Ontwerper van het kwaad

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Johan100 » 04 apr 2018 17:34

Nee hoor! Ik kom wel voor de eer van God op.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor naamloos » 04 apr 2018 17:41

Johan100 schreef:Nee hoor! Ik kom wel voor de eer van God op.
Dus God wil dat we HEERE schrijven? En hij heeft zijn eer aan een hoofdletter gekoppeld? En verder verstaat God hetzelfde onder rebels als jij?
En heeft God je ook nog opgedragen om er op toe te zien dat anderen hem die 'eer' bewijzen? :roll:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Whatsinaname
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 apr 2018 10:51

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Whatsinaname » 04 apr 2018 18:07

Bedankt allen. Ook voor de tekst uit Jesaja

Jesaja 45:7 Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

Daar zullen we het denk ik mee moeten doen. Lijkt me ook de meest voor de hand liggende oplossing. Dus niet toegelaten zoals nogal wat theologen zeggen.

Voorzichtig over communiceren uiteraard sjaqi. Net zoals met elk levend wezen. Ik begrijp de verwijzing van de pot die de pottenbakker geen verwijten kan maken ook wel. Maar als onze (misschien wel grootste) profeet het zegt...dan zullen wij er ook over mogen spreken misschien.

Gebruikte vertalingen vind ik off topic. Het woord dekt de lading. Het is en blijft een vertaling, welke je ook gebruikt. Het NT vd SV is gebaseerd op 1 vd griekse versies van de humanist Erasmus. Als het werkelijk op het scherp vd snede moet, dan graag in het Aramees ;)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Mortlach » 04 apr 2018 18:10

naamloos schreef:Dus God wil dat we HEERE schrijven? En hij heeft zijn eer aan een hoofdletter gekoppeld?


Wel grappig dan dat het oude Hebreeuws (en vrij veel oude talen) helemaal geen hoofdletters kennen :mrgreen:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor coby6 » 04 apr 2018 18:11

Whatsinaname schreef:Bedankt Marnix.

Wat die vrije wil betreft; daar kan ik wel inkomen...

Maar dat de mens de schepper van het kwaad is kan niet (denk ik) het was er immers al. Denk aan de gevallen engelen, aan de duivel die sprak door de slang.

Kwaad is het ontbreken van goed. Volgens mij is het dus geschapen. Omdat God de Schepper is van alle dingen lijkt het me onmogelijk om te kunnen stellen dat alles door Hem is geschapen behalve... God is 1, ondeelbaar oneindig. Dus er zijn mijn inziens geen uitzonderingen als je begrijpt wat ik bedoel. Hij is de Oorsprong aller dingen....

Jezus was de mens in alles gelijk geworden, uitgenomen de zonde. Dat is mogelijk omdat het er toen (overduidelijk) was. Daar gaat het me dus ook niet om. Wel om de oorsprong.


Hopelijk haakt er iemand aan die mijn gedachtespinsels ineens wegneemt.

Een algoede God kan geen zonde scheppen. Zonde is rebellie. Het komt omdat iemand, als eerste die engel, zelf ook iemand is en zich niet aan Hem wil onderwerpen. God heeft dat niet tegengehouden. Wij zouden misschien verwachten dat Hij de duivel van de mens weg ging houden. Dat deed Hij niet. De mens moet het kwaad overwinnen door onderwerping aan Hem. De eerste zonde van de mens en de duivel was rebellie. Hoe moet God actief rebellie scheppen? Dat kan niet eens.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Origenes » 04 apr 2018 18:48

Het is nog niet genoemd als ik me niet vergis. God plaatste de mens in een hof met daarin een boom des levens en een boom van kennis van goed en kwaad. De conclusie is dan gerechtvaardigd dat het kwaad er al was voor de zondeval en niet pas in de wereld kwam door toedoen van de zondeval.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Origenes » 04 apr 2018 19:16

benefietdiner schreef:De Bijbel zegt in Jesaja 45:7: ik formeer het licht en schep het duister; ik sticht vrede en schep het kwaad; ik, de heer, doe al deze dingen.
Hij heeft het zelf geschapen.

Het woord ברא = scheppen heeft niet de betekenis van scheppen uit niets. Het woord heeft de grondbetekenis van formeren door snijden of scheiden. In Jes. 45:7 moet het de betekenis hebben dat God het kwaad omvormt tot het goede.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Johan100 » 04 apr 2018 19:26

Uiteraard maakt het uit welke vertaling je gebruikt. Zo dicht mogelijk bij de grondtekst blijven en niet van die oneerbiedige vrije/vrijzinnige vertalingen.

Origenes schreef:Het is nog niet genoemd als ik me niet vergis. God plaatste de mens in een hof met daarin een boom des levens en een boom van kennis van goed en kwaad. De conclusie is dan gerechtvaardigd dat het kwaad er al was voor de zondeval en niet pas in de wereld kwam door toedoen van de zondeval.

Klopt gedeeltelijk. De engelen waren afgevallen en er was een grote krijg in de hemel tussen getrouwe engelen en ontrouwe engelen.
Dus het kwaad was er al wel voor de val van de mens. De gevallen engelen die op de aarde waren geworpen waren dat kwaad.
Origenes schreef:
Het woord ברא = scheppen heeft niet de betekenis van scheppen uit niets. Het woord heeft de grondbetekenis van formeren door snijden of scheiden. In Jes. 45:7 moet het de betekenis hebben dat God het kwaad omvormt tot het goede.

Dank voor deze uitleg.

Edit;spelfoutje rechtgezet.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 04 apr 2018 19:39, 2 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Johan100 » 04 apr 2018 19:36

Mortlach schreef:Wel grappig dan dat het oude Hebreeuws (en vrij veel oude talen) helemaal geen hoofdletters kennen :mrgreen:

Klopt, maar hier is het wel gebruikelijk. Als je voor gewone persoonsnamen wel hoofdletters gebruikt en voor Gods namen niet getuigt dat niet van eerbied.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Origenes » 04 apr 2018 20:19

Origenes schreef:Het is nog niet genoemd als ik me niet vergis. God plaatste de mens in een hof met daarin een boom des levens en een boom van kennis van goed en kwaad. De conclusie is dan gerechtvaardigd dat het kwaad er al was voor de zondeval en niet pas in de wereld kwam door toedoen van de zondeval.

Johan100 schreef:Klopt gedeeltelijk. De engelen waren afgevallen en er was een grote krijg in de hemel tussen getrouwe engelen en ontrouwe engelen. Dus het kwaad was er al wel voor de val van de mens. De gevallen engelen die op de aarde waren geworpen waren dat kwaad.

Ik sluit niet uit dat het kwaad een dergelijke oorsprong heeft. De slang in het paradijs wijst ook in die richting. Blijft natuurlijk wel de vraag waarom die twee bomen in de hof werden geplaatst. Ik denk dat het niet realistisch was geweest als God de mens beschermd had tegen de mogelijkheid van de zondeval.

Dat zegt misschien ook wel iets over de vraag of het zo goed is wat sommige christenen doen: het isolement zoeken. Het is maar een vraag.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor benefietdiner » 04 apr 2018 20:33

Johan100 schreef:De gevallen engelen die op de aarde waren geworpen waren dat kwaad.

Kun je dat onderbouwen?
Ik neem aan dat je bedoeld dat die gevallen engelen het basisprincipe was / is van de boom van goed en kwaad

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Johan100 » 04 apr 2018 20:52

benefietdiner schreef:Kun je dat onderbouwen?

Je weet toch wel dat de duivel voor de zondeval van de mens is gevallen en de mensen heeft verleidt?
benefietdiner schreef:Ik neem aan dat je bedoeld dat die gevallen engelen het basisprincipe was / is van de boom van goed en kwaad

Deze zin begrijp ik niet.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

lanfy

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor lanfy » 04 apr 2018 21:44

@ Whatsinaname,

Deze discussie over het kwaad kwam ik op een ander forum tegen, misschien kun je hier iets mee? Het van een andere kant bekijken?

https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... 44&t=17315

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Teus » 04 apr 2018 22:06

Satan was en is nog steeds de ontwerper van het kwaad, hij was de eerste die rebelleerde, hij wilde als God zijn.

Wat bedoeld wordt in Jesaja 45 is dat God voor onheil zorgt dat volgt op ongehoorzaamheid.
En dan is het niet dat God straft maar Hij houdt het kwaad niet meer tegen, satan krijgt ruimte.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Ontwerper van het kwaad

Berichtdoor Cicero » 04 apr 2018 23:33

God heeft deze wereld geschapen die aan de vergankelijkheid is onderworpen (Rom. 8:19). De reden is, dat God wilde dat de mensen zouden beseffen hoe groot de verlossing zou zijn die zij deelachtig zouden worden. Als ze meteen onsterfelijk geschapen zouden zijn, zouden ze niet beseffen hoe gelukkig ze waren. Bovendien zijn wezens pas rationele wezens als ze daadwerkelijk geleerd hebben de goede keuzes te maken.
Als ze onsterfelijk waren geschapen, maar in zonde waren gevallen, verschilden de mensen in niets van de duivelen.
Als God hun de onsterfelijkheid had ontnomen, zou dat absurd zijn, omdat God de mens dan maar voor een heel korte tijd onsterfelijkheid had gegeven terwijl Hij wist dat ze het zouden verspelen.
God heeft de mens vanaf het begin op sterfelijkheid en voortplanting aangelegd. De sterfelijkheid maakte Hij niet meteen bekend, omdat het duidelijk moest zijn dat er een verband is tussen sterfelijkheid en zonde. Het gebod was dus een test waardoor de mens moest trainen in deugdzaamheid. De doel van dit vergankelijke bestaan is een opvoeding tot deugdzaamheid omdat de mens alleen hier met vrije wel echte keuzes kan maken.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten