Huppelen van zielevreugd

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Prisma23 » 22 apr 2018 14:33

Psalm 126... draai ik al een paar dagen

https://open.spotify.com/track/2a9Q6N0W ... tsibBmNeeg

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2018 11:10

Zondag hadden we ook weer zo'n mooie Psalm, 149. Zongen we, stilzittend in een bank:

Laat het een hoge feestdag wezen.
De naam des Heeren wordt geprezen
met het aloude lied der vaadren.
De heilge reien naadren.
En zo danst in het morgenlicht
heel Gods volk voor zijn aangezicht
en slaat de harp en roert de trom
in 's Heeren heiligdom.


Er werd weinig gedanst in het morgenlicht... :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Chaya » 23 apr 2018 11:24

Marnix schreef:Zondag hadden we ook weer zo'n mooie Psalm, 149. Zongen we, stilzittend in een bank:

Laat het een hoge feestdag wezen.
De naam des Heeren wordt geprezen
met het aloude lied der vaadren.
De heilge reien naadren.
En zo danst in het morgenlicht
heel Gods volk voor zijn aangezicht
en slaat de harp en roert de trom
in 's Heeren heiligdom.


Er werd weinig gedanst in het morgenlicht... :)

Als we zingen:
Maar, in dit smartelijk verdriet,
Mistrouwt mijn hart Uw goedheid niet;

zie ik ook niemand huilen hoor. Een kerkdienst is geen voorstelling, dan moet je naar het theater.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2018 17:46

Chaya schreef:Als we zingen:
Maar, in dit smartelijk verdriet,
Mistrouwt mijn hart Uw goedheid niet;

zie ik ook niemand huilen hoor. Een kerkdienst is geen voorstelling, dan moet je naar het theater.


Pff dus als je emoties laat zien is het een theatraal gebeuren? Vandaar dat men zelden emotie toont in de kerk.

Als er smartelijk verdriet is in de kerk en dat wordt gezongen, hoop ik dat het eveneens zichtbaar is in de kerk. Dat heeft niets met theater te maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor MoesTuin » 23 apr 2018 19:09

ach...als je niet mag huilen in de kerk en je emoties niet mag tonen....is het net zo goed theater ( niet echt maar gemaakt)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Chaya » 24 apr 2018 12:50

Marnix schreef:Pff dus als je emoties laat zien is het een theatraal gebeuren? Vandaar dat men zelden emotie toont in de kerk.

Je weet ook altijd het gif eruit te halen he. Ik zeg helemaal niet dat het een emotieloze samenkomst moet zijn. Maar we hoeven niet bij elke lofpsalm te dansen of bij elke boetepsalm te huilen.
En ik kom gelukkig vaak in kerken waar die vreugde en de smart doorleefd wordt.
Marnix schreef:Dat heeft niets met theater te maken.

Wel in die diensten waar elke week de handjes omhoog gaan. Je zult daar maar tussen zitten als rouwdragende...
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor MoesTuin » 24 apr 2018 13:30

Chaya schreef:Je weet ook altijd het gif eruit te halen he. Ik zeg helemaal niet dat het een emotieloze samenkomst moet zijn. Maar we hoeven niet bij elke lofpsalm te dansen of bij elke boetepsalm te huilen.
En ik kom gelukkig vaak in kerken waar die vreugde en de smart doorleefd wordt.

Wel in die diensten waar elke week de handjes omhoog gaan. Je zult daar maar tussen zitten als rouwdragende...


Maar het mag toch hopenlijk wel?
Moeten is overigens nooit goed. :wink:

Psalm 134 : 2
Heft uwe handen naar omhoog,
Slaat naar het Heiligdom uw oog,
En knielt eerbiedig voor Hem neer;
Looft, looft nu aller heren HEER.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2018 19:40

Chaya schreef:Je weet ook altijd het gif eruit te halen he. Ik zeg helemaal niet dat het een emotieloze samenkomst moet zijn. Maar we hoeven niet bij elke lofpsalm te dansen of bij elke boetepsalm te huilen.
En ik kom gelukkig vaak in kerken waar die vreugde en de smart doorleefd wordt.

Wel in die diensten waar elke week de handjes omhoog gaan. Je zult daar maar tussen zitten als rouwdragende...


Ah dan komen we meer op 1 lijn want ik vind dat niet dat iedereen altijd maar moet dansen of huilen. Maar er mag wel wat meer emotie getoond worden dan nu het geval is.

Overigens ken ik wel mensen die regelmatig met de handen in de lucht staan maar niet alleen maar als ze blij en dankbaar zijn. Ook als er verdriet is. De handen opheffen is Bijbels en als je denkt dat dat theatraal is en het dan altijd maar vrijheid en blijheid moet zijn heb je iets niet begrepen.

Hoezo “je zal er maar tussenzitten als rouwdragende”? Ik pleit ook voor meer dan alleen maar lofliederen hoewel er in vreugde en verdriet plaats mag zijn voor het loven en aanbidden van God, in beide gevallen mogen we ons ook naar Hem uitstreken. Daarin zijn de Psalmen wel duidelijk.

Om dat te onderstrepen citeer ik uit vier Psalmen:

28 U, HEER, roep ik aan,
mijn rots, houd u niet doof.
Als u blijft zwijgen, word ik
een dode met de doden in het graf.
Hoor mijn smeekbede
als ik u om hulp roep,
als ik mijn handen ophef
naar het hart van uw heiligdom.

63 Een psalm van David, toen hij in de woestijn van Juda was.
God, u bent mijn God, u zoek ik,
naar u smacht mijn ziel,
naar u hunkert mijn lichaam
in een dor en dorstig land, zonder water.
In het heiligdom heb ik u gezien,
uw macht en majesteit aanschouwd.
Uw liefde is meer dan het leven,
mijn lippen zingen uw lof.
U wil ik prijzen, mijn leven lang,
roepend uw naam, de handen geheven.
Dan wordt mijn ziel verzadigd met uw overvloed,
jubel ligt op mijn lippen, mijn mond zal u loven

77 Luid roep ik God, ik schreeuw het uit,
luid roep ik God - dat hij mij hoort.
Op de dag van mijn nood zoek ik de Heer,
bij nacht hef ik mijn handen, rusteloos,
mijn ziel laat zich niet troosten.

141 Een psalm van David.
HEER, u roep ik aan, kom mij te hulp,
luister naar mij nu ik tot u roep.
Laat mijn gebed voor u zijn als reukwerk,
mijn geheven handen als een avondoffer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor coby6 » 24 apr 2018 20:40

Als er daar iemand zit te rouwen gaan ze heus niet als een stelletje gevoelloze dombo's vrolijke liedjes lopen klappen. Ik was eens in een evangelische kerk en een vrouw was net d'r man verloren. Iedereen moest 'r gaan troosten.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor MoesTuin » 26 apr 2018 07:57

coby6 schreef:Als er daar iemand zit te rouwen gaan ze heus niet als een stelletje gevoelloze dombo's vrolijke liedjes lopen klappen. Ik was eens in een evangelische kerk en een vrouw was net d'r man verloren. Iedereen moest 'r gaan troosten.

welnee...het was denk ik ook een reactie van onbekend maakt onbemind.
Samen in de naam van Jezus.
Uiteindelijk zijn we allemaal broers en zussen in de Heer in vreugde en tegenspoed.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Chaya » 26 apr 2018 15:00

coby6 schreef:Als er daar iemand zit te rouwen gaan ze heus niet als een stelletje gevoelloze dombo's vrolijke liedjes lopen klappen. Ik was eens in een evangelische kerk en een vrouw was net d'r man verloren. Iedereen moest 'r gaan troosten.

Ik hoorde van een mevrouw, wier kleindochter gedoopt werd in een evangelische gemeente, dat ze nogal afgeknapt was op de gevoelloosheid waarmee men haar bejegend had. Ze was een paar weken daarvoor haar oudste zoon verloren. Het meisje zei dat ook nog in haar "toespraak"(of hoe dat heten mag).
Er werd tijdens de dienst uiteraard gejubeld, blij gezongen en bij de koffie na de dienst vertelden ze haar dat ze het maar in de handen van God moest leggen.
Lekker makkelijk advies, bij iemand die niet meer gelooft. Oma is nl. al jaren van de kerk af, mede vanwege deze reacties die ze onbegrijpelijk vindt.
De kleindochter gaat trouwens inmiddels ook niet meer...
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor coby6 » 26 apr 2018 15:23

Chaya schreef:Ik hoorde van een mevrouw, wier kleindochter gedoopt werd in een evangelische gemeente, dat ze nogal afgeknapt was op de gevoelloosheid waarmee men haar bejegend had. Ze was een paar weken daarvoor haar oudste zoon verloren. Het meisje zei dat ook nog in haar "toespraak"(of hoe dat heten mag).
Er werd tijdens de dienst uiteraard gejubeld, blij gezongen en bij de koffie na de dienst vertelden ze haar dat ze het maar in de handen van God moest leggen.
Lekker makkelijk advies, bij iemand die niet meer gelooft. Oma is nl. al jaren van de kerk af, mede vanwege deze reacties die ze onbegrijpelijk vindt.
De kleindochter gaat trouwens inmiddels ook niet meer...

Oh wat erg. Ja ik zeg wel: dat doen ze niet, maar nou je het zegt, ik kan me nog herinneren van vroeger, dan was de ene zuster zo verdrietig, want ze was haar man verloren en die andere zei dan geirriteerd: Nou en? Je hebt Jezus toch? Oh my.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor Chaya » 26 apr 2018 15:31

coby6 schreef:Oh wat erg. Ja ik zeg wel: dat doen ze niet, maar nou je het zegt, ik kan me nog herinneren van vroeger, dan was de ene zuster zo verdrietig, want ze was haar man verloren en die andere zei dan geirriteerd: Nou en? Je hebt Jezus toch? Oh my.

De "zwaardere kant" maakt zich hier net zo goed weleens schuldig aan hoor.
Als iemand in de rouw is, meteen met een tekst aankomen als pleister op de wonde.
Maar ga gewoon eens zwijgend naast iemand zitten en luister!
Prediker zegt het ook:
Een tijd om te wenen, en een tijd om te lachen; een tijd om te kermen, en een tijd om op te springen;
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor MoesTuin » 26 apr 2018 15:51

Zo is dat.
Gewoon stil zijn....een kaarsje branden....zachte muziek op de achtergrond.
Wat je soms wel niet allemaal hoort.
Maar dan nog geldt ook.....ieder mens is verschillend.
Dat is ook goed om te weten en dit af te tasten.
Mijn vader wilde een dankdienst waarin God alleen de eer kreeg....en we hebben gezongen uit volle borst als dank aan de Heer voor zijn leven hier op aarde en nu in de volheid en eeuwigheid dat Hij bij de Heer mag zijn in het Eeuwige Jeruzalem.
Dat is mooi en ook vol vreugde van en in de Heer om op terug te kijken omdat God alle tranen van de ogen zal wissen.....
God zelf wist daar de tranen droog,
geen smart meer daar omhoog.


Broeders en zusters, wij willen u niet in het ongewisse laten over de doden, zodat u niet hoeft te treuren, zoals zij die geen hoop hebben.
Want als wij geloven dat Jezus is gestorven en is opgestaan, moeten wij ook geloven dat God door Jezus de doden naar zich toe zal leiden, samen met Jezus zelf.


Daar is geen dood, geen rouw,
geen leed, geen zielsangst meer,
maar eeuw'ge blijdschap wacht de ziel,
daarboven bij de Heer.

Huppelen van zielevreugd....volmaakter als in de Hemel bij de Heer in aller Eeuwigheid kan het toch eigenlijk niet....
Zou het zo bedoeld zijn wellicht?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Huppelen van zielevreugd

Berichtdoor coby6 » 26 apr 2018 15:58

Vroeger had je zo'n blad, ik weet niet meer hoe het heette. Daar stonden dan aankondigingen van diensten in en zo en toen was Karel Hoekendijk overleden. Stond er een rouwkaart in dat blaadje. Nou ja rouwkaart. Wit met een duif en allemaal blije kreten: Halleluja!! Vader zit in de hemel!! Het was wel apart.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten