Huppelen van zielevreugd

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor MoesTuin » 27 apr 2018 20:56

Het is wel mooi als je dit in geloof mag weten, Vader is in de Hemel, Vader is Thuis.
Huppelen van zielevreugd.
dat kan en mag je toch ook wel in Hemels opzicht bezien?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 126
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Neon » 22 jan 2024 19:39

MoesTuin schreef:Psalm 68 vers 2a


Maar 't vrome volk, in U verheugd,
Zal huppelen van zielevreugd,
Daar zij hun wens verkrijgen;
Hun blijdschap zal dan, onbepaald,
Door 't licht, dat van Zijn aanzicht straalt,
Ten hoogsten toppunt stijgen.


Zie je het al voor je.
Al die serieus gelovige mensen huppelend door de kerk!
en dan te bedenken dat deze psalm nog wel eens op hele noten gezongen wordt.

Maar doet deze Psalm wel recht aan Gods Woord?
Kunnen we wel van het geloof getuigen, zonder alle menselijke tekorten eerst goed te benoemen of er eventueel in te wrijven?
ellende droevenis schuld gebrek.....
"och mocht het eens zo zijn...."
Wanneer kunnen we dan wel deze Psalm volop vanuit het hart zingen tot Eer van onze Heer?

Wat moet je dan met de Schriftgedeelten die oproepen tot ongeremde blijdschap?


Het geldt m.i voor datgene wat uit God weder geboren is.

De Ziel zal huppelen, hoofdletter. Wat getuigt van het geloof, is wat in het vlees gekomen/bewustgeworden is als redding; de zaligmaker zogezegd, de Verlosser, Christus.


Wat tot de Vader zal bidden ter bevrijding (van Zichzelf in/doorheen de mens), is de Geest zoals Paulus al schrijft. De Geest die zich in de armoe van het vlees een Weg moet banen door alles heen, in ons, ter ere van Hem.

Rom. 8;26 En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.

:-k

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2024 22:02

Nee er staat niet dat de ziel zal huppelen. Er staat dat het volk zal huppelen van zielevreugd, vreugde die je (tot) in je ziel ervaart. De psalm komt uit de tijd van David waarin dansen om je blijdschap te uiten heel normaal was. Dan zit daar in de cultuur. Net zo goed als wanneer je een kerk in Afrika bezoekt bijvoorbeeld. Als je beseft wat je zingt is stilstaan geen optie.

Helaas is onze cultuur wat gereserveerder en de gereformeerde subcultuur al helemaal. We uiten moeilijk wat er in ons zit. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Het is een beperking waar we vast ooit van verlost zullen worden, zodat we deze Psalm ook echt in de praktijk kunnen brengen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Neon
Mineur
Mineur
Berichten: 126
Lid geworden op: 20 dec 2023 19:35

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Neon » 22 jan 2024 22:45

Marnix schreef:Nee er staat niet dat de ziel zal huppelen. Er staat dat het volk zal huppelen van zielevreugd, vreugde die je (tot) in je ziel ervaart.


Oké, je hebt gelijk.

Een ziel die de vreugde ervaart waardoor de mens gaat huppelen. 8)

Het ging mij om de Ziel; het onderscheid tussen de gevallen ziel, het residu, het ego, en de weder geborene uit God, het gewekte in de mens, de Zoon, de Christus als her-vonden Schat.
Het kind van God.

Joh. 1sv
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.


Daarbij, als ik de Psalmentekst in de sv lees, staat er opspringen. Huppelen is iets als dansen, maar opspringen kan ook zijn als opvliegen, in de hoogte springen. Dat geeft voor mij een andere kijk, een innerlijke vreugdesprong in plaats van een uiterlijk huppelen door de kerk.

4 Maar de rechtvaardigen zullen zich verblijden; zij zullen van vreugde opspringen voor Gods aangezicht, en van blijdschap vrolijk zijn.

5 Zingt Gode, psalmzingt Zijn Naam; hoogt de wegen voor Dien, Die in de vlakke velden rijdt, omdat Zijn Naam is HEERE; en springt op van vreugde voor Zijn aangezicht.

woutersebel
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 aug 2023 16:13

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor woutersebel » 23 jan 2024 20:08

Moestuin schreef:Psalm 68 vers 2a

Maar 't vrome volk, in U verheugd,
Zal huppelen van zielevreugd,
Daar zij hun wens verkrijgen;
Hun blijdschap zal dan, onbepaald,
Door 't licht, dat van Zijn aanzicht straalt,
Ten hoogsten toppunt stijgen.

Zie je het al voor je.
Al die serieus gelovige mensen huppelend door de kerk!
en dan te bedenken dat deze psalm nog wel eens op hele noten gezongen wordt.

Maar doet deze Psalm wel recht aan Gods Woord?
Kunnen we wel van het geloof getuigen, zonder alle menselijke tekorten eerst goed te benoemen of er eventueel in te wrijven?
ellende droevenis schuld gebrek.....
"och mocht het eens zo zijn...."
Wanneer kunnen we dan wel deze Psalm volop vanuit het hart zingen tot Eer van onze Heer?

Wat moet je dan met de Schriftgedeelten die oproepen tot ongeremde blijdschap?[/i]

:-k


Moet zeggen dat bijna al mijn bezoeken aan kerken en kloosters bijna lachend zijn verlopen :lol:
Weet niet precies waardoor het komt, maar goed.
Valt op zich te verwachten als bijna elke viering tot een God gezegt wordt; 'verlos ons van het kwade', etc.
Voor de overlast moet ik dan maar om vergeving vragen.

Ooit las ik eens ergens; bid niet voor een makkelijk leven, maar bid voor de kracht om een moeilijk leven door te komen.
Ellende, droevenis, schuld en gebrek hoort er nou eenmaal bij. Maakte zelfs Jezus niet ellende mee?
Zolang we er maar doorheen worden geholpen en de emmer niet overloopt :)
Dan kunnen we blijven genieten van lachen in de kerk en mooie psalmen zingen, zou ik zeggen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten