Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Yoshi » 18 mar 2018 08:41

DeDwaler schreef:.


Waarom die verontwaardiging?

Uit rechtvaardigheid.
Komt dat misschien, omdat je voor jouw eigen vrijheid opkomt in plaats van hun vrijheid?

Mijn vrijheid en de vrijheid van de moslima zijn geen tegenovergestelde zaken.
Het gaat om vrijheid.

Het gaat om onderdrukking.
Die perk je niet alleen in door mensen iets op te leggen, maar ook door ze iets af te willen nemen. Beleving van vrijheid verschilt per individu.

Mooi excuus om onderdrukking en seksisme voort te laten etteren.
Je zou eens een tijdje al dat hyperige en schreeuwerige nieuws links moeten laten liggen, beste Yoshi.

Nieuws? De laatste keer dat ik mij erin verdiept heb is al zeker een jaar of 5 geleden verder ben ik CDA'er en zit ik zo'n beetje in het midden qua politiek spectrum. Je hoeft mij dus niet ind e hoek van extreem rechtse schreeuwers te drukken. Wellicht zou jij gewoon wat minder naïef kunnen zijn beste Dwaler.
Dat is heel gezond voor je wereldbeeld kan ik je vertellen.

Je schrijfsel getuigd er niet echt van kan ik je vertellen.
Ga eens met die mensen praten en dan hoor je dat ze zelf meestal een hoofddoek helemaal niet als vrouwenonderdrukking zien en dat het hun goed recht en vrijheid is. Je kunt mensen gewoon vragen wat ze er eigenlijk zelf van vinden. Ze bijten niet.

Maak je over mijn beeldvorming niet druk. Ik heb tijdens mijn pabo opleiding genoeg met moslima's gesproken. Ook met degene zonder hoofddoek en de strijd die zij hebben moeten leveren. Het viel me op dat het dragen van een hoofddoek vaak ook discriminatie en racisme met zich meedraagt. Je kan je voorstellen dat dat nogal een schok was voor veel links georiënteerde studiegenootjes als de 'geïntegreerde' moslima met hoofddoek gewoon doodleuk racistisch is als het op bijvoorbeeld partnerkeuze aankomt. Ik heb lesgegeven aan kinderen die als vluchteling vanuit oa Somalië hier net aangekomen waren. Kleuters die al volledig bedekt in chador moesten rondlopen. Ik ben op bezoek geweest bij een moskee en heb jarenlang lesgegeven in het openbare basisonderwijs en ben daar heel veel in aanraking gekomen met moslims.
Overigens kom ik net zo goed voor hun recht op als ze, om welke reden dan ook, geen hoofddoek willen dragen.

Fijn dat je het er expliciet even bijverteld. Maar je weet dat dat heel moeilijk is om na te gaan? Dat er wereldwijd miljoenen vrouwen worden onderdrukt oa met hoofddoek of erger. Heel fijn dat je opkomt voor de vrije keuze, maar daarmee laat je veruit de grootste groep in onderdrukking hangen voor je eigen ideaal vn een liberale islam. Die komt er de komende paar honderd jaar niet.
Ik had het niet over inkomensgroepen, maar over groepen in de zin van: autochtonen, allochtonen, islamieten, chinezen, marokkanen, turken, surinamers, christenen, etc.

.

Mensen, ook ik, worden dagelijks gediscrimineerd op basis van afkomst. Rutte, of althans de regeringen waar hij voor verantwoordelijk is discrimineren bij het leven ook op basis van afkomst. Kijk bijvoorbeeld maar eens op het aanmeldingsformulier van een basisschool. 1 of 2 allochtone ouders betekend gewoon extra geld voor de school om het kind te begeleiden. Terwijl een willekeurig autochtoon kind uit een sociaal zwak milieu wellicht evengoed dat extra geld kan gebruiken.

https://www.volkskrant.nl/archief/geema ... k~a588438/

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 18 mar 2018 09:42

Mortlach schreef:Ze zijn gescheiden, of ze zijn het niet. Daar zit weinig tussenin.
Bij voorbaat de mensen die kritiek op je hebben verdacht maken. Dat is een sterke positie!
De kerk en staat lekker gescheiden houden. Of wil jij graag een ministerie/departement van religieuze zaken waar een ambtenaar voortaan de preken schrijft die elke zondag verplicht moeten worden voorgelezen door de voorgangers?
En terecht. De grondwet overtroeft nu eenmaal een schoolreglement.
Kijk, hier zit heel veel van het probleem in. "Wij westerlingen" met dus impliciet "Zij niet". Hoeveel generaties hebben we het nu over? Toen ik op de lagere school zat waren we geloof ik in generatie 2-3. Dat zal nu dus 5 zijn? En toch zien sommigen hen nog steeds als buitenlanders en buitenstaanders.
Dat doet me erg denken aan het argument dat ik ooit hoorde rond de invoering van huwelijksgelijkheid. De homoseksuele man wordt niet gediscrimineerd, want hij kan met elke vrouw trouwen die hij wil, net zo als de heteroman.
Dit is toch wel het meest ironische dat ik een lange tijd heb mogen lezen. Staat er morgen een gewapende meute voor je kerkdeur die je weigert binnen te laten. Immers, dat zou godsdienstvrijheid zijn en jouw vrijheid dus inperken. Eigenlijk zijn die militieleden dus vrijheidsstrijders!


Ze zijn niet gescheiden. Religie oefent nog steeds invloed op de samenleving uit. Waar staat en kerk gescheiden zijn, rollen we de rode loper uit voor andere religies waar niemand wat van mag zeggen. Alsof we politiek gedomesticeerd zijn.
Ik denk dat de afschaffing van de godsdienstvrijheid een ruimer platform tot regeren geeft, plus het is gelijkwaardig aan één ieder individu. Ik ben niet opgenomen in de godsdienstvrijheid, dus mijn vrijheid stopt wel degelijk waar de godsdienstvrijheid begint. Niet dat ik voorstander ben om alle religies/geloven/overtuigingen op te nemen in de godsdienstvrijheid, het zou een soep worden. Daarom consequent alles scheiden, verplaatsen naar de privésfeer.

De grondwet mag dan wel een schooletiquette overheersen, het is niet anders dan dat ik met schoenen een moskee binnenloop. Of met tulband, satankruisje of gelijk maar wat op die school zou aankomen. Je weet op voorhand waar je aan begint. Dit is het vrije westen he, de wet is een richtlijn. Geen middel om jihad of kruistochten te organiseren. Onze normen en waarden aanvallen met onze wetten waarin men dan gelijk krijgt, laat mij zien dat er iets anders moet. De godsdienstvrijheid heeft vroeger dienst bewezen, vandaag keert zij tegen ons.
Sorry dat ik een wij en zij verhaal schets, maar ik heb dit niet veroorzaakt. Ik leef niet in apartheid. Ik ben hier geboren en getogen en hoef mij nergens op aan te passen. Echter, wanneer ik eens rondsnuffel blijkt dat iedereen reeds aangepast wordt op een model waar niemand voor gekozen heeft. De wetten saneren enige verandering en het is wel degelijk zo dat iemand die dat wil veranderen monddood wordt gemaakt. Het is niet dat ik daar voorbarig over ben, maar naar voorbeelden rond mij heen kijk.

Je laatste voorbeeld zijn appelen en peren. Ik roep op tot bescherming van het individu.
Ik ben het ook oneens met het katholieke onderwijs. Moet ik nu een kruistocht starten en mijn dochter als instrument gebruiken om mijn doel te bereiken dat ontaardt vanuit mijn eigen persoonlijke godsdienstwaanzin?
Neen, ik pas mij aan. Ik heb er mijn mening over, ik uit die. Maar nooit zou ik naar het gerecht stappen en speciale voorkeuren eisen op mijn geloof. Desnoods verander ik haar van school, maar dat wil ze niet dus is zeker geen optie. Ik laat hen daar zelfs compleet vrij in. Mijn dochter heeft zelf voor haar doopsel gekozen omdat ze dan haar communie met vriendjes kon doen. Zelfs dat heb ik niet aangedrongen noch aangemoedigd.
Voor mij is dus een kind met hoofddoek naar een school sturen waarvan je weet dat dit tegen de regels is en daarbij een juridische jihad starten alle fatsoen voorbij.
Het is de hele andere kant van de integratie op en het is tijd dat onze politieke leiders daar verantwoordelijkheid in gaan opnemen en de integratie een beetje meer stimuleren.
Een assimilatie klinkt als muziek in mijn oren. Nu worden onze kinderen geassimileerd op de islam.

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 18 mar 2018 09:55

Optimatus schreef:Dit is grote kolder. Jij pleit eigenlijk voor een overheid, die bepaalt wat mensen mogen denken. Totalitarisme is iets uit de voltooid verleden tijd, maar blijkbaar zijn er nog wat restanten die de milenniumbug overleefd hebben.


Godsdienst is het totalitarisme dat het individu kneedt tot eenheidsworst.
Ik bepleit maar te verschillen. Wanneer mijn mening niet mag zijn, ben ik niet degene die totalitair is.
Ik observeer, ik relativeer, ik beschrijf.
De godsdienstvrijheid heeft haar dienst bewezen en er staan argumenten genoeg verspreid waarom.
Concreet samengevat heb ik gezegd dat de godsdienstvrijheid hedendaags de godsdienst beschermt en niet langer het individu.
Kinderen worden als instrument gebruikt en die signalen sijpelen door van de kleuterschool tot aan de unief.

Wanneer wij de godsdienstvrijheid zouden afschaffen, dan hoeven scholen niet constant rekening te houden met iedereen, maar kan het individu los van godsdienst ontplooien en zijn haar ontwikkeling (waar het essentieel is) in alle vrijheid beleven.
Er waren reeds scholen waar gelovigen religieuze symbolen en kentekens mochten dragen. Waarom dan alsnog een school nemen waar dit niet mag en later wettelijke stappen ondernemen?
Waarom zou het land in rep en roer staan als een fundamentele christen eisen stelt, maar halen mensen de schouders op wanneer een moslim dat doet?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Mortlach » 18 mar 2018 11:20

Bruno schreef:Ze zijn niet gescheiden. Religie oefent nog steeds invloed op de samenleving uit. Waar staat en kerk gescheiden zijn, rollen we de rode loper uit voor andere religies waar niemand wat van mag zeggen. Alsof we politiek gedomesticeerd zijn.


Het is scheiding van kerk en staat, niet van kerk en samenleving. Misschien moet je eens even opzoeken wat die scheiding precies inhoudt.

Ik denk dat de afschaffing van de godsdienstvrijheid een ruimer platform tot regeren geeft, plus het is gelijkwaardig aan één ieder individu. Ik ben niet opgenomen in de godsdienstvrijheid, dus mijn vrijheid stopt wel degelijk waar de godsdienstvrijheid begint.


Iedereen is opgenomen in de godsdienstvrijheid. Je kind gaat toch naar een katholieke school? Schaf je godsdienstvrijheid af, dan schaft de staat daarna het religieus onderwijs af, goed? Je schijnt niet door te hebben dat godsdienstvrijheid net zo goed christenen beschermt.

Niet dat ik voorstander ben om alle religies/geloven/overtuigingen op te nemen in de godsdienstvrijheid, het zou een soep worden. Daarom consequent alles scheiden, verplaatsen naar de privésfeer.


Precies! Maandag beginnen we met alle kerken tegen de vlakte te werken, want dat samenkomen doe je maar gewoon thuis!

De grondwet mag dan wel een schooletiquette overheersen, het is niet anders dan dat ik met schoenen een moskee binnenloop.


Jawel, dat is wel anders. Voor zover ik weet heeft een kind zowel een leerplicht als een recht op onderwijs - jij hebt niet de plicht een moskee te betreden. En het al dan niet schoenen dragen heeft voor jou geen religieuze significantie waar een hoofddoek dat wel heeft. Geheel anders dus.

Of met tulband, satankruisje of gelijk maar wat op die school zou aankomen. Je weet op voorhand waar je aan begint. Dit is het vrije westen he, de wet is een richtlijn.


De wet is een richtlijn?!

Geen middel om jihad of kruistochten te organiseren. Onze normen en waarden aanvallen met onze wetten waarin men dan gelijk krijgt, laat mij zien dat er iets anders moet. De godsdienstvrijheid heeft vroeger dienst bewezen, vandaag keert zij tegen ons.


Het feit dat er nog steeds kerkgebouwen overeind staan, betekent dat die vrijheid je nog steeds diensten bewijst.

Sorry dat ik een wij en zij verhaal schets, maar ik heb dit niet veroorzaakt. Ik leef niet in apartheid. Ik ben hier geboren en getogen en hoef mij nergens op aan te passen. Echter, wanneer ik eens rondsnuffel blijkt dat iedereen reeds aangepast wordt op een model waar niemand voor gekozen heeft. De wetten saneren enige verandering en het is wel degelijk zo dat iemand die dat wil veranderen monddood wordt gemaakt. Het is niet dat ik daar voorbarig over ben, maar naar voorbeelden rond mij heen kijk.


De mensen van wie de overgrootouders voor het eerst naar Nederland/België kwamen zijn ook hier geboren en getongen.

Je laatste voorbeeld zijn appelen en peren. Ik roep op tot bescherming van het individu.


Behalve dan hun recht op godsdienstbeleving, dat kan de klere krijgen!

Ik ben het ook oneens met het katholieke onderwijs. Moet ik nu een kruistocht starten en mijn dochter als instrument gebruiken om mijn doel te bereiken dat ontaardt vanuit mijn eigen persoonlijke godsdienstwaanzin?


We zijn het met elkaar eens dat je waanzinnig bent dan.

Neen, ik pas mij aan. Ik heb er mijn mening over, ik uit die. Maar nooit zou ik naar het gerecht stappen en speciale voorkeuren eisen op mijn geloof. Desnoods verander ik haar van school, maar dat wil ze niet dus is zeker geen optie. Ik laat hen daar zelfs compleet vrij in. Mijn dochter heeft zelf voor haar doopsel gekozen omdat ze dan haar communie met vriendjes kon doen. Zelfs dat heb ik niet aangedrongen noch aangemoedigd.


Daar heb ik zo mijn eigen ideeën bij, maar vooruit.

Voor mij is dus een kind met hoofddoek naar een school sturen waarvan je weet dat dit tegen de regels is en daarbij een juridische jihad starten alle fatsoen voorbij.


Oké, gelukkig dan maar dat jouw idee van fatsoen niet leidinggevend is.

Het is de hele andere kant van de integratie op en het is tijd dat onze politieke leiders daar verantwoordelijkheid in gaan opnemen en de integratie een beetje meer stimuleren.
Een assimilatie klinkt als muziek in mijn oren. Nu worden onze kinderen geassimileerd op de islam.


Ga toch weg man, met je hyperbolische drama.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor DeDwaler » 18 mar 2018 12:15

.
Yoshi schreef:Uit rechtvaardigheid.


Waarschijnlijk bedoel je uit jouw eigen rechtvaardigheid.

Yoshi schreef:Mijn vrijheid en de vrijheid van de moslima zijn geen tegenovergestelde zaken.


Volgens velen blijkbaar wel. Als mensen er nu zelf voor kiezen, wil je ze het dan maar opleggen tegen hun wil?

Yoshi schreef:Het gaat om onderdrukking.

Mooi excuus om onderdrukking en seksisme voort te laten etteren.


Nogmaals Yoshi, dat is jouw invulling. Overal worden mensen onderdrukt, maar dat betekent niet dat alle mensen onderdrukt worden.

Yoshi schreef:Nieuws? De laatste keer dat ik mij erin verdiept heb is al zeker een jaar of 5 geleden verder ben ik CDA'er en zit ik zo'n beetje in het midden qua politiek spectrum. Je hoeft mij dus niet ind e hoek van extreem rechtse schreeuwers te drukken.


Mensen kakelen elkaar altijd maar na. Het zijn altijd dezelfde vooroordelen. Misschien zijn die mensen met een andere cultuur er ook wel om ons te beschamen. Wij hebben altijd de mond vol over vrijheid en tolerantie, maar we gunnen elkaar het licht in de ogen niet eens en we zijn zelf zo intolerant als de pest.

Voordat ik tot geloof kwam was ik ook zo'n schreeuwlelijk met een waan van het eigen morele gelijk, maar dat bleek niet meer te zijn dan kortzichtige domheid, liefdeloosheid en haat. Het is gemakkelijk om onder een schuilnaam vanachter een beeldscherm je gal te spuwen. Geloof me, dat heb ik veelvuldig gedaan en ik schaam me ervoor.

Het heeft ook helemaal niets met extreem rechts of links te maken, maar met onze zondigheid en liefdeloosheid jegens onze naasten.

Yoshi schreef:Wellicht zou jij gewoon wat minder naïef kunnen zijn beste Dwaler.


Als mijn streven om liefdevol naar ieder mens te willen kijken, ongeacht of ik het met ze eens ben of niet, naiëf is, dan is dat maar zo.

Yoshi schreef:Maak je over mijn beeldvorming niet druk. Ik heb tijdens mijn pabo opleiding genoeg met moslima's gesproken. Ook met degene zonder hoofddoek en de strijd die zij hebben moeten leveren. Het viel me op dat het dragen van een hoofddoek vaak ook discriminatie en racisme met zich meedraagt. Je kan je voorstellen dat dat nogal een schok was voor veel links georiënteerde studiegenootjes als de 'geïntegreerde' moslima met hoofddoek gewoon doodleuk racistisch is als het op bijvoorbeeld partnerkeuze aankomt. Ik heb lesgegeven aan kinderen die als vluchteling vanuit oa Somalië hier net aangekomen waren. Kleuters die al volledig bedekt in chador moesten rondlopen. Ik ben op bezoek geweest bij een moskee en heb jarenlang lesgegeven in het openbare basisonderwijs en ben daar heel veel in aanraking gekomen met moslims.


Ik wil niet denken in moslims en niet moslims, christenen en niet christenen, maar gewoon in mensen, zoals jij en ik. Misstanden zijn er overal. Jij ziet een wereld van onrecht in moslims en dat mag dan zo zijn, maar dat onrecht zit in onszelf net zo goed. Met die wetenschap zouden we in het Westen allemaal weleens een toontje lager mogen zingen. Hier is het blijkbaar normaal om vrouwen achter het raam te zetten, terwijl we weten dat het vaak tegen hun wil is. We zijn selectief, omdat dat volgens ons het summum van vrijheid en tolerantie is. Enig idee hoe een gemiddelde moslim daar tegenaan kijkt?

Yoshi schreef:Fijn dat je het er expliciet even bijverteld. Maar je weet dat dat heel moeilijk is om na te gaan? Dat er wereldwijd miljoenen vrouwen worden onderdrukt oa met hoofddoek of erger. Heel fijn dat je opkomt voor de vrije keuze, maar daarmee laat je veruit de grootste groep in onderdrukking hangen voor je eigen ideaal vn een liberale islam. Die komt er de komende paar honderd jaar niet.


Dus, omdat het moeilijk is om na te gaan, moeten we het maar opleggen? Als een moslim dat bij ons probeert dan schreeuwen wij ook moord en brand. Dan passen ze zich niet aan, integreren ze niet of zijn ze dom en achterlijk, terwijl ze dezelfde vrijheid eisen om te zijn wie ze willen zijn, die wij ook van hen eisen.

Ik geloof niet in de islam, maar in de Heere Jezus en Die zegt: heb uw naasten lief als uzelf. Dat probeer ik te doen, ongeacht wie de naaste is, want dat zijn alle mensen. Ik ben geen kruisvaarder die zogenaamde westerse verlichting predikt aan mensen van andere culturen, want we hebben geen enkele reden om trots te zijn op de goddeloze bende die we er hier van maken. Daarom vertel ik uit liefde van God mensen liever over de Heere Jezus en wat Hij heeft gedaan.

.
.

Yoshi

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Yoshi » 18 mar 2018 12:18

Klinkt mij in de oren als; niet opkomen tegen slavernij omdat er her en der ook wel slaven te vinden zijn die het wel best vinden dat ze niet zoveel hoeven na te denken en kost en inwoning krijgen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Optimatus » 18 mar 2018 15:36

Bruno schreef:Godsdienst is het totalitarisme dat het individu kneedt tot eenheidsworst.
Ik bepleit maar te verschillen. Wanneer mijn mening niet mag zijn, ben ik niet degene die totalitair is.
Ik observeer, ik relativeer, ik beschrijf.
De godsdienstvrijheid heeft haar dienst bewezen en er staan argumenten genoeg verspreid waarom.
Concreet samengevat heb ik gezegd dat de godsdienstvrijheid hedendaags de godsdienst beschermt en niet langer het individu.
Kinderen worden als instrument gebruikt en die signalen sijpelen door van de kleuterschool tot aan de unief.

Wanneer wij de godsdienstvrijheid zouden afschaffen, dan hoeven scholen niet constant rekening te houden met iedereen, maar kan het individu los van godsdienst ontplooien en zijn haar ontwikkeling (waar het essentieel is) in alle vrijheid beleven.
Er waren reeds scholen waar gelovigen religieuze symbolen en kentekens mochten dragen. Waarom dan alsnog een school nemen waar dit niet mag en later wettelijke stappen ondernemen?
Waarom zou het land in rep en roer staan als een fundamentele christen eisen stelt, maar halen mensen de schouders op wanneer een moslim dat doet?


Dus als ik het goed begrijp, wil je mensen dwingen, allemaal hetzelfde te denken? Dat is totalitarisme impur sang.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Yoshi

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Yoshi » 18 mar 2018 15:44

Zo te lezen is het maar goed dat er vrijheid van godsdienst is. De tijd van (semi)staatskerken met een staatsreligie liggen gelukkig achter ons.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Origenes » 18 mar 2018 23:17

Dankzij godsdienstvrijheid en vrijheid van meningsuiting bestaat er ook het recht om kritiek te hebben op godsdiensten en de meeste meningen zijn ook toegestaan.

Om enkele voorbeelden te noemen: Holocaust-ontkenning is (terecht) niet toegestaan.
En het propaganda filmpje van de PVV daar is qua recht van vrije meningsuiting geen speld tussen te krijgen.

Godsdienstkritiek wordt op dit moment zwaar bekritiseerd. Maar dat is alleen zodra dat negatief uitpakt voor de Islam.

Als godsdienstvrijheid niet meer zou kunnen dan is kritiek op de Islam dus niet meer mogelijk. Moeten wij dit willen?
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 19 mar 2018 03:08

Mortlach schreef:Het is scheiding van kerk en staat, niet van kerk en samenleving. Misschien moet je eens even opzoeken wat die scheiding precies inhoudt.
Iedereen is opgenomen in de godsdienstvrijheid. Je kind gaat toch naar een katholieke school? Schaf je godsdienstvrijheid af, dan schaft de staat daarna het religieus onderwijs af, goed? Je schijnt niet door te hebben dat godsdienstvrijheid net zo goed christenen beschermt.
Precies! Maandag beginnen we met alle kerken tegen de vlakte te werken, want dat samenkomen doe je maar gewoon thuis!
Jawel, dat is wel anders. Voor zover ik weet heeft een kind zowel een leerplicht als een recht op onderwijs - jij hebt niet de plicht een moskee te betreden. En het al dan niet schoenen dragen heeft voor jou geen religieuze significantie waar een hoofddoek dat wel heeft. Geheel anders dus.
De wet is een richtlijn?!
Het feit dat er nog steeds kerkgebouwen overeind staan, betekent dat die vrijheid je nog steeds diensten bewijst.
De mensen van wie de overgrootouders voor het eerst naar Nederland/België kwamen zijn ook hier geboren en getongen.
Behalve dan hun recht op godsdienstbeleving, dat kan de klere krijgen!
We zijn het met elkaar eens dat je waanzinnig bent dan.
Daar heb ik zo mijn eigen ideeën bij, maar vooruit.
Oké, gelukkig dan maar dat jouw idee van fatsoen niet leidinggevend is.
Ga toch weg man, met je hyperbolische drama.


De scheiding tussen staat en religie zou zich in geheel dienen te voltooien. Nu is staat en Kerk gescheiden, maar religie oefent nog zodanig veel invloed uit op mensen die daar geen onderdeel meer van wensen uit te maken. Joden hebben hun eigen scholen. Maar moslims sturen hun kinderen bij ons naar school. Er zijn scholen waar men een hoofddoek mag dragen, er zijn scholen waar je geen hoofddoek mag dragen. De keuze is er, dus waarom dan alsnog moeilijk doen en scholen aanvallen waarmee je van mening verschilt? Dat is faliekant tegen de westerse gedragscode in. We hadden al een Gestappo, liever niet meer dank je wel. De wet is een richtlijn, geen dictatuur. Het fascisme is verslagen he Mortlach, laten we daar aub de deur niet meer voor op een kier zetten dank je wel.
Kijkt, als er morgen islamitisch onderwijs haar deuren opendoet in Vlaanderen. Wanneer wij Vlamingen onze kinderen naar daar in korte rokjes zouden sturen, varkensvlees in de keuken zouden eisen en hun halal maaltijden zouden afnemen, het kot zou te klein zijn. Maar gebeurt dit andersom moeten we dit maar normaal vinden? Dat is wat u hier en nu bepleit.

Wij hebben geen godsdienstvrijheid nodig mensen te beschermen. Onze huidige normen, waarden en wetten beschermen het individu voldoende. Maar de dader wordt veelal vrijgesproken, of kan niet berecht worden wegens godsdienstvrijheid. De godsdienstvrijheid beschermt godsdienstwaanzin die het individu treft. Het bevordert bevondien geen integratie maar creëert apartheid.
Er staan argumenten genoeg waarom ik de godsdienstvrijheid liever rijk dan kwijt ben. Ik heb geen bescherming nodig, dank je wel.
De gulden regel is voldoende voor mij hoor.

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 19 mar 2018 03:34

Origenes schreef:Dankzij godsdienstvrijheid en vrijheid van meningsuiting bestaat er ook het recht om kritiek te hebben op godsdiensten en de meeste meningen zijn ook toegestaan.

Om enkele voorbeelden te noemen: Holocaust-ontkenning is (terecht) niet toegestaan.
En het propaganda filmpje van de PVV daar is qua recht van vrije meningsuiting geen speld tussen te krijgen.

Godsdienstkritiek wordt op dit moment zwaar bekritiseerd. Maar dat is alleen zodra dat negatief uitpakt voor de Islam.

Als godsdienstvrijheid niet meer zou kunnen dan is kritiek op de Islam dus niet meer mogelijk. Moeten wij dit willen?


Dankzij de vrijheid van meningsuiting heb ik recht om kritiek te uiten. Niet door de godsdienstvrijheid. Behalve dan wanneer ik de holocaust zou ontkennen, de ironie in onze samenleving. Een vrije samenleving schuwt geen andere meningen, een open samenleving verbiedt geen meningen.
Iemand zou technisch gezien de holocaust moeten kunnen ontkennen. De waarheid heeft haar weg gevonden, als mensen toch nog historische feiten wensen te ontkennen is dat hun zaak. 1 plus 1 is 2 voor mij. Waarom zou ik mensen verbieden 3 te brullen? Het is hun reputatie, niet de mijne.

De godsdienstvrijheid pakt ook zwaar uit voor andere gelovigen hoor. Zie hoe Jehova Getuigen soms door rechters tijdelijk hun rechten verliezen als ouder om een kind medisch te redden. Was er geen godsdienstvrijheid zou er geen rechter aan te pas komen maar kan de dokter zijn werk meteen uitvoeren zoals die dat het beste betaamt. Hiermee wordt kostbare tijd gewonnen, hoewel dit tegenwoordig wel sneller dan vroeger verloopt.
Bij joden gebeuren nog besnijdenissen ook als dit niet medisch verantwoord is. Christenen laten hun kind dopen voor het kind daarbij toestemt. Moslims laten hun kinderen vasten en klederen de meisjes volgens bepaalde tradities. Wat op zich niet erg zou zijn als men de keuze kreeg. Maar we kennen allemaal het lot van een moslimmeisje die zich wat te westers zou gedragen...

Dan heb je nog rituele slachtingen.
Betaalde ambten in synagogen, kerken en moskeeën.
Waarom zou een Imam loon van de belastingsbetaler krijgen?
Hoe onderscheidt de islam zich met een sekte die ik zou opstarten?
Waar is dan mijn godsdienstvrijheid, daar ik toch voor de belijdenissen van moslims moet meebetalen?

Dat mensen op straat dragen, daar heb ik geen zaken mee. Hoewel ik nog het fatsoen heb niet met een nazi helm door een jodenbuurt te paraderen. Als de regels aangeven dat religieuze symbolen en kentekens tegen de gedragscode in gaan is het pure provocatie deze te schenden via juridische middelen. We zijn iets mooi verloren en de islamisatie voltooid zich nu des te harder in Vlaanderen. Er is geen school meer waar de Vlaming zijn kind kan afschermen van religie.

Beter nu consequent alles naar de privésfeer verplaatsen en onze nabestaanden beschermen tegen wat als einduitkomst een sharia heeft.
Laatst gewijzigd door Bruno op 19 mar 2018 03:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 19 mar 2018 03:46

Optimatus schreef:Dus als ik het goed begrijp, wil je mensen dwingen, allemaal hetzelfde te denken? Dat is totalitarisme impur sang.


Dat heeft U helemaal verkeerd begrepen.
Ik wil een kind dat thuis religieuze normen en waarden meekrijgt beschermen op de schoolbank.
Zij blijven de mogelijkheid behouden gelovig te blijven, maar oefent geen maatschappelijke invloed meer uit
In plaats dat scholen de waanzin van thuis meevolgen, behagen en pamperen laten we deze kinderen zien dat de wereld groter is dan thuis gezegd wordt.

Als ik mijn kind gelovig zou opvoeden, is dat dan al niet totalitair en kneden tot hetzelfde wat ik denk?
Eerder bied ik hen het hele buffet aan en laat ik hen in alle vrijheid kiezen. Zonder dat mijn godsdienstwaanzin hun keuze beinvloedt.
Laat kinderen vrij van religie opvoeden en ze daar zelf naartoe keren als ze verstand genoeg ontwikkeld hebben.
De scholen moeten zich daar helemaal niet meer mee bezig houden. Ik heb het katholieke onderwjis anno 2O18 eens deftig bezien en daar is niets katholiek meer aan.
Geloof me vrij, we zijn modern en ontwikkeld genoeg. Wij hebben geen godsdienstvrijheid meer nodig, alleen fundamentele gelovigen varen daar wel op. Onze regels voldoen intussen ruimtschoots om het individu te beschermen. Maar de godsdienstvrijheid weerhoudt dit op vele gebieden.De praktijk laat zien dat de godsdienstvrijheid niet langer het individu beschermt maar oude normen en waarden die veelal het individu gijzelen. Je moet maar als vrouw in een islamitische cultuur geboren worden... Of als kind een infectie oplopen aan je geslachtsdelen omdat religie bepaalde voorschriften handeert. De religieuze normen en waarden lopen niet synchroon met deze moderne samenleving.
Mijn vrijheid stopt waar gelovigen een uitzondering krijgen.

Nonsens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 77
Lid geworden op: 23 okt 2017 10:02

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Nonsens » 19 mar 2018 11:07

Mortlach schreef:Groot gelijk! Ik kijk dan ook uit naar de dag dat we het eerste vrouwelijke fractielid van de SGP in de Tweede Kamer mogen verwelkomen :-)


Ach wat zielig... dit neigt pas naar dictatuur...
:D :D :D :D :D

Bruno

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Bruno » 19 mar 2018 11:26

Heeft iemand argumenten waarom de godsdienstvrijheid wél houdbaar is?
Waarom niet staat in dit forum voldoende verspreid, en dan hield ik me nog in. Want in Europa zijn er al reeds sharia rechtbanken en werden verkrachters vrijgesproken wegens cultuurverschillen beschermd door de godsdienstvrijheid.

Er zou nooit sharia in Europa komen beloofden de linksen ons nog in volle overtuiging. Ze hebben ongelijk gekregen. En nu het salafisme en haar sharia de pan uitzwingt gaan we doen alsof we het niet weten? Neen dit kan niet. Sharia wordt reeds uitgevoerd en uitgeoefend op kinderen van in de kleuterklas. Ik herhaal, de kleuterklas!

Ik heb mogen lezen dat de godsdienstvrijheid mensen beschermt. Welke mensen en hoe dan? Hoe zouden onze huidige wetten falen deze mensen te beschermen? Ik ben er heilig van overtuigd dat de godsdienstvrijheid niet langer het individu beschermt maar de godsdienstwaanzin. Waanzin waar het individu slachtoffer van is, de scholen volgen mee in de waanzin en indoctrineren onze kinderen op deze godsdienstwaanzin. Dat een pedofiele woestrijnrover in het vrije westen een erkend profeet is onderstreept toch werkelijk alles? Dit moet ongedaan gemaakt worden of Europa zal een tragisch lot beschoren zijn. Dit hebben onze kinderen niet verdiend.

Is er argumentatie om de godsdienstvrijheid te behouden? Ik hoor ze graag.
Laatst gewijzigd door Bruno op 19 mar 2018 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Is de godsdienstvrijheid nog wel houdbaar?

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2018 12:10

Bruno schreef:De scheiding tussen staat en religie zou zich in geheel dienen te voltooien. Nu is staat en Kerk gescheiden, maar religie oefent nog zodanig veel invloed uit op mensen die daar geen onderdeel meer van wensen uit te maken.


Dat hoef je mij niet te vertellen. Ik woon in Ierland waar de katholieke kerk letterlijk de grondwet heeft geschreven. Gelukkig wordt die wet op dit moment artikel per artikel ontmanteld.

Joden hebben hun eigen scholen. Maar moslims sturen hun kinderen bij ons naar school. Er zijn scholen waar men een hoofddoek mag dragen, er zijn scholen waar je geen hoofddoek mag dragen. De keuze is er, dus waarom dan alsnog moeilijk doen en scholen aanvallen waarmee je van mening verschilt?


Omdat die laatste school discrimineert?

Dat is faliekant tegen de westerse gedragscode in. We hadden al een Gestappo, liever niet meer dank je wel. De wet is een richtlijn, geen dictatuur. Het fascisme is verslagen he Mortlach, laten we daar aub de deur niet meer voor op een kier zetten dank je wel.


Vrijheid van godsdienst verdedigen is fascistisch? Grappig is dat. Juist het idee dat de wet een richtlijn is, is een facistische gedachte. Geldt dat namelijk ook voor als ik jouw auto steel? Stelen is bij wet verboden, maar gelukkig slechts een richtlijn...

Kijkt, als er morgen islamitisch onderwijs haar deuren opendoet in Vlaanderen. Wanneer wij Vlamingen onze kinderen naar daar in korte rokjes zouden sturen, varkensvlees in de keuken zouden eisen en hun halal maaltijden zouden afnemen, het kot zou te klein zijn. Maar gebeurt dit andersom moeten we dit maar normaal vinden? Dat is wat u hier en nu bepleit.


Sinds wanneer maken korte rokjes en varkensvlees deel uit van jouw religie? Je komt steeds met voorbeelden die 0 religieuze significantie hebben, terwijl die hoofddoekjes wél significant zijn.

Wij hebben geen godsdienstvrijheid nodig mensen te beschermen. Onze huidige normen, waarden en wetten beschermen het individu voldoende.


O, jonge, je hebt geen idee. Schaf de godsdienstvrijheid af en het eerste wat ik als overheid zou doen is een eed invoeren voor ambtenaren waarin ze hun geloof moeten afzweren, ook het christendom.

Je lijkt te vergeten dat godsdienstvrijheid een vrij belangrijk onderdeel is van die huidige normen, waarden en wetten.

Maar de dader wordt veelal vrijgesproken, of kan niet berecht worden wegens godsdienstvrijheid. De godsdienstvrijheid beschermt godsdienstwaanzin die het individu treft.


Een uiting van je geloof dragen is ineens een misdaad en waanzinnig?

Het bevordert bevondien geen integratie maar creëert apartheid.


En je denkt dat onze moslim inwoners ineens vrolijk gaan integreren als je ze hun geloof afneemt?

Er staan argumenten genoeg waarom ik de godsdienstvrijheid liever rijk dan kwijt ben. Ik heb geen bescherming nodig, dank je wel.


Je hebt geen idee wat een geloofsvijandige overheid je allemaal zou kunnen aandoen.

De gulden regel is voldoende voor mij hoor.


En waarom zou je je daar in vredesnaam aan houden?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten