Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor Origenes » 01 apr 2018 22:34

mohamed schreef:Ja inderdaad maar dat soort woordspelletjes kan ik ook: de joodse broeder Nathanael is een Messiasbelijdende christen geworden maar niet alle Messiasbelijdende joden zijn christen.

Zo zie je maar weer, Yoshi, dat ik toch wel een punt heb gemaakt. Anders hoeft er toch niet zo overgevoelig geantwoord te worden.
Als ik ook overgevoelig zou gaan worden; misschien moet ik het ook wel merkwaardig vinden dat ik nog niets vernomen heb n.a.v. mijn eerste reactie op de startposting. Maar misschien is het gewoon over het hoofd gezien...

Hou vooral het hoofd koel en de voeten warm! :idea:
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor Origenes » 01 apr 2018 22:42

mohamed schreef:...goed of fout?

Geen kwaad woord geschreven over broeder Nathanael maar toch al zoveel commotie. ](*,)
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor Yoshi » 01 apr 2018 22:45

Want als mensen reageren op doelbewuste woordspelletjes dan is dat overgevoeligheid. Wat jij wilt jho.

mohamed

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor mohamed » 01 apr 2018 22:47

Origenes schreef:In de prediking van Paulus sluiten Jodendom en Christelijk geloof elkaar helemaal niet uit maar in en die samenhang ligt ook helemaal in de lijn van de roeping van het Joodse volk ten behoeve van de volkeren: Gen. 12:3; 18:18; 22:18; 26:4; 28:14.

Ik heb trouwens de indruk dat deze samenhang helemaal niet "protestants" is.

Toch nam Paulus nadrukkelijk afstand van het jodendom (Gal 1,13-14) en dat lezen we ook in Galaten 2:

15 Wij zijn van nature Joden, en niet zondaars uit de heidenen;
16 Doch wetende dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden.
17 Maar indien wij, die in Christus zoeken gerechtvaardigd te worden, ook zelven zondaars bevonden worden, is dan Christus een dienaar der zonde? Dat zij verre.
18 Want indien ik, hetgeen ik afgebroken heb, datzelve wederom opbouw, zo stel ik mijzelven tot een overtreder.
19 Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou.

En zie ook Filippenzen 3:

4 Hoewel ik heb dat ik ook in het vlees betrouwen mocht. Indien iemand anders meent te betrouwen in het vlees, ik nog meer:
5 Besneden ten achtsten dage, uit het geslacht van Israël, van den stam van Benjamin, een Hebreeër uit de Hebreeën, naar de wet een farizeeër;
6 Naar den ijver een vervolger der gemeente; naar de rechtvaardigheid die in de wet is, zijnde onberispelijk.
7 Maar hetgeen mij gewin was, dat heb ik om Christus’ wil schade geacht.

Het enige positieve aan het jodendom was dat het naar Christus wees, maar vanaf diens openbaring is het eerste testament oud geworden (Heb 8,13) en verdwenen.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor Origenes » 01 apr 2018 22:51

Yoshi schreef:Want als mensen reageren op doelbewuste woordspelletjes dan is dat overgevoeligheid. Wat jij wilt jho.

Ik ben gewoon uit op een normale discussie.
Mijn opmerking over messiasbelijdende joden was helemaal niet bedoeld als kritiek naar mohamed toe of naar jou. Het was een opmerking terzijde omdat Joden over het algemeen nogal moeite kunnen hebben met de term 'messiasbelijdende joden'. Een uitdrukking die ik trouwens zelf ook gebruik omdat ik geen betere weet.

Meer moest je er gewoon niet achter zoeken.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor Origenes » 02 apr 2018 08:20

mohamed schreef:Toch nam Paulus nadrukkelijk afstand van het jodendom (Gal 1,13-14)

Dat is een te gretige conclusie. In Hand. 23:6 noemt Paulus zichzelf een Farizeeër (εγω Φαρισαίος). In elk geval is daar geen sprake van een distantie van het Jodendom of je moet het een woordspelletje voor de gelegenheid willen noemen. Wat betreft Gal. 1:14 zou je kunnen zeggen dat Paulus een bepaalde interpretatie binnen het Jodendom bekritiseert. Als zodanig is hier sprake van een interne Joodse discussie, en dat soort discussies zijn er veel binnen het Jodendom. Daar kan onmogelijk een distantie van het Jodendom als religie uit worden geconcludeerd.

mohamed schreef:en dat lezen we ook in Galaten 2:

15 Wij zijn van nature Joden, en niet zondaars uit de heidenen;
16 Doch wetende dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden.
17 Maar indien wij, die in Christus zoeken gerechtvaardigd te worden, ook zelven zondaars bevonden worden, is dan Christus een dienaar der zonde? Dat zij verre.
18 Want indien ik, hetgeen ik afgebroken heb, datzelve wederom opbouw, zo stel ik mijzelven tot een overtreder.
19 Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou.

Hier geldt hetzelfde als in het voorgaande bij 1:13-14. Paulus citeert In Rom.10:5 Mozes om de rechtvaardiging uit het geloof aan te tonen. En volgens Rom. 4:9-17 was Abraham al uit geloof gerechtvaardigd. Dit kan dus onmogelijk tegen het Jodendom als zodanig in stelling worden gebracht. Binnen het Messiaanse Jodendom van die tijd werd evengoed de rechtvaardiging uit de werken uit de Schriften aangetoond (Zie Jac. 2:14-26). De Apostelen hanteerden een vorm van argumenteren zoals binnen het Jodendom gebruikelijk was en dat kon ook tegenstrijdig uitpakken. Dat soort tegenstrijdigheden kom je dus ook tegen in de brieven.

mohamed schreef:En zie ook Filippenzen 3:

4 Hoewel ik heb dat ik ook in het vlees betrouwen mocht. Indien iemand anders meent te betrouwen in het vlees, ik nog meer:
5 Besneden ten achtsten dage, uit het geslacht van Israël, van den stam van Benjamin, een Hebreeër uit de Hebreeën, naar de wet een farizeeër;
6 Naar den ijver een vervolger der gemeente; naar de rechtvaardigheid die in de wet is, zijnde onberispelijk.
7 Maar hetgeen mij gewin was, dat heb ik om Christus’ wil schade geacht.


Vergelijk het 'schade geacht' in vers 7 maar eens met Aboth 2:1, waar sprake is van het gewin en het verlies bij het wel of niet doen van de Mitswot:

Pirké Aboth schreef:Rabbi zegt: wat is de juiste weg die men behoort te kiezen? Alles wat tot eer strekt van hen die het doen en waardoor diegenen door anderen worden geëerd. Wees even voorzichtig bij het verrichten van een geringe Mitsva als bij een gewichtige, want je weet niet wat de beloning van de Mitsvot is. Weeg het verlies bij het nalaten van een Mitsva af tegen de beloning van het doen ervan en het gewin van het doen van een overtreding tegen het verlies dat daarvan het gevolg zal zijn. Let op drie zaken en je zult niet tot zonde komen: weet wat er boven je is: een oog dat ziet; een oor dat hoort; en al je handelingen worden in het boek opgeschreven.


mohamed schreef:Het enige positieve aan het jodendom was dat het naar Christus wees, maar vanaf diens openbaring is het eerste testament oud geworden (Heb 8,13) en verdwenen.

Als je het Jodendom van Jezus, Paulus en de apostelen wil begrijpen dan moet je ermee stoppen om de Schrift te lezen als een verzameling gereformeerde dogma's. In dat geval kom je ook niet tot dit soort uitspraken.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor coby6 » 02 apr 2018 09:59

mohamed schreef:Het is mij bekend dat sommige protestanten van mening zijn dat joden het uitverkoren volk zijn, ongeacht hun religie. Desondanks bekeren steeds meer joden zich tot het christendom, hetgeen een nutteloze conversie is als hun geloof niet ter zake doet. Kennelijk denken de joden daar zelf dus anders over dan de protestanten.

Broeder Nathanael is zo'n jood die het Judaïsme de rug heeft toegekeerd en het een religie van de dood noemt.

Beluister hier zijn verhaal.

Dergelijke joodse spijtoptanten kan ik meer waardering voor hebben dan Messiasbelijdende joden die van twee walletjes willen eten en dwepen met het jodendom.

Hoe denken de andere users hier over?

Ze zijn het uitverkoren volk. Romeinen 11.

28Zij zijn naar het evangelie vijanden om uwentwil, naar de verkiezing zijn zij geliefden om der vaderen wil. 29Want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk.

Van 2 walletjes eten? Als een orthodoxe Jood Jezus leert kennen en nog steeds geen varkensvlees eet en de feesten en sabbath houdt omdat ie dat altijd zo deed, so what? Dat deden ze in Paulus' tijd ook. Oordeel elkander niet inzake een feestdag. De een gelooft dat hij alles mag eten, de ander alleen plantaardig voedsel. Zolang ze mij niet hun wetten opleggen, heb ik er geen last van. Je kunt ook niet een bekeerde heiden dwingen om als een orthodox Jood te gaan leven, dus dwing hen niet om op zondag naar de kerk te gaan en varkensvlees te eten. Enige waar ik iets op tegen heb is de Judaizers die anderen wetten op gaan leggen.

mohamed

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor mohamed » 02 apr 2018 10:24

coby6 schreef:Ze zijn het uitverkoren volk. Romeinen 11.

28Zij zijn naar het evangelie vijanden om uwentwil, naar de verkiezing zijn zij geliefden om der vaderen wil. 29Want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk.

Van 2 walletjes eten? Als een orthodoxe Jood Jezus leert kennen en nog steeds geen varkensvlees eet en de feesten en sabbath houdt omdat ie dat altijd zo deed, so what? Dat deden ze in Paulus' tijd ook. Oordeel elkander niet inzake een feestdag. De een gelooft dat hij alles mag eten, de ander alleen plantaardig voedsel. Zolang ze mij niet hun wetten opleggen, heb ik er geen last van. Je kunt ook niet een bekeerde heiden dwingen om als een orthodox Jood te gaan leven, dus dwing hen niet om op zondag naar de kerk te gaan en varkensvlees te eten. Enige waar ik iets op tegen heb is de Judaizers die anderen wetten op gaan leggen.

Petrus kreeg een visioen en moest eten consumeren wat voor de joodse wet onrein is en wat zei God ook alweer tegen hem toen hij dat weigerde?

mohamed

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor mohamed » 02 apr 2018 10:34

Origenes schreef:Dat is een te gretige conclusie. In Hand. 23:6 noemt Paulus zichzelf een Farizeeër (εγω Φαρισαίος). In elk geval is daar geen sprake van een distantie van het Jodendom of je moet het een woordspelletje voor de gelegenheid willen noemen. Wat betreft Gal. 1:14 zou je kunnen zeggen dat Paulus een bepaalde interpretatie binnen het Jodendom bekritiseert. Als zodanig is hier sprake van een interne Joodse discussie, en dat soort discussies zijn er veel binnen het Jodendom. Daar kan onmogelijk een distantie van het Jodendom als religie uit worden geconcludeerd.

Paulus verwees alleen naar zijn afkomst om aan te tonen dat hij ook een jood was en als hij nog steeds het jodendom preekte waarom werd hij dan vervolgd door joden?
Origenes schreef:Hier geldt hetzelfde als in het voorgaande bij 1:13-14. Paulus citeert In Rom.10:5 Mozes om de rechtvaardiging uit het geloof aan te tonen. En volgens Rom. 4:9-17 was Abraham al uit geloof gerechtvaardigd. Dit kan dus onmogelijk tegen het Jodendom als zodanig in stelling worden gebracht.

Abraham werd gerechtvaardigd toen hij nog in de voorhuid was, dus dat kan wel degelijk geconcludeerd worden. Het jodendom bestond nog niet in die dagen.
Origenes schreef: Binnen het Messiaanse Jodendom van die tijd werd evengoed de rechtvaardiging uit de werken uit de Schriften aangetoond (Zie Jac. 2:14-26). De Apostelen hanteerden een vorm van argumenteren zoals binnen het Jodendom gebruikelijk was en dat kon ook tegenstrijdig uitpakken. Dat soort tegenstrijdigheden kom je dus ook tegen in de brieven.

Als Jezus en Paulus het jodendom nog aanhingen, waarom zijn ze dan vermoord door joden? Wat jij moet doen is minder knuffelen met joden en beter lezen wat er staat.
Laatst gewijzigd door mohamed op 02 apr 2018 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor coby6 » 02 apr 2018 10:36

mohamed schreef:Petrus kreeg een visioen en moest eten consumeren wat voor de joodse wet onrein is en wat zei God ook alweer tegen hem toen hij dat weigerde?

Ja sta op slacht en eet. Ofwel hij moest de heidenen het evangelie brengen. Ik zou acuut de kerk de rug toe hebben gekeerd als ze me dat gedwongen hadden letterlijk, als vegetarier. Je moet niemand iets opdringen. Paulus zou nooit meer vlees eten als dat zijn broeder tot aanstoot was.
God Zelf zei dat tegen Petrus trouwens, wel een verschil. Als je zo begaan bent met een Messiaanse Jood die geen knakworsten eet, moet je maar bidden dat God 'm laat zien dat het wel mag en misschien helpt dat geen zier. Paulus bad er niet voor. Hij oordeelde eens anders knecht niet.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor Origenes » 02 apr 2018 10:54

mohamed schreef:Paulus verwees alleen naar zijn afkomst om aan te tonen dat hij ook een jood was en als hij nog steeds het jodendom preekte waarom werd hij dan vervolgd door joden?

Interne vervolging binnen een godsdienst komt wel vaker voor in de geschiedenis. Een aantal honderden jaren geleden konden protestanten op de brandstapel terecht komen omdat dit volgens de katholieken van die tijd bijzonder heilzaam kon uitpakken voor het zielenheil. En binnen de Islam zijn Soennieten en Sjiieten ook onderling water en vuur.

mohamed schreef:Abraham werd gerechtvaardigd toen hij nog in de voorhuid was, dus dat kan wel degelijk geconcludeerd worden. Het jodendom bestond nog niet in die dagen.

De besnijdenis van het hart wordt genoemd in de Thorah en is daarmee een gebod voor elke Israëliet sinds het bestaan van het Jodendom.

Deut. 10:16 = Besnijd dan de voorhuid uw harten en weest niet meer hardnekkig.


mohamed schreef:Als Jezus en Paulus het jodendom nog aanhingen, waarom zijn ze dan vermoord door joden? Wat jij moet doen is minder knuffelen met joden en beter lezen wat er staat.

Oh! Dus vanwege het feit dat er in die tijd godsdiensttwisten bestonden binnen het Jodendom moeten wij de Joden onvriendelijk gaan bejegenen?
Moeten wij dan ook onaardig doen naar roomskatholieken, alleen maar omdat onze voorouders een godsdiensttwist hadden? Want dat beweer je nu eigenlijk!
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor dalethvav » 02 apr 2018 11:21

Johan100 schreef:Klopt, enkele zinsneden uit de Bijbel zijn 'een overblijfsel naar de verkiezing'. 'Alzo zal geheel Israël zalig worden'.

Je moet niet zo selectief in de Bijbel shoppen jij, met je antisemitisch gereutel!

De werken der wet maken idd niet zalig, maar geloof zonder de liefde en werken ook niet. Dat is geen geloof.
God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf.

Probeer de Joden maar te bereiken met het Evangelie, i.p.v. zo te doen.

100% mee eens. Ik snap werkelijk niet dat zo'n individu een platform krijgt op refoweb.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

mohamed

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor mohamed » 02 apr 2018 11:32

mohamed schreef:Paulus verwees alleen naar zijn afkomst om aan te tonen dat hij ook een jood was en als hij nog steeds het jodendom preekte waarom werd hij dan vervolgd door joden?

Origenes schreef:Interne vervolging binnen een godsdienst komt wel vaker voor in de geschiedenis. Een aantal honderden jaren geleden konden protestanten op de brandstapel terecht komen omdat dit volgens de katholieken van die tijd bijzonder heilzaam kon uitpakken voor het zielenheil. En binnen de Islam zijn Soennieten en Sjiieten ook onderling water en vuur.

Nu sleep je er van alles bij maar we hebben het specifiek over het jodendom uit de eerste eeuw. Er bestonden ruwweg drie stromingen volgens Josephus, de Farizeeërs, de Sadduceeërs en de Essenen. Hij schreef dat hij al deze drie scholen doorlopen had, dus was er van interne vervolging geen sprake. En in Handelingen lezen we ook duidelijk dat de Farizeeërs en Sadduceeërs zich gezamenlijk tegen de eerste christenen keerden. Hun verscheidene opvattingen leidde niet tot interne vervolgingen zoals zij de christenen wel vervolgden.

Paulus werd er van beticht joden afvallig van Mozes te maken (Hand. 21:21) en werd voor het gerecht gedaagd. De reden dat de christenen vervolgd werden in de eerste eeuw had er alles mee te maken dat de leer van Jezus Christus de joodse autoriteiten zeer onwelgevallig was. En deze autoriteiten worden tot op de huidige dag door het jodendom gezien als grote denkers zoals rabbi Akiva. Als je bekend bent met de visie van de Essenen betreffende vrouwen en het huwelijk, dan kun je merken dat Paulus zich in zijn brieven tegen hun leer verzette. Paulus had afstand genomen van het jodendom wat hij praktiseerde voor zijn bekering.
Origenes schreef:De besnijdenis van het hart wordt genoemd in de Thorah en is daarmee een gebod voor elke Israëliet sinds het bestaan van het Jodendom.

Ja, dat staat er inderdaad, echter de hoorders van de wet zijn niet rechtvaardig maar de daders (Rom 2,13).
Origenes schreef:Oh! Dus vanwege het feit dat er in die tijd godsdiensttwisten bestonden binnen het Jodendom moeten wij de Joden onvriendelijk gaan bejegenen?
Moeten wij dan ook onaardig doen naar roomskatholieken, alleen maar omdat onze voorouders een godsdiensttwist hadden? Want dat beweer je nu eigenlijk!

Wij moeten niks, maar als ik de leer van Paulus betreffende het jodendom op een christelijk forum niet mag bespreken zonder allerlei verwijten te krijgen, waar moet ik dat dan doen?

mohamed

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor mohamed » 02 apr 2018 11:46

mohamed schreef:Petrus kreeg een visioen en moest eten consumeren wat voor de joodse wet onrein is en wat zei God ook alweer tegen hem toen hij dat weigerde?

coby6 schreef:Ja sta op slacht en eet. Ofwel hij moest de heidenen het evangelie brengen. Ik zou acuut de kerk de rug toe hebben gekeerd als ze me dat gedwongen hadden letterlijk, als vegetarier.

De boodschap was dat men niet voor onrein moet houden wat God gereinigd heeft. En die spijswetten wezen naar de heidenen, dus als God hen gereinigd heeft hoe zal jij de spijzen dan nog voor onrein houden?

'Want het gaat niet in zijn hart, maar in den buik, en gaat in de heimelijkheid uit, reinigende al de spijzen.' (Mar 7,19)
coby6 schreef:Je moet niemand iets opdringen. Paulus zou nooit meer vlees eten als dat zijn broeder tot aanstoot was.

Dat was dat niet omwille van de spijs maar om de zwakheid van het geweten van zijn broeder (Rom. 14:21). Het evangelie is namelijk geen zaak van eten en drinken.
coby6 schreef:God Zelf zei dat tegen Petrus trouwens, wel een verschil. Als je zo begaan bent met een Messiaanse Jood die geen knakworsten eet, moet je maar bidden dat God 'm laat zien dat het wel mag en misschien helpt dat geen zier. Paulus bad er niet voor. Hij oordeelde eens anders knecht niet.

Dat is helemaal niet anders, want Petrus verklaarde dat God Paulus wijsheid had gegeven (2 Petr 3,15) en vervolgde: Gelijk ook in alle zendbrieven, daarin van deze dingen sprekende; in welke dingen sommige zwaar zijn om te verstaan, die de ongeleerde en onvaste mensen verdraaien, gelijk ook de andere Schriften, tot hun eigen verderf..

Ik zeg niet dat jij de zaken bewust verdraait, maar dat jij denkt dat God aan Petrus een ander evangelie verkondigde dan aan Paulus is een zeer kwalijke dwaling waar ik je graag van zou behoeden.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor Origenes » 02 apr 2018 12:07

Origenes schreef:Interne vervolging binnen een godsdienst komt wel vaker voor in de geschiedenis. Een aantal honderden jaren geleden konden protestanten op de brandstapel terecht komen omdat dit volgens de katholieken van die tijd bijzonder heilzaam kon uitpakken voor het zielenheil. En binnen de Islam zijn Soennieten en Sjiieten ook onderling water en vuur.

mohamed schreef:Nu sleep je er van alles bij maar we hebben het specifiek over het jodendom uit de eerste eeuw. Er bestonden ruwweg drie stromingen volgens Josephus, de Farizeeërs, de Sadduceeërs en de Essenen. Hij schreef dat hij al deze drie scholen doorlopen had, dus was er van interne vervolging geen sprake. En in Handelingen lezen we ook duidelijk dat de Farizeeërs en Sadduceeërs zich gezamenlijk tegen de eerste christenen keerden. Hun verscheidene opvattingen leidde niet tot interne vervolgingen zoals zij de christenen wel vervolgden.

De eerste christenen, en daar hebben we het over, vormden een Joodse sekte (Hand. 24:5 - 'de sekte der Nazarenen' en in Hand. 11:26 staat vermeld dat de discipelen voor het eerst in Antiochië christenen werden genoemd, en dat waren ook Joden). Inderdaad noemt Josephus die niet maar het staat dus wel in Handelingen.

mohamed schreef:Paulus werd er van beticht joden afvallig van Mozes te maken (Hand. 21:21) en werd voor het gerecht gedaagd. De reden dat de christenen vervolgd werden in de eerste eeuw had er alles mee te maken dat de leer van Jezus Christus de joodse autoriteiten zeer onwelgevallig was. En deze autoriteiten worden tot op de huidige dag door het jodendom gezien als grote denkers zoals rabbi Akiva. Als je bekend bent met de visie van de Essenen betreffende vrouwen en het huwelijk, dan kun je merken dat Paulus zich in zijn brieven tegen hun leer verzette.

Een interne Joodse aangelegenheid dus.

mohamed schreef:Paulus had afstand genomen van het jodendom wat hij praktiseerde voor zijn bekering.

Paulus had afscheid genomen van een bepaalde richting binnen het Jodendom. Hoewel je daar niet de conclusie aan kan verbinden dat hij helemaal niets meer zou hebben gehad met het Farizeeïsme. Het Farizeeïsme bestond ook uit meerdere stromingen en daarom kon het gebeuren dat er Farizeeën waren die Jezus welgezind waren. In Lucas 13:31 staat namelijk dat er enige Farizeeën bij Jezus kwamen om hem te waarschuwen voor het plan van Herodes die hem wilde doden. Daarom kon Paulus nog steeds zeggen: "ik ben een Farizeeër" (Hand. 23:6).

Origenes schreef:De besnijdenis van het hart wordt genoemd in de Thorah en is daarmee een gebod voor elke Israëliet sinds het bestaan van het Jodendom.

mohamed schreef:Ja, dat staat er inderdaad, echter de hoorders van de wet zijn niet rechtvaardig maar de daders (Rom 2,13).

En die daders waren er niet, aldus mohamed?

mohamed schreef:Als Jezus en Paulus het jodendom nog aanhingen, waarom zijn ze dan vermoord door joden? Wat jij moet doen is minder knuffelen met joden en beter lezen wat er staat.
Origenes schreef:Oh! Dus vanwege het feit dat er in die tijd godsdiensttwisten bestonden binnen het Jodendom moeten wij de Joden onvriendelijk gaan bejegenen?
Moeten wij dan ook onaardig doen naar roomskatholieken, alleen maar omdat onze voorouders een godsdiensttwist hadden? Want dat beweer je nu eigenlijk!

mohamed schreef:Wij moeten niks, maar als ik de leer van Paulus betreffende het jodendom op een christelijk forum niet mag bespreken zonder allerlei verwijten te krijgen, waar moet ik dat dan doen?

Het is jouw visie op de leer van Paulus betreffende het Jodendom. En dan moet je niet vreemd opkijken als daar steekhoudende argumenten tegenin worden gebracht. Het verwijt van antisemitisme is trouwens ook niet zo vreemd want daar maak je het toch wel naar.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten

cron