geloofsgoed aangaande de Schepping, dus aangaande God als oorprong van al het zijnde, ook kunnen volhouden, ondanks dat we met eigen ogen zien dat het heelal en de biologie iets totaal anders vertelt.

Moeilijk en zwaar, maar het is de enige manier om beide zaken recht te doen:
A. We mogen de realiteit niet ontkennen, daar geen onwaarheden over zeggen (net zoals we van onszelf ook niet kunnen en mogen zeggen dat we zonder zonden zijn)
B. We mogen ook ons geloof en vertrouwen niet loochenen onder druk van alles wat er aantoonbaar tegen pleit.

Dat is het wezen van het geloof. Dat is de kern van het geloof van Abraham, de vader aller gelovigen. Dat hij aan de roeping van God trouw bleef en daarnaar handelde, terwijl hij niet wist waar hij zou uitkomen. Dat hij door geloof bereid was zijn zoon te offeren, voordat hij van God gehoord had, dat Hij Zelf een lam ten brandoffer zou voorzien.

De werkelijkheid, de realiteit is hard, ongunstig, gevaarlijk, verontrustend. Dit ontkennen zou een zeer verkeerde analyse van de werkelijkheid opleveren. God heeft ons is deze wereld geplaatst. Dat is een wereld vol zonde en gevaar. De schepping zucht.

Maar de beloofde, de geloofde werkelijkheid, de werkelijkheid van God, die leeft in ons hart. Wij zien reikhalzend uit naar die werkelijkheid. Zolang wij daarin geloven, zijn wij zalig. Zolang wij dat geloof beoefenen kunnen wij op het water lopen. Maar als we dat geloof niet meer hanteren, dan zinken wij weg in het water. Dan blijkt de realiteit nog steeds even gevaarlijk en bedreigend te zijn. Die ongemakkelijke waarheid blijft aanwezig, al kunnen we die overstijgen, ziende op Jezus.

Wij geloven (!) dat God de Schepper is van hemel en aarde, maar door de telescoop en de microscoop zien we iets heel anders.

Een christen moet de waarheid van die beide zaken erkennen. Maar hij moet die waarheden wel op hun meritus beschouwen.


gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor coby6 » 27 apr 2018 00:10

'Er is geen bewijs.'
Dinosaurussen van miljarden jaren oud zogenaamd met soft tissue. Voor die evolutietheorie moet je een groter geloof hebben dan voor het scheppingsverslag.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Mortlach » 27 apr 2018 08:42

Origenes schreef:Een ander misverstand is dat de evolutietheorie onder meer zou inhouden dat de mens afstamt van de aap. De werkelijkheid is dat volgens de evolutietheorie de mens en de aap van een zelfde voorouder afstammen.


Die voorouder was dan wel weer behoorlijk "aapachtig"; als je taal niet al te precies hoeft te zijn, is die uitspraak echt niet zo heel problematisch hoor. Want wat wordt er precies bedoeld met "de aap"? Chimpansees waarschijnlijk. De volgende gedeelde voorouder is die van de Oerang-oetan aan de ene kant en de mens/de chimpansee/de bonobo aan de andere kant. Ook die voorouder kun je gewoon 'aap' noemen.

Het is dan wel weer terecht als christenen zich afvragen waar de mens dan zijn scheppend intellect vandaan haalt, inclusief zijn spraakvermogen. Dergelijke eigenschappen zie je bij apen weer niet.


Spraak misschien niet, maar taal dan weer wel. Gorilla's en chimpansees kunnen gebarentaal leren en ook dolfijnen praten met elkaar. Maar goed, omdat we niet letterlijk chimpansees meer zijn, zullen er inderdaad wel wat zaken zijn waarbij wij afwijken van de andere grote-mensapen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Origenes » 27 apr 2018 10:08

Mortlach schreef:Die voorouder was dan wel weer behoorlijk "aapachtig"; als je taal niet al te precies hoeft te zijn, is die uitspraak echt niet zo heel problematisch hoor. Want wat wordt er precies bedoeld met "de aap"? Chimpansees waarschijnlijk. De volgende gedeelde voorouder is die van de Oerang-oetan aan de ene kant en de mens/de chimpansee/de bonobo aan de andere kant. Ook die voorouder kun je gewoon 'aap' noemen.

Dat betekent dan dat apen dieren zijn die ergens in het evolutieproces zijn blijven steken. Ik weet niet hoe evolutiedenkers dit verklaren.

Origenes schreef:Het is dan wel weer terecht als christenen zich afvragen waar de mens dan zijn scheppend intellect vandaan haalt, inclusief zijn spraakvermogen. Dergelijke eigenschappen zie je bij apen weer niet.

Mortlach schreef:Spraak misschien niet, maar taal dan weer wel. Gorilla's en chimpansees kunnen gebarentaal leren en ook dolfijnen praten met elkaar. Maar goed, omdat we niet letterlijk chimpansees meer zijn, zullen er inderdaad wel wat zaken zijn waarbij wij afwijken van de andere grote-mensapen.

Het gaat mij in het bovenstaande om 'scheppend intellect'. Het spraakvermogen maakt daar deel van uit; taal is ook aan verandering onderhevig. Apen zeggen hooguit Oe Oe en maken daarbij rare bewegingen. Dat doen ze waarschijnlijk al heel lang. Ik denk dat het scheppend intellect en het spraakvermogen van de mens niet kunnen worden verklaard vanuit het evolutiedenken.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Mortlach » 27 apr 2018 10:54

coby6 schreef:'Er is geen bewijs.'
Dinosaurussen van miljarden jaren oud zogenaamd met soft tissue. Voor die evolutietheorie moet je een groter geloof hebben dan voor het scheppingsverslag.


Die vondst was een hoax/verkeerd geïnterpreteerd door ietwat overenthousiaste creationisten. :mrgreen:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De Waarheid dienen met onwaarheden?

Berichtdoor Mortlach » 27 apr 2018 11:02

Origenes schreef:Dat betekent dan dat apen dieren zijn die ergens in het evolutieproces zijn blijven steken. Ik weet niet hoe evolutiedenkers dit verklaren.


Nee, hoe kom je daar nu weer bij? Elk extant organisme is precies evenveel geëvolueerd als alle andere (namelijk vanaf het eerste ontstaan van leven tot nu). Maak je misschien de denkfout dat je de mens als 'eindpunt/doel' van evolutie ziet? Want dat zijn we echt niet. Sterker nog, ik heb geen idee wat 'in het evolutieproces blijven steken' precies betekent.


Het gaat mij in het bovenstaande om 'scheppend intellect'. Het spraakvermogen maakt daar deel van uit; taal is ook aan verandering onderhevig. Apen zeggen hooguit Oe Oe en maken daarbij rare bewegingen.


Oké, we stappen even over die enorme versimpeling heen, want gedrag van grote mensapen is wel wat ingewikkelder dan dat. Daarbij nogmaals, je kunt apen gewoon gebarentaal leren.


Dat doen ze waarschijnlijk al heel lang. Ik denk dat het scheppend intellect en het spraakvermogen van de mens niet kunnen worden verklaard vanuit het evolutiedenken.


Oké, en waarom denk je dat? Mens-apen kunnen aantoonbaar (menselijke) taal leren. Apen gebruiken hun keel/strottenhoofd mede voor communicatie. En dan zie je niet hoe dat samen tot het menselijke spraakvermogen leidt? Ook zul je even moeten toelichten wat je precies met "scheppend intellect" bedoelt.

Edit: misschien beter in het juiste onderwerp, want we gaan off-topic.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten