Welke plaats heeft muziek in de Kerk en in het Geloofsleven?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Welke plaats heeft muziek in de Kerk en in het Geloofsleven?

Berichtdoor MoesTuin » 18 mar 2018 08:23

95 stellingen waarin ik mijn (regelmatig idealistische) visie op eredienst en muziek in de kerk deel," schrijft muzikant Marc Volgers op zijn weblog. "Ik spijker ze niet aan een deur maar zet ze geheel 21e eeuws op internet."

Drie stellingen luiden:

Aanbidding is in de eerste plaats knielen voor God. Het is een keuze om God boven jezelf te stellen. In de Bijbel is geen direct relatie tussen aanbidding en muziek.
Aanbidding is niet beperkt tot het zingen van een aantal liederen in de eredienst.
Aanbidding is geen gevoel en een bepaald gevoel bewerkstelligen is geen garantie voor “aanbidding”.

Voor alle stellingen zie:

https://gloriaenkyrie.wordpress.com/201 ... n-de-kerk/

Wat betekend muziek voor u en jou in uw en jou geloofsleven?
Welke plaats heeft muziek in uw jou kerkelijke gemeente en hoe en in welke vormen kan dit geuit worden?
Welke plaats heeft muziek bijbels bezien?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Welke plaats heeft muziek in de Kerk en in het Geloofsleven?

Berichtdoor Niagara » 23 mar 2018 22:53

Had ik een lange reactie getypt, ging het mis met laden van de pagina en was het weg :(
Nog maar een poging dan:

In mijn persoonlijke geloofsleven is muziek redelijk belangrijk. Ik luister veel Psalmen (voor Nu) onder het koken, douchen, borduren etc. Vaak als ik moeilijkheden heb komen teksten in me op uit de psalmen of andere chrisstelijke liederen en helpt het me mijn gevoel te uiten, troost het me, of geeft het me context en vind ik de richting waarin God wil dat ik ga met dit probleem.
Ook speel ik piano en zing ik in twee bands in de kerk, en zoek ik liturgieën uit. Met het uitzoeken van de liturgieën verdiep ik mij meer in de tekst, want je moet wel weten wat er echt staat en wat de boodschap is om er passende liederen bij te vinden, dit is wel goed voor mijn geloofsleven. Het spelen/zingen in de bands geeft wel energie. Ik merk wel verschil tussen repetitie en spelen in de dienst. In de repetitie ben je vooral bezig met het uitzoeken van het nummer en hoe je het goed neerzet en op elkaar afstemt, in de dienst raken de teksten me vaak, of bijvoorbeeld dat de gemeente met z’n allen iets zingend belijdt. Erg mooi om daar onderdeel van te mogen zijn en in te mogen faciliteren.

In onze gemeente wordt in de ochtenddiensten ongeveer 2/3e door het orgel gespeeld en 1/3 door de band. ‘s middags is er meestal alleen orgel, tenzij het speciale diensten betreft (jeugddienst of dienst gericht op ontmoeting met mensen aan de rand van de maatschappij, waarin meer band speelt). Er wordt uit een aantal verschillende bundels gezongen: gereformeerd kerkboek, liedboek voor de kerken, opwekking, maar ook wel liederen van johannes de heer, sela etc.
Psalmen van de oude berijming een heel enkele keer, meestal de ‘68 of de gkv-berijming, af en toe npb.
Het meeste zingen we Nederlandstalig, regelmatig ook wel een Fries of Engelstalig lied. Een heel enkele keer is er een luisterlied in Farsi of Chinees of iets anders in de taal van een aantal vluchtelingen.
Qua uitingsvorm zijn veel instrumenten wel geaccepteerd, ook zijn er met bijvoorbeeld kerst gelegenheidskoortjes/acapellagroepjes/muziekgroepjes, en had een van de bands vorig jaar een paasvesper georganiseerd. Laatst was er in de middagdienst een vrouw die een paar zelfgeschreven liedjes zong.

Welke plaats muziek bijbels gezien heeft kun je wel aardig vinden in de psalmen: het dient om God de eer te geven, alleen of samen, muziekinstrumenten van allerlei soorten mogen gebruikt worden, ook dans is erbij welkom, je mag met zang belijden wie God is en wat Zijn daden Zijn, je liefde en emoties (ook wraak, verdriet, boosheid etc.) in een gebed naar God uitzingen. Ook vind je dat muziek een functie had in de tempeldienst.
Ook in het nieuwe testament staat dat je God mag loven en prijzen met psalmen, hymnen en liederen die de Geest je ingeeft. (Efeziërs 5:19)
Ook mag je in de samenkomst een lied bijdragen ter opbouw van de gemeente (1 Korinthiers 14:26)
En mag een lied dienen ter onderwijzing (Kolossenzen 3:16)
Afbeelding


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten