Ontwerper van het kwaad

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Whatsinaname
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 apr 2018 10:51

Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Whatsinaname » 04 apr 2018 11:04

Steeds probeer ik het van me af te schuiven maar een (kern)vraag blijft steeds terugkomen. Wie creëerde het kwaad...

Het is niet mijn bedoeling om te schoppen maar om mijn geloof wat steeds ondermijnt word te versterken.

Ik ken de geijkte antwoorden:

God liet het kwaad toe. Dat suggereert dat het er al was/ door een ander gemaakt is. Maar God is Één en een enig God. Alles wat er is, is van Hem (ontworpen/bedacht/gecreëerd). Er is geen alternatieve andere God die het kwaad geschapen heeft....

Een ander antwoord als dat het een toestand zou zijn is mijn inziens ook onjuist: we spreken immers over de boom der kennis des goeds en des kwaads. De verboden vrucht was er. Dat is niet een door de mens gecreëerde (toegelaten) toestand. De verboden vrucht is uiteraard een symbool en niet stoffelijk. Maar het stond symbool voor het kwaad wat ook werkte door de slang. Dus het was er ook al voor de schepping vd mens. Ook dan kun je zeggen dat God de engelen toeliet om te vallen. Het kwaad is het ontbreken van goed. Deze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het lijkt me onmogelijk dat de engelen hun eigen keuzes gecreëerd hebben...

Met mijn (veel te kleine) denkcapaciteit kan ik niet anders concluderen dat het kwaad bewust geschapen is. Vergeef me mijn zondige gedachten. Ik hoop er niet mee tegen de Heilige Geest te zondigen....
Laatst gewijzigd door Whatsinaname op 04 apr 2018 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Marnix » 04 apr 2018 11:22

God gaf de mens een vrije wil om het goede te kiezen maar ook het verkeerde. Vrije wil houdt in dat de mens die keuze helemaal kon maken. Logisch, want zonder vrije wil heb je robots en robots kunnen niet liefhebben. En God is liefde en wil liefde. Dat de mens het verkeerde koos is niet de schuld van God. Dat deed de mens. Daarmee is dus niet God de Schepper van het kwaad maar de mens. De zonde kwam in de wereld door de overtreding van Adam. Wat God vervolgens doet is door Jezus afrekenen met het kwaad om mensen die het verkeerde deden, toch te redden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Whatsinaname
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 apr 2018 10:51

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Whatsinaname » 04 apr 2018 12:17

Bedankt Marnix.

Wat die vrije wil betreft; daar kan ik wel inkomen...

Maar dat de mens de schepper van het kwaad is kan niet (denk ik) het was er immers al. Denk aan de gevallen engelen, aan de duivel die sprak door de slang.

Kwaad is het ontbreken van goed. Volgens mij is het dus geschapen. Omdat God de Schepper is van alle dingen lijkt het me onmogelijk om te kunnen stellen dat alles door Hem is geschapen behalve... God is 1, ondeelbaar oneindig. Dus er zijn mijn inziens geen uitzonderingen als je begrijpt wat ik bedoel. Hij is de Oorsprong aller dingen....

Jezus was de mens in alles gelijk geworden, uitgenomen de zonde. Dat is mogelijk omdat het er toen (overduidelijk) was. Daar gaat het me dus ook niet om. Wel om de oorsprong.


Hopelijk haakt er iemand aan die mijn gedachtespinsels ineens wegneemt.

sjaqi
Mineur
Mineur
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 sep 2014 01:16

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor sjaqi » 04 apr 2018 13:48

Het is een onderwerp waar we alleen met voorzichtigheid over kunnen spreken, Wie zou God kunnen doorgronden?

God heeft tot het kwaad, de zonde, besloten maar heeft dit niet gewerkt.
God had de zonde kunnen voorkomen vanuit Zijn almacht, maar dat God dit niet gedaan heeft maakt God niet verantwoordelijk voor de zonde.

Het is misschien een zwak voorbeeld ter illustratie van bovenstaande, het komt uit de actualiteit.
Bron:https://nos.nl/artikel/2225705-youtube-schutter-was-kwaad-vanwege-videobeleid.html

De vrouw die het vuur opende op het hoofdkantoor van YouTube in Californië, koesterde wrok jegens het videoplatform. Haar vader zegt dat tegen Amerikaanse media. Hij zegt dat hij de politie voor de schietpartij had gewaarschuwd dat ze iets van plan was.


Is in bovenstaande de vader van de dader verantwoordelijk voor de daad van zijn dochter? De vader had dit misschien wel kunnen voorkomen! Stel dat de vader tot in detail van de plannen van zijn dochter had geweten en zijn dochter en de politie meermalen had gewaarschuwd om dit toch vooral niet te doen, is de vader dan verantwoordelijk dat dit toch is gebeurd?

Dat God vanuit Zijn voorzienigheid wist, ja zelfs besloten had, maar niet bevolen! Sterker God had de zonde benoemd en gewaarschuwd om dit niet te doen. Dan is God niet schuldig, uiteindelijk blijft dan volgens mij de mens zelf verantwoordelijke voor zijn daden.
Als we dit onrechtvaardig vinden van God dan zegt dit meer over ons dan over God...

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor benefietdiner » 04 apr 2018 15:15

Whatsinaname schreef:God liet het kwaad toe. Dat suggereert dat het er al was/ door een ander gemaakt is. Maar God is Één en een enig God. Alles wat er is, is van Hem (ontworpen/bedacht/gecreëerd). Er is geen alternatieve andere God die het kwaad geschapen heeft....


De Bijbel zegt in Jesaja 45:7: ik formeer het licht en schep het duister; ik sticht vrede en schep het kwaad; ik, de heer, doe al deze dingen.
Hij heeft het zelf geschapen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Johan100 » 04 apr 2018 15:21

Whatsinaname schreef:Steeds probeer ik het van me af te schuiven maar een (kern)vraag blijft steeds terugkomen. Wie creëerde het kwaad...


De engelen die afgevallen zijn.
God is een licht en in Hem is gans geen duisternis. (1Joh.1:5,6)

benefietdiner schreef:De Bijbel zegt in Jesaja 45:7: ik formeer het licht en schep het duister; ik sticht vrede en schep het kwaad; ik, de heer, doe al deze dingen.
Hij heeft het zelf geschapen.

Ten eerste vind ik het jammer dat je niet gewoon een vertaling gebruikt die HEERE schrijft.
Ten tweede gaat het in die tekst om straffen en plagen op de zonde en niet om het scheppen van de zonde.
Bedroevend dat je zo goedkoop reageert als 'gelovige'.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor benefietdiner » 04 apr 2018 15:27

Johan100 schreef:gaat het in die tekst om straffen en plagen op de zonde en niet om het scheppen van de zonde.
Bedroevend dat je zo goedkoop reageert als 'gelovige'.

Ik, de HERE, heb het bewerkt (heil en onheil). Wee de man, die zijn schepper bestrijdt. Durft de pot ruzie te maken met zijn maker? Zegt de klei tegen degene die haar kneedt: "Stop, u doet het verkeerd!" of roept de pot: "U kunt er niets van!" Wee het pasgeboren kind dat tegen zijn vader zegt: "Waarom hebt u mij verwekt?" en tegen zijn moeder: "Waarom hebt u mij gebaard?"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Johan100 » 04 apr 2018 15:30

Wat voor vertaling gebruik jij?

Ja, wat wil je nu duidelijk maken?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor benefietdiner » 04 apr 2018 15:33

Johan100 schreef:Wat voor vertaling gebruik jij?

Ik gebruik alle vertalingen.
Johan100 schreef:Ja, wat wil je nu duidelijk maken?

Dat God de schepper is van het kwaad. En.......Wee de man, die zijn schepper bestrijdt.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Johan100 » 04 apr 2018 15:49

benefietdiner schreef:

Dat God de schepper is van het kwaad. En.......Wee de man, die zijn schepper bestrijdt.

Schepper schrijf je uit eerbied met een Hoofdletter.

God kan plagen en straffen sturen, maar is geen Auteur van de zonde.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor benefietdiner » 04 apr 2018 15:54

Johan100 schreef:God kan plagen en straffen sturen, maar is geen Auteur van de zonde.

Welke vertaling gebruik jij waar Jesaja 45:7 niet instaat.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Johan100 » 04 apr 2018 15:56

benefietdiner schreef:Welke vertaling gebruik jij waar Jesaja 45:7 niet instaat.

Ik leg toch uit wat er bedoelt wordt, gedraag je niet zo rebels.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor benefietdiner » 04 apr 2018 16:22

Johan100 schreef:Ik leg toch uit wat er bedoelt wordt

Het gaat over de vraag ‘ontwerper van het kwaad’ en niet ‘ontwerper van zonde’.
Kwaad en zonde is niet het zelfde.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Johan100 » 04 apr 2018 16:27

benefietdiner schreef:Het gaat over de vraag ‘ontwerper van het kwaad’ en niet ‘ontwerper van zonde’.
Kwaad en zonde is niet het zelfde.

Ik hoop dat de topicstarter wat duidelijkheid schept over wat hij precies bedoelt, want ik lees een beetje tussen de regels door dat hij het wat breder bedoelt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor naamloos » 04 apr 2018 17:31

Johan100 schreef:Ten eerste vind ik het jammer dat je niet gewoon een vertaling gebruikt die HEERE schrijft.
Johan100 schreef:Schepper schrijf je uit eerbied met een Hoofdletter.
Johan100 schreef:gedraag je niet zo rebels.
Opa!

(moet iedereen zich aan jouw opvattingen aanpassen?)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten