Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 22 mar 2018 13:11

StillAwake schreef:Ik neem aan dat jij ook geen Shoarma / Nasi / Sushi / Pizza / Aardappelen eet, omdat onze cultuur hoger staat?
Ik neem aan dat jij geen wijn / koffie/ whisky / thee drinkt omdat dat allen zijn oorsprong buiten onze nederlandse cultuur vindt?
Ik neem aan dat jij alleen de Nederlandstalige smartlappen kunt waarderen, omdat vrijwel alle andere muzikale stijlen door buitenlandse componisten ontwikkeld en grootgemaakt zijn?
Ik neem aan dat jij nog steeds in een ouwe Daf rondrijdt, omdat een Japanner, Duitser of Fransoos op je oprit daar niet hoort?

Of zijn andere culturen prima als ze in je voordeel werken en is je enigszins xenofobe blik op andere culturen vooral op irreele angst gebaseerd?


Een hoop aannames en insinuaties verkleed in vraagvorm :D Subliminaal hoor.

Ik ben zeer cultureel ingesteld. Ik hou vooral van de thaise keuken. De eten zichzelf gezond, ook als ze ziek zijn zal men eerst voedsel raadplegen alvorens men medicatie neemt. Trust me, ik ben geen xenofoob noch racist.

Maar als verlichte geest ga ik me niet verlagen tot een ritueel geslacht dier neen. Ik drink ook geen alcohol en koop voornamelijk producten van inheemse bodem wegens klimaatredenen.

Wat heeft dit met de godsdienstvrijheid te maken?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7929
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor StillAwake » 22 mar 2018 13:23

Bruno schreef:Een hoop aannames en insinuaties verkleed in vraagvorm :D Subliminaal hoor.

Ik ben zeer cultureel ingesteld. Ik hou vooral van de thaise keuken. De eten zichzelf gezond, ook als ze ziek zijn zal men eerst voedsel raadplegen alvorens men medicatie neemt. Trust me, ik ben geen xenofoob noch racist.

Maar als verlichte geest ga ik me niet verlagen tot een ritueel geslacht dier neen. Ik drink ook geen alcohol en koop voornamelijk producten van inheemse bodem wegens klimaatredenen.

Wat heeft dit met de godsdienstvrijheid te maken?

Omdat jijzelf stelde dat andere culturen moeten assimileren in ons systeem.
Maar zaken die jij wellicht als verworvenheden beschouwd kunnen in andere culturen ronduit kwetsend zijn. En andersom. In Japan is het beleefd om na het eten te boeren. In Oman is het verboden toileten in de richting van Mekka te plaatsen. In Colombia is het heel nogmaal om eens per jaar de doden uit hun graf te halen en als eregast op een feest te ontvangen (al heb ik dat gelukkig nooit met Eigen ogen gezien). In Finland is het volkomen normaal om een zakelijk diner in een sauna af te sluiten.
Ik heb de halve wereld gezien, en talloze culturen. In geen daarvan is mij gevraagd me aan te passen. Die eis hoor ik eigenlijk alleen in West Europa steeds meer opkomen!

Ook in godsdienstvrijheid. Als je deze af wilt schaffen: prima, maar besef wel dat ook het Christendom vanouds uit een andere cultuur komt.
Als je echt alle culturele invloeden op godsdienstgebied af wilt schaffen staan we volgende week met zijn allen om een eik te dansen en Bonifatius te onthoofden (de Friezen onder ons althans).
Godsdienstvrijheid claimen voor jezelf en verbieden voor een ander werkt zo niet...
Extremisme moet je weren, ik denk dat de meeste mensen het daarover eens zullen zijn. Er is echter maar 1 wapen tegen extremism, en dat is kennis.
Kennis van je eigen godsdienst en die van de ander.
En besef dat extremisme bepaald geen alleenrecht is van andere godsdiensten.

Nog niet zo heel lang geleden hebben we hier iemand op het forum gehad die homo's ter dood wilde veroordelen, iemand die de holle aarde theorie als enig Bijbels antwoord zag en zo kan ik nog wel even doorgaan.
lees de vragenrubriek, en besef dat wij als (refo?)christenen niet eens zo ver van extremisme af staan.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Arco » 22 mar 2018 13:36

StillAwake schreef:Nog niet zo heel lang geleden hebben we hier iemand op het forum gehad die homo's ter dood wilde veroordelen, iemand die de holle aarde theorie als enig Bijbels antwoord zag en zo kan ik nog wel even doorgaan.
lees de vragenrubriek, en besef dat wij als (refo?)christenen niet eens zo ver van extremisme af staan.


Hoe verwerpelijk deze ideeën ook zijn, er is geen christelijke extremist met deze ideeën die zich schuldig heeft gemaakt aan terrorisme. Iets wat van moslim extremisten niet gezegd kan worden.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 22 mar 2018 13:37

StillAwake schreef:Omdat jijzelf stelde dat andere culturen moeten assimileren in ons systeem.
Maar zaken die jij wellicht als verworvenheden beschouwd kunnen in andere culturen ronduit kwetsend zijn.
Ik heb de halve wereld gezien, en talloze culturen. In geen daarvan is mij gevraagd me aan te passen.


Misschien moet je eens naar Mekka gaan en je daar westers opstellen? Ik vermoed dat U snel op je plaats gedrukt zult zijn.
Het gaat mij niet zozeer over culturen. Maar blijblij vond het interessant dat de autochtonen over andere culturen leren. Ik wou maar aangeven dat mensen die in het westen willen komen wonen beter onze cultuur leren kennen en zich daar dan op aanpassen.

Je kan dan wel zeggen: “niemand hoeft zich aan te passen.” Maar om hun tradities te behouden verdwijnen wel onze normen en waarden. Hier achter de hoek bestaat de school voor meer dan 80 procent uit moslims. Om het gemakkelijk te maken biedt deze school uitsluitend halal voedsel aan. Ik moet mij dus aanpassen op de islam wil ik die school raadplegen. Ik zou eens moeten nagaan of dat een stedelijke school of een katholieke school is. Daar heb ik nooit op gelet. Hoe dan ook, onverdoofd slachten is verboden behalve als je religieus bent. De autochtonen slachten niet meer ritueel dus zij hoeven zich daar niet op aan te passen. Omgekeerd zou beter zijn.
Ook in godsdienstvrijheid. Als je deze af wilt schaffen: prima, maar besef wel dat ook het Christendom vanouds uit een andere cultuur komt.
Als je echt alle culturele invloeden op godsdienstgebied af wilt schaffen staan we volgende week met zijn allen om een eik te dansen en Bonifatius te onthoofden (de Friezen onder ons althans).
Godsdienstvrijheid claimen voor jezelf en verbieden voor een ander werkt zo niet...
Extremisme moet je weren, ik denk dat de meeste mensen het daarover eens zullen zijn. Er is echter maar 1 wapen tegen extremism, en dat is kennis.
Kennis van je eigen godsdienst en die van de ander.
En besef dat extremisme bepaald geen alleenrecht is van andere godsdiensten.


Waar haalt U vandaan dat ik godsdienstvrijheid voor mezelf claim? Ik beleef mijn geloof al een grote tijd privé hoor. Ik heb daar geen bemoeienissen van de staat bij nodig. Als het aan de staat zou liggen vervolgt ze mijn rituelen en sacramenten, dus ik heb zeker géén godsdienstvrijheid.

Als we kennis niet meer mogen toepassen, of de waarheid ervan niet meer gezegd mag worden, hoe ga je dan extremisme verslaan? De islam is een bloedcultus en een sekte met maffia trekjes. Ik kan dat zo uit de praktijk en theorie van de koran aantonen. Toch kan ik dat niet zo zeggen in deze politiek correcte samenleving die alles relativeert. De waarheid is een leugen StillAwake.
Nog niet zo heel lang geleden hebben we hier iemand op het forum gehad die homo's ter dood wilde veroordelen, iemand die de holle aarde theorie als enig Bijbels antwoord zag en zo kan ik nog wel even doorgaan.
lees de vragenrubriek, en besef dat wij als (refo?)christenen niet eens zo ver van extremisme af staan.

Maar wij westerlingen zijn wel een verlichting ondergaan die blijkbaar onmogelijk lijkt binnen de islam. Misschien is er geen probleem met de islam, maar binnen de islam. De thora staat ook bezaaid met teksten die aanzetten tot geweld, lijfstraffen, slavernij, ... Maar niemand past dit nog toe in deze tijden, zelfs niet eens Israel.
De moslims zijn zelf nog onderling in disucssie wat de islam is en moorden elkaar daar nog steeds voor uit. Maar wij westerlingen gaan de islam naar behoren kunnen interpreteren om ze aan onze kinderen te onderwijzen in het katholieke onderwijs? Neen, dan maakt men er iets van dat het niet is.

Het is niet aan gelijk welke westerse school mijn kinderen te assimileren op de islam.
Die vlieger gaat niet op. Ze mogen buizen op godsdienst en ik heb een dikke streep door alles getrokken wat over de islam gaat in die cursus. Dat de school mij daar meer eens op durft aanspreken....

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7929
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor StillAwake » 22 mar 2018 13:40

Arco schreef:Hoe verwerpelijk deze ideeën ook zijn, er is geen christelijke extremist met deze ideeën die zich schuldig heeft gemaakt aan terrorisme. Iets wat van moslim extremisten niet gezegd kan worden.

Wel eens van de KKK gehoord?
En kom dan niet met het argument dat dat geen christenen zijn, want het gedachtengoed van IS staat net zo ver van de gemiddelde moslim af als dat van de KKK van jou...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 22 mar 2018 13:50

Ja vergelijk die gekke Amerikanen even met ons Europeanen ](*,)
Of was Hitler een christen? Neen, deze had veel sympathie voor de islamitische cultuur en werkte samen met moslims tegen het internationiaal reizen van joden.

Hoe mensen christenfundamentalisme telkens aan de islam linken? Ik faal te begrijpen? Ze reiken andere landen aan of lone wolfs uit eigen cultuur. Als ik een fundamenteel christen in Europa tref houdt die zich veelal bezig met liefdadigheidswerken. Als ik een fundamentele moslim tref spuwt die veelal op het westen en is alles de schuld van een ander. Vooral zionisten dit en dat. Zeg je iets dat hen niet aanstaat? “Zionist!” Nooit in staat aan enige zelfreflrectie te doen, hun ego staat dat ook veelal niet toe. Maarja, wat heb je anders om trots over te zijn na 1600 jaar? Ik kan zo niets benoemen. Algebra? Alchemie? Alcohol? Nuja, dat misschien.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Arco » 22 mar 2018 13:58

StillAwake schreef:Wel eens van de KKK gehoord?
En kom dan niet met het argument dat dat geen christenen zijn, want het gedachtengoed van IS staat net zo ver van de gemiddelde moslim af als dat van de KKK van jou...


Zou jij kunnen aangeven op welke Bijbelse teksten het gedachtegoed van de KKK is gefundeerd?

Dan doe ik dat even voor IS:

koran soera 5:33: De vergelding dergenen die oorlog tegen Allah en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het Hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen.

koran soera 4:89: Zij wensen dat gij verwerpt, evenals zij hebben verworpen, zodat gij aan hen gelijk zult worden. Neemt derhalve geen vrienden uit hun midden totdat zij voor de zaak van Allah werken. En indien zij tot vijandschap vervallen, grijpt hen dan en doodt hen waar gij hen ook vindt; en neemt vriend noch helper uit hun midden.

koran soera 9:29: Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn.

Zo maar even drie teksten uit de koran. Natuurlijk kan je komen met de reactie dat je deze teksten uit hun context zijn gehaald, maar citeer dan even de context. Of dat je komt met de reactie dat dit een vertaling is, want de koran moet je alleen in de Arabische taal interpreteren, kom dan met een valide tegenargument.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2018 13:58

StillAwake schreef:Wel eens van de KKK gehoord?
En kom dan niet met het argument dat dat geen christenen zijn, want het gedachtengoed van IS staat net zo ver van de gemiddelde moslim af als dat van de KKK van jou...


Of aanslagen op abortusklinieken.

Maar goed, christenen hoeven zich over het algemeen niet te verlagen tot terreur; terreur is je wapen als je geen macht hebt, en laten christenen dat nou net wel hebben. Christenen doen dus niet aan terreur; zij zitten in de politiek en dringen daar hun ideeën aan mensen op.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7929
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor StillAwake » 22 mar 2018 14:03

Bruno schreef:Misschien moet je eens naar Mekka gaan en je daar westers opstellen? Ik vermoed dat U snel op je plaats gedrukt zult zijn.
Het gaat mij niet zozeer over culturen. Maar blijblij vond het interessant dat de autochtonen over andere culturen leren. Ik wou maar aangeven dat mensen die in het westen willen komen wonen beter onze cultuur leren kennen en zich daar dan op aanpassen.

Mekka is een slecht voorbeeld, daar mag je als niet moslim niet in.
Maar verder: als je maar respectvol bent naar de mensen is het voor een buitenlander in die contrijen niet problematisch om de eigen godsdienst en cultuur mee te nemen.
Als Europeaan kun je in het midden oosten prima een biertje drinken bij je eten.
Als jij als Europeaan op zondag niet wilt werken en op vrijdag wel heeft niemand daar bezwaar tegen.
In die zin kun je vermoeden dat je daar snel op je plaats gedrukt wordt, maar alle tijd die ik daar doorgebracht heb (en da's best veel) heb ik daar niets van gemerkt.
Bruno schreef:Je kan dan wel zeggen: “niemand hoeft zich aan te passen.” Maar om hun tradities te behouden verdwijnen wel onze normen en waarden. Hier achter de hoek bestaat de school voor meer dan 80 procent uit moslims. Om het gemakkelijk te maken biedt deze school uitsluitend halal voedsel aan. Ik moet mij dus aanpassen op de islam wil ik die school raadplegen. Ik zou eens moeten nagaan of dat een stedelijke school of een katholieke school is. Daar heb ik nooit op gelet. Hoe dan ook, onverdoofd slachten is verboden behalve als je religieus bent. De autochtonen slachten niet meer ritueel dus zij hoeven zich daar niet op aan te passen. Omgekeerd zou beter zijn.

Ik heb nergens geclaimd dat niemand zich hoeft aan te passen. Alleen tussen aanpassen en assimileren zit een wereld van verschil.
Ik woonde in Nederland ook naast een stad die voornamelijk allochtoon was. Als mensen de taal niet spreken houdt het gauw op met maatschappij zijn inderdaad.
Echter, in hoeverre is het aanpassen als je als school met 80% moslims halal vlees aanbiedt? Da's gewoon een kwestie van vraag en aanbod lijkt me zo...
En dat onverdoofd slachten... Wel eens op een Nederlands vissersschip geweest? Denk je dat die vissen verdoofd de dood vinden?
Bruno schreef:Waar haalt U vandaan dat ik godsdienstvrijheid voor mezelf claim? Ik beleef mijn geloof al een grote tijd privé hoor. Ik heb daar geen bemoeienissen van de staat bij nodig. Als het aan de staat zou liggen vervolgt ze mijn rituelen en sacramenten, dus ik heb zeker géén godsdienstvrijheid.

Volgens mij is de vrijheid van godsdienst grondwettelijk vastgelegd. Nergens zal de politie u een kerk uit trappen, ophangen omdat u het Pechtoldlied (ik weet even niet hoe zijn vlaamse evenknie heet) niet kent, of u vastzetten omdat u een Bijbel hebt en uwe kinderne daaruit opvoedt.
Dat u dat niet als godsdienstvrijheid ervaart is uw probleem, maar het slaat werkelijk nergens op...
Bruno schreef:Als we kennis niet meer mogen toepassen, of de waarheid ervan niet meer gezegd mag worden, hoe ga je dan extremisme verslaan? De islam is een bloedcultus en een sekte met maffia trekjes. Ik kan dat zo uit de praktijk en theorie van de koran aantonen. Toch kan ik dat niet zo zeggen in deze politiek correcte samenleving die alles relativeert. De waarheid is een leugen StillAwake.

Als ik hier op het forum lees hoe mensen met kennis over bijvoorbeeld evolutie worden afgeschoten heb ik de indruk dat ook dat geen alleenrecht van de islam is. Het jodendom is ook een bloedcultus, maar daar vinden we het ineens minder erg van blijkbaar.
En maffiatrekjes: als je doelt op het tribalere karakter van de islam heb je gelijk. Maar besef dat de mafia vanouds een katholiek bolwerk is.
Bruno schreef:Maar wij westerlingen zijn wel een verlichting ondergaan die blijkbaar onmogelijk lijkt binnen de islam. Misschien is er geen probleem met de islam, maar binnen de islam. De thora staat ook bezaaid met teksten die aanzetten tot geweld, lijfstraffen, slavernij, ... Maar niemand past dit nog toe in deze tijden, zelfs niet eens Israel.
De moslims zijn zelf nog onderling in disucssie wat de islam is en moorden elkaar daar nog steeds voor uit. Maar wij westerlingen gaan de islam naar behoren kunnen interpreteren om ze aan onze kinderen te onderwijzen in het katholieke onderwijs? Neen, dan maakt men er iets van dat het niet is.

De verlichting in de Arabische wereld was eerder dan bij ons. Daar is hij alleen weer weggeebt, wat in onze cultuur onvermijdelijk ook gaat gebeuren.
Dat moslims mekaar de tent uitvechten klopt. Maar dat zie je in het Christendom ook. Met woorden, zoals op deze site, met de brandstapel zoals in de tijd van de inquisitive, maar ook met bommen (IRA)
Ik ben het met je eens dat het vrijwel onmogelijk is om aan kinderen uit te leggen wat de islam is als men het onderling niet eens is. Dat is echter niet zo. De onderlinge verschillen bevinden zich op het niveau van de vraag wie de derde Kalief was en dergelijke.
Het Christendom is ook prima aan kinderen uit te leggen. Het verschil tussen oGG(iN) en R.K. wordt al lastiger.
Het machtigste wapen tegen de Islam is (naast de Bijbel) kennis over de Islam.
Bruno schreef:
Het is niet aan gelijk welke westerse school mijn kinderen te assimileren op de islam.
Die vlieger gaat niet op. Ze mogen buizen op godsdienst en ik heb een dikke streep door alles getrokken wat over de islam gaat in die cursus. Dat de school mij daar meer eens op durft aanspreken....

Tja, zo worden wel meer mensen onthouden van algemene kennis...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7929
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor StillAwake » 22 mar 2018 14:04

Mortlach schreef:Of aanslagen op abortusklinieken.

Maar goed, christenen hoeven zich over het algemeen niet te verlagen tot terreur; terreur is je wapen als je geen macht hebt, en laten christenen dat nou net wel hebben. Christenen doen dus niet aan terreur; zij zitten in de politiek en dringen daar hun ideeën aan mensen op.

Niet helemaal waar, in landen waar de Islam de macht heeft wordt over het algemeen meer terreur toegepast dan in christlijke landen.
In landen waar de meerderheid islamitisch is hoor je zelden over christelijke milities, wel andersom.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7929
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor StillAwake » 22 mar 2018 14:07

Bruno schreef:Ja vergelijk die gekke Amerikanen even met ons Europeanen ](*,)
Of was Hitler een christen? Neen, deze had veel sympathie voor de islamitische cultuur en werkte samen met moslims tegen het internationiaal reizen van joden.

Hoe mensen christenfundamentalisme telkens aan de islam linken? Ik faal te begrijpen? Ze reiken andere landen aan of lone wolfs uit eigen cultuur. Als ik een fundamenteel christen in Europa tref houdt die zich veelal bezig met liefdadigheidswerken. Als ik een fundamentele moslim tref spuwt die veelal op het westen en is alles de schuld van een ander. Vooral zionisten dit en dat. Zeg je iets dat hen niet aanstaat? “Zionist!” Nooit in staat aan enige zelfreflrectie te doen, hun ego staat dat ook veelal niet toe. Maarja, wat heb je anders om trots over te zijn na 1600 jaar? Ik kan zo niets benoemen. Algebra? Alchemie? Alcohol? Nuja, dat misschien.

KKK amerikaans....
OK, IRA een beter voorbeeld?
Fundamentele moslims? hoeveel ken jij er en heb je er ook echt gesproken?
Geloof me, ik deel je angst voor de Islam (ten dele) maar assimilatie en karikaturen helpen je daarin niet!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7929
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor StillAwake » 22 mar 2018 14:10

Arco schreef:Zou jij kunnen aangeven op welke Bijbelse teksten het gedachtegoed van de KKK is gefundeerd?

Dan doe ik dat even voor IS:

koran soera 5:33: De vergelding dergenen die oorlog tegen Allah en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het Hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen.

koran soera 4:89: Zij wensen dat gij verwerpt, evenals zij hebben verworpen, zodat gij aan hen gelijk zult worden. Neemt derhalve geen vrienden uit hun midden totdat zij voor de zaak van Allah werken. En indien zij tot vijandschap vervallen, grijpt hen dan en doodt hen waar gij hen ook vindt; en neemt vriend noch helper uit hun midden.

koran soera 9:29: Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn.

Zo maar even drie teksten uit de koran. Natuurlijk kan je komen met de reactie dat je deze teksten uit hun context zijn gehaald, maar citeer dan even de context. Of dat je komt met de reactie dat dit een vertaling is, want de koran moet je alleen in de Arabische taal interpreteren, kom dan met een valide tegenargument.

De vervloeking van Cham.
De uitspraak van de joden: "Zijn bloed kome over ons en onze kinderen"

Op je laatste opmerking (waarin al vantevoren wordt uitgelegd hoe ik meot reageren) ga ik maar even niet in. Tot dat niveau verlaag ik me liever niet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 22 mar 2018 14:14

StillAwake schreef:KKK amerikaans....
OK, IRA een beter voorbeeld?
Fundamentele moslims? hoeveel ken jij er en heb je er ook echt gesproken?
Geloof me, ik deel je angst voor de Islam (ten dele) maar assimilatie en karikaturen helpen je daarin niet!


Dus omdat er een IRA was in Ierland moeten wij Vlamingen en Nederlanders het slikken dat een ander het ook doet?
Of wat bedoelt U eigenlijk met die analogie?

Ik heb geen angst van de islam. Totaal niet. Wel voor mijn kinderen in de toekomst. Ik zou het niet erg vinden als het westen nu eens eindelijk doordrukt op haar normen en de etter uit de puist knijpt. Korte pijn.

Ik ken fundamentele moslims waarvan schoolgenoten naar de IS vertrokken. Ik ben een minderheid tussen een meerderheid moslims.
Vrijwililige integratie lukt niet, ziet U dat niet in? Wat is er dan een ander alternatief dan assimileren?
Vindt U dan werkelijk dat mijn kinderen op de islam geassimileerd moeten worden omdat de islamieten weigeren zich aan te passen? Gekker kan het echt niet worden he.

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 22 mar 2018 14:34

StillAwake schreef:Mekka is een slecht voorbeeld, daar mag je als niet moslim niet in.
Maar verder: als je maar respectvol bent naar de mensen is het voor een buitenlander in die contrijen niet problematisch om de eigen godsdienst en cultuur mee te nemen.
Als Europeaan kun je in het midden oosten prima een biertje drinken bij je eten.
Als jij als Europeaan op zondag niet wilt werken en op vrijdag wel heeft niemand daar bezwaar tegen.
In die zin kun je vermoeden dat je daar snel op je plaats gedrukt wordt, maar alle tijd die ik daar doorgebracht heb (en da's best veel) heb ik daar niets van gemerkt.


Hoezo een slecht voorbeeld? Je mag in Mekka als moslim hoor, alleen niet als jood of christen. Maar misschien gewoon Saudi Arabie eens proberen dan? :)
Straf dat U het zelf aangeeft. Als je respectvol met de bevolking omgaat....
Ik mis dat wederzijds respect een beetje in mijn contreien, het is hier al reeds toegeeigend als eigen en als we zo verder gaan is mijn gemeente weldra een no go zone.
Scholen islamiseren en assimileren nu ONZE KINDEREN op de islam. Ik wil dat maar omdraaien.

Beseft U dat Syrie in het midden oosten ligt en dat een seculiere staat is? :) Ik vind een secularisme een veel beter model dan hoe het er nu aan toe gaat. Een regering stelt zich neutraal op en treedt enkel op bij overlast.

Ik heb nergens geclaimd dat niemand zich hoeft aan te passen. Alleen tussen aanpassen en assimileren zit een wereld van verschil.
Ik woonde in Nederland ook naast een stad die voornamelijk allochtoon was. Als mensen de taal niet spreken houdt het gauw op met maatschappij zijn inderdaad.
Echter, in hoeverre is het aanpassen als je als school met 80% moslims halal vlees aanbiedt? Da's gewoon een kwestie van vraag en aanbod lijkt me zo...
En dat onverdoofd slachten... Wel eens op een Nederlands vissersschip geweest? Denk je dat die vissen verdoofd de dood vinden?


We hebben integratie geprobeerd. Het heeft gefaald. Erken je dat? Of te wel erkennen we het probleem en doen we er iets aan, of ter wel verandert er niets en zijn we ons continent kwijt aan de islam. Dat relativisme heeft ons niet gediend tijdens de vrijwillige integratie, laat dat relativisme dan ook maar achterwege als iemand assimilatie als oplossing aanreikt. Eerst proberen, dan oordelen.

Volgens mij is de vrijheid van godsdienst grondwettelijk vastgelegd. Nergens zal de politie u een kerk uit trappen, ophangen omdat u het Pechtoldlied (ik weet even niet hoe zijn vlaamse evenknie heet) niet kent, of u vastzetten omdat u een Bijbel hebt en uwe kinderne daaruit opvoedt.
Dat u dat niet als godsdienstvrijheid ervaart is uw probleem, maar het slaat werkelijk nergens op...


Gezien de obscure aard van mijn geloof ga ik daar niet te vrijuit over praten. Maar ik kan je verzekeren dat mijn sacramenten om toe mijn ritueel te komen hoogst verboden zijn. De politie zal er heel snel staan als ik mijn geloof zou onderwijzen aan eender wie. Ik heb ook geen intentie dat te doen, ik heb géén bekeringsdrang.
Ik heb al problemen met de politie gehad voor mijn sacramenten.

U kent de situatie niet, waar het op slaat weet U dus niet.
Als ik hier op het forum lees hoe mensen met kennis over bijvoorbeeld evolutie worden afgeschoten heb ik de indruk dat ook dat geen alleenrecht van de islam is. Het jodendom is ook een bloedcultus, maar daar vinden we het ineens minder erg van blijkbaar.
En maffiatrekjes: als je doelt op het tribalere karakter van de islam heb je gelijk. Maar besef dat de mafia vanouds een katholiek bolwerk is.


Ik denk dat U mijn openingspost niet gelezen heeft? Ik spaar de joden totaal niet.
Ik walg van hun segregatie en ghetto’s.
Staat en religie consequent scheiden, geen uitzondering op niemand.

De kennis van de ET is een appel als godsdienst een peer zou zijn. Het gaat over kennis in islam. Scholen gaan daar selectief mee om. Ik zie geen veschil tussen islam in het katholieke onderwijs dan nazisme in een jodenschool onderwijzen.
Misschien kijk ik er te autistisch naar.

De verlichting in de Arabische wereld was eerder dan bij ons. Daar is hij alleen weer weggeebt, wat in onze cultuur onvermijdelijk ook gaat gebeuren.
Dat moslims mekaar de tent uitvechten klopt. Maar dat zie je in het Christendom ook. Met woorden, zoals op deze site, met de brandstapel zoals in de tijd van de inquisitive, maar ook met bommen (IRA)
Ik ben het met je eens dat het vrijwel onmogelijk is om aan kinderen uit te leggen wat de islam is als men het onderling niet eens is. Dat is echter niet zo. De onderlinge verschillen bevinden zich op het niveau van de vraag wie de derde Kalief was en dergelijke.
Het Christendom is ook prima aan kinderen uit te leggen. Het verschil tussen oGG(iN) en R.K. wordt al lastiger.
Het machtigste wapen tegen de Islam is (naast de Bijbel) kennis over de Islam.

Tja, zo worden wel meer mensen onthouden van algemene kennis...


Ja woorden en politiek. Dat is het instrument waar wij nu mee handelen. Alsof het erg zou moeten zijn? Dat is net hoe een democratie werkt. Heb jij een beter alternatief? Terugkeren naar de middeleeuwen en de wet der sterkste invoeren? Nou, misschien zo slecht niet.
We kunnen naar het verleden kruipen, we kunnen naar de toekomst blikken maar ik hou het liever bij de hedendaagse situaties.
Er is momenteel geen verlichting gaande binnen de islam en haar doctrine staat dit ook niet toe.

De kennis over de islam wordt selectief toegepast.
Als Arco je confronteert met de rechtstreekse context waar de ongemakken vandaan komen wimpel je dat meteen af?
Jij wou de KKK en de IRA aan het christendom linken. Welke bijbelcitaten rechtvaardigen hun daden?
Indien je dat niet kan vinden heeft het niets met het christendom te maken.

Frappant hoe mensen dingen die niets met het christendom te maken hebben er aan linken. Maar dingen die met de islam te maken hebben rechtstreeks ontkennen.

De verlichte vrije westerse maatschappij dames en heren. Circque du fou.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2018 14:41

StillAwake schreef:Ik heb nergens geclaimd dat niemand zich hoeft aan te passen. Alleen tussen aanpassen en assimileren zit een wereld van verschil.
Ik woonde in Nederland ook naast een stad die voornamelijk allochtoon was. Als mensen de taal niet spreken houdt het gauw op met maatschappij zijn inderdaad.
Echter, in hoeverre is het aanpassen als je als school met 80% moslims halal vlees aanbiedt? Da's gewoon een kwestie van vraag en aanbod lijkt me zo...
En dat onverdoofd slachten... Wel eens op een Nederlands vissersschip geweest? Denk je dat die vissen verdoofd de dood vinden?


Mensen zeggen altijd dat zij zich ook zouden aanpassen als ze ergens anders zouden wonen. Kijk, dat je de taal leert, dat lijkt me vooral voor jezelf gemakkelijk, maar ik vermoed dat er hier niemand zou zijn dat als ze naar Japan zouden verhuizen, ze zich ook maar direct zouden bekeren tot Shinto of Zen.

Het Christendom is ook prima aan kinderen uit te leggen. Het verschil tussen oGG(iN) en R.K. wordt al lastiger.
Het machtigste wapen tegen de Islam is (naast de Bijbel) kennis over de Islam.


Dan ga je er al wel weer vanuit dat je er wapens tegen nodig hebt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten