Boeken basiskennis in geloof en catechese

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

HannekeL

Boeken basiskennis in geloof en catechese

Berichtdoor HannekeL » 27 mar 2018 16:21

Ik vroeg me af welke boeken jullie me kunnen aanraden voor het opdoen van basiskennis van de geloofsleer binnen de gereformeerde kerk?
Bijvoorbeeld over de Dordtse Leerregels, Heidelbergse Catechismus,... .
Alvast bedankt!

Mvg
Hanneke

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Boeken basiskennis in geloof en catechese

Berichtdoor Johan100 » 27 mar 2018 16:46

HannekeL schreef:Ik vroeg me af welke boeken jullie me kunnen aanraden voor het opdoen van basiskennis van de geloofsleer binnen de gereformeerde kerk?
Bijvoorbeeld over de Dordtse Leerregels, Heidelbergse Catechismus,... .
Alvast bedankt!

Mvg
Hanneke


Ik wil je geen doolhof insturen. Er is ontzettend veel lectuur, zoveel dat je misschien de bomen door het bos niet meer ziet.
Heb je deze geschriften zelf om te beginnen al gelezen?

Welkom nog trouwens!
Mvg
Johan
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

HannekeL

Re: Boeken basiskennis in geloof en catechese

Berichtdoor HannekeL » 27 mar 2018 20:31

In de Bijbel die ik lees, zijn deze teksten achteraan weergegeven, maar zonder bijkomende uitleg. Gezien ik nu al moeite heb om het overzicht te houden over alle informatie die voor handen is, lijkt een degelijke "basis uitleg" me wel noodzakelijk.

Bedankt voor de welkom!

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Boeken basiskennis in geloof en catechese

Berichtdoor Arco » 28 mar 2018 07:56

Mijn advies is: lees de Bijbel, maar dan ook echt helemaal en doe alle dogmatiek zoveel mogelijk weg. Lees de Bijbel onbevangen en vraag aan de Heere voor uitleg als je iets niet begrijpt. Grijp dan niet naar andere boekjes, want de Prediker schrijft: "van vele boeken te maken is geen einde, en veel lezens is vermoeiing des vleses." (Pred. 12:12).
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Boeken basiskennis in geloof en catechese

Berichtdoor Johan100 » 28 mar 2018 07:58

HannekeL schreef:In de Bijbel die ik lees, zijn deze teksten achteraan weergegeven, maar zonder bijkomende uitleg. Gezien ik nu al moeite heb om het overzicht te houden over alle informatie die voor handen is, lijkt een degelijke "basis uitleg" me wel noodzakelijk.

Bedankt voor de welkom!

Misschien heb je hier wat aan!?

Boekgegevens:

”Voor altijd getroost. Korte uitleg van de Heidelbergse Catechismus”, ds. A. van Heteren, ds. P. Roos, ds. A. van de Weerd; uitg. Den Hertog, Houten, 2011; ISBN 978 90 331 2382 5; 395 blz.; € 28,50.

Zie hier een recensie over het boek uit het Reformatorisch dagblad: https://www.rd.nl/boeken/korte-en-helde ... s-1.617359

Als je wilt weten hoe de DL en de HC tot stand zijn gekomen, is het goed om je in de kerkgeschiedenis te verdiepen.

Ik heb het boek zelf niet gelezen, dus vind het een beetje lastig om je wat aan te bevelen. De predikanten ken ik wel.
Maar ik tracht me vooral in de Bijbel te verdiepen. :wink: Toets alles aan het Woord, de Bijbel. We moeten bij de Bron zijn. Zoals ik al schreef, ik wil je niet in een doolhof insturen, er is ontzettend veel lectuur, zodat de mogelijkheid bestaat dat je de bomen door het bos niet meer ziet.

Jij bent niet reformatorisch opgevoed begreep ik, misschien is dat wel een pré. Dan kun je mogelijk onbevooroordeeld de Bijbel lezen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Boeken basiskennis in geloof en catechese

Berichtdoor Chaya » 28 mar 2018 09:22

Hoi Hanneke,

Alhoewel ik zelf geen lid ben van de Ger Gemeente, heb ik wel boekjes van ds. P. Ruitenburg.
Hij schrijft zo eenvoudig en helder, ook voor mensen die nog niet zo bekend zijn met de terminologie.
Ik geef je een link waar je tientallen boekjes over allerlei onderwerpen, zoals het huwelijk, de opvoeding, het bijbellezen, belijdenis, God kwijt, maar één keer jong enz enz.kunt vinden.
https://www.hertog.nl/zoeken.aspx?table ... Ruitenburg

En ik hoop dat er catechisatielessen te volgen zijn, in jouw omgeving. Want daar leer je het meest, tezamen met de andere catechisanten. Ook door de gesprekken met elkaar.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Boeken basiskennis in geloof en catechese

Berichtdoor benefietdiner » 28 mar 2018 09:30

HannekeL schreef:Ik vroeg me af welke boeken jullie me kunnen aanraden voor het opdoen van basiskennis van de geloofsleer binnen de gereformeerde kerk?
Bijvoorbeeld over de Dordtse Leerregels, Heidelbergse Catechismus,... .
Alvast bedankt!

Mvg
Hanneke

Beste HannekeL.

Je geeft zelf al een geloofsrichting aan en zegt: ‘binnen de gereformeerde kerk’. Je moet wel weten dat we inmiddels al meer dan tien maal gereformeerde geloofsrichtingen hebben. Daar komt bij dat de door jou genoemde geschriften: ‘de Dordtse Leerregels’ en de ‘Heidelbergse Catechismus’ super gereformeerd of orthodox gereformeerd zijn.

De Dordtse Leerregels vind ik persoonlijk geen leerregels want het is een polemisch geschrift, een verdediging tegen een andere groep gelovigen (remonstranten) en nogal opdringerig ook.

Met de Heidelbergse Catechismus is het anders dat is wel een leergeschrift. Wil je iets weten over geformeerde leer dan zeker de Heidelbergse Catechismus bestuderen..

Wil je een goede onafhankelijke uitleg over de Heidelbergse Catechismus dan raad ik je de volgende site aan.
https://www.groeieningeloof.nl/heidelbe ... techismus/

HannekeL

Re: Boeken basiskennis in geloof en catechese

Berichtdoor HannekeL » 29 mar 2018 16:35

Allen dank voor de info!

sjaqi
Mineur
Mineur
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 sep 2014 01:16

Re: Boeken basiskennis in geloof en catechese

Berichtdoor sjaqi » 29 mar 2018 17:52

Persoonlijk vind ik het "leerboek" van Ds van Dieren een mooi boek waarin de gereformeerde geloofsleer helder en beknopt word uitgelegt.
In de kantlijn zijn vele verwijzingen opgenomen naar bijbelteksten en de 3 belijdenisgeschriften (Nederlandse Geloofsbelijdenis, Dortse leerregels, Heidelbergse Catechismus)

https://www.kameel.nl/producten/boeken/bijbelstudie/nieuwe-testament/leerboek:9789055512713

In onderstaande link een interview met de schrijver naar aanleiding van de uitgave van zijn boek.

https://www.digibron.nl/search/detail/012dcaa299836d96a83fc07d/beknopt-geheel-van-de-leerstellige-waarheid/5

Wat quote's uit het interview:

Zijn deze maand verschenen "Leerboek" (beknopte inleiding in de geloofsleer) kan volgens de auteur, ds. C. A. van Dieren, getypeerd worden als een boek dat op eenvoudige wijze de geloofsleer uit wil leggen.

Het "Leerboek" is in zijn soort eenvoudig, inzichtelijk en toegankelijk. Het wil de geloofsleer dicht bij de mensen brengen.

Ik heb willen schrijven in de lijn van de klassieke geloofsleer, zoals die in de Reformatie en in de Nadere Reformatie tot ons is gekomen. Van harte heb ik me altijd kunnen vinden in de lijn ds. A. Hellenbroek/ds. G. H. Kersten. De grondslag voor dit "Leerboek" vind je enerzijds terug in de "Voorbeelden van de Goddelijke Waarheden" van Hellenbroek, anderzijds in de dogmatiek van Kersten. De geloofsleer is ondergeschikt aan het Woord. De Bijbel is de enige openbaring van God, en daarmee van de waarheid. Dat betekent dat iedere uitspraak in de geloofsleer aan Gods Woord getoetst moet kunnen worden."


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 19 gasten