Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor coby6 » 09 apr 2018 00:14

Optimatus schreef:Is er een reden waarom Messiasbelijdende Joden niet "christelijke Israëlieten" worden genoemd? Zou die term niet minder verwarrend zijn? (dit bedoel ik vragend, niet onvriendelijk)

Christelijk noemden de heidense kerklui zich die ze probeerden uit te roeien, dus niet zo vreemd dat ze zich niet zo noemen. Ik zag eens een programma van eskimo's die tot bekering waren gekomen. Die noemden Jezus Jesuisi of zo, want Jesus had de connotatie van de 'christelijke' rotzakken waar ze alleen maar slechte ervaringen mee hadden.

Volgens mij is het ook vanuit evangelisatie-oogpunt naar Joden toe dat ze zich zo noemen.
https://www.myjewishlearning.com/articl ... c-judaism/
Laatst gewijzigd door coby6 op 09 apr 2018 00:35, 1 keer totaal gewijzigd.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor coby6 » 09 apr 2018 00:26

Jesaja40 schreef:Opnieuw kijkt een buitenstaander naar het fenomeen "Messiasbelijdende Jood". De vraagsteller gooit het vervolgens "in de groep" en er komt vrij snel een videoboodschap naar voren van een Joodse man die zich heeft aangesloten tot een christelijke kerkgemeenschap.

De verantwoording die deze Joodse man aflegt is zijn eigen verantwoordelijkheid. Ik krijg daarbij sterk de indruk dat hij het niet meer eens is met de Joodse wijze van het dienen van de Eeuwige. Hij bedient zich nu vanuit een kerkelijk jargon en geeft behoorlijk af maar naar wie eigenlijk? Welk nestje is hij aan het bevuilen en wat is zijn doelstelling?

Ook ik kom extremistische mensen tegen en ik vraag mij af: moet ik die in een hokje plaatsen en daar een etiket opplakken? Is het wijs om dit te benoemen? Vooral als het Joods is wordt er vandaag de dag zeer veel uitvergroot. Wat is de reden daarvan? Wil men dan echt smullen van alles wat over het Joodse volk wordt uitgestrooid?

Een Messiasbelijdende Jood eet in ieder geval nooit van twee walletjes. Hij is en blijft Joods en valt niet onder de categorie christen.

Valt niet onder de categorie christen?
Het betekent exact hetzelfde, Messiaans of christelijk, alleen een andere vertaling.

mohamed

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor mohamed » 09 apr 2018 10:18

Jesaja40 schreef:Opnieuw kijkt een buitenstaander naar het fenomeen "Messiasbelijdende Jood". De vraagsteller gooit het vervolgens "in de groep" en er komt vrij snel een videoboodschap naar voren van een Joodse man die zich heeft aangesloten tot een christelijke kerkgemeenschap.

Voor een buitenstaander voer je wel grote Hebreeuwse letters, net alsof iemand in een Ajaxshirtje rechtvaardig zal oordelen bij een geschil tussen Ajax en Feyenoord
Jesaja40 schreef:Een Messiasbelijdende Jood eet in ieder geval nooit van twee walletjes. Hij is en blijft Joods en valt niet onder de categorie christen.

Het is maar net aan wie je de vraag stelt, want orthodoxe joden vinden dat het geen joden zijn.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor Jesaja40 » 09 apr 2018 10:56

Yoshi citeert:
De videoboodschap kwam reeds in de openingspost aan bod. Messiasbelijdende joden werden zelfs pas na het linkje van het filmpje in diezelfde openingspost genoemd. Je brengt het wat dramatisch.


Geen enkele Messiasbelijdende Jood zal zich tooien met een kruis, dat Romeinse martelwerktuig is voor ons een gruwel.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor Jesaja40 » 09 apr 2018 11:09

coby6 citeert:

Christelijk noemden de heidense kerklui zich die ze probeerden uit te roeien, dus niet zo vreemd dat ze zich niet zo noemen. Ik zag eens een programma van eskimo's die tot bekering waren gekomen. Die noemden Jezus Jesuisi of zo, want Jesus had de connotatie van de 'christelijke' rotzakken waar ze alleen maar slechte ervaringen mee hadden.
Volgens mij is het ook vanuit evangelisatie-oogpunt naar Joden toe dat ze zich zo noemen.


Oeps, wat heeft de kerk gedaan in de eerste eeuwen? Heeft zij niet alles er aan gedaan om de Messiasbelijdende Joden er uit te werken. Het is hen gelukt en men heeft een eigen invulling gegeven die echt niet aansluit bij de oorspronkelijke leer van de Messiasbelijdende Joden van de eerste eeuw. En nu ziet de kerk een "zendingsobject" om de Joden hun kerkelijke jargon en leer op te dringen onder het mom: evangelisatie-oogpunt.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Yoshi

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor Yoshi » 09 apr 2018 11:13

Jesaja40 schreef:Geen enkele Messiasbelijdende Jood zal zich tooien met een kruis, dat Romeinse martelwerktuig is voor ons een gruwel.

Dat begrijp ik. De toegevoegde waarde van dit weetje in dit topic ontgaat mij echter.

Yoshi

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor Yoshi » 09 apr 2018 16:26

Jesaja40 schreef:Oeps, wat heeft de kerk gedaan in de eerste eeuwen? Heeft zij niet alles er aan gedaan om de Messiasbelijdende Joden er uit te werken.

Graag zie ik hier neutrale geschiedkundige bronnen van.
Messiasbelijdende joden zijn namelijk gewoon opgegaan in het christendom wat losgeraakt is van het jodendom.
Het is hen gelukt en men heeft een eigen invulling gegeven die echt niet aansluit bij de oorspronkelijke leer van de Messiasbelijdende Joden van de eerste eeuw.

Geloof ontwikkeld zich. Het christendom maar zeker ook het jodendom hebben zich ontwikkeld.
En nu zet de kerk een "zendingsobject" om de Joden hun kerkelijke jargon en leer op te dringen onder het mom: evangelisatie-oogpunt.

Je bent nog steeds niet ingegaan op mijn vraag wat jij nu precies kerkelijk jargon vind in het filmpje. En vanwaar die allergie tegen dat vermeende kerkelijke jargon? Joden hebben toch ook zo hun eigen jargon?

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Joodse spijtoptanten, goed of fout?

Berichtdoor coby6 » 09 apr 2018 18:33

Jesaja40 schreef:Oeps, wat heeft de kerk gedaan in de eerste eeuwen? Heeft zij niet alles er aan gedaan om de Messiasbelijdende Joden er uit te werken. Het is hen gelukt en men heeft een eigen invulling gegeven die echt niet aansluit bij de oorspronkelijke leer van de Messiasbelijdende Joden van de eerste eeuw. En nu ziet de kerk een "zendingsobject" om de Joden hun kerkelijke jargon en leer op te dringen onder het mom: evangelisatie-oogpunt.

Ja. Ik kreeg het idee dat bijvoorbeeld Jews for Jesus en andere Messiaanse Joden Joden proberen te bereiken juist zonder dat christelijke jargon, want dat stoot alleen maar af. Ik zat een tijdje op een Messiaans Joods forum wat onderdeel was van een christelijk forum en daar zat ook een man die orthodox Joods was. Er is veel meer respect.
Die broer van Corrie ten Boom is me altijd bijgebleven.
Overgetypt uit De Schuilplaats:
Later werd Willem er zich meer en meer van bewust dat het getuigenis tot de Joden een heel ander karakter moest hebben dan de verkondiging van het evangelie aan de heidenen. Was Israel niet Gods eerste liefde? En Gods gaven en Zijn roeping ziin onberouwelijk! Willem begreep dat Gods plan voor de Joden niet is dat zij hun Jood-zijn verzaken. Als een Jood een ontmoeting met Jezus heeft en Hem als Zijn Messias leert kennen, wordt hij een waar zoon van Israel

Na verloop van tijd vroeg hij zijn Genoodschap het etiketje zending weg te nemen. Hij besefte dat christenen Israel moeten benaderen in een houding van diepe ootmoed.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten