Huppelen van zielevreugd

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor MoesTuin » 12 apr 2018 11:06

Marnix schreef:- Ik denk dat we wel wat meer blijdschap mogen uitstralen in de kerk
- Aan de andere kant is er natuurlijk ook wel een flink verschil tussen de joodse cultuur in de tijd van de Psalmen en de nederlandse cultuur. We hoeven ook weer niet tegen onze zin in verplicht te gaan dansen of zo
- Maar als je echt vol van blijdschap bent en dat wordt in de Psalm ook beschreven kan je toch ook niet maar stil blijven staan en alleen blij in je hart zijn?
- Zijn we dan soms niet te erg bezig om die cultuur waarin je blijdschap niet uit, in stand te houden?

Onze vorige predikant liet in de ochtenddienst graag Psalm 149 zingen. En dan danst in het morgenlicht, heel Gods volk voor Zijn aangezicht. Ik zag dat altijd al wel voor me, maar men bleef altijd stokstijf staan. Dat geeft voor mijn gevoel dan wel een pijnlijk contrast.

Stelling: Je kan misschien beter iets niet zingen als je het vervolgens niet doet. Het is toch raar als je zingt dat je je handen opheft of danst als je dat vervolgens niet doet?


Marnix, helemaal met je eens....ik heb veel aan je (bemoedigende) bijdragen, waardevol.
Het is zeer zeker zo dat als je iets zingt / zegt/ uitroept, maar het niet doet in de praktijk dit opmerkelijk is (of je moet het al zien als beeldspraak) maar blijdschap, oproepende vreugde tot eer van de Heer, dan kan je denk ik niet meer stil blijven zitten....je mag dit overigens ook uiten tot eer van de Heer.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor MoesTuin » 12 apr 2018 11:08

coby6 schreef:Hartelijk bedankt Moestijn. Ik voelde me net zo down als een tor en je maakt me weer helemaal blij.
Maar 't vrome volk, in U verheugd,
Zal huppelen van zielevreugd,
Geweldig!
:lol:


God heeft daar ook vreugde in als Hij geeerd gedankt en geprezen wordt
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor coby6 » 12 apr 2018 12:41

ben db bd schreef:ik voel met u mee !, 'gelukkig' :wink: ben ik inmiddels knap doof, in de kerken van mijn kinderen kan ik dus waar nodig mijn gehoorapparaten uitschakelen. Mijn vrouw heeft dan (sm)oordopjes in haar tas om in te doen.

:lol:
Vroeger was dat geluid echt heel hard in de kerk waar ik kwam. Dan zat ik daar met een baby. Ik deed 'm altijd oordoppen in.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor coby6 » 12 apr 2018 12:53

Bruno schreef:Ik zie het ook niet?
Ik zie kinderen vrolijk rondhuppelen tot ze inegelepeld krijgen wat zonde is al dan niet.

Als je bewust wordt met “de zonde” (vanuit religieus perspectief) heeft dit leven je toch nog weinig te bieden?
Dit is het gevallen eden waar de gevallen engelen over de aarde regeren. Het gaat zo fout lopen dat Jezus uit de hemel moet terug komen om de goede mensen te redden door de slechte uit te roeien.
In feite zou ik verheugd moeten zijn omdat de wereld mij uitspuwt, maar ik voel mij daar matig verheugd bij. Ik moet in afzondering leven of ik zie de zonde overal spelen.
Ook in mijn relaties is het heel moeilijk finetuning te bereiken.
Daarbij komt dan nog dat je als ouder moet opboksen tegen de invloeden van de wegwerpconsumptiemaatschappij. Ze leiden ons van jongs af met materiele rotzooi die op het lijden van anderen gefabriceerd wordt... Toen ik me daar bewust van werd heb ik toch geen vreugdesdansje gedaan.

Als je je bewust wordt van de zonde, dan kan je zelfs geen kledij meer kopen in de gewone kledij zaken. Of zou God het goed vinden dat ik kledij koop waar kinderarbeid aan verbonden is? Iemand die daar dan in zo’n kledij vreugdesdansjes doet en over zonde begint te praten vind ik als mens behoorlijk hypocriet. Niet dat ik iemand persoonlijk wil viseren, het speelt gewoon in mijn dagelijks leven zo.

Nee daar wordt je niet blij van, maar als je je bewust wordt van je eigen zonde en dat die is weggedaan of de dingen waaronder je gebukt ging waar je vrij van bent gemaakt. Ja en er staat toch dat je op moet springen van vreugde als men je smadelijk behandelt. Natuurlijk gaat dat niet spontaan van: oh wat geweldig zeg dat ik als een stuk vuil behandeld wordt. Ik heb het weleens meegemaakt. Dan werd ik eerst heel kwaad, maar toen dacht ik: ach, die heeft gewoon Jezus nodig. Iemand die je smadelijk behandelt dient een gebedsverzoek in. Bid voor wie u smadelijk behandelen. En dan kun je blij worden. Ben er niet om opgesprongen van vreugde moet ik eerlijk toegeven, maar ik vind dat een prachtige tekst.

mohamed

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor mohamed » 12 apr 2018 18:57

mohamed schreef:Dat schreef je wel in je vorige bericht, maar iemand die niet huppelt van zielenvreugd is wijs van hart.

'Het hart der wijzen is in het klaaghuis, maar het hart der zotten in het huis der vreugde.' (Pred 7,4)

Marnix schreef:Ah vandaar het “verblijdt u te allen tijde” van Paulus. Als je uit die tekst een huppelverbod haalt of dat je niet blij moet zijn moet je denk ik er nog eens goed over nadenken wat er echt wordt bedoeld.

Overigens stel ik voor dat we stoppen met het woord “huppelen” aangezien dat nergens in die tekst staat, behalve in de berijming.

Maar de rechtvaardigen zullen zich verblijden; zij zullen van vreugde opspringen voor Gods aangezicht, en van blijdschap vrolijk zijn.

Nee hoor, ik verbied niemand wat, ik breng slechts een nuance aan dat te kort door de bocht is om hen die niet huppelen kwaadwillig te noemen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor coby6 » 12 apr 2018 19:06

Wat is het verschil tussen vrolijk opspringen en huppelen?
Gij zult uitgaan als kalveren uit de stal vind ik ook een leuke.
Ter inspiratie:

https://m.youtube.com/watch?v=He1RFHhOvKs

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2018 19:48

mohamed schreef:Nee hoor, ik verbied niemand wat, ik breng slechts een nuance aan dat te kort door de bocht is om hen die niet huppelen kwaadwillig te noemen.


Prima. Maar dat heeft niemand hier ook beweerd volgens mij ;-) en mocht dat wel zo zijn, dat zou dat inderdaad idd kwalijk zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor MoesTuin » 12 apr 2018 20:12

Chaya schreef:Sommigen hier komen anders een heel eind. :wink:
Als je als volwassene opeens gaat huppelen als je op straat loopt, trek je veel bekijks.



Dat valt wel mee denk ik :wink:
Stel dat je dit in de kerk doet zal dit meer teweeg brengen.

David huppelde in 2 Samuel 6 vers 14 uit alle macht en dat was voor de Heer!
Michal geloofde er niets van en verachte hem in haar hart dus zij had in ieder geval geen huppel geloof.

2 Samuel 6 vers 14-16


14 En David huppelde met alle macht voor het aangezicht des HEEREN; en David was omgord met een linnen lijfrok.

15 Alzo brachten David en het ganse huis Israëls de ark des HEEREN op, met gejuich en met geluid der bazuinen.


16 En het geschiedde, als de ark des HEEREN in de stad Davids kwam, dat Michal, Sauls dochter, door het venster uitzag. Als zij nu den koning David zag, springende en huppelende voor het aangezicht des HEEREN, verachtte zij hem in haar hart.


huppelen voor het aangezicht van de Heer
...in een linnen lijfrok
.....met gejuich en bazuingeschal....
Het is nogal wat allemáál! |:)|

Wat zou de Heere hiervan gevonden hebben?
En hoe oordeelde men vanaf de zijlijn hierover (Michal)?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor coby6 » 12 apr 2018 20:49

Als je als volwassene opeens gaat huppelen als je op straat loopt, trek je veel bekijks.


M'n moeder deed dat zaterdag nog. Lachen.
Ze had al weken pijn in d'r knie en kon de trap niet aflopen, maar ze klaagt nooit, dus ik wist het niet eens. Toen gingen we bidden op straat en ineens was die pijn weg. Ze was zo blij. Ze ging gewoon huppelen.

mohamed

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor mohamed » 13 apr 2018 07:51

coby6 schreef:M'n moeder deed dat zaterdag nog. Lachen.
Ze had al weken pijn in d'r knie en kon de trap niet aflopen, maar ze klaagt nooit, dus ik wist het niet eens. Toen gingen we bidden op straat en ineens was die pijn weg. Ze was zo blij. Ze ging gewoon huppelen.

Als ik een directe lijn met God had zou ik niet weken wachten met bellen/bidden bij rugklachten. Is je moeder haar geloof zo zwak?

mohamed

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor mohamed » 13 apr 2018 07:52

MoesTuin schreef:Dat valt wel mee denk ik :wink:
Stel dat je dit in de kerk doet zal dit meer teweeg brengen.

David huppelde in 2 Samuel 6 vers 14 uit alle macht en dat was voor de Heer!
Michal geloofde er niets van en verachte hem in haar hart dus zij had in ieder geval geen huppel geloof.

2 Samuel 6 vers 14-16


14 En David huppelde met alle macht voor het aangezicht des HEEREN; en David was omgord met een linnen lijfrok.

15 Alzo brachten David en het ganse huis Israëls de ark des HEEREN op, met gejuich en met geluid der bazuinen.


16 En het geschiedde, als de ark des HEEREN in de stad Davids kwam, dat Michal, Sauls dochter, door het venster uitzag. Als zij nu den koning David zag, springende en huppelende voor het aangezicht des HEEREN, verachtte zij hem in haar hart.


huppelen voor het aangezicht van de Heer
...in een linnen lijfrok
.....met gejuich en bazuingeschal....
Het is nogal wat allemáál! |:)|

Wat zou de Heere hiervan gevonden hebben?
En hoe oordeelde men vanaf de zijlijn hierover (Michal)?

En daarna een robbertje vechten met Goliath misschien?

mohamed

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor mohamed » 13 apr 2018 07:54

mohamed schreef:Nee hoor, ik verbied niemand wat, ik breng slechts een nuance aan dat te kort door de bocht is om hen die niet huppelen kwaadwillig te noemen.

Marnix schreef:Prima. Maar dat heeft niemand hier ook beweerd volgens mij ;-) en mocht dat wel zo zijn, dat zou dat inderdaad idd kwalijk zijn.

Het betreffende bericht aan mij gericht staat in dit topic. ;)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Marnix » 13 apr 2018 08:15

Gezien maar volgens mij wordt jij daar nog niet als kwaadwillige bestempeld ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor coby6 » 13 apr 2018 11:30

mohamed schreef:Als ik een directe lijn met God had zou ik niet weken wachten met bellen/bidden bij rugklachten. Is je moeder haar geloof zo zwak?

Ga jij nou maar lekker skippyen. Hup hup!

Bruno

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Bruno » 14 apr 2018 03:36

coby6 schreef:Nee daar wordt je niet blij van, maar als je je bewust wordt van je eigen zonde en dat die is weggedaan of de dingen waaronder je gebukt ging waar je vrij van bent gemaakt. Ja en er staat toch dat je op moet springen van vreugde als men je smadelijk behandelt. Natuurlijk gaat dat niet spontaan van: oh wat geweldig zeg dat ik als een stuk vuil behandeld wordt. Ik heb het weleens meegemaakt. Dan werd ik eerst heel kwaad, maar toen dacht ik: ach, die heeft gewoon Jezus nodig. Iemand die je smadelijk behandelt dient een gebedsverzoek in. Bid voor wie u smadelijk behandelen. En dan kun je blij worden. Ben er niet om opgesprongen van vreugde moet ik eerlijk toegeven, maar ik vind dat een prachtige tekst.


Ik ben niet vrij van zonde door er bewust van te worden. Wil ik er vrij van zijn dan moet ik omkomen van de honger.
Er zitten Eproducten in mijn eten en ander vergif. Quasi al mijn eten is genetisch gemodificieerd. Ik heb de keuze niet tussen voedsel waar boeren een eerlijk loon krijgen en waar boeren uitgebuit worden. Zelfs biovlees is intussen genetisch gemodificeerd. Bekijk de documentaire “we feed the world” om het systeem daarvan te begrijpen.

Dit gaat niet over als vuil behandeld worden. Mij gaat het over producten die gefabriceerd worden op de dood of het lijden van een ander dat wij consumeren. Iemand die zich daar niet bewust van is heeft het concept zonde niet eens door, mijn inziens. Die zondes zijn nog steeds verscholen achter blinde vlekken.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 27 gasten

cron