stiekem vaccineren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1926
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Pcrtje » 04 jul 2018 10:38

Interessant artikel over de keerzijde van niet-vaccineren in het NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/13/pr ... 6-a1541133
"Een libelle zweeft over het water..."

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Chaya » 04 jul 2018 12:28

Pcrtje schreef:Interessant artikel over de keerzijde van niet-vaccineren in het NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/13/pr ... 6-a1541133

Nee, kinderziektes vallen helemaal niet mee.
Maar we moeten niet doen alsof ieder kind elke kinderziekte gaat krijgen als ze niet ingeënt zijn.
Ik ben zelf nooit ergens voor ingeënt, heb wel enkele kinderziektes doorgemaakt, maar zit hier gewoon recht van lijd en leden.
Zo ook mijn ouders ( beiden zijn hoogbejaard geworden) mijn broers en zussen, allemaal inmiddels 60plus.
Ik pas op een klein kindje, ze is supergezond, maar sinds die laatste inenting - nu 6 naanden geleden - snottert ze voortdurend. En heeft aldoor slijm in de hogere luchtwegen. En eet sindsdien beduidend minder.
Ja ik weet dat kinderen weerstand moeten opbouwen en daarom meerdere verkoudheidsvirussen oplopen per jaar en ja ik weet dat een dreumes minder gaat eten, maar deze omslag was wel heel opvallend.
Ik ben niet mordicus tegen inenten, maar de gedachte erachter dat onze kinderen dan veilig zouden zijn, is gewoon niet waar.
De kinkhoest bijvoorbeeld, zorgt telkens terugkerend voor een epidemie ook onder de gevaccineerde kindjes en het vaccin moet om de paar jaar "sterker" gemaakt worden. Het verliest zijn werkzaamheid.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Yoshi » 04 jul 2018 12:49

Auto-ongelukken vallen ook niet mee. Maar lang niet iedereen maakt zo'n ongeluk mee en lang niet alle ongelukken leveren zwaar gewonden of doden op. Preventief autogordels dragen is dus vrij overbodig?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Chaya » 04 jul 2018 13:16

Yoshi schreef:Auto-ongelukken vallen ook niet mee. Maar lang niet iedereen maakt zo'n ongeluk mee en lang niet alle ongelukken leveren zwaar gewonden of doden op. Preventief autogordels dragen is dus vrij overbodig?

Autogordels hebben geen invloed op je afweersysteem. Appels met peren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Mortlach » 04 jul 2018 13:20

Chaya schreef:Nee, kinderziektes vallen helemaal niet mee.
Maar we moeten niet doen alsof ieder kind elke kinderziekte gaat krijgen als ze niet ingeënt zijn.


Nee, dankzij zogenaamde 'herd immunity' valt dat mee. Zo lang alle mensen om je heen maar zijn ingeënt, valt de risico voor de niet-ingeënte persoon inderdaad mee. Valt je herd immunity weg, dan heeft een ziekte als mazelen geloof ik een 90% besmettingsrisico. (90% van niet-immune personen die in contact komen met iemand met mazelen, krijgt het zelf ook, een schrikbarend hoog percentage)

Ik ben zelf nooit ergens voor ingeënt, heb wel enkele kinderziektes doorgemaakt, maar zit hier gewoon recht van lijd en leden.


Ik heb het geloof ik ook wel allemaal gehad en ben net als jij blij dat er geen complicaties optraden.

Ik pas op een klein kindje, ze is supergezond, maar sinds die laatste inenting - nu 6 naanden geleden - snottert ze voortdurend. En heeft aldoor slijm in de hogere luchtwegen. En eet sindsdien beduidend minder.


Post hoc, ergo proctor hoc. Het is echt de vraag of het gevolg te wijten is aan het vermeende effect.

Ik ben niet mordicus tegen inenten, maar de gedachte erachter dat onze kinderen dan veilig zouden zijn, is gewoon niet waar.


Wel een stuk veiligER!

De kinkhoest bijvoorbeeld, zorgt telkens terugkerend voor een epidemie ook onder de gevaccineerde kindjes en het vaccin moet om de paar jaar "sterker" gemaakt worden. Het verliest zijn werkzaamheid.


Goed om daar dus alert op te blijven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor irmo » 04 jul 2018 13:23

Wat een waardeloos artikel. En mevrouw de arts heeft duidelijk geen onderzoek gedaan naar de module " hoe respecteer ik mijn patienten". Zo'n slecht opgeleide arts zou ik gauw klaar mee zijn.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Chaya » 04 jul 2018 13:30

Mortlach schreef:Nee, dankzij zogenaamde 'herd immunity' valt dat mee. Zo lang alle mensen om je heen maar zijn ingeënt, valt de risico voor de niet-ingeënte persoon inderdaad mee. Valt je herd immunity weg, dan heeft een ziekte als mazelen geloof ik een 90% besmettingsrisico. (90% van niet-immune personen die in contact komen met iemand met mazelen, krijgt het zelf ook, een schrikbarend hoog percentage)

Maar dat was dus niet zo! De hoogbejaarden van nu, zijn niet ingeënt, dat bestond niet in hun kinderjaren.
En mijn moeder was vuurbang voor inentingen, een jongen in onze straat was nl. overleden na een pokkenvaccinatie.
Maar heel veel kinderen om mij heen waren niet gevaccineerd.
irmo schreef:En mevrouw de arts heeft duidelijk geen onderzoek gedaan naar de module " hoe respecteer ik mijn patienten

Elke arts - zeker op de spoedeisende hulp van het kinderziekenhuis - kan dergelijke verhalen vertellen.
Maar er is ook een andere kant! Ook vaccineren heeft een bepaald risico, maar dat noemen zij dan verwaarloosbaar.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Yoshi » 04 jul 2018 13:51

irmo schreef:Wat een waardeloos artikel. En mevrouw de arts heeft duidelijk geen onderzoek gedaan naar de module " hoe respecteer ik mijn patienten". Zo'n slecht opgeleide arts zou ik gauw klaar mee zijn.

Mevrouw de arts heeft oog voor het belang van de gehele populatie.

Lock&Stock

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Lock&Stock » 04 jul 2018 13:54

Chaya schreef:Maar dat was dus niet zo! De hoogbejaarden van nu, zijn niet ingeënt, dat bestond niet in hun kinderjaren.


Dat maakt herd-immunity niet minder waar Chaya. Dat is iets wat heel erg bewezen is.

Chaya schreef:En mijn moeder was vuurbang voor inentingen, een jongen in onze straat was nl. overleden na een pokkenvaccinatie.


Pokken vaccinatie zitten inderdaad, zeer kleine, risico's aan:

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/pokken

    Eczema vaccinatum (een ernstige bijwerking van het vaccin bij mensen met eczeem): komt voor bij 38.5/1.000.000 primovaccinaties; case fatality rate 6%.

    Progressieve vaccinia (continue verspreidende primaire laesie, die niet geneest, gevolgd door viremie en infecties van vele organen met vacciniavirus): komt voor bij 1,5/1.000.000 primovaccinaties; wordt vaker gezien bij mensen met stoornissen in de cellulaire immuniteit; case fatality rate: 30-60% (gemiddeld 45%).

    Postvaccinale encefalitis: incidentie 12,3 /1.000.000 primovaccinaties. Bij jonge kinderen wordt het beeld van een encefalopathie gezien, terwijl bij volwassenen sprake is van encefalitis. Van alle gevallen overlijdt gemiddeld 30%, terwijl sommigen er permanente neurologische schade aan overhouden (25%). Voor de introductie van de Lister-stam in Nederland kwam encefalitis bij gevaccineerden boven de 2 jaar vaak voor (zie tabel).


Enkele gevallen op een miljoen vaccinaties en van die enkele gevallen overlijd tussen de 6% en 60% (afhankelijk van de type complicatie).

Chaya schreef:Maar er is ook een andere kant! Ook vaccineren heeft een bepaald risico, maar dat noemen zij dan verwaarloosbaar.


Niet verwaarloosbaar, maar als je kijkt naar het alternatief dan wegen de voordelen heel erg op tegen de nadelen...

Een kind met de pokken voordat er werd gevaccineerd: https://i.redd.it/yhjrxl9f2e3y.jpg (waarschuwing, niet voor mensen die de realiteit liever ontkennen)
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 04 jul 2018 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Lock&Stock

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Lock&Stock » 04 jul 2018 13:56

irmo schreef:Zo'n slecht opgeleide arts zou ik gauw klaar mee zijn.


Ik heb liever een arts die goed haar materie kent dan dat ze de module "hoe-ga-ik-om-met-patienten-die-teveel-op-internet-naar-pseudo-wetenschap-zoeken" heeft voltooid.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor irmo » 04 jul 2018 14:01

Lock&Stock schreef:Ik heb liever een arts die goed haar materie kent dan dat ze de module "hoe-ga-ik-om-met-patienten-die-teveel-op-internet-naar-pseudo-wetenschap-zoeken" heeft voltooid.


Dan hoef je bij deze arts dus duidelijk niet te zijn dan....

Lock&Stock

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Lock&Stock » 04 jul 2018 14:02

irmo schreef:Dan hoef je bij deze arts dus duidelijk niet te zijn dan....


Kan je een voorbeeld geven waaraan je kan zien dat ze de materie niet kent?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Mortlach » 04 jul 2018 14:03

Chaya schreef:Maar dat was dus niet zo! De hoogbejaarden van nu, zijn niet ingeënt, dat bestond niet in hun kinderjaren.


Destijds waren er dan ook veel meer complicaties en sterfgevallen.

En mijn moeder was vuurbang voor inentingen, een jongen in onze straat was nl. overleden na een pokkenvaccinatie.


Nogmaals, dan is het dus nog steeds de vraag of dat ook DOOR de vaccinatie kwam. Als ik het zo snel even bekijk, is er inderdaad een kans op overlijden, van 1 tot 2 mensen per miljoen gevaccineerden. Het is natuurlijk ontzettend schrijnend als het dan net in jouw buurt gebeurt, maar om het er nou voor te laten...

Elke arts - zeker op de spoedeisende hulp van het kinderziekenhuis - kan dergelijke verhalen vertellen.
Maar er is ook een andere kant! Ook vaccineren heeft een bepaald risico, maar dat noemen zij dan verwaarloosbaar.


Vergeleken met de ravage die kinderziekten kunnen aanrichten, ja zeker. Je hoeft maar een paar plaatjes van mensen met pokken te googlen... L&S heeft al een plaatje geplaatst. Ik had zoiets achter een waarschuwingslinkje gestopt, @L&S.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Lock&Stock » 04 jul 2018 14:07

Mortlach schreef: Ik had zoiets achter een waarschuwingslinkje gestopt, @L&S.


Goeie, done en sorry!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: stiekem vaccineren

Berichtdoor Chaya » 04 jul 2018 14:14

Lock&Stock schreef:Niet verwaarloosbaar, maar als je kijkt naar het alternatief dan wegen de voordelen heel erg op tegen de nadelen...

Ik nuanceer het liever. Zoals ik zei, ik ben niet tegen vaccinatie. Ik heb mijn kinderen ook laten inenten, omdat twee van hen een heel kwetsbare gezondheid hebben.
Het zou dom en onverantwoordelijk zijn geweest om dat niet te doen.

Maar ik vind het wel prediken van een valse veiligheid. Zoals mensen reageren als ze een negatieve uitslag krijgen van een onderzoek: o gelukkig, ik heb die ziekte niet.
Eigenlijk zeggen ze dan, ik ben gezond.
Maar dat hoeft niet zo te zijn.
Laat ouders beslissen of ze hun kind wel of niet laten vaccineren. Het is hun verantwoordelijkheid. Natuurlijk mag, nee moet je hen bevragen naar hun overwegingen en als die er zijn, respecteer die dan.
Ik heb ook weleens dingen geweigerd, (medicatie, onderzoeken) die m.i. niets toevoegden of juist schade aan zouden brengen.
Veel mensen zijn in de veronderstelling dat je op alles maar ja moet zeggen wat de arts vraagt.
Nee hoor, je hebt het recht tot zelfbeschikking. Ook voor je kinderen, als het maar in wijsheid wordt besloten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten