Geloofstwijfel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

willem1b
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2016 23:14

Geloofstwijfel

Berichtdoor willem1b » 15 mar 2018 21:35

Hallo, ik ben een jongen uit de hhk en ik loop met veel vragen. Vroeger leefde ik me uit in de wereld, verkeerde vrienden, voetbal, drank. Maar na een tijd begon ik hier langzaam mij niet meer thuis te voelen in dat leventje.. ik was altijd afkerig van de kerk ik vond het altijd maar een soort sekte, ik had er eigenlijk niets mee al ging ik wel altijd uit gewoonte naar de kerk. Maar de Heere werd mij toch te sterk.. de glans uit de wereld ging er af en het Woord ging mij raken ik begon te luisteren echt te luisteren.. en de zonde werd mij tot last. Er kwam een punt dat ik moest breken met de wereld. En ik kreeg honger naar het Woord. Ik kon het niet laten om steeds maar naar Gods huis te gaan dat was en is nog steeds mijn liefste plekje.. ik kreeg ook nieuwe vrienden waarmee ik goed kon spreken.. in die tijd voelde ik heel bijzonder Gods kracht en nabijheid. Ik was mezelf niet meer die oude ik.. maar nu na 2 jaren zijn de vormen er wel ik wil geen gelegenheid overslaan.. maar ik zie steeds meer zonden in mij. En ik voer er geen strijd tegen. Het lijkt allemaal dood. Alsof er geen geestelijk leven is geweest. Het staat op zo'n laag pitje. Ik voel me erg zondig maar de zonde (andere zonden) hebben weer de overhand op mij. En daardoor heb ik weinig zin om Gods Woord te lezen en te bidden. Er is wel nood.. maar ik ga alsmaar door in de zonde. Waardoor ik ga twijfelen of het wel echt is geweest. Ik ben ook ontzettend hoogmoedig ook in de godsdienst. Ik doe me vroom voor maar ik ben zo ontzettend zondig. Er dringt geen liefde meer die me doet strijden tegen de zonden. Kan iemand mij helpen? .

sjaqi
Mineur
Mineur
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 sep 2014 01:16

Re: Geloofstwijfel

Berichtdoor sjaqi » 16 mar 2018 02:59

De eerste plaats om deze vragen te stellen is voor Gods aangezicht.
In de (mede)mens is het leven niet te vinden.

Wat mij op valt in je verhaal/vraag is dat je zo vaak het woordje ik gebruikt.
Als je het hebt over de verandering die je ervaren hebt gaat het over: Ik moest breken met de wereld, ik kreeg honger naar het Woord, ik kreeg nieuwe vrienden.
Als je het hebt over hoe je het nu ervaart dan gaat het over: Ik voer geen strijd, ik heb weinig zin om Gods Woord te lezen, ik ga twijfelen enz..

Is dit verkeerd? Nee, niet direct.
Ik ken je verder niet maar het zou zo kunnen zijn dat de Heere je wil leren om alles wat je hebt te leren verkopen om de parel van grote waarde te mogen verkrijgen.

Matth 13: 45 en 46
45 Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk een koopman die schone parelen zoekt;
46 Dewelke hebbende één parel van grote waarde gevonden, ging heen en verkocht al wat hij had, en kocht dezelve.

Er is al veel veranderd in je leven en dat is groot, je zou kunnen zeggen dat dit kleine parels zijn die je hebt mogen krijgen. Maar zoals het bij de koopman ging moest hij alles wat hij had, dus ook die kleine parels, gaan verkopen om die ene Parel van grote waarde te kunnen verkrijgen. Die parel van grote waarde is Jezus.
Als we onze handen vol hebben met die kleine parels die ik het gekregen dan is er geen ruimte voor de Parel van grote waarde.

Ik wens je toe dat Hij mag wassen en wij minder mogen worden. Joh3:30
Dan komen we niet uit boven de uitroep van Paulus in Rom 7:24 "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?"

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Geloofstwijfel

Berichtdoor DeDwaler » 16 mar 2018 04:56

.
Hoi Willem,

Hartelijk dank voor je eerlijke en zeer herkenbare verhaal!

willem1b schreef:Kan iemand mij helpen?


Waarmee zou je geholpen zijn? Je zegt dat je met veel vragen loopt en de titel van het onderwerp is geloofstwijfel.
Het is altijd lastig voor een buitenstaander om een beoordeling te geven of de twijfel die jij voelt terecht is.

Een eerlijk antwoord vereist een eerlijk zelfonderzoek.

Ieder mens twijfelt weleens, ook een gelovige. Die twijfel en onrust is er ook niet voor niets, dus dan is er wel iets aan de hand.
Ook het feit dat je Gods Woord en het gebed uit de weg gaat zegt wel wat. Al kan ik me dat goed voorstellen, want God onder ogen komen vereist moed en kracht en die wilskracht vind je niet in jezelf als ik je goed begrijp. Eén ding is zeker en dat is dat je de strijd tegen je zonden niet in je eentje kunt winnen en daardoor raak je waarschijnlijk ook ontmoedigd en moedeloos.

Toch zeggen al deze zaken op zich nog niet zoveel. Een gelovige is hiervan ook niet verschoond, want die heeft de Heere Jezus na zijn bekering net zo hard nodig als ervoor. Als wat je schrijft echter de normale gang van zaken is over een langere periode, dan is dat wel reden tot zorg, maar ook dan is er niets verloren.

Het hart is arglistig en uiterlijke vroomheid is daar een teken van. Je zult eerlijk naar je eigen hart moeten kijken en jezelf naar waarheid moeten beoordelen. Je kunt je voor de buitenwereld mooi voordoen, maar je kunt jezelf niet voor de gek houden, al zou je het willen. Zo werkt het niet en God zij gedankt voor Zijn Woord en eniggeboren Zoon, want hoe zou een mens anders ooit tot inkeer komen?

De Heere Jezus is niet gekomen voor rechtvaardige mensen, mensen waar weinig mis mee is en waar alles goed mee gaat. Jezus is niet gekomen voor mensen die niet zijn zoals alle anderen. Jezus is niet gekomen voor mensen die niet zijn zoals al die losbandige en goddeloze figuren. De Heere Jezus is niet gekomen voor mensen waarvan hun leven prima op orde is.

De Heere Jezus is gekomen voor verloren zondaars in nood. Mensen die geestelijk dood zijn, niet anders kunnen dan zondigen, voor God wegvluchten, twijfelaars, hoogmoedigen, vrome Farizeeërs, liefdelozen, ongehoorzamen, onheiligen, vermoeide en belaste zielen, zieken, zwakken en onrendabelen, verslaafden, leugenaars, en voor mensen die van hun leven een puinhoop maken.

Kom naar Mij toe! zegt de Heere Jezus.

"In die tijd antwoordde Jezus en zei: Ik dank U, Vader, Heere van de hemel en van de aarde, dat U deze dingen voor wijzen en verstandigen verborgen hebt, en ze aan jonge kinderen hebt geopenbaard. Ja, Vader, want zo was het Uw welbehagen.

Alle dingen zijn Mij overgegeven door Mijn Vader; en niemand kent de Zoon dan de Vader, en niemand kent de Vader dan de Zoon, en hij aan wie de Zoon het wil openbaren.

Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.
Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel; want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.
" (Mattheüs 11:25-30)


Je mag me ook altijd benaderen via een p.b. of e-mail als je dat wilt.

.
.

Nina

Re: Geloofstwijfel

Berichtdoor Nina » 16 mar 2018 10:38

sjaqi schreef:De eerste plaats om deze vragen te stellen is voor Gods aangezicht.
In de (mede)mens is het leven niet te vinden.

Wat mij op valt in je verhaal/vraag is dat je zo vaak het woordje ik gebruikt.
Als je het hebt over de verandering die je ervaren hebt gaat het over: Ik moest breken met de wereld, ik kreeg honger naar het Woord, ik kreeg nieuwe vrienden.
Als je het hebt over hoe je het nu ervaart dan gaat het over: Ik voer geen strijd, ik heb weinig zin om Gods Woord te lezen, ik ga twijfelen enz..

Is dit verkeerd? Nee, niet direct.
Ik ken je verder niet maar het zou zo kunnen zijn dat de Heere je wil leren om alles wat je hebt te leren verkopen om de parel van grote waarde te mogen verkrijgen.

Matth 13: 45 en 46
45 Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk een koopman die schone parelen zoekt;
46 Dewelke hebbende één parel van grote waarde gevonden, ging heen en verkocht al wat hij had, en kocht dezelve.

Er is al veel veranderd in je leven en dat is groot, je zou kunnen zeggen dat dit kleine parels zijn die je hebt mogen krijgen. Maar zoals het bij de koopman ging moest hij alles wat hij had, dus ook die kleine parels, gaan verkopen om die ene Parel van grote waarde te kunnen verkrijgen. Die parel van grote waarde is Jezus.
Als we onze handen vol hebben met die kleine parels die ik het gekregen dan is er geen ruimte voor de Parel van grote waarde.

Ik wens je toe dat Hij mag wassen en wij minder mogen worden. Joh3:30
Dan komen we niet uit boven de uitroep van Paulus in Rom 7:24 "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?"


Ik vind echt dat je mensen met een kluitje in het riet stuurt met zo'n reactie. Moet een mens dan lijdelijk afwachten? De Bijbel roept toch op tot bekering? Niet zo doorslaan hoor in dat 'een mens kan uit zichzelf niets' etc. Als God een mens oproept tot bekering dan moet je je bekeren en niet zeggen: dat kan ik niet. (Citaat van ds Maarten Ezinga)

sjaqi
Mineur
Mineur
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 sep 2014 01:16

Re: Geloofstwijfel

Berichtdoor sjaqi » 16 mar 2018 15:01

Nina schreef:Ik vind echt dat je mensen met een kluitje in het riet stuurt met zo'n reactie. Moet een mens dan lijdelijk afwachten? De Bijbel roept toch op tot bekering? Niet zo doorslaan hoor in dat 'een mens kan uit zichzelf niets' etc. Als God een mens oproept tot bekering dan moet je je bekeren en niet zeggen: dat kan ik niet. (Citaat van ds Maarten Ezinga)


Ik begrijp wat je zegt, lijdelijkheid is ook niet wat ik aan prijs. Ik zie niet zo goed waar je dit denkt terug te lezen?
Het komt op mij over dat je dingen in mijn bijdrage leest die je er zelf in legt zonder dat ik dat geschreven heb.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Geloofstwijfel

Berichtdoor MoesTuin » 16 mar 2018 21:55

Vertel dit alles tegen de Heer in gebed.
Probeer ook je kerkelijk blik eens te verbreden.....
Dat heeft mij erg geholpen.
Ook in contact gekomen met mede christenen met andere kerkelijke achtergronden kun je net wat meer de ondersteuning en de vorming van een krachtige basis en fundament van je geloof in de Heer bewerkstelligen wat je kan omarmen als een gunst van de Heer.
Vraag de Heer iedere keer om Zijn hulp in de zaken waar je tegen aan loopt, dat Hij jou de weg wijst die je gaan moet.
(vaak bezie je dit achteraf pas)
Dit forum kan al een middel hiertoe zijn (geweest)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten