stiekem vaccineren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Cathy » 24 aug 2018 11:02

Yoshi schreef:Kabinet onderzoekt vaccinatie-eis bij kinderopvang

Het kabinet gaat opnieuw onderzoeken of kinderdagverblijven de mogelijkheid kunnen krijgen kinderen te weigeren die niet zijn ingeënt tegen ziektes als mazelen.

Als dit erdoor komt ben ik benieuwd wat er dan gaat gebeuren. Dagverblijven op g.g.z.v.? (gereformeerde grondslag zonder vaccinaties)
Allemaal niet ingeënte kinderen bij elkaar?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Yoshi

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Yoshi » 24 aug 2018 13:15

Cathy schreef:Als dit erdoor komt ben ik benieuwd wat er dan gaat gebeuren. Dagverblijven op g.g.z.v.? (gereformeerde grondslag zonder vaccinaties)
Allemaal niet ingeënte kinderen bij elkaar?

Ik zou het niet weten. Lijkt mij vrij onverstandig, maar goed dat is niet-inenten ook al.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor tulp » 24 aug 2018 15:31

Cathy schreef:Als dit erdoor komt ben ik benieuwd wat er dan gaat gebeuren. Dagverblijven op g.g.z.v.? (gereformeerde grondslag zonder vaccinaties)
Allemaal niet ingeënte kinderen bij elkaar?


Ik vraag me af of je zo ver door moet denken. Hoeveel mensen uit de Gereformeerde Gezindte die principieel tegen vaccinatie zijn, brengen hun kinderen naar een kinderdagverblijf? Vast niet genoeg om een dagverblijf rendabel te maken, gok ik.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Chaya » 24 aug 2018 15:48

tulp schreef:Ik vraag me af of je zo ver door moet denken. Hoeveel mensen uit de Gereformeerde Gezindte die principieel tegen vaccinatie zijn, brengen hun kinderen naar een kinderdagverblijf? Vast niet genoeg om een dagverblijf rendabel te maken, gok ik.

Volgens mij loop je een beetje achter tulp. :wink:
http://www.groephetmosterdzaadje.nl/over-ons.html
Bij elke nieuw te bouwen of net gebouwde reformatorische basisschool, wordt of werd een baby- en peuteropvang gerealiseerd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2018 16:11

De vraag is natuurlijk wel of al die ouders die daar gebruik van maken, hun kinderen niet laten inenten. Ik hoop toch dat er genoeg zijn die het idee dat inenten niet mag als christen, niet overnemen en zelf bedenken dat inenten en geloven prima samengaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor coby6 » 24 aug 2018 21:54


Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor MoesTuin » 25 aug 2018 20:27

Chaya schreef:Volgens mij loop je een beetje achter tulp. :wink:
http://www.groephetmosterdzaadje.nl/over-ons.html
Bij elke nieuw te bouwen of net gebouwde reformatorische basisschool, wordt of werd een baby- en peuteropvang gerealiseerd.

Dan krijgt Cathy toch wel gelijk nog vrees ik.
Nu is het altijd zo dat de Refo gemeenschap behoorlijk achter loopt op de actualiteit :wink:
Een aantal jaar was het ondenkbaar, niet goed te keuren je kind naar de opvang, het kind "hoort bij de mamma thuis"
En een paar jaar later is het niet meer dan normaal de kinderopvang, je zet er het wordt reformatorische voor, en het is helemaal oké :D
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Marnix » 26 aug 2018 17:29

Prima toch...? Dan hoeft er alleen nog een reformatorisch consultatiebureau te worden opgericht en dan is inenten ook geen probleem meer....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Yoshi » 26 aug 2018 17:41

Marnix schreef:Prima toch...? Dan hoeft er alleen nog een reformatorisch consultatiebureau te worden opgericht en dan is inenten ook geen probleem meer....

Graag dan ook een reformatorisch gebied afgescheiden van de rest van Nederland. Als er dan een uitbraak is van een of andere vreselijke ziekte dan blijft de schade beperkt...

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor coby6 » 26 aug 2018 17:52

MoesTuin schreef:Dan krijgt Cathy toch wel gelijk nog vrees ik.
Nu is het altijd zo dat de Refo gemeenschap behoorlijk achter loopt op de actualiteit :wink:
Een aantal jaar was het ondenkbaar, niet goed te keuren je kind naar de opvang, het kind "hoort bij de mamma thuis"
En een paar jaar later is het niet meer dan normaal de kinderopvang, je zet er het wordt reformatorische voor, en het is helemaal oké :D

Ja ik sta er van te kijken. Vriendin van een jongen in ons studentenhuis was juf of zo op een peuterspeelzaal en beslist niet dagopvang, want dat was slecht en daar werkte ze niet aan mee. Maar ja de tijd gaat zo snel. Dat is ook alweer 20 jaar geleden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2018 06:46

Tja tegenwoordig kan niet iedereen op 1 inkomen een hypotheek betalen en een gezin onderhouden. En als het al kan is het de vraag of je als vrouw alleen maar thuis wil zitten. En als kind. We kunnen die van ons geen groter plezier doen dan hem geregeld naar de opvang brengen :-)

Yoshi schreef:Graag dan ook een reformatorisch gebied afgescheiden van de rest van Nederland. Als er dan een uitbraak is van een of andere vreselijke ziekte dan blijft de schade beperkt...


Mwah zolang de dekkingsgraad elders goed is zal zoiets niet snel overslaan. Probleem is eerder de grote groep anti-vaxxers op basis van vage gegooglede kennis en zo. Die wonen niet allemaal bij elkaar en daardoor daalt overal de dekkingsgraad.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Katlheen » 27 aug 2018 08:52

Anti vaxxers dan maar bij de refo's stoppen :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Nonsens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 77
Lid geworden op: 23 okt 2017 10:02

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Nonsens » 30 aug 2018 10:47

Ik heb deze discussie met stijgende verbazing gelezen.
Het valt me op dat het er allang niet meer om lijkt te gaan of de anti-vaxxers gelijk hebben of de mensen die voorstander van vaccinatie zijn.
Het is ook bijzonder om te zien dat mensen die bijvoorbeeld het ene kamp verwijten dat ze aan pseudo-wetenschap doen, vervolgens zelf met verhalen vol emotie komen.

Laat ik eerlijk zijn: ik snap het hele punt niet zo goed. Als we puur kijken naar de kale getallen, naar de wetenschap erachter, dan is er bar weinig aan de hand. Is de ziektevermindering alleen te schrijven op het conto van vaccinatie? Uiteraard niet, de vermindering is ook heel erg te danken aan de toename van kundigheid en kennis binnen de medische wetenschap en de enorme uitbreiding aan mogelijkheden om mensen te genezen.

Grafieken en dergelijke zeggen me niet zoveel. We zien dat de invoering van de vaccinatie en de enorme groei in de medische vooruitgang (logischerwijs) hand in hand gaan. Soms is de daling van een ziekte al ingezet voordat er gevaccineerd werd, soms is dat vrijwel gelijktijdig. Dit staaft het gegeven dat het weleens handig zou zijn als we gingen onderzoeken wat de meeste invloed heeft gehad in de afname van het aantal zieken.

En nu komen we bij een volgend punt. De vraag is namelijk of dit echt interessant is om te gaan doen. We weten dat beide hun positieve invloed hebben. Het aantal zieken en vooral het aantal doden is behoorlijk teruggedrongen. Verder levert dit aardig wat geld op in bepaalde industrieën en dat kan een belangrijk argument zijn om bepaalde onderzoeken wel te doen of niet, maar vooral om bepaalde onderzoeken wel uitgebreid te publiceren of niet.

Dit zou allemaal niet de aandacht hebben gekregen als niet een bepaalde groep mensen denkt: Hé er zitten ook negatieve kanten aan vaccinatie, laat ik het maar niet meer doen. Maar het kreeg pas echt de aandacht toen bleek dat het aantal mensen die de mazelen kreeg gestegen is. Dat dit vooral in een bepaald gebied is, waarbij nog niet eens voldoende onderzoek gedaan is wat de precieze oorzaak is (wat te denken aan hygiëne, verminderde medische omstandigheden naast het al dan niet vaccineren), wordt wat mij betreft iets te gemakkelijk aan de kant geschoven.

Vervolgens komt het angstaanjagende argument dat je andere mensen in gevaar brengt als je je kinderen niet laat vaccineren. Nu zou ik heel graag cijfers zien waaruit blijkt dat dit inderdaad een significant gevaar oplevert. Ik heb ze nog niet kunnen vinden.

Emoties leiden in dit geval tot angst. Maar ga dan geen discussie voeren. Je standpunt koste wat het kost vasthouden op grond van emoties lijkt me geen goed plan. Uiteraard is dit psychologisch gezien exact de werkelijkheid, maar verwijt anti-vaxxers dan ook niks.
:D :D :D :D :D

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Pcrtje » 30 aug 2018 11:20

Nonsens schreef:Grafieken en dergelijke zeggen me niet zoveel. We zien dat de invoering van de vaccinatie en de enorme groei in de medische vooruitgang (logischerwijs) hand in hand gaan. Soms is de daling van een ziekte al ingezet voordat er gevaccineerd werd, soms is dat vrijwel gelijktijdig. Dit staaft het gegeven dat het weleens handig zou zijn als we gingen onderzoeken wat de meeste invloed heeft gehad in de afname van het aantal zieken.
Degelijke riolering.

Nonsens schreef:Dit zou allemaal niet de aandacht hebben gekregen als niet een bepaalde groep mensen denkt: Hé er zitten ook negatieve kanten aan vaccinatie, laat ik het maar niet meer doen. Maar het kreeg pas echt de aandacht toen bleek dat het aantal mensen die de mazelen kreeg gestegen is. Dat dit vooral in een bepaald gebied is, waarbij nog niet eens voldoende onderzoek gedaan is wat de precieze oorzaak is (wat te denken aan hygiëne, verminderde medische omstandigheden naast het al dan niet vaccineren), wordt wat mij betreft iets te gemakkelijk aan de kant geschoven.
Het is dan wel toevallig dat al die besmettingen plaatsvinden in gebieden waar men minder vaccineert.
Insinueer je nu trouewns dat polio, mazelen, rodehond en andere nare ziekten vooral in de Bijbelgordel voorkomen omdat men daar misschien weleens onhygiënischer is?

Nonsens schreef:Vervolgens komt het angstaanjagende argument dat je andere mensen in gevaar brengt als je je kinderen niet laat vaccineren. Nu zou ik heel graag cijfers zien waaruit blijkt dat dit inderdaad een significant gevaar oplevert. Ik heb ze nog niet kunnen vinden.
In een gemiddeld immunologieboek wordt uitgelegd hoe dit zit.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2018 12:30

Precies, de meeste besmettingen (en ook het meeste aantal slachtoffers) vindt plaats in landen waar de dekkingsgraad het laagst is. (in Europa: Italie, Roemenie, Oekraine)

In Nederland zitten we nog vlak bij de "veilige dekkingsgraad" van 95 procent dus is dat risico nog niet zo groot hoewel er in Zeeland bij een uitbraak wel een meisje stierf aan de mazelen. De cijfers zijn best duidelijk en daarmee de gevolgen als de dekkingsgraad verder daalt ook. Het is niet op basis van gevoel dat men zich daar zorgen om maakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Poppie263 en 30 gasten