God onveranderlijk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

BasLaaitjeer

Re: God onveranderlijk?

Berichtdoor BasLaaitjeer » 14 apr 2018 09:10

Bruno schreef:Dus ik moet vandaag mijn ogen nog uitrukken als ik met lust naar een andere vrouw kijk?
Mijn hand afhakken als ik me niet kan inhouden en deze vrouw betast voor het huwelijk?
Want het is beter zonder ogen en handen in de hemel aan te komen dan niet, toch?

Zoneen: hoe is het NT dan een vervulling van het OT?
Zoneen: hoe is God dan onveranderlijk?


Goedemorgen Bruno,

Ik kan deze reactie niet zo goed plaatsen maar dat zou heel goed aan mij kunnen liggen. Waar is dit precies een reactie op?

Mvg Bas

Bruno

Re: God onveranderlijk?

Berichtdoor Bruno » 14 apr 2018 09:20

Benefietdiner schreef dat God onveranderlijk is en het NT een vervulling van het OT is.

Daarbovenop staat er een knaller van een paradox in je openingspost.
Je schrijft dat God een ontwikkeling onderging, daarom onveranderlijk is.
Dat is een paradox.

Mijn vragen kenmerkten vooral dat de bijbelse God wel zeker veranderlijk is.
Waar het OT lijfstraffen predikt maant het NT dit af. Ik stel mij in deze tijden vooral de vraag of Jezus de wet van het OT kwam vervullen of dat Jezus vermoord werd door tegen deze wet in te gaan.
Het OT rechtvaardigt ook dood door zelfverdediging, Jezus zegt de linkerwang te keren.

BasLaaitjeer

Re: God onveranderlijk?

Berichtdoor BasLaaitjeer » 14 apr 2018 09:27

Bruno schreef:Benefietdiner schreef dat God onveranderlijk is en het NT een vervulling van het OT is.

Daarbovenop staat er een knaller van een paradox in je openingspost.
Je schrijft dat God een ontwikkeling onderging, daarom onveranderlijk is.
Dat is een paradox.


Beste Bruno,

Een paradox heb je onterecht geconstateerd want ik typte

"God heeft een ontwikkeling doorgemaakt en is dus niet onveranderlijk."

Mvg,

Bas

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: God heeft een ontwikkeling doorgemaakt.

Berichtdoor Boekenlezer » 14 apr 2018 10:00

BasLaaitjeer schreef:Helemaal mee eens! God is niet onderworpen aan de ruimtetijd maar wordt er wel door beïnvloed omdat Hij een relatie heeft/wil met Zijn schepping/schepsels die wél aan de ruimtetijd zijn onderworpen. Hij heeft er dus wel degelijk mee te maken.

Dat de Here Jezus in het vlees kwam/moest komen illustreert m.i. heel goed dat God door mensen werd/wordt beïnvloed.

"De tijd bestaat alleen maar omdat anders alles tegelijk zou gebeuren." (Einstein?)

Tsja, een topic waarin gefilosofeerd wordt over God... Ik ben eerlijk gezegd wel vrij huiverig om allerlei uitspraken te gaan doen. We zitten al met het probleem dat God zo anders is dan wij denken, dat Hij daar zo mijlenver bovenuit gaat. Als wij over God praten, hebben wij het in feite helemaal niet over God. Als een mens voor God komt te staan overleeft hij dat niet eens! Bijbelgedeelten als Jesaja 6 maken wel voldoende duidelijk dat er geen identificatie kan zijn met onze gedachten over God en God zelf. Zijn heiligheid is huiveringwekkend!

Iets van die huivering over Zijn heiligheid ervoer ik ook bij het bestuderen van Exodus 32-33, een paar jaar geleden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

BasLaaitjeer

Re: God onveranderlijk?

Berichtdoor BasLaaitjeer » 14 apr 2018 10:23

Bruno schreef:Benefietdiner schreef dat God onveranderlijk is en het NT een vervulling van het OT is.

Mijn vragen kenmerkten vooral dat de bijbelse God wel zeker veranderlijk is.
Waar het OT lijfstraffen predikt maant het NT dit af. Ik stel mij in deze tijden vooral de vraag of Jezus de wet van het OT kwam vervullen of dat Jezus vermoord werd door tegen deze wet in te gaan.
Het OT rechtvaardigt ook dood door zelfverdediging, Jezus zegt de linkerwang te keren.


Wellicht dat Galaten hoofdstuk 3 hier van toepassing is?

Bruno

Re: God onveranderlijk?

Berichtdoor Bruno » 14 apr 2018 10:36

En gaat Galaten 3 dan niet faliekant tegen de joodse tradities in? Tradities die verder kwamen uit de wet van het OT.

Die wet was volgens Paulus maar een tuchtmeester tot Jezus geboren was.

Galaten 3:13
Christus heeft ons verlost van de vloek der wet.

BasLaaitjeer

Re: God onveranderlijk?

Berichtdoor BasLaaitjeer » 03 mei 2018 19:45

Bruno schreef:En gaat Galaten 3 dan niet faliekant tegen de joodse tradities in? Tradities die verder kwamen uit de wet van het OT.
Die wet was volgens Paulus maar een tuchtmeester tot Jezus geboren was.
Galaten 3:13
Christus heeft ons verlost van de vloek der wet.

Galaten 3 gaat niet faliekant tegen de Joodse tradities in maar legt e.e.a. juist uit. Paulus was een farizeeër (Filippenzen 3:5-6) en was dus min of meer een expert m.b.t. de wet.
De wet van het oude testament of verbond was een tuchtmeester.
Echter niet totdat de Here Jezus geboren was maar totdat Hij gestorven en opgestaan was. Het nieuwe testament of verbond begint niet bij de geboorte van de Here Jezus maar bij Zijn sterven en opstanding. Maar dit terzijde.

Over de wet als tuchtmeester:
http://www.oudesporen.nl/Download/OS0651.pdf schreef:... Zonder de wet is de mens een slaaf van zijn onbeteugelde hartstochten, en onder de wet toont hij dat door zijn overtreding. Daarom zegt Paulus: “Maar de Schrift heeft alles onder de zonde besloten". De waarheid der Schrift is een zegel, dat alles (de Joden door overtreding en de heidenen door wetteloosheid) onder de zonde besloten had; “opdat de belofte op grond van geloof in Jezus Christus gegeven zou worden aan hen die geloven"...

Er staat overigens ook een vraag en een zeer uitgebreid antwoord over de wet als tuchtmeester op refoweb zelf: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/168 ... -christus/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: God onveranderlijk?

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2018 13:19

Heel simpel, er staat nergens een voorbeeld in de Bijbel dat iemand zijn hand afhakte of zijn eigen ogen daasrom uitrukte. Jezus maakt duidelijk hoe belangrijk het is om dingen niet te doen, er tegen te strijden en dat serieus te nemen. En dat geldt nu nog steeds. Dus je moet gewoom geen andere vrouwen begeren en er al helemaal van afblijven. Dat gold toen en nu nog steeds.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: God onveranderlijk?

Berichtdoor coby6 » 04 mei 2018 13:26

Bruno schreef:Dus ik moet vandaag mijn ogen nog uitrukken als ik met lust naar een andere vrouw kijk?
Mijn hand afhakken als ik me niet kan inhouden en deze vrouw betast voor het huwelijk?
Want het is beter zonder ogen en handen in de hemel aan te komen dan niet, toch?

Zoneen: hoe is het NT dan een vervulling van het OT?
Zoneen: hoe is God dan onveranderlijk?

Dat is een zegswijze. Dat was niet letterlijk bedoeld. Nu sterft onze oude mens met Christus, daarom hoeft iemand niet meer gedood te worden bij overspel. Het kwaad wordt nu weggedaan door het offer van Jezus. Zelfs in het O.T. werd David overigens niet gestenigd omdat hij berouw toonde en bad om een nieuw hart.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: God onveranderlijk?

Berichtdoor coby6 » 04 mei 2018 13:32

BasLaaitjeer schreef:God heeft een ontwikkeling doorgemaakt en is dus niet onveranderlijk. Van toornige God in het oude testament tot Vader van Jezus in het nieuwe testament. Hij schiep wezens met een vrije wil om Zichzelf (beter) te leren kennen. Onze (re)acties hebben Hem beïnvloed. God is niet statisch maar dynamisch.

Toch?

Van toornige God naar Vader van Jezus?
Jezus was niet zo aardig tegen de Farizeeen en in Openbaringen zie ik geen lievige God die nu ineens niet meer boos wordt.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: God onveranderlijk?

Berichtdoor Johan100 » 04 mei 2018 16:46

BasLaaitjeer schreef:
[quote] God heeft een ontwikkeling doorgemaakt en is dus niet onveranderlijk. Van toornige God in het oude testament tot Vader van Jezus in het nieuwe testament. Hij schiep wezens met een vrije wil om Zichzelf (beter) te leren kennen. Onze (re)acties hebben Hem beïnvloed. God is niet statisch maar dynamisch.

Toch? [/quote]


Nee, dat geloof ik niet.

De gedachte dat God een ontwikkeling heeft doorgemaakt doet af aan de grootheid van God.
Dan is God God niet meer. In Hem ligt alles vast. Iets wat onvolmaakt is kan zich alleen ontwikkelen.
God is volkomen volmaakt (niet gemaakt!).

Alsof God iets in ons ziet en zich daaraan aanpast.
God is gisteren en heden Dezelfde.

Hebreeën 13:8-18 Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid.
Jezus Christus is God.

Wel zie je teksten in de Bijbel als 'het berouwde de Heere dat Hij de mens gemaakt heeft'.
Dat betekent niet dat God de val niet voorzien heeft.

Hij sprak bijvoorbeeld een oordeel uit over Nineve, maar toen ze zich bekeerden deed Hij het niet.
Toch lag die bekering in Zijn plan en alwetendheid besloten.

Wij kunnen God niet doorgronden met ons beperkte verstand.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: God onveranderlijk?

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2018 07:15

Precies. God is niet veranderd van toornende God naar Vader van Jezus. Hij is altijd beiden geweest. Liefdevol maar ook heilig en Hij verdraagt de zonde niet. Vroeger niet en nu ook niet. Daarom stuurde Hij Zijn Zoon. Door Jezus is er vergeving van zonde en verlossing voor wie in Hem geloven en is God niet toornend omdat onze zonden weg zijn. Maar dag geldt alleen voor wie in Hem gelooft. De Bijbelt keert immers dat het oordeel nog komt op de jongste dag?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten