Hoe was de preek vandaag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Hoe was de preek vandaag?

Berichtdoor mohamed » 08 apr 2018 09:24

Het is vandaag zondag en zijn er nog mensen naar de kerk geweest? Zo ja, wat vond je van de preek? En wat heb je er van opgestoken?

Ik ben wel eens naar een dienst van de PKN geweest en zag dat na afloop een paar mensen (ouderlingen?) de domina een hand gaven ter goedkeuring van de preek. Ook gebeurt het - zo werd mij verteld - dat zij na afloop geen hand krijgt, ter afkeuring van haar verhaal. Blijkbaar moet een preek dus 'PKN verantwoord' zijn alvorens te kunnen landen en dat vind ik een vreemd fenomeen. Is er dan nog wel ruimte om 'nieuwe dingen' uit de schatkist aan het voetlicht te brengen?

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Hoe was de preek vandaag?

Berichtdoor Niagara » 08 apr 2018 10:28

Jazeker, de preek ging over het koningschap van Jezus.

Sommige vroegere koningen vroegen veel van hun onderdanen. Als je in hun koninkrijk woonde en zij zeiden: ‘ik wil jouw dochter als vrouw’, dan moest je ze dat geven, en anders moest je voor je leven vrezen of het koninkrijk uit.
Heel anders dan de Nederlandse koning, die alleen een symbolische functie heeft. Als je het leuk vind kun je hem wel ontmoeten en we behandelen hem dan wel met respect, maar je kunt ook in zijn koninkrijk wonen zonder iets met hem te hebben en zal niet bevolen worden iets kostbaars voor hem in te leveren.

En waar bestaat Jezus’ koningschap uit?
Het is onder te verdelen in direct en indirect koningschap.
Het indirecte koningschap bestaat uit bijzondere genade (persoonlijke vergeving van zonden, etc) en algemene genade (het feit dat er nog goede en mooie en ware dingen op deze wereld zijn en we niet in een hel leven, de aarde wordt niet aan zijn lot overgelaten).
Het directe koningschap is dat Hij persoonlijke gehoorzaamheid van ons vraagt.

Is Jezus slechts en symbolische koning voor jou, of één die echt je leven regeert, waar je ook dingen voor inlevert als Hij jou dat vraagt?

Dat is wat ik ervan meegenomen heb. Sluit goed aan bij waar ik op dit moment zelf mee bezig ben in mijn persoonlijke geloofsontwikkeling.
Jezus koning laten zijn van mijn hart is iets wat ik graag wil, omdat Hij dat graag wil én omdat dat ook voor onszelf heerlijk moet zijn, de controle los kunnen laten en vertrouwen op Degene die weet wat goed is en alles in de hand heeft, Degene die te vertrouwen is. Ik wil er graag meer over leren hoe ik dat in mijn leven toe kan passen en waaraan ik kan herkennen dat ik dat op sommige plekken nog niet doe, zodat ik die delen ook aan Jezus kan geven. De laatste vier preken van de zondagochtend gingen in mijn kerk over Jezus’ koningschap, en daar ben ik erg blij mee, omdat het mij kan helpen vormen tot hoe Jezus mij graag ziet.
Ik ervaar de zondagse preken vaak als opbouwend en een zegen.

Bij ons is het ook gebruikelijk dat de dominee namens de kerkeraad van één ouderling een hand krijgt, vooraf om zegenwens mee te geven en achteraf om te bevestigen dat de kerkeraad het verkondigde bijbelgetrouw heeft bevonden, dat er geen dwaalleer verkondigd is. Ik heb echter nog nooit gezien dat er geen hand werd gegeven na de dienst. Dit is denk ik omdat de hand niet te maken heeft met ‘Is het een preek typisch voor ons kerkverband’ maar ‘komt het overeen met de bijbel’. Dat is dus een veel ruimere marge. Sowieso is onze gemeente al een combi tussen twee kerkverbanden, dus er is niet echt een ‘typisch ons kerkverband’.
Afbeelding

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Hoe was de preek vandaag?

Berichtdoor jaapo » 08 apr 2018 15:47

Goede preek van een vrouwelijke predikant. Ik ga er niet over uitweiden, maar de kern was: Judas was de enige van de twaalven die achteraf Jezus onschuldig verklaarde, waarna hij zich verhing. Onder degenen die voor Pasen beleden, dat Jezus Gods Zoon was, waren dus ook de moordenaar aan het kruis en de Romeinse hoofdman. En ja, ook nog, dat de vrouwen de eersten waren die de opstanding van de Heer verkondigden. Dit in verband met de zondeval in het Paradijs, waardoor de vrouwen toen een mindere positie hadden. Er was nog meer, maar dit heb ik ervan meegenomen en dat is niet gering.
Dat de predikant na de dienst NIET een hand krijgt van de dienstdoende ouderling, komt zelden voor. Een enkele keer in behoudende kerken. Dat betekent altijd crisis, met verstrekkende gevolgen voor predikant, gemeente en kerkenraad. Daarom wordt deze stap zelden gezet, net zoals iemand wegsturen van de Avondmaalstafel. Gemeentes waar dit soort dingen gebeuren, verkeren in grote geestelijke nood.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Hoe was de preek vandaag?

Berichtdoor jaapo » 08 apr 2018 15:51

P.S. Bij de preek werd even op de beamer een foto vertoond van een beeldhouwwerk aan een kerk (ik weet niet, waar), waarin Jezus Judas heeft losgemaakt van zijn verhang-touw en hem op zijn rug wegdraagt naar.....? Dit in het kader van de vergeving en dat er altijd een nieuw begin wordt gemaakt; zie ook de belofte in het Paradijs. Dat wou ik ook nog even meegeven.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Hoe was de preek vandaag?

Berichtdoor Katlheen » 08 apr 2018 18:34

De Mis stond bij ons vandaag in het teken van Beloken Pasen. De preek is een onderdeel van de viering en niet het meest centrale. Dus ik heb wat moeite met de vraagstelling :mrgreen:
In ieder geval, de ongelovige Thomas is de eerste die Jezus God noemt. Ook wel weer apart....
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

mohamed

Re: Hoe was de preek vandaag?

Berichtdoor mohamed » 08 apr 2018 18:40

Niagara schreef:Jazeker, de preek ging over het koningschap van Jezus.

Sommige vroegere koningen vroegen veel van hun onderdanen. Als je in hun koninkrijk woonde en zij zeiden: ‘ik wil jouw dochter als vrouw’, dan moest je ze dat geven, en anders moest je voor je leven vrezen of het koninkrijk uit.
Heel anders dan de Nederlandse koning, die alleen een symbolische functie heeft. Als je het leuk vind kun je hem wel ontmoeten en we behandelen hem dan wel met respect, maar je kunt ook in zijn koninkrijk wonen zonder iets met hem te hebben en zal niet bevolen worden iets kostbaars voor hem in te leveren.

En waar bestaat Jezus’ koningschap uit?
Het is onder te verdelen in direct en indirect koningschap.
Het indirecte koningschap bestaat uit bijzondere genade (persoonlijke vergeving van zonden, etc) en algemene genade (het feit dat er nog goede en mooie en ware dingen op deze wereld zijn en we niet in een hel leven, de aarde wordt niet aan zijn lot overgelaten).
Het directe koningschap is dat Hij persoonlijke gehoorzaamheid van ons vraagt.

Is Jezus slechts en symbolische koning voor jou, of één die echt je leven regeert, waar je ook dingen voor inlevert als Hij jou dat vraagt?

Dat is wat ik ervan meegenomen heb. Sluit goed aan bij waar ik op dit moment zelf mee bezig ben in mijn persoonlijke geloofsontwikkeling.

Dan heb je iets nieuws geleerd zo te lezen en dan was het een nuttige dienst in mijn optiek. God geeft en neemt, zelfs als we dat niet willen ontkomen we daar niet aan.
Niagara schreef:Jezus koning laten zijn van mijn hart is iets wat ik graag wil, omdat Hij dat graag wil én omdat dat ook voor onszelf heerlijk moet zijn, de controle los kunnen laten en vertrouwen op Degene die weet wat goed is en alles in de hand heeft, Degene die te vertrouwen is. Ik wil er graag meer over leren hoe ik dat in mijn leven toe kan passen en waaraan ik kan herkennen dat ik dat op sommige plekken nog niet doe, zodat ik die delen ook aan Jezus kan geven. De laatste vier preken van de zondagochtend gingen in mijn kerk over Jezus’ koningschap, en daar ben ik erg blij mee, omdat het mij kan helpen vormen tot hoe Jezus mij graag ziet.
Ik ervaar de zondagse preken vaak als opbouwend en een zegen.

Fijn dat de preek je opbouwt, maar hoezo denk je dat Jezus niet koning van je hart is? Immers, wie heeft je zo gemaakt? Zie Jakobus 4:7.
Niagara schreef:Bij ons is het ook gebruikelijk dat de dominee namens de kerkeraad van één ouderling een hand krijgt, vooraf om zegenwens mee te geven en achteraf om te bevestigen dat de kerkeraad het verkondigde bijbelgetrouw heeft bevonden, dat er geen dwaalleer verkondigd is. Ik heb echter nog nooit gezien dat er geen hand werd gegeven na de dienst. Dit is denk ik omdat de hand niet te maken heeft met ‘Is het een preek typisch voor ons kerkverband’ maar ‘komt het overeen met de bijbel’. Dat is dus een veel ruimere marge. Sowieso is onze gemeente al een combi tussen twee kerkverbanden, dus er is niet echt een ‘typisch ons kerkverband’.

Ja, zo gaat dat hier bij de PKN ook ongeveer en ik vind dat toch wat onkies. Liever had ik gezien dat de mensen van de kerkraad een briefje met aantekening zou maken en bespreken wat niet Bijbels geacht werd en ook juist wat wél. Door klassikaal hoor en wederhoor te plegen is stichtend, maar wat leert de gemeente nou van een handdruk ter goedkeuring van de preek?

mohamed

Re: Hoe was de preek vandaag?

Berichtdoor mohamed » 08 apr 2018 18:46

jaapo schreef:Goede preek van een vrouwelijke predikant. Ik ga er niet over uitweiden, maar de kern was: Judas was de enige van de twaalven die achteraf Jezus onschuldig verklaarde, waarna hij zich verhing.

Nagenoeg nooit iemand die het voor Judas opneemt, terwijl hij een Messias op z'n eigen wijze was. Door de zonde van Judas, kreeg Christus een aanleiding om de mensheid te verlossen van zonden.
jaapo schreef:Onder degenen die voor Pasen beleden, dat Jezus Gods Zoon was, waren dus ook de moordenaar aan het kruis en de Romeinse hoofdman. En ja, ook nog, dat de vrouwen de eersten waren die de opstanding van de Heer verkondigden. Dit in verband met de zondeval in het Paradijs, waardoor de vrouwen toen een mindere positie hadden. Er was nog meer, maar dit heb ik ervan meegenomen en dat is niet gering.

Dat is een hele mooie gedachte waar ik me zeker in kan vinden!
jaapo schreef:Dat de predikant na de dienst NIET een hand krijgt van de dienstdoende ouderling, komt zelden voor. Een enkele keer in behoudende kerken. Dat betekent altijd crisis, met verstrekkende gevolgen voor predikant, gemeente en kerkenraad. Daarom wordt deze stap zelden gezet, net zoals iemand wegsturen van de Avondmaalstafel. Gemeentes waar dit soort dingen gebeuren, verkeren in grote geestelijke nood.

Vreselijk! Het is dan ook niet verwonderlijk dat ik een hekel heb aan een dergelijk gebruik (niet aan handen schudden an sich hoor, ik ben geen orthodoxe jood of moslim).
jaapo schreef:P.S. Bij de preek werd even op de beamer een foto vertoond van een beeldhouwwerk aan een kerk (ik weet niet, waar), waarin Jezus Judas heeft losgemaakt van zijn verhang-touw en hem op zijn rug wegdraagt naar.....? Dit in het kader van de vergeving en dat er altijd een nieuw begin wordt gemaakt; zie ook de belofte in het Paradijs. Dat wou ik ook nog even meegeven.

Prachtig!

mohamed

Re: Hoe was de preek vandaag?

Berichtdoor mohamed » 08 apr 2018 18:52

Katlheen schreef:De Mis stond bij ons vandaag in het teken van Beloken Pasen. De preek is een onderdeel van de viering en niet het meest centrale. Dus ik heb wat moeite met de vraagstelling :mrgreen:

Het is nochtans hedendaags Nederlands en ik ben niet katholiek, Beloken Pasen had ik tot vandaag niet van gehoord. Vergeef me. :wink:
Katlheen schreef:In ieder geval, de ongelovige Thomas is de eerste die Jezus God noemt. Ook wel weer apart....

Ja dat is zeker bijzonder maar zei de predikant ook waarom dat apart is?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hoe was de preek vandaag?

Berichtdoor MoesTuin » 09 apr 2018 11:23

jaapo schreef:P.S. Bij de preek werd even op de beamer een foto vertoond van een beeldhouwwerk aan een kerk (ik weet niet, waar), waarin Jezus Judas heeft losgemaakt van zijn verhang-touw en hem op zijn rug wegdraagt naar.....? Dit in het kader van de vergeving en dat er altijd een nieuw begin wordt gemaakt; zie ook de belofte in het Paradijs. Dat wou ik ook nog even meegeven.

Schitterend Jaapo! Dank voor het delen....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Hoe was de preek vandaag?

Berichtdoor Jess » 11 apr 2018 10:15

Het tofste was zondag dat we psalm 150 zongen een lofpsalm

verder was het het ge-eikte verhaal: een mens moet bekeerd worden maar kan zich niet bekeren
Het is wel een groot wonder als dit gebeurd

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hoe was de preek vandaag?

Berichtdoor Johan100 » 12 apr 2018 02:10

jaapo schreef:P.S. Bij de preek werd even op de beamer een foto vertoond van een beeldhouwwerk aan een kerk (ik weet niet, waar), waarin Jezus Judas heeft losgemaakt van zijn verhang-touw en hem op zijn rug wegdraagt naar.....? Dit in het kader van de vergeving en dat er altijd een nieuw begin wordt gemaakt; zie ook de belofte in het Paradijs. Dat wou ik ook nog even meegeven.

MoesTuin schreef:Schitterend Jaapo! Dank voor het delen....

Het is geen Waarheid. Ik lees heel iets anders in mijn Bijbel. Johannes 6:70. Johannes 17:12.
Wie heeft jullie betoverd?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoe was de preek vandaag?

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2018 06:21

Inderdaad, dit vereist enige uitleg want volgens mij zijn er niet evt Bijbelse gronden daarvoor. Iets van “Judas heeft spijt en daarom pleegt hij zelfmoord, door Jezus offer is er vergeving dus ook voor Judas? Maar er zijn ook teksten die op wat anders wijzen. Dus ik ben benieuwd naar de Bijbelse onderbouwing.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Hoe was de preek vandaag?

Berichtdoor Niagara » 13 apr 2018 21:02

mohamed schreef:Fijn dat de preek je opbouwt, maar hoezo denk je dat Jezus niet koning van je hart is? Immers, wie heeft je zo gemaakt? Zie Jakobus 4:7.


Dat denk ik niet, misschien moet ik het anders fraseren. Ik denk niet dat Hij nu niet mijn koning is, maar ik wil Hem niet (onbewust) op een afstand houden als symbolische koning. Ik wil Hem koning laten zijn van mijn hele hart. Geen delen voor Hem achterhouden.
En dat gebeurt maar al te makkelijk, omdat ik met mijn oude natuur toch eerder geneigd ben m’n fouten te ‘verstoppen’ (wat natuurlijk nooit echt kan omdat God toch wel alles weet, maar ben in ieder geval van mezelf niet geneigd tot toegeven en zelf onder ogen willen zien van mijn fouten), dan om alles zomaar over te geven. Ik kan wel heel algemeen horen over dat Jezus koning van je hart is, maar als ik dat niet op mezelf kan toepassen en niet een bewustwordingsproces onderga van het steeds meer ontdekken welke dingen er nog meer zijn die ik aan God kan overlaten, noem het een vorm van toenemende zondekennis, dan landt dat evangelie toch niet in mijn hart... Bewustwording is m.i. het begin van tegen zonde kunnen strijden. Daarom ben ik blij er wat meer over te horen zodat Jezus’ koningschap voor mij persoonlijk toepasbaar wordt en meer gaat betekenen. En dan niet vanuit het uitgangspunt wat allemaal fout is aan mij, maar juist van de kant die laat zien met welk doel je geschapen bent (God de eer geven) en de weg daarnaartoe, wat het mooie ervan is als je de controle aan Jezus overlaat, en hoezeer Hij dat verdient, en wat een mooie kans dat is om Hem te dienen. Deze insteek geeft mij juist het perspectief om wél te kunnen zien waarin ik gebrekkig ben en waar dus mogelijkheden liggen om God meer mee te dienen, in plaats van in de verdediging te schieten, m’n ego op te blazen en/of te denken dat het allemaal hopeloos is.
Wat in Jakobus 4:7 staat streef ik dus inderdaad na.
Afbeelding

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoe was de preek vandaag?

Berichtdoor Chaya » 17 apr 2018 11:52

Als je afgelopen zondag deze vraag had gesteld aan de kerkgangers van de Gereformeerde Gemeente in Woerden, hadden ze geantwoord:
Indrukwekkend, de dominee preekte over Uw wil geschiede.
Nog geen dag later werd het bewaarheid voor deze dominee en zijn gezin.
"Kun je na het overlijden van je zoon of dochter zeggen: 'Uw wil geschiede?'" Deze vraag stelde ds. W. A. Zondag afgelopen zondag tijdens zijn preek. Maandagmiddag, een dag later, kreeg hij zelf verschrikkelijk nieuws. Zijn dochter Rhodé (14) is die middag verongelukt.

De middagdienst is hier na te luisteren
http://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10699?mp=10699
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoe was de preek vandaag?

Berichtdoor StillAwake » 17 apr 2018 12:33

Chaya schreef:Als je afgelopen zondag deze vraag had gesteld aan de kerkgangers van de Gereformeerde Gemeente in Woerden, hadden ze geantwoord:
Indrukwekkend, de dominee preekte over Uw wil geschiede.
Nog geen dag later werd het bewaarheid voor deze dominee en zijn gezin.
"Kun je na het overlijden van je zoon of dochter zeggen: 'Uw wil geschiede?'" Deze vraag stelde ds. W. A. Zondag afgelopen zondag tijdens zijn preek. Maandagmiddag, een dag later, kreeg hij zelf verschrikkelijk nieuws. Zijn dochter Rhodé (14) is die middag verongelukt.

De middagdienst is hier na te luisteren
http://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10699?mp=10699

Triest. Het overlijden van een kind is het ergste wat je kan overkomen.
Iemand die zijn partner verliest heet weduwe/weduwnaar, iemand die zijn ouders verliest heet wees.
Voor iemand die een kind verliest is geen woord.

En dat klopt. Er zijn geen woorden voor.
Je leven gaat door, maar zal nooit meer hetzelfde zijn.
En altijd als je dit soort berichten hoort blijf je herinnerd worden aan je eigen gemis.
Natuurlijk komt de dag dat de zon weer schijnt, maar nooit meer zo stralend als voorheen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten