Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Optimatus » 18 apr 2018 10:04

En wat zijn die Europese waarden dan?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

sjaqi
Mineur
Mineur
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 sep 2014 01:16

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor sjaqi » 18 apr 2018 10:39

Verdrag inzake de rechten van het kind, New York, 20-11-1989
Geldend van 18-11-2002 t/m heden:

Artikel 14 (Vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst)

1 De Staten die partij zijn, eerbiedigen het recht van het kind op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst.
2 De Staten die partij zijn, eerbiedigen de rechten en plichten van de ouders en, indien van toepassing, van de wettige voogden, om het kind te leiden in de uitoefening van zijn of haar recht op een wijze die verenigbaar is met de zich ontwikkelende vermogens van het kind.
3 De vrijheid van een ieder zijn godsdienst of levensovertuiging tot uiting te brengen kan slechts in die mate worden beperkt als wordt voorgeschreven door de wet en noodzakelijk is ter bescherming van de openbare veiligheid, de openbare orde, de volksgezondheid of de goede zeden, of van de fundamentele rechten en vrijheden van anderen.

Bron:http://wetten.overheid.nl/BWBV0002508/2002-11-18#Verdrag_2_Verdragtekst_DeelI_Artikel16

Bovenstaand komt uit het verdrag inzake de rechten van het kind en omschrijft de door jou aangevallen vrijheid van godsdienst voor kinderen.
Volgens mij is in lid 3 voldoende de ruimte aangegeven die de godsdienstvrijheid geeft. Godsdienstvrijheid in de opvoeding van de kinderen is dus niet onbeperkt.

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 18 apr 2018 11:24

Optimatus schreef:En wat zijn die Europese waarden dan?

Gelijkheid man en vrouw? Vrijheid van meningsuiting? De gulden regel? De verlichting? Dat dit überhaupt gevraagd wordt?

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 18 apr 2018 11:30

sjaqi schreef:Bovenstaand komt uit het verdrag inzake de rechten van het kind en omschrijft de door jou aangevallen vrijheid van godsdienst voor kinderen.
Volgens mij is in lid 3 voldoende de ruimte aangegeven die de godsdienstvrijheid geeft. Godsdienstvrijheid in de opvoeding van de kinderen is dus niet onbeperkt.


En jij gelooft dat er controle op is?
Belziek betaalt besnijdenissen terug. Het comité van bio ethiek omschreef dit als een aantasting op de fysieke integriteit. We besnijden in een verlichte samenleving alleen wanneer dit medisch nodig en verantwoord is. Een baby die religieus besneden wordt is dus slachtoffer van de godsdienstvrijheid. Deze ingreep is nog altijd niet beperkt. Ook prediken imans verdoemmenis voor de hel bij kinderen die weigeren te vasten. De religie weerhoudt integratie omdat de religie ons omschrijft als duivelbedrijvers.

Ik bepleit een neutrale houding van de staat. Een secularisme. Nu is het andersom. De theorie maakt hier de praktijk niet.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Optimatus » 18 apr 2018 11:36

Bruno schreef:Gelijkheid man en vrouw? Vrijheid van meningsuiting? De gulden regel? De verlichting? Dat dit überhaupt gevraagd wordt?


Gelijkheid van man en vrouw? In vrijwel heel Europa worden vrouwen (en allochtonen) minder betaald dan mannen, terwijl zij hetzelfde werk doen.

De Verlichting? Vanaf de 19e eeuw heeft Europa Afrika ongeveer geruïneerd, eerst door op het Congres van Berlijn (1885) lukraak grenzen te trekken, dwars door volkeren en al aanwezige staatkundige verbanden heen, daarna elk een deel van de "taart" te veroveren en vervolgens economisch en sociaal helemaal kapot te maken om er zelf beter van te worden.

Tot op de dag van vandaag profiteert Europa van de welvaart, die is bereikt door het vergieten van het bloed van Europeanen en niet-Europeanen.

De Verlichting? Het verlichte Europa verwoeste zichzelf onder leiding van verlichte lieden als Napoleon Bonaparte, Wilhelm von Hohenzollern, Josef Stalin, Adolf Hitler en kleinere lichten, zoals Benito Mussolini, Slobodan Milosevic, Francisco Franco, Nicolae Ceaucescu en Georgios Papadopoulos.

Europese waarden? Op papier wellicht. Maar geen continent dat zoveel leed mondiaal heeft aangericht als Europa. Bedenk dat eens, als je weer eens loopt te poepen op de islam. Europa was en is geen haar beter.

Trefwoord: greed.

Overigens is ook godsdienstvrijheid een gevolg van de Verlichting en laat jij die nou net af willen schaffen. Dus vlieg toch op met je "Europese waarden". Die zijn alleen maar belangrijk voor je als ze in je voordeel zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 18 apr 2018 12:12

Jaja wij zijn onbeschaafde barbaren en krijgen wat ons toekomt. Alles wat de politiek doet is mede mijn fout. Omdat wij zo gepolariseerd mogen worden heeft niemand dus nog het recht iets over een ander te zeggen.

Honestly?

sjaqi
Mineur
Mineur
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 sep 2014 01:16

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor sjaqi » 18 apr 2018 12:42

Bruno schreef:En jij gelooft dat er controle op is?
Belziek betaalt besnijdenissen terug. Het comité van bio ethiek omschreef dit als een aantasting op de fysieke integriteit. We besnijden in een verlichte samenleving alleen wanneer dit medisch nodig en verantwoord is. Een baby die religieus besneden wordt is dus slachtoffer van de godsdienstvrijheid. Deze ingreep is nog altijd niet beperkt. Ook prediken imans verdoemmenis voor de hel bij kinderen die weigeren te vasten. De religie weerhoudt integratie omdat de religie ons omschrijft als duivelbedrijvers.

Ik bepleit een neutrale houding van de staat. Een secularisme. Nu is het andersom. De theorie maakt hier de praktijk niet.


Volgens mij ageer je tegen uitwassen en grijp je dit aan om de achterliggende vrijheden overboord te kieperen.

Dit is een beetje te vergelijken met het sluiten van het forum refoweb omdat daar wel eens iemand uitspraken doet die niet door de beugel kunnen.

Volgens mij moet je als overheid de uitwassen bestrijden en niet de achterliggende vrijheid van godsdienst.

Als het gaat over het religieus besnijden van kinderen dan weet ik niet welk beeld je daarbij hebt? Deze week werd ik door een collega op mn werk getrakteerd op heerlijke Marokaanse zoete hapjes. Toen ik vroeg waarvoor de traktatie was vertelde hij dat hij zijn zoontje vorige week had laten besnijden dus dat het feest was. De besnijdenis van zijn zoon had hij onder plaatselijke verdoving met lasertechniek uit laten voeren zodat zijn baby er absoluut geen last van zou hebben. Zou je dit aantasting van de fysieke integriteit willen noemen? Meer dan het plaatsen van een infuus bij een pasgeboren baby?
En de hel en verdoemenis staan volgend de Bijbel ons ook te wachten als we ons niet bekeren, o ja en dat geld ook voor de kinderen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2018 12:43

Nee hoor, alleen denken Europeanen doorgaans dat ze veel beter zijn dan de rest van de mensheid. Gevoel van superioriteit. Dat kan omdat we welvarend zijn, maar juist door die welvaart had met ook de mogelijkheden om de rest van de wereld uit te buiten om zodoende nog meer welvaart voor onszelf te creeeren. The rich are getting richer, the poor are getting poorer. Een beetje op grote schaal wat je in sommige landen op kleinere schaal ziet, een kleine groep met macht probeert zichzelf ten koste van anderen steeds meer rijkdom te verschaffen en de rest is er de dupe van. En vervolgens verwachten we dat die landen ons ook al superieur beschouwen en zichzelf als onontwikkeld. Terwijl het misschien niet zo raar is dat men daar niet zo'n hoge pet op heeft van het rijke westen.

En daarnaast moeten we misschien ook eens afvragen voor ons superioriteitsgevoel, of onze welvaart niet ook nadelen met zich meebrengt. Eenzaamheid, individualiseren, ontevredenheid. Rijke mensen zijn snel niet zo tevreden met wat ze hebben en willen altijd maar weer, waar in veel landen mensen die veel minder hebben, een hoop minder klagen.

Mooi artikel voor iedereen op te lezen:
https://www.trouw.nl/samenleving/-europ ... ~a5b805c4/
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 18 apr 2018 13:02

sjaqi schreef:Volgens mij ageer je tegen uitwassen en grijp je dit aan om de achterliggende vrijheden overboord te kieperen.

Dit is een beetje te vergelijken met het sluiten van het forum refoweb omdat daar wel eens iemand uitspraken doet die niet door de beugel kunnen.

Volgens mij moet je als overheid de uitwassen bestrijden en niet de achterliggende vrijheid van godsdienst.

Als het gaat over het religieus besnijden van kinderen dan weet ik niet welk beeld je daarbij hebt? Deze week werd ik door een collega op mn werk getrakteerd op heerlijke Marokaanse zoete hapjes. Toen ik vroeg waarvoor de traktatie was vertelde hij dat hij zijn zoontje vorige week had laten besnijden dus dat het feest was. De besnijdenis van zijn zoon had hij onder plaatselijke verdoving met lasertechniek uit laten voeren zodat zijn baby er absoluut geen last van zou hebben. Zou je dit aantasting van de fysieke integriteit willen noemen? Meer dan het plaatsen van een infuus bij een pasgeboren baby?
En de hel en verdoemenis staan volgend de Bijbel ons ook te wachten als we ons niet bekeren, o ja en dat geld ook voor de kinderen.

Aha, het probleem is opgelost! Sjaqi heeft koekjes gegeten bij moslims. Alles is nu opgelost.

Welk beeld heb jij dan bij een besnijdenis? Gaat U het beter weten dan een heel comité van bio ethiek dan?
Moet ik als niet jood bijdragen via de sociale zekerheid voor hun godsdienstradities?

Neen ik dacht het niet. Dit is een democratie. De stem klinkt heel luid en duidelijk in Europa.
Geen onverdoofde slacht meer.
Geen besnijdenissen.
De handdruk is hier belangrijk
Wij willen niet terug naar de middeleeuwen met apart onderwijs.
De staat behoort zich neutraal op te stellen.
Geloof behoort een privékwestie te worden.
Democratie staat boven ALLE geloven.

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 18 apr 2018 13:05

Marnix schreef:Nee hoor, alleen denken Europeanen doorgaans dat ze veel beter zijn dan de rest van de mensheid. Gevoel van superioriteit. Dat kan omdat we welvarend zijn, maar juist door die welvaart had met ook de mogelijkheden om de rest van de wereld uit te buiten om zodoende nog meer welvaart voor onszelf te creeeren. The rich are getting richer, the poor are getting poorer. Een beetje op grote schaal wat je in sommige landen op kleinere schaal ziet, een kleine groep met macht probeert zichzelf ten koste van anderen steeds meer rijkdom te verschaffen en de rest is er de dupe van. En vervolgens verwachten we dat die landen ons ook al superieur beschouwen en zichzelf als onontwikkeld. Terwijl het misschien niet zo raar is dat men daar niet zo'n hoge pet op heeft van het rijke westen.

En daarnaast moeten we misschien ook eens afvragen voor ons superioriteitsgevoel, of onze welvaart niet ook nadelen met zich meebrengt. Eenzaamheid, individualiseren, ontevredenheid. Rijke mensen zijn snel niet zo tevreden met wat ze hebben en willen altijd maar weer, waar in veel landen mensen die veel minder hebben, een hoop minder klagen.

Mooi artikel voor iedereen op te lezen:
https://www.trouw.nl/samenleving/-europ ... ~a5b805c4/


Wat een polariserende hoopje tekst. Als een Europeaan opkomt voor zijn identiteit, normen en waarden voelt deze zich hierdoor niet beter. Dat is gewoon hoe het er hier thuis aan toe gaat. De bezoeker bepaalt de etiquette niet he.

Ik ben hier thuis, ik ben Europeaan. We leven al bijna een millenium in strijd met de islam. Wanneer wij onze democratie vorm willen geven om onze nabestaanden tegen godsdienstwaanzin te beschermen komen ook de joden tegen onze kar aanrijden.
Hier gelden geen joodse of islamitische normen en waarden. Punt. Ze behoeven ook geen uitzonderingen meer. Iedereen gelijk, geen uitzonderingen meer. Een godsdienst(ige) behoeft geen voorkeursbehandeling, integendeel.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2018 13:10

Bruno schreef:Wat een polariserende hoopje tekst. Als een Europeaan opkomt voor zijn identiteit, normen en waarden voelt deze zich hierdoor niet beter. Dat is gewoon hoe het er hier thuis aan toe gaat. De bezoeker bepaalt de etiquette niet he.


Deze houding van je bewijst al dat:

- Nyrabie gelijk heeft over het gevoel van superioriteit dat veel Europeanen hebben. Jij straalt dat sowieso wel uit :)
- Hij een iets betere kijk op Europa en de wereld heeft dan jij
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 18 apr 2018 13:21

Ik voel mij gewoon het beste in een democratie. Dat maakt niet dat ik mij superieur zou voelen.
Ik mag toch trots op mijn afkomst en identiteit zijn? Dit willen behouden door te wijzen op anti democratische normen en waarden maakt niet dat ik me beter voel. Het omgekeerde is waar. Die onze normen en waarden verwerpt, alsnog hier komt wonen en zijn normen en waarden verder opdringt is degene waar je uw vinger naartoe dient te richten.

Ik dring mijn normen en waarden niet op in gelovige landen. Ik ben hier thuis en de bezoeker bepaalt de etiquette niet. Dat hebben de autochtonen gedaan en daar is bikkelhard voor gevochten. We geven dit niet openhandig af zonder enig vezet hoor.
Laatst gewijzigd door Bruno op 18 apr 2018 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Speedy » 18 apr 2018 13:23

De hele cretologie rond Europa laat al zien dat onze vrijheden die nog in onze grondwet zijn gewaarborgd in gevaar komen door pro-Europeanen. Over de rug van zogenaamde vrijheden worden we als Nederlanders onderdrukt door juist die landen die alleen willen profiteren van de financiële mogelijkheden van Europa.

Europa gaat ten onder aan zijn eigen decadentie een soort van Rome 2.0
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2018 13:33

Bruno schreef:Ik voel mij gewoon het beste in een democratie. Dat maakt niet dat ik mij superieur zou voelen.
Ik mag toch trots op mijn afkomst en identiteit zijn? Dit willen behouden door te wijzen op anti democratische normen en waarden maakt niet dat ik me beter voel. Het omgekeerde is waar. Die onze normen en waarden verwerpt, alsnog hier komt wonen en zijn normen en waarden verder opdringt is degene waar je uw vinger naartoe dient te richten.

Ik dring mijn normen en waarden niet op in gelovige landen. Ik ben hier thuis en de bezoeker bepaalt de etiquette niet. Dat hebben de autochtonen gedaan en daar is bikkelhard voor gevochten. We geven dit niet openhandig af zonder enig vezet hoor.


Gelukkig is het grootste deel van Nederland het ook niet met je eens :-) Daarnaast verwerp je ook een hoop van mijn Nederlandse normen en waarden dus daarom wijs ik ook naar jou :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 18 apr 2018 13:47

Ja meer dan een miljoen pvv stemmers kan je uiteraard relativeren.

Breek me de mond niet open over west Europese landen. Nederland is Pim Fortuyn en Theo Van Gogh vergeten denk ik zo. Of die vrouwelijke activiste die als ex moslima naar Amerika moest verhuizen omdat NL cultuurrelativisme boven de bescherming van een individu koos.

Nederland is alles behalve een voorbeeld. Belgie is dat ook niet, maar Vlaanderen evolueert daar wel naartoe. Wij gaan de onverdoofde slacht verbieden en onze eigen asielzoekers uitkiezen. Wij knokken hier bikkelhard tegen de Belgische moslimlovende staat en de EU.
Ik walg van mijn land sedert de kwestie in Kosovo. Ik ben pro Servië en pro Rusland. Ook pro Hongarije en Polen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten