Hoe was de preek vandaag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoe was de preek vandaag?

Berichtdoor Chaya » 17 apr 2018 12:47

StillAwake schreef:Triest. Het overlijden van een kind is het ergste wat je kan overkomen.
Iemand die zijn partner verliest heet weduwe/weduwnaar, iemand die zijn ouders verliest heet wees.
Voor iemand die een kind verliest is geen woord.

Nee, dat is eigenlijk heel vreemd.
Staatssecretaris zei er ook over dat er geen minuut voorbijgaat dat hij niet aan zijn overleden dochter denkt.
Zo gezond, en binnen een paar dagen is ze er niet meer.

Ik beluisterde ook een rouwdienst van een predikant die zijn dochter verloor aan kanker. Moeder van 3 jonge zoontjes.
Dat is bevinding!
Want ook een predikant blijft niet gevrijwaard van verdriet en verlies.
En om dan nog de rouwdienst te kunnen leiden en zo rijk het Evangelie te verkondigen, daar is kracht van Boven voor nodig.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Hoe was de preek vandaag?

Berichtdoor henkie » 17 apr 2018 12:59

Chaya schreef:Als je afgelopen zondag deze vraag had gesteld aan de kerkgangers van de Gereformeerde Gemeente in Woerden, hadden ze geantwoord:
Indrukwekkend, de dominee preekte over Uw wil geschiede.
Nog geen dag later werd het bewaarheid voor deze dominee en zijn gezin.
"Kun je na het overlijden van je zoon of dochter zeggen: 'Uw wil geschiede?'" Deze vraag stelde ds. W. A. Zondag afgelopen zondag tijdens zijn preek. Maandagmiddag, een dag later, kreeg hij zelf verschrikkelijk nieuws. Zijn dochter Rhodé (14) is die middag verongelukt.

De middagdienst is hier na te luisteren
http://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10699?mp=10699


Indrukwekkend inderdaad.

Chaya schreef:Dat is bevinding!

Pardon?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoe was de preek vandaag?

Berichtdoor Chaya » 17 apr 2018 13:01

henkie schreef:Pardon?

Begrijp je het niet? Het maakt nogal verschil of je over een verlies preekt, of je preekt eruit.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Hoe was de preek vandaag?

Berichtdoor StillAwake » 17 apr 2018 14:04

Chaya schreef:Nee, dat is eigenlijk heel vreemd.
Staatssecretaris zei er ook over dat er geen minuut voorbijgaat dat hij niet aan zijn overleden dochter denkt.
Zo gezond, en binnen een paar dagen is ze er niet meer.

Dat slijt uitermate langzaam. Na een paar maanden gaat er soms een uur voorbij dat je er niet aan denkt.
Na een paar jaar soms een dag waarop het je functioneren niet beinvloedt.
En ook dan: je hebt er soms dagen bij dat je heel de dag met tranen in je ogen loopt.

Het slijt, maar de wond blijft. Tijd heelt alle wonden zegt men, maar ik durf uit ervaring te zeggen dat de wond van het verlies van een kind nooit helemaal geneest.
Dat de wond mischien dicht lijkt, maar bij het minste of geringste weer open ligt.
Een bericht als dit, een beeld van een dood kind op het strand, maar ook als bijvoorbeeld het weer hetzelfde is als op die inktzwarte dag.
Chaya schreef:Ik beluisterde ook een rouwdienst van een predikant die zijn dochter verloor aan kanker. Moeder van 3 jonge zoontjes.
Dat is bevinding!
Want ook een predikant blijft niet gevrijwaard van verdriet en verlies.
En om dan nog de rouwdienst te kunnen leiden en zo rijk het Evangelie te verkondigen, daar is kracht van Boven voor nodig.

Ik snap wat je bedoelt, maar in de eerste weken na zo'n klap kunnen heel veel mensen heel sterk overkomen.
De echte klap, het echte besef en de echte pijn komen pas later.
Wellicht in het geval van ziekte anders, omdat je dan de tijd hebt er aan te kunnen wennen, waardoor je al verder in je rouwproces bent.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoe was de preek vandaag?

Berichtdoor Chaya » 17 apr 2018 14:11

StillAwake schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar in de eerste weken na zo'n klap kunnen heel veel mensen heel sterk overkomen.
De echte klap, het echte besef en de echte pijn komen pas later.
Wellicht in het geval van ziekte anders, omdat je dan de tijd hebt er aan te kunnen wennen, waardoor je al verder in je rouwproces bent.

Rouw is een onvoorspelbaar proces in feite. Het komt en gaat in golven, lange en korte, hoge en lage.
Als we lezen over de smart van David, als zijn zoon Absalom is gestorven:

Mijn zoon Absalom, mijn zoon, mijn zoon Absalom! Och, dat ik, ik voor u gestorven ware, Absalom, mijn zoon, mijn zoon! (2 Sam.18:33).
Of in de Herziene SV:
Toen sidderde de koning. Hij ging naar het bovenvertrek van de poort en huilde. Al gaande zei hij dit: Mijn zoon Absalom, mijn zoon, mijn zoon Absalom! Och, was ík maar in jouw plaats gestorven, Absalom, mijn zoon, mijn zoon!

Dan voel je als het ware de diepe smart en pijn van de vader, David.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Hoe was de preek vandaag?

Berichtdoor Nina » 17 apr 2018 18:33

Chaya schreef:Als je afgelopen zondag deze vraag had gesteld aan de kerkgangers van de Gereformeerde Gemeente in Woerden, hadden ze geantwoord:
Indrukwekkend, de dominee preekte over Uw wil geschiede.
Nog geen dag later werd het bewaarheid voor deze dominee en zijn gezin.
"Kun je na het overlijden van je zoon of dochter zeggen: 'Uw wil geschiede?'" Deze vraag stelde ds. W. A. Zondag afgelopen zondag tijdens zijn preek. Maandagmiddag, een dag later, kreeg hij zelf verschrikkelijk nieuws. Zijn dochter Rhodé (14) is die middag verongelukt.

De middagdienst is hier na te luisteren
http://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10699?mp=10699


Ik heb het gelezen ja... Het raakte me erg. De ene dag zò preken, en de volgende dag dit zelf ervaren. Wat een leed! Ik bid dit gezin toe dat de Vader Zelf hen vertroosten zal.

mohamed

Re: Hoe was de preek vandaag?

Berichtdoor mohamed » 23 apr 2018 10:47

Zo'n groot verdriet kunnen slechts weinigen zich een voorstelling bij maken, mezelf incluis beste Stillawake.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hoe was de preek vandaag?

Berichtdoor Chaya » 23 apr 2018 15:33

Nina schreef:Ik heb het gelezen ja... Het raakte me erg. De ene dag zò preken, en de volgende dag dit zelf ervaren. Wat een leed! Ik bid dit gezin toe dat de Vader Zelf hen vertroosten zal.

Als je wilt kun je de rouwdienst beluisteren. Hij heeft die zelf geleid. Een bijna bovenmenselijke inspanning, maar hij mocht en kon het doen, omdat hij een bijzondere ondersteuning van de Heere heeft gekregen.
Hij maakt zichzelf ook heel kwetsbaar. Het gezin moet door een oceaan van verdriet, waarbij ook satan hem niet met rust laat.
Maar die wint het niet!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ereunao

Re: De preek

Berichtdoor ereunao » 08 mei 2018 13:17

Zondag j.l.een preek gehoord over Hand.1:6. Het viel mij dadelijk op dat de predikant de vraag van de discipelen helemaal niet zo dom vond, al wordt maar al te vaak zo uitgelegd .Want verbond en profetie spreken wel degelijk van een Messiaans Koninkrijk met de Messias op de troon van David, Jeruzalem als hoofdstad en de ( herbouwde) tempel als centrum van de aanbidding. En ik geloof met die dominee dat de Heere in Zijn antwoord reeds aan ons, d.i. aan de Gemeente gedacht heeft. Maar ik vraag mij af of de apostelen dat toen ook zo verstaan hebben. Want uit het boek Hand. blijkt dat hun prediking nog steeds als een voortgezette prediking van het Koninkrijk op de bekering van Israël gericht was zie Hand.3:18-21. En Paulus ging op zijn zendingsreizen ook altijd eerst naar de synagoge. En Petrus dacht op de pinksterdag in de verste verte nog niet aan heidenen, hij sprak tot Joden en Jodengenoten. Heidenen kwamen niet naar Jeruzalem om het Pinksterfeest te vieren, stel je voor! De heidenen komen voor hem pas in hst.10 in zicht. Maar dan gaat het niet over de heidenvolken die zich nationaal tot de God van Israël bekeren en met Israël Hem zullen dienen in het Messiaanse Koninkrijk waar de profeten van spreken, maar over heidenen die individueel bij de Gemeente gevoegd worden. Want de Kerk kan slechts de eerstelingen binnenhalen; de volle oogst wordt straks door Israël binnengehaald zie o.a. Jes.27:6 en Zach.8:20-23.God werkt gefaseerd, trapsgewijs, eerst het kruid, dan de aar en dan het volle koren in de aar. De verborgenheid der Gemeente van Chr. door de inwonende Geest organisch aan Hem verbonden in Zijn opstandingsleven is pas in zijn latere bediening toen het duidelijk gebleken was dat ook de Joden in de verstrooiing zich niet bekeerden aan Paulus geopenbaard zie Ef.3.

Als Israël zich dus na de pinksterdag alsnog bekeerd had zou hun Messias, naar de mens gesproken, toen ook al teruggekomen zijn. Jezus voorzag natuurlijk wel dat Israël zich niet bekeren zou en dat er in het interval in de profetie tussen zijn komst en wederkomst eerst nog een Gemeente uit de heidenen ingezameld moest worden. Die Gemeente behoort dus tot een geheel anderssoortige heilsbedeling en wordt bij Zijn komst met Hem geopenbaard in een opstandingslichaam (Fill.3:20,21,1Joh.3:2 en Koll.3:4) terwijl Israël en de volken op aarde nog in een natuurlijk, sterfelijk lichaam het vrederijk binnengaan. Want hun relatie met dezelfde Messias is een andere. Maar omdat de belijdenis van de kerk heel de Schrift onder de noemer van een kerk en een verbond van Adam tot de jongste dag samengevat heeft is er geen ruimte voor anderssoortige heilsbedelingen. Maar God is helemaal niet aan de Kerk gebonden om het heil in de Messias te bemiddelen en uit te delen. Het van Rome overgeërfde kerkelijk absolutisme is m.i. dan ook tot op de huidige dag de het grote struikelblok in de bezinning op de relatie Kerk-Israël. Want ‘buiten de Messias geen zaligheid’ is heel wat anders als ‘buiten de Kerk geen zaligheid’
gr: ereunao

ereunao

Re: De preek

Berichtdoor ereunao » 23 mei 2018 20:40

Pinksterpreek.
Ik heb weer eens een echte pinksterpreek gehoord! De dominee verdeelde de christenheid in 3 hoofdgroepen:
Er zijn Goede Vrijdag-Paas- en Pinksterchristenen. Als wij niet slechts de huidige, maar de Kerk der eeuwen naast
het profiel dat hij van een met de Geest vervulde gemeente schetste leggen dan blijft er niets dan schuld en schande over. Zo tot overlopens toe vervuld van de heerlijkheid en de grote werken Gods dat zij er eenvoudig niet van zwijgen kon!. Moet je de kerkgeschiedenis eens naast leggen! Dan kun je niet anders dan concluderen dan dat de Gemeente v.Chr. onder de bedeling van de genade nog schandelijker gefaald heeft dan Israël onder de wet. Israël danste al om het gouden kalf toen Mozes nog op de berg was om de Tora te ontvangen en vertoonde in heel zijn geschiedenis een schier onuitroeibare geest van afgoderij. Er zijn wel enkele tiiden van een geestelijke opwekking geweest onder de vrome koningen als Hizkia en Josia, maar het getij was niet meer te keren en het oordeel van de ballingschap stond vast. Na de ballingschap was het volk voorgoed genezen van de afgoderij, maar stad en tempel lagen in puin en ook in de 2e tempel is de heerlijkheid des Heeren nooit teruggekeerd. En zo is het ook met de Kerk gegaan, er zijn zo hier en daar wel opwekkingen geweest zoals tijdens de Reformatie, maar van een werkelijk met de Geest vervulde Gemeente naar het model van de apostelen was en is geen sprake meer. Want ook de Reformatie is nooit toegekomen aan het Goddelijk denkbeeld van een Gemeente als een door de inwonende Geest organisch als Hoofd en lichaam aan Chr. verbonden in Zijn opstandingsleven. Reeds kort na de dood van de Apostelen en hun directe opvolgers verliet de Gemeente haar hemelse roeping en positie in de opgestane Christus en kroop in de huid van het Israël onder de wet. Met als gevolg een geest der dienstbaarheid wederom tot vreze. Het is in de praktijk een hoge uitzondering als je nog eens een door God in zijn genadestaat bevestigd christen ontmoet. Maar er zijn er genoeg die zichzelf bevestigd hebben, maar kennelijk de H.Geest missen! ereunao

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De preek

Berichtdoor MoesTuin » 25 mei 2018 22:40

Wat rijk Ereunao is het moment dat de heilige Geest de volledige leiding overneemt.
Dat de heilige Geest ons gaat laten verlangen naar elkaar.
Psalm 133 "de broeders en zusters van hetzelfde huis, hetzelfde ouderlijk huis, kinderen van één Vader, zouden toch moeten samenwonen".
Want wáár dié broeder en zusterliefde woont, gebiedt de Heer Zijn zegen.
Mensen op straat zeggen: 'Kijk toch eens hoeveel die christenen van elkaar houden'.

"Ontwaak, noordenwind, en kom, zuidenwind,
waai door mijn tuin, zodat de geur van zijn specerijen zich verspreidt.
Laat mijn Liefste in Zijn tuin komen
en eten van zijn beste vruchten!" (Hooglied.4:16)

de Heer Jezus zélf zegt tegen een orthodoxe theoloog, Nicodemus: "de wind waait waarheen hij wil, je hoort zijn stem maar je weet niet vanwaar hij komt en waarheen hij gaat; zó is het met al wie is geboren uit het waaien van de Geest" (Johannes 3 vers 8 ).
De wind is onvoorspelbaar, de heilige Geest is onvoorspelbaar en al wie uit de Geest geboren is, is onvoorspelbaar.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De preek

Berichtdoor Chaya » 26 mei 2018 08:42

MoesTuin schreef:de Heer Jezus zélf zegt tegen een orthodoxe theoloog, Nicodemus:

Nicodemus dacht zo klein van zichzelf dat hij amper naar Jezus durfde te gaan. Hij ging in het donker, daarom werd hij de nachtdiscipel genoemd.
En voor de rest hussel je weer van alles door elkaar.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ereunao

Re: De preek

Berichtdoor ereunao » 26 mei 2018 10:27

Moes tuin:
Wat rijk Ereunao is het moment dat de heilige Geest de volledige leiding overneemt.
Dat de heilige Geest ons gaat laten verlangen naar elkaar.
Psalm 133 "de broeders en zusters van hetzelfde huis, hetzelfde ouderlijk huis, kinderen van één Vader, zouden toch moeten samenwonen".
Want wáár dié broeder en zusterliefde woont, gebiedt de Heer Zijn zegen.
Mensen op straat zeggen: 'Kijk toch eens hoeveel die christenen van elkaar houden'.

"Ontwaak, noordenwind, en kom, zuidenwind,
waai door mijn tuin, zodat de geur van zijn specerijen zich verspreidt.
Laat mijn Liefste in Zijn tuin komen
en eten van zijn beste vruchten!" (Hooglied.4:16)

de Heer Jezus zélf zegt tegen een orthodoxe theoloog, Nicodemus: "de wind waait waarheen hij wil, je hoort zijn stem maar je weet niet vanwaar hij komt en waarheen hij gaat; zó is het met al wie is geboren uit het waaien van de Geest" (Johannes 3 vers 8 ).
De wind is onvoorspelbaar, de heilige Geest is onvoorspelbaar en al wie uit de Geest geboren is, is onvoorspelbaar.


Ja zo is het idd, maar er is geen genezing mogelijk zonder de kwaal te onderkennen en de schuld te belijden. Als het lichaam ziek is lijden al de leden. Er is altijd hoop voor het gelovig overblijfsel en het kan best zijn dat de Heere voor zijn komst zo hier en daar ook in ons land nog een opwekking geeft. Maar voor het geheel van de belijdende kerk is er geen hoop meer. Afgehouwen, uitgespuugd, het eindigt in de gestalte van Babylon, de grote hoer die dronken is van het bloed der heiligen. En het zal nog een wonder van genade zijn als wij God mogen billijken in zijn recht als Hij doortrekt in zijn oordelen. Want dat kan alleen door de liefde Gods, dan krijgen wij onszelf ervoor over. En daar en nergens anders gebeurt nu juist het wonder van Gods genade in Christus. Want Hij was overal waar het recht Gods Hem zocht. ‘Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?’ Ja waarlijk,’ hier wordt gena van waarheid blij ontmoet’(ps.85 ber.) Voor wie daaruit leven mag wordt het wonder steeds groter. Maar er wordt zoveel gepraat over de liefde Gods zonder Hem in Zijn heilig recht te kennen. H.gr: ereunao.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De preek

Berichtdoor MoesTuin » 26 mei 2018 11:18

Chaya schreef:Nicodemus dacht zo klein van zichzelf dat hij amper naar Jezus durfde te gaan. Hij ging in het donker, daarom werd hij de nachtdiscipel genoemd.


Dat is nu juist het bijzondere en het gaat nog veel verder.
Nicodemus wil meer weten en gaat ’s nachts, als niemand hem ziet, naar de Heer Jezus toe.
Waarschijnlijk is hij bang dat zijn reputatie bij de andere Joodse leiders in gevaar komt als hij wordt gezien.
(Vergelijkbaar met de angstcultuur nu nog in sommige kerken)
En de Heer Jezus vertelt Nicodemus wat het betekend om opnieuw geboren te worden.
Jezus is in gesprek met een theoloog, Nicodemus.
Zonder goddelijk ingrijpen in jouw leven begrijp je niets van het koninkrijk van God.
Je ziet het niet, je begrijpt het niet en je gaat het niet binnen.
Gods Geest komt van boven en laat je opnieuw geboren worden.
Je krijgt een nieuw hart, een nieuw leven door Gods Geest in jouw leven toe te laten Nicodemus.
En dan zegt Jezus tot hem, een vooraanstaand geestelijk leider en tot allen toen en nu:
"De wind waait waarheen hij wil, je hoort zijn stem maar je weet niet vanwaar hij komt en waarheen hij gaat; zó is het met al wie is geboren uit het waaien van de Geest"
(Johannes 3:8 ).
En als je goed leest....
Zó onvoorspelbaar als de wind, zó onvoorspelbaar is de wedergeboren mens.
Oei!
Daar gaan al onze zelf verworven vastigheden en schijnzekerheden.....
Als de heilige Geest in ons komt wonen op het moment dat wij de Heer Jezus in het geloof aannemen als onze Heer en Verlosser begint een avontuurlijk leven.
Tenminste als wij de heilige Geest in ons leven de ruimte geven ons te vervullen.
En gemeente van Jezus Christus leg alsjeblieft die Geest niet het zwijgen op. Durf in Jezus Zijn naam de leiding van uw, jouw leven en durf als gemeente van Jezus Christus de leiding over te geven aan de Geest die op het Pinksterfeest onvoorbereide dingen deed en doet.
Durf je het avontuur aan?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: De preek

Berichtdoor Chaya » 26 mei 2018 12:04

MoesTuin schreef:
Waarschijnlijk is hij bang dat zijn reputatie bij de andere Joodse leiders in gevaar komt als hij wordt gezien.
(Vergelijkbaar met de angstcultuur nu nog in sommige kerken)

Hoe bedoel je, inlegkunde. :roll:
Nicodemus was een Joodse rabbi die Jezus normaal begroet als Hij hem ontmoet
Hij begreep echter de betekenis van de wedergeboorte niet en wilde daar uitleg over.
En altijd weet je weer iets te vinden waardoor je tegen de reformatorische kerken kan trappen.
MoesTuin schreef:Zonder goddelijk ingrijpen in jouw leven begrijp je niets van het koninkrijk van God.
Je ziet het niet, je begrijpt het niet en je gaat het niet binnen.

Plaats dan eens meditaties waarin deze separatie verkondigd wordt!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten