Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2018 12:17

Bruno schreef:Heeft iemand argumenten waarom de godsdienstvrijheid wél houdbaar is?


Elke christen zou keihard voor die godsdienstvrijheid moeten opkomen. Er zijn samenlevingen genoeg aan te wijzen waar er voor christenen geen godsdienstvrijheid is (Noord-Korea, China, Saudi-Arabië, bijv) en daar klaagt men hier steen en been over. Dan moeten er Bijbels het land binnen worden gesmokkeld. Je hebt echt geen idee wat een christenvijandige overheid allemaal zou kunnen doen als je ze de vrije hand gaf.

Ik heb mogen lezen dat de godsdienstvrijheid mensen beschermt. Welke mensen en hoe dan?


Het feit dat er kerkgebouwen staan, het feit dat er geen verplichte eed is waarin je je geloof moet afzweren om in de politiek te kunnen komen, bijvoorbeeld. Of het feit dat er geen ministerie van religieuze zaken is die de preken voor jouw kerkdiensten schrijft (Doet Turkije bijvoorbeeld wel)

Dat een pedofiele woestrijnrover in het vrije westen een erkend profeet is onderstreept toch werkelijk alles?


Wat is in vredesnaam een 'erkende profeet'? Mohammed is voor de overheid net zo min profeet als dat Jezus Zaligmaker is. Daar doet de overheid - dankzij die scheiding van kerk en staat - gelukkig helemaal geen uitspraken over.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 19 mar 2018 12:25

Mortlach ik ben je zinloos discussievoeren werkelijk beu.
Kom eens terug als je in staat bent mijn teksten naar behoren samen te vatten.
Ik ben niet de beste schrijver, maar mijn boodschap dringt wel door.

Die school deed helemaal niet aan discriminatie. ALLE religieuze symbolen en kentekens zijn verboden. IEDER student weet dit voor inschrijving en gaat akkoord met de gedragscode door zichzelf in te schrijven.
Als de leerling in kwestie daar niet mee akkoord gaat, kan deze amper 100m verderop naar een school waar je wél religieuze symbolen en kentekens mag dragen.

Je mening opdringen is mijn inziens fascistisch. Moslims schrijven zich in scholen in waar men de gedragscode vooraf kent, toch dringen ze hun eigen gedragscode op en gaan hiervoor fundamenteel religieus tekeer.
Wie is de fascist in dit verhaal? De moslim heeft de keuze, grijpt deze niet en kneedt alle scholen tot dezelfde eenheidsworst door de godsdienstvrijheid in onze grondwet. Nu zijn alle scholen hetzelfde en mag een school in overleg met ouders haar eigen gedragscode niet meer opstellen.

Als ik in het nazisme geloof, mag ik dan nu ineens met swatsika door een jodenbuurt lopen? Ik neem ook enorme aanstoot aan al wat de hoofddoek symboliseert. Maar openbaar draagt iedereen maar wat ze willen. Toch vind ik niet dat je die gedragscode aan kinderen moet opdwingen. Een Vlaams politieker zei het al: “Ik bekeer me tot het pastafari religie en stuur mijn kinderen met pastavergiet naar school.” Ziet U de relevantie?
Een moslima kan haar hoofddoek in het openbaar dragen. Het zou alleen maar fatsoenlijk zijn deze niet te dragen waar dat niet gewenst is. Ik zie geen verschil tussen met schoenen aan een moskee binnenlopen dan met hoofddoek een school binnenlopen als de gedragscode dat niet toestaat.

Alleen zal die met zijn schoenen de bonen gevreet hebben en die invasieve jihadistische moslima beschermd worden.
Wat heeft die dochter nu geleerd? “Ik moet mij niet aanpassen, mijn geloof staat boven alles en iedereen.”
Die ouders hadden hun dochter beter naar een school gedaan waar je wel een hoofddoek mocht dragen en er had nooit een probleem geweest. De ouders kozen een juridische jihad. Dit is de vijfde colonne!!!!
In Vlaanderen hebben wij alle rassen en culturen. Het zijn alléén de moslims die constant tegen ons systeem aanbotsen en een voorkeursbehandeling eisen.

Je laatste post is overigens geen antwoord op mijn vraag. Ik vroeg argumenten hoe de godsdienstvrijheid mensen beschermt en waar onze huidige wetten daarin zouden falen. Ik heb voldoende aangetoond dat de godsdienstvrijheid niet langer het individu kan beschermen.
Laatst gewijzigd door Bruno op 19 mar 2018 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2018 12:55

Bruno schreef:Mortlach ik ben je zinloos discussievoeren werkelijk beu.
Kom eens terug als je in staat bent mijn teksten naar behoren samen te vatten.
Ik ben niet de beste schrijver, maar mijn boodschap dringt wel door.

Die school deed helemaal niet aan discriminatie. ALLE religieuze symbolen en kentekens zijn verboden. IEDER student weet dit voor inschrijving en gaat akkoord met de gedragscode door zichzelf in te schrijven.
Als de leerling in kwestie daar niet mee akkoord gaat, kan deze amper 100m verderop naar een school waar je wél religieuze symbolen en kentekens mag dragen.


Oké, en als er twee scholen zijn, 100 meter van elkaar af maar op de ene mag je niet komen als je een donkere huidskleur hebt, is dat dan ook geen probleem? Die andere school is er immers toch?

Je mening opdringen is mijn inziens fascistisch. In Europa hebben wij naar scholen gevraagd die onze kinderen afschermen van godsdienst. Moslims komen die school op en dringen hun gedragscode op.


Pas als moslims gaan eisen dat niet-moslims OOK een hoofddoek gaan dragen of OOK meedoen aan Ramadan, dan dringen ze hun gedragscode op.

Als ik in het nazisme geloof, mag ik dan nu ineens met swatsika door een jodenbuurt lopen?


Sinds wanneer is nazisme een religie?

Een moslima kan haar hoofddoek in het openbaar dragen. Het zou alleen maar fatsoenlijk zijn deze niet te dragen waar dat niet gewenst is. Ik zie geen verschil tussen met schoenen aan een moskee binnenlopen dan met hoofddoek een school binnenlopen als de gedragscode dat niet toestaat.


En toch heb ik je dat verschil al meerdere keren uitgelegd. Het begint er een beetje op te lijken dat je totaal niet leest wat ik schrijf en het is lastig op die manier een gesprek te voeren.

Je laatste post is overigens geen antwoord op mijn vraag. Ik vroeg argumenten hoe de godsdienstvrijheid mensen beschermt en waar onze huidige wetten daarin zouden falen. Ik heb voldoende aangetoond dat de godsdienstvrijheid niet langer het individu kan beschermen.


Als je in mijn laatste bericht echt geen argumenten kunt vinden waarom het ook voor christenen belangrijk is dat de godsdienstvrijheid wordt beschermd, dan zijn we echt uitgepraat omdat je blijkbaar niet geïnteresseerd bent in wat ik te zeggen heb. Succes met het jezelf in de voeten schieten!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 19 mar 2018 13:02

Ik lees je hoor. Altijd appelen en peren :) Je vergelijkt moslimlanden met een westers land om aan te tonen dat we een godsdienstvrijheid nodig hebben.
Gekker moet het toch niet worden?
Als die landen één ding laten zien is het wel dat de islam niet conform met de godsdienstvrijheid is.

Maar we discrimineren niet graag in deze samenleving. Joden en Katholieken schaarden zich aan de zijde met de moslims.
Zij dachten aan een gedeelde macht eens de 5e colonne haar doel bereikt heeft? Nou niet dus.
Heel die zooi afschaffen dan maar.

Een christen heeft geen godsdienstvrijheid nodig in een westerse samenleving. Dierenbeulen, kindermishandelaars en fascisten die hun mening willen opdringen varen wel onder de godsdienstvrijheid.

Wat heeft nazisme met religie te maken? De vraag is misschien beter, wat hebben de islam en het nazisme gemeenschappelijk?
Beide bepleiten bijna hetzelfde agenda. Doodstraf, lijfstraffen, genocide van joden, ubermensen, untermenschen, ...
Er is voor mij weinig verschil.

Nonsens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 77
Lid geworden op: 23 okt 2017 10:02

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Nonsens » 19 mar 2018 14:14

Mortlach schreef:Elke christen zou keihard voor die godsdienstvrijheid moeten opkomen. Er zijn samenlevingen genoeg aan te wijzen waar er voor christenen geen godsdienstvrijheid is (Noord-Korea, China, Saudi-Arabië, bijv) en daar klaagt men hier steen en been over. Dan moeten er Bijbels het land binnen worden gesmokkeld. Je hebt echt geen idee wat een christenvijandige overheid allemaal zou kunnen doen als je ze de vrije hand gaf.


Je doet nu voorkomen alsof het christendom de ruimte krijgt binnen Nederland doordat er godsdienstvrijheid is. De vraag is of hier geen sprake is van geschiedsvervalsing. Juist dankzij het christendom is ook nu de democratie gevormd die Nederland is. En de landen die jij noemt, daar is het ook maar de vraag of jouw mening daar geventileerd mag worden.
:D :D :D :D :D

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 19 mar 2018 14:30

Mensen met een oprechte interesse, neem dit artikel eens door. Men beschrijft hier dat de godsdienstvrijheid overbodig is omdat mensen automatisch beschermd worden door universele verklaring van mensenrechten.
Kan je islam of andere religies rijmen met de universele verklaring van de mensenrechten? Neen dus de godsdienstvrijheid is geen vrijheid. Het biedt uitzonderingen wat in gaat tegen de universele mensenrechten. De godsdienstvrijheid is een recht/wet dat tegen de gelijkheid en universele rechten in gaat. Het voorziet uitzonderingen. Dan heb je nog dieren die geen rechten hebben en ook een holocaust ondergaan.

wat heet ‘godsdienst’ überhaupt? Door een miskleun als godsdienstvrijheid in de grondwet in te schrijven, verplicht onze arme staat zich ertoe theologie te bedrijven. Heeft elke authentieke religie een scheppingsverhaal of geloof in een soort hiernamaals? Moet er een opperwezen zijn, of een eredienst? Is een heilig boek noodzakelijk? Geen van die eigenschappen is cultureel universeel. Met hoeveel moet je overigens zijn om samen een ‘religie’ te vormen? Is één roepende profeet in de woestijn voldoende?

Terechte opmerkingen niet waar?
Meer te lezen hier: https://www.tijd.be/opinie/column/Schaf ... 97503.html
Laatst gewijzigd door Bruno op 19 mar 2018 14:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2018 14:38

Nonsens schreef:Je doet nu voorkomen alsof het christendom de ruimte krijgt binnen Nederland doordat er godsdienstvrijheid is.


De overheid wordt in ieder geval wel beperkt in het wegvagen ervan.

De vraag is of hier geen sprake is van geschiedsvervalsing. Juist dankzij het christendom is ook nu de democratie gevormd die Nederland is.


Wellicht, maar dat raakt in dit geval kant noch wal. Het feit is dat ook alle christenen godsdienstvrijheid genieten. Het is hier zelfs zo normaal, dat sommigen lijken te vergeten dat het ook anders kan. Roepen dat we dankzij onze normen en waarde de godsdienstvrijheid niet meer nodig hebben, terwijl juist de godsdienstvrijheid zo'n belangrijk onderdeel is van die normen en waarden.

En de landen die jij noemt, daar is het ook maar de vraag of jouw mening daar geventileerd mag worden.


O, het zijn zeker geen prettige landen, maar dat is net het hele punt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 19 mar 2018 14:46

Neen Mortlach dat was geen punt. Alleen toon je daarbij aan wat voor barbaren ze zijn en nog steeds in de middeeuwen leven. De godsdienstvrijheid houdt die middeleeuwse praktijken ook op Europese bodem in stand.
Een christen heeft de gulden regel en de godsdienstvrijheid is daar echt overbodig bij. De godsdienstvrijheid zorgt voor rituele slachtingen. Nog erger, onze kinderen worden op godsdienst geassimileerd.
Laten we dit toch omdraaien? Lees het artikel. Argumenten in overvloed waarom de godsdienstvrijheid haar einddatum bereikt heeft.
Waarom we beter af zijn met een wet die uitzonderingen gebied kan je niet rijmen in een samenleving waar iedereen zogezegd gelijkwaardig is.
Onze normen, onze waarden en onze wetten.
Een moslim heeft landen in overvloed. Wij zullen niet naar daar integreren. Ze mogen daar sharia uitoefenen zoveel ze willen maar niet meer hier.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor hans0166 » 19 mar 2018 17:52

Bruno schreef: Want in Europa zijn er al reeds sharia rechtbanken


zoals er ook kerkelijke rechtbanken zijn, protestantse kerkorde, de CIC bij de RKK en ook de anderen hebben allemaal een eigen boek met wetten/regels, die bij overtreding een straf opleveren. Ze gelden alleen voor leden, zo ook de sharia.

Bruno schreef:Heeft iemand argumenten waarom de godsdienstvrijheid wél houdbaar is?


omdat dit doowerkt in heel ons leven en maatschappij. Je blijft trouwens godsdienstvrijheid en scheiding van kerk en staat op één hoop gooien.. ze zijn verwant maar zeker niet hetzelfde.

Wat ga je doen met de kerk van het vliegend spaghettimonster? Kloosterlingen? Gereformeerde dames in rok en hoed op? Kerkeraad in het zwart?... klokken?, kerkgebouwen?... DAT is allemaal toegestaan vanwege godsdienstvrijheid.
Godsdienstvrijheid opheffen betekent ook thuis geen godsdienst, je kind indoctrineren met zulke boze kwade iedeën zou verboden moeten worden.

Yoshi

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Yoshi » 19 mar 2018 17:58

hans0166 schreef:Wat ga je doen met de kerk van het vliegend spaghettimonster? Kloosterlingen? Gereformeerde dames in rok en hoed op? Kerkeraad in het zwart?... klokken?, kerkgebouwen?... DAT is allemaal toegestaan vanwege godsdienstvrijheid.

Zoals altijd gebeurd met regiems die godsdienstvrijheid bestrijden. Religieuze gebouwen worden worden onteigend en wie tegenwerkt wordt geëxecuteerd of naar een werkkamp gestuurd. De geschiedenis herhaalt zich, steeds maar weer.

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 19 mar 2018 19:41

hans0166 schreef:zoals er ook kerkelijke rechtbanken zijn, protestantse kerkorde, de CIC bij de RKK en ook de anderen hebben allemaal een eigen boek met wetten/regels, die bij overtreding een straf opleveren. Ze gelden alleen voor leden, zo ook de sharia.



omdat dit doowerkt in heel ons leven en maatschappij. Je blijft trouwens godsdienstvrijheid en scheiding van kerk en staat op één hoop gooien.. ze zijn verwant maar zeker niet hetzelfde.

Wat ga je doen met de kerk van het vliegend spaghettimonster? Kloosterlingen? Gereformeerde dames in rok en hoed op? Kerkeraad in het zwart?... klokken?, kerkgebouwen?... DAT is allemaal toegestaan vanwege godsdienstvrijheid.
Godsdienstvrijheid opheffen betekent ook thuis geen godsdienst, je kind indoctrineren met zulke boze kwade iedeën zou verboden moeten worden.


Pfff wat een creatuur op een hoop aannames die hier kant noch wal raken. Je slaat er helemaal naast beste man.

1. Dankzij de scheiding van staat en kerk kan de kerk geen macht meer uitoefenen over haar gelovigen. Vroeger oefende de kerk zelfs nog lijfstraffen uit. Ook had de kerk nog politieke invloed die nu verdwenen zou moeten zijn.

2. U beseft dat het vliegend spaghettimonster en verzonnen concept is om net aan te kaarten wat ik hier aanhaal? De waanzinnigheid in ons onderwijs. In plaats van kinderen te beschermen voor godsdienstwaanzin volgt de staat hierin en moeten ook ongelovige kinderen zich daar op aanpassen. De wereld op zijn kop. Als ik mijn kinderen bekeer tot het pastafari geloof en er fundamenteel mee zou omgaan moet ik hen met een pastavergiet op hun hoofd naar school sturen. Alleen dan zou het hek van de dam zijn, met een hoofddoek en al wat het symboliseert dan weer niet.

3. Het afschaffen van de godsdientvrijheid wil niet zeggen dat mensen dit niet meer privé kunnen beleven, ergo thuis. Tussen de vier muren doet één ieder wat ze willen en treden we normaliter maar pas op waar overlast zich voordoet. Het oefent gewoon geen maatschappelijke invloed meer uit. Scholen hoeven zich niet langer meer aan te passen, maar kunnen gewoon blijven vertrekken vanuit een westers model. Er zijn reeds scholen die uitsluitend halal voedsel serveren, niet eens de keuze laten. Waar gaan we dan naartoe? We verliezen hierbij onze normen en waarden en dat allemaal onder de noemer van godsdienstvrijheid.
Dan zegt men dat ik de geschiedenis wil herhalen maar ik wil die geschiedenis net voorkomen voor Europa. Europa was aan het seculariseren en we dienen dat model verder uit te bouwen in plaats van andere religies in pure onwetendheid te omarmen.

4. Als U dan toch afvraagd “wat met andere religies?” Beseft U dan niet dat die andere religies geen erkende godsdiensten zijn en dus gediscrimineerd worden door de godsdienstvrijheid? De kerk van het spaghettimonster moet er niet van dromen uitzonderingen op de wet te verkrijgen. Dat is ook nooit haar bedoeling geweest. Het was net om problemen als dit te ontmaskeren in ware identiteit. Komisch van aard, maar toch vat het de hedendaagse problematiek in een notendop samen.
Ik heb een artikel gepost dat aankaart wat “godsdienst” nu werkelijk zou zijn. Wat zijn de vereisten? En waarom zou een geloof uitzonderingen gebieden op de wet?

5. Dat U de sharia relativeert zal ik maar niet gelezen hebben om de discussie overzichtelijk te houden.

Nonsens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 77
Lid geworden op: 23 okt 2017 10:02

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Nonsens » 20 mar 2018 07:54

Mortlach schreef:De overheid wordt in ieder geval wel beperkt in het wegvagen ervan.


Dat klopt. Maar dat heeft niet alleen maar te maken met het feit dat er godsdienstvrijheid is. De overheid wordt ook beperkt in het wegvagen van ideeën die, ik noem maar een voorbeeld, worden geopperd door Baudet. Of door Pechtold. Het is juist in een democratie als die van Nederland dat er ruimte is voor alle denkbeelden en ideeën (onder bepaalde voorwaarden). En dat komt niet door het artikel van de godsdienstvrijheid, maar dat is er juist door ontstaan.

Mortlach schreef:Wellicht, maar dat raakt in dit geval kant noch wal. Het feit is dat ook alle christenen godsdienstvrijheid genieten. Het is hier zelfs zo normaal, dat sommigen lijken te vergeten dat het ook anders kan. Roepen dat we dankzij onze normen en waarde de godsdienstvrijheid niet meer nodig hebben, terwijl juist de godsdienstvrijheid zo'n belangrijk onderdeel is van die normen en waarden.


Het kan inderdaad anders. Maar het raakt wel degelijk een punt. Want het lijkt me vrij normaal om te kijken waar iets vandaan komt. Het feit is dus dat jij ook alle ruimte in Nederland krijgt om te doen en te laten wat je wilt. En met dat laatste ben ik het wel eens, maar dat is niet wat bruno roept.
:D :D :D :D :D

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 20 mar 2018 10:36

De godsdienstvrijheid was een belangrijke waarde. Maar de normen die daaruit in deze hedendaagse tijden ontaarden lopen niet synchroon met andere wetten die we later uitgevonden hebben. De anti discriminatiewet, de universele verklaring van de mensenrechten.

De discriminatiewet zegt dat niemand gediscrimineerd mag worden op basis van geloof, gender, nationaliteit, ...
Maar de godsdienstvrijheid gebiedt uitzonderingen op de wet, daarbij is niet iedereen gelijkwaardig. Ze bevooroordeelt gelovigen en discrimineert ongelovigen. In feite moeten die ongelovigen veelal betalen voor een geloof dat ze niet wensen.
Daarbovenop heeft de godsdienstvrijheid niet alle religies, godsdiensten, sektes in zich opgenomen. De godsdienstvrijheid beschermt maar een handjevol religies. Alle andere worden daarbij dus gediscrimineerd.
Want waar vraag ik anders subsidie aan mijn gnotische kerk te bouwen om occulte rituelen uit te oefenen op kosten van de belastingsbetaler? Waar krijgen mijn volgelingen en ik uitzonderingen op de wet en haar maatschappelijke “plichten” en de rode loper voor tradities die een middelvinger naar de westerse normen en waarden zijn? Waar word ik beschermd tegen de lokale autochtone bevolking die opkomen voor hun eigen normen en waarden? Waar wordt al mijn overlast weggeknipt uit de media?

De universele verklaring van de mensenrechten overstijgt de godsdienstvrijheid. Je kan beide niet rijmen. De universele mensenrechten beschermen het individu. De godsdienstvrijheid beschermt godsdienst waar de staat zichzelf ertoe engageert aan theologie te doen. Het is niet aan de staat theologie te bedrijven, maar politiek. Laten we politiek en godsdienst dan consequent scheiden en de universele mensenrechten behouden?
Ik heb hier niet één deftig argument mogen lezen waarom de godsdienstvrijheid nog houdbaar is, niet één vraag van mij is naar behoren beantwoord. Dus waaraan moet je voldoen als godsdienst om een godsdienst te zijn? En gaan wij werkelijk iedere overtuiging de vrije loop gaan als iemand er een verzonnen wezen bij haalt?

Religie is niet universeel. Zie hoe christenen de bijbel volgen. Kerken stromen leeg, toch behouden veel westerlingen hun christelijke normen en waarden zonder naar de kerk te gaan. Hierbij zeg ik niet we de kerken moeten afbreken of andere tempels. Maar er geen meer bijbouwen zou al heel wat zijn. Het is de integratie de andere kant op. De Kerk is cultureel erfgoed. Ik ben het danig oneens met het Vaticaan, maar ontken haar historische waarde niet. Dat is Europese geschiedenis en dat moet natuurlijk behouden worden.
Maar dat godsdiensten maatschappelijke invloed uitoefenen kan niet langer houdbaar zijn. We islamiseren aan zo’n rotvaart omdat rechters ze telkens gelijk geven via de godsdienstvrijheid he. Het is niet dat christenen hun godsdienstvrijheid gebruiken om via een juridische kruistocht hun fundamentaliteit door te drukken in de samenleving. Dankzij de christelijke ideologie hebben wij vrijheid van meningsuiting. Iets wat totaal verboden is bij andere religies en je hoofd kan kosten. Maar toch rollen we de rode loper uit. De Kerk kon bij onze voorouders nog niet met een honderste wegkomen van wat de islam nu probeert. Zij hebben kerk en staat voor ons gescheiden. Toch laat deze generatie (die vrijheid vanzelfsprekend neemt) nog ergere godsdienstwaanzin toe. Hun kleinkinderen zullen ze dankbaar zijn.

Yoshi

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Yoshi » 20 mar 2018 19:54

Interessant dat je de universele verklaring van de mensenrechten aanhaalt om je verhaal aan op te tuigen. Je standpunten die je hier in dit topic hebt gegeven gaan namelijk rechtstreeks tegen meerdere artikelen van die universele verklaring van de mensenrechten in.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Mortlach » 20 mar 2018 20:08

Plus ook: vrijheid van godsdienst afschaffen omdat de Universele Rechten van de Mens er toch zijn... Ja duh, en welk recht is daar in opgenomen? Precies! Godsdienstvrijheid. Er verandert dan dus letterlijk niks.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten