stiekem vaccineren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Johan100 » 04 apr 2018 17:29

Pcrtje schreef:Wat reageer je toch heetgebakerd. Als jij een dubieuze bron gebruikt mogen wij daar toch tegenin gaan? Je zou ook eens kunnen verantwoorden waarom je iets vindt in plaats van je mening rond te bazuinen en vervolgens er niet over te willen discussiëren.

Helemaal niet. Haha. Ik zeg alleen dat ik er klaar mee ben. Dat jij iets dubieus vind en een ander niet, dat kan, ieder zijn persoonlijke mening.
Jij dramt alleen ontzettend erg door.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Origenes » 04 apr 2018 20:08

Origenes schreef:Ik heb ook wel eens de indruk dat er niet wordt geluisterd naar mensen die negatieve ervaringen hebben met vaccinatie. Het verband tussen vaccinatie en de mogelijke gevolgen ervan wordt stelselmatig ontkend. Of die ontkenning terecht is valt door een leek als ik ben niet te controleren. Ik vraag me af of deze problematiek door een onafhankelijke instantie wordt beoordeeld. Als het RIVM dergelijke controles doet roept dat natuurlijk vragen op.

Pcrtje schreef:Het RIVM doet zelf onderzoek maar doet dat vaak tegelijkertijd met een onafhankelijke onderzoeksinstelling. Bijvoorbeeld in het geval van de drie overleden zuigelingen na de inenting met Prevenar.

Opmerkelijk blijft het natuurlijk wel. Dergelijke sterfgevallen roepen vragen op en voeden het wantrouwen. En dat vind ik helemaal niet zo vreemd. En hoe onafhankelijk is onafhankelijk als het RIVM de opdrachtgever is?

Destijds met de commotie rond de Mexicaanse griep ging het in Nederland om relatief weinig sterfgevallen. Bij een gewone griepepidemie waren het er beduidend meer. Daar komt bij dat bij bejaarden tijdens het winterseizoen een griepje het laatste tikje kan zijn om te overlijden. Hoeveel griep-doden waren toch overleden maar misschien een paar maanden later? In het winterseizoen sterven er sowieso meer mensen dan in het zomerseizoen. Tijdens een hittegolf is er ook een piek. Ondanks dat de signalen heel erg meevallen zie ik dan om me heen dat verreweg de meeste mensen een prik gingen halen, blindelings vertrouwend op het verhaal van mijnheer Coutinho.

Al is het dan Hollandse nuchterheid waardoor ik dergelijke drukte overdreven vind, helemaal ongegrond is het natuurlijk niet. Ik hoor zelf bij de risicogroep vanwege een chronische ziekte maar ben nog nooit een griepprik gaan halen. Ook vanwege het risico dat ik dan juist griep krijg terwijl ik normaal nooit in de prijzen val. Natuurlijk vindt mijn huisarts dat ik het wel moet doen maar overtuigend vind ik het dus niet en eigenwijs als ik ben ga ik die prik ook nooit halen.

Het is denk ik vooral de machtspositie van het RIVM dat mensen wantrouwend maakt. Het RIVM is er aan gewend dat de meeste mensen geloof hechten aan dit instituut en als er dan een huisarts is die iets anders zegt is ineens Leiden in last.
(In 2011 is de huisarts Hans van der Linde gedagvaard omdat Coutinho's onafhankelijkheid door hem in twijfel werd getrokken. Het RIVM kreeg geen gelijk. De huisarts mocht zijn uitspraken doen in het publieke debat.)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Roel_Coutinho
https://www.vn.nl/hans-van-der-linde/
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor naamloos » 05 apr 2018 05:26

Johan100 schreef:Helemaal niet. Haha. Ik zeg alleen dat ik er klaar mee ben. Dat jij iets dubieus vind en een ander niet, dat kan, ieder zijn persoonlijke mening.
Dat jij iets oneerbiedig vindt en een ander niet, dat kan. Ieder zijn persoonlijke mening haha! viewtopic.php?f=2&t=30615&start=15
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Mortlach » 05 apr 2018 10:43

Origenes schreef:Opmerkelijk blijft het natuurlijk wel. Dergelijke sterfgevallen roepen vragen op en voeden het wantrouwen. En dat vind ik helemaal niet zo vreemd. En hoe onafhankelijk is onafhankelijk als het RIVM de opdrachtgever is?


Jonge kinderen gaan zo nu en dan dood. Dat is hartverscheurend voor de ouders, uiteraard, en daar moeten we zeker niet lichtzinnig over doen. Het is zeer begrijpelijk dat ouders die dat meemaken schuld willen toewijzen, en dan is die vaccinatie een gemakkelijke zondebok. Immers, voor de vaccinatie leefde het kind nog, en erna was het dood; dat moet dan dus wel door die vaccinatie komen.

Evenzo voor de wat oudere kinderen die het HPV-vaccin krijgen. Dat gebeurt op een leeftijd waarop het lichaam vol op aan het veranderen is en er een hoop aandoeningen die tot dan toe onopgemerkt zijn gebleven ineens de kop op steken. Ook dan weer zijn de vaccins een gemakkelijk doelwit.

Dat het in beide gevallen gaat om de drogreden van post hoc, ergo procter hoc (na dit, daarom vanwege dit) mag duidelijk zijn.

Al is het dan Hollandse nuchterheid waardoor ik dergelijke drukte overdreven vind, helemaal ongegrond is het natuurlijk niet. Ik hoor zelf bij de risicogroep vanwege een chronische ziekte maar ben nog nooit een griepprik gaan halen. Ook vanwege het risico dat ik dan juist griep krijg terwijl ik normaal nooit in de prijzen val. Natuurlijk vindt mijn huisarts dat ik het wel moet doen maar overtuigend vind ik het dus niet en eigenwijs als ik ben ga ik die prik ook nooit halen.


Waarom zou je griep krijgen van de griepprik? HOE zou je griep moeten krijgen van een griepprik als daar alleen dood virus in zit? Wederom een post hoc-drogreden.

Het is denk ik vooral de machtspositie van het RIVM dat mensen wantrouwend maakt. Het RIVM is er aan gewend dat de meeste mensen geloof hechten aan dit instituut en als er dan een huisarts is die iets anders zegt is ineens Leiden in last.
(In 2011 is de huisarts Hans van der Linde gedagvaard omdat Coutinho's onafhankelijkheid door hem in twijfel werd getrokken. Het RIVM kreeg geen gelijk. De huisarts mocht zijn uitspraken doen in het publieke debat.)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Roel_Coutinho
https://www.vn.nl/hans-van-der-linde/


Vrijheid van meningsuiting is dan ook een groot goed. Die mening hoeft niet eens waar te zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2018 10:50

Johan100 schreef:Voor mij heeft die hele goede gronden, en die heb ik al aangegeven, dat jij dat niet wilt erkennen, tja.
Verder lijk je het niet echt te respecteren. Je zegt van wel, maar intussen.

Ik zie het niet zo dat ik anderen onnodig in gevaar breng, waar is je geloofsvertrouwen?
Ik heb een Bijbel en geloofsvertrouwen, dat geloofsvertrouwen krijg ik o.a. door de Bijbel te lezen en onderzoeken en niet de catechismus.


Tja dat klinkt heel mooi maar ik ken niemand die uit geloofvertrouwen zijn fiets niet op slot zet.... Geloofsvertrouwen is heel mooi, maar dat wil niet zeggen dat we ons gezonde verstand maar moeten uitschakelen. Of geen preventieve maatregelen mogen treffen.

Er was een dominee in een plaats waar een grote overstroming was. Hij stond tot zijn knieen in het water. Er kwam een boot langsgevaren: Meneer de dominee, stapt u in. Nee zei de dominee, God zal me wel redden! Toen hij tot zijn middel in het water stond kwam er weer een boot. Kom mee, anders verdrinkt u! Nee zei de predikant, God zal me wel redden. Zelfde toen hij tot zijn kin in het water stond. De predikant verdronk. Bij de hemelpoort kwam zei Petrus: Dag dominee, u hier? Ja zei de prediker, ik ben verdronken. Ik dacht dat God me wel zou redden. Hm dat is vreemd zei Petrus, we hebben nog wel 3x een boot langsgestuurd.

Fictief verhaal natuurlijk, helemaal inclusief Petrus en hemelpoort, maar ik vertel het toch maar even. Als de predikant namelijk iets had was het wel veel geloofsvertrouwen. Het probleem was dat hij daarom de hulp die God door mensen stuurde, niet verwachtte en afwees. Zo is het ook met vaccineren. Je kan wel zeggen: Ik laat me niet inenten want ik heb geloofsvertrouwen, ik vertrouw op God. Maar dat deden ze vroeger ook toen er geen inentingen waren en dat je op God vertrouwt is geen garantie dat je niet ziek wordt. Daarnaast, is de medische vooruitgang waar inentingen ook bijhoren, waardoor ziekten die veel slachtoffers eisten nu weg zijn of er nauwelijks meer zijn, niet ook een gave van God?

Ik zet dus geen vraagtekens bij het geloof van die mensen, als ze het uit vertrouwen doen is dat misschien zelfs wel mooi. Maar dat wil nog niet zeggen dat als je uit vertrouwen iets niet doet, dat de beste keuze is. Zelfde trouwens met verzekeren. Het blijft me dan een raadsel waarom mensen dan zoveel moeite hebben met preventieve of pro-actieve maatregelen maar niet met reactieve maatregelen. Ik vertrouwde op God dat ik niet ziek zou worden maar nu ik het toch ben ga ik alsnog maar het medische circuit in voor een oplossing. Als je statistisch gezien niet of veel minder snel ziek zou worden als je op God vertrouwt zou ik het nog kunnen voorstellen maar volgens mij is dat niet zo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor StillAwake » 05 apr 2018 11:15

Johan100 schreef:Niet i.p.v. Dat maak jij er weer van :wink:

Grappig dan dat tot nog toe AL je bronvermeldingen op zijn zachtst gezegd dubieus zijn...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Mortlach » 05 apr 2018 11:23

Marnix schreef:Tja dat klinkt heel mooi maar ik ken niemand die uit geloofvertrouwen zijn fiets niet op slot zet.... Geloofsvertrouwen is heel mooi, maar dat wil niet zeggen dat we ons gezonde verstand maar moeten uitschakelen. Of geen preventieve maatregelen mogen treffen.


Er wonen in Ierland blijkbaar een hoop zeer godsvruchtige mensen; hoe vaak ik hier niet best mooie fietsen zie staan zonder slot...

Je kan wel zeggen: Ik laat me niet inenten want ik heb geloofsvertrouwen, ik vertrouw op God. Maar dat deden ze vroeger ook toen er geen inentingen waren en dat je op God vertrouwt is geen garantie dat je niet ziek wordt. Daarnaast, is de medische vooruitgang waar inentingen ook bijhoren, waardoor ziekten die veel slachtoffers eisten nu weg zijn of er nauwelijks meer zijn, niet ook een gave van God?


Het grappige is dat als God echt zou willen dat iemand polio krijgt, daar niet tegenop te vaccineren valt. Bijgevolg is er dus ook een wat vreemde correlatie dat God blijkbaar niet wil dat gevaccineerde mensen polio krijgen; ze krijgen het immers niet.

Ik zet dus geen vraagtekens bij het geloof van die mensen, als ze het uit vertrouwen doen is dat misschien zelfs wel mooi. Maar dat wil nog niet zeggen dat als je uit vertrouwen iets niet doet, dat de beste keuze is. Zelfde trouwens met verzekeren. Het blijft me dan een raadsel waarom mensen dan zoveel moeite hebben met preventieve of pro-actieve maatregelen maar niet met reactieve maatregelen. Ik vertrouwde op God dat ik niet ziek zou worden maar nu ik het toch ben ga ik alsnog maar het medische circuit in voor een oplossing. Als je statistisch gezien niet of veel minder snel ziek zou worden als je op God vertrouwt zou ik het nog kunnen voorstellen maar volgens mij is dat niet zo.


Daarnaast heb ik hier ook al een aantal keer zien langskomen dat 'wij' niet meer accepteren dat we sterfelijk zijn. Ja, we gaan allemaal dood, maar als je het verschil niet ziet tussen een opa met een horde (kleinkinderen) die na een lang, vol leven op 80-jarige leeftijd overlijdt en een kind dat overlijdt aan kinkhoest nog voordat het van de lagere school is, dan weet ik echt niet wat ik verder nog kan zeggen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor StillAwake » 05 apr 2018 11:51

Mortlach schreef:Er wonen in Ierland blijkbaar een hoop zeer godsvruchtige mensen; hoe vaak ik hier niet best mooie fietsen zie staan zonder slot...
In Noorwegen en Zweden staan ook dure sportauto's zelden op slot. Maar of dat op godsdienstige gronden is waag ik te betwijfelen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor irmo » 05 apr 2018 12:05

Mortlach schreef:Nee, dat kan ik me danig voorstellen, maar meestal vallen ze individueel wel mee (soms ook niet). Dus zeggen "joh, je was beter dood geweest dan ziek" is nogal wat. Misschien las ik er iets te veel in, want meestal wordt het gevolgd door iets van "is te duur" of "verzwakking van de genenpoel" of iets dergelijks onmenselijks.


Nou, tis eerder andersom. Liever dood dan ziek is niet wat ik zei, die conclusie komt voor jezelf. Het is echter wel zo dat medelijden een emotie is die je niet veel vindt in de natuur. Dat is iets heel menselijk juist, daarom hebben we ook al die kunstgrepen verzonnen.

Pcrtje schreef:Okee, interessant standpunt. Dus omdat iets in de natuur zo is is het ook moreel goed om te doen?.


Ik weet dat nog zo niet.
Pcrtje schreef: Ja, seksueel contact is de belangrijkste verspreider. En je hebt gelijk dat het vaccin voor jou -vermoed ik- inderdaad niet gratis is. Maar zou jij ook zeggen dat wij met z'n allen gedwongen worden om onze fiets op slot te zetten omdat mensen te mongools zijn om moreel verantwoord gedrag te vertonen?
.

Ja dat zou ik eigenlijk wel zeggen ja. Mooie vergelijking. En het vaccin is voor niemand gratis lieve schat. We betalen allemaal, via de belasting. Omdat het niet direct zichtbaar is denken veel mensen dat het gratis is, maar dat is onzin.
Pcrtje schreef: Hoor ik bij de uitzonderingen? :mrgreen: Als je medisch-inhoudelijke vragen hebt mag je me altijd een privéberichtje sturen, dan kunnen we er samen naar kijken.


Redelijk. Je weet de discussie beheerst te voeren maar ik schrik eigenlijk best wel van je kennisniveau...Zowel in deze discussie als in de donordiscussie......en je onwetendheid met betrekking tot je collega's. Ik ga meestal niet naar een reguliere huisarts, die zijn een gevaar voor mij.

Als het aan jouw collega's lag was ik vijf jaar geleden overleden. Helaas voor hun, ik ben er nog. Mijn huisarts is daar nog altijd spinnijdig over, dat vind ik best wel schokkend.

Mortlach schreef:
Vrijheid van meningsuiting is dan ook een groot goed. Die mening hoeft niet eens waar te zijn.



Ik vind het best wel schokkend dat je voor een normaal recht eerst naar het hooggerechtshof moet gaan. Als er niks aan de hand was geweest hadden ze dat makkelijk aan kunnen tonen, toch?

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor irmo » 05 apr 2018 12:07

StillAwake schreef:In Noorwegen en Zweden staan ook dure sportauto's zelden op slot. Maar of dat op godsdienstige gronden is waag ik te betwijfelen...


Hongarije en Oekraine ook... maar das meer vanwege de slechte gezondheidszorg hier.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Pcrtje » 05 apr 2018 12:34

*verwijderd ivm verkeerde locatie.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Mortlach » 05 apr 2018 12:42

irmo schreef:Nou, tis eerder andersom. Liever dood dan ziek is niet wat ik zei, die conclusie komt voor jezelf. Het is echter wel zo dat medelijden een emotie is die je niet veel vindt in de natuur. Dat is iets heel menselijk juist, daarom hebben we ook al die kunstgrepen verzonnen.


Ik vind het altijd maar vreemd om de mens tegenover de natuur te zetten. Alsof we er niet in thuishoren.

Ja dat zou ik eigenlijk wel zeggen ja. Mooie vergelijking. En het vaccin is voor niemand gratis lieve schat. We betalen allemaal, via de belasting. Omdat het niet direct zichtbaar is denken veel mensen dat het gratis is, maar dat is onzin.


Ja, net als de brandweer en het wegennet.

Trouwens, het is een heel stuk lucratiever om zieken (langdurig) te behandelen dan om ziekten te voorkomen, dus het bedrijven echt alleen om het geld was te doen, hadden vaccins niet bestaan. Verder vind ik het totaal niet erg dat een deel van mijn belastinggeld wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat er ergens een peuter geen kinkhoest krijgt.

Ik vind het best wel schokkend dat je voor een normaal recht eerst naar het hooggerechtshof moet gaan. Als er niks aan de hand was geweest hadden ze dat makkelijk aan kunnen tonen, toch?


Ik heb die hele zaak niet gevolgd, het was meer een wat algemene opmerking met als punt dat omdat het je vrij staat te zeggen wat je wilt, betekent nog niet dat wat je zegt ook waar is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor irmo » 05 apr 2018 13:33

Mortlach schreef:Ik vind het altijd maar vreemd om de mens tegenover de natuur te zetten. Alsof we er niet in thuishoren.
.

De natuur draait perfect door zonder ons, dus wat dat betreft vind ik "ons" gewoon een bron van overlast, eigenlijk.
Mortlach schreef:Ja, net als de brandweer en het wegennet.

Trouwens, het is een heel stuk lucratiever om zieken (langdurig) te behandelen dan om ziekten te voorkomen, dus het bedrijven echt alleen om het geld was te doen, hadden vaccins niet bestaan. Verder vind ik het totaal niet erg dat een deel van mijn belastinggeld wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat er ergens een peuter geen kinkhoest krijgt.
.


Klopt, maar da's een ander punt.

Mortlach schreef:Ik heb die hele zaak niet gevolgd, het was meer een wat algemene opmerking met als punt dat omdat het je vrij staat te zeggen wat je wilt, betekent nog niet dat wat je zegt ook waar is.


I know. Maar ik vind het wel opmerkelijk dat het RIVM denkt vrijheid van meningsuiting te kunnen verbieden als het ze niet aanstaat.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Mortlach » 05 apr 2018 13:53

irmo schreef:De natuur draait perfect door zonder ons, dus wat dat betreft vind ik "ons" gewoon een bron van overlast, eigenlijk.


Ja, prima, maar we zijn niet synthetisch en dus gewoon natuurlijk. Ons gedrag verder ook.

I know. Maar ik vind het wel opmerkelijk dat het RIVM denkt vrijheid van meningsuiting te kunnen verbieden als het ze niet aanstaat.


Ik zei al, ik heb de zaak niet gevolgd. Misschien was er sprake van laster of iets dergelijks en daar kunnen rechters zich inderdaad over buigen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

jkar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jun 2018 14:33

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor jkar » 22 jun 2018 15:31

Ben jij/ ken jij iemand die zich op latere leeftijd (stiekem) heeft laten vaccineren, omdat dit eerder vanuit (geloofs)overtuiging niet was gebeurd? En daar nu wat (kan ook anoniem) over wil vertellen? Dan spreek ik je graag voor de de Volkskrant. PM of stuur een mail naar jasper.kars@volkskrant.nl


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Huisje_op_de_hei en 37 gasten