Ontwerper van het kwaad

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Johan100 » 05 apr 2018 02:09

Cicero schreef:
God heeft de mens vanaf het begin op sterfelijkheid en voortplanting aangelegd. De sterfelijkheid maakte Hij niet meteen bekend, omdat het duidelijk moest zijn dat er een verband is tussen sterfelijkheid en zonde.

Ik vind dat je nu te ver door filosofeert. Je raakt de randen van ons kennen. Je gaat er mogelijk zelfs overheen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Cicero » 05 apr 2018 08:01

Johan100 schreef:Ik vind dat je nu te ver door filosofeert. Je raakt de randen van ons kennen. Je gaat er mogelijk zelfs overheen.

Aha, en gevallen engelen en zo gaat niet over de randen van ons kennen heen?

Ik herhaal slechts wat sommige vroegchristelijke schrijvers zeggen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Johan100 » 05 apr 2018 08:38

Cicero schreef:Aha, en gevallen engelen en zo gaat niet over de randen van ons kennen heen?


Nee, uiteraard niet. Want de Bijbel spreekt er toch van?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Cicero » 05 apr 2018 08:51

Johan100 schreef:Nee, uiteraard niet. Want de Bijbel spreekt er toch van?

Ja, ergens in een obscure uithoek. En dan alleen indirect.

Terwijl de voorstelling van zaken die ik hier naar aanleiding van enkele vroegchristelijke schrijvers presenteer vrij strikt af te leiden is uit het Genesisverhaal. De mens is er immers vanaf het begin op gebouwd geweest kinderen te krijgen. En het oordeel van God is niet: je wordt nu sterfelijk, maar: je zult nu zeker sterven.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Cathy » 05 apr 2018 08:53

Whatsinaname schreef:Steeds probeer ik het van me af te schuiven maar een (kern)vraag blijft steeds terugkomen. Wie creëerde het kwaad...

Niet van je af schuiven, dat werkt niet.
Als God almachtig is - en dat geloof ik - dan valt ook het kwaad binnen Zijn almacht. Dat is niet zo moeilijk.
Maar waarom?
Ik ben het met Cicero eens dat er een mogelijkheid is van 'soulmaking'.
Voor gelovigen zal alles wat ze mee (moeten) maken, meewerken ten goede. (Rom 8:28)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Whatsinaname
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 apr 2018 10:51

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Whatsinaname » 05 apr 2018 09:04

Isaiah 45:7 King James Version (KJV)
7 I form the light, and create darkness: I make peace, and create evil: I the Lord do all these things.

Allen bedankt voor de reacties. Ook voor de relativering dat er geen 'absoluut kwaad' is lanfy. Teus ook bedankt, je verwijst naar Satan als bedenker van het kwaad. Maar Satan heeft zichzelf niet gecreëerd. Er is maar 1 Oorsprong, God is de Gegenereerde in Zichzelf. Denk daar maar eens over na.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Cathy » 05 apr 2018 09:50

Whatsinaname schreef:Allen bedankt voor de reacties. Ook voor de relativering dat er geen 'absoluut kwaad' is lanfy.

Hier ben ik het dan weer niet mee eens.
Er bestaat wel degelijk absoluut kwaad. Kwaad om het kwaad. Kwaad vanuit machtswellust; om de ander te ge (mis)bruiken voor je eigen ideeën/ lusten. Wie denkt dat dat niet voorkomt is naïef.
In de link - die ik globaal heb doorgelezen - gaat het bij Boudry over politiek/ideologisch getinte zaken. Dat valt in een andere categorie.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Niagara » 05 apr 2018 12:43

Het boekje dat genoemd wordt in deze vraag http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/236 ... re-zonden/ gaat over dit onderwerp en is wellicht aan te raden als je er meer over wilt lezen. Het antwoord op de vraag is vrij uitgebreid en laat al een deel zien van welke gedachten er worden gevolgd (inderdaad dat het kwaad ook onder Gods heerschappij staat). Ook het eronder genoemde boek (Dr. G. van de Brink en Dr. C. van der Kooi, Christelijke Dogmatiek, Zoetermeer (2012)) is wellicht de moeite waard, al is dat een stuk dikker en ongeveer 5x zo duur als het boekje van John Piper.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Origenes » 05 apr 2018 14:32

Cicero schreef:God heeft de mens vanaf het begin op sterfelijkheid en voortplanting aangelegd. De sterfelijkheid maakte Hij niet meteen bekend, omdat het duidelijk moest zijn dat er een verband is tussen sterfelijkheid en zonde.

Johan100 schreef:Ik vind dat je nu te ver door filosofeert. Je raakt de randen van ons kennen. Je gaat er mogelijk zelfs overheen.

Het gaat m.i. niet over de randen van ons kennen.
De sterfelijkheid in de natuur is een aanleg die niet kan worden ontkend.
Is die aanleg veranderd met de zondeval? Als Gen. 2:17 betrekking heeft op de biologische dood dan ligt die conclusie voor de hand maar als die tekst betrekking heeft op de geestelijke dood dan kan je terecht de vraag stellen of de dood in biologische zin er vanaf het begin al was.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Bruno

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Bruno » 09 apr 2018 23:41

Dat is simpel samen te vatten.

Bij elke actie ontstaat er een tegenreactie.
De vraag is daarin dan: Is God wel almachtig?
Heeft God de creatie nog wel onder controle? Het is als de mens die in een labo een virus opkweekt, zo is de mens een kanker op deze aarde. Het zaait uit en er is geen controle. Iedereen probeert controle te krijgen, maar net daardoor wordt alles erger.
Ik kan het kwaad niet ontkennen, ik kan er niet naast kijken dat het kwade de overmacht op deze wereld heeft.

Volgens mij is deze wereld geen plaats voor mij. Als er een hel zou bestaan, dan komt de aarde wel zeer dichtbij de beschrijving. Deze wereld is niet in handen van een liefdevolle god, zoveel is zeker mijn inziens.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten