Vragen over de Bijbel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

frankrich

Vragen over de Bijbel

Berichtdoor frankrich » 13 mar 2018 07:18

Hallo, ik zou zelf graag geloven, het lijkt me fijn en geruststellend als je kunt geloven dat jezelf en je vrienden en familie nooit echt zullen sterven, maar door zullen leven in een hemel (lijkt me wel een eng idee dat een deel van hen in de hel eindigt, lijkt me wel erg als je zelf in de hemel zit terwijl bijvoorbeeld je vrouw en kinderen eeuwig gemarteld worden in de hel omdat ze niet wisten dat seks voor het huwelijk niet mocht). Alleen als ik rationeel naar de Bijbel kijk, dan levert het me meer vragen op dan dat het me beantwoord. Een zeer groot deel van de gelovigen neemt de Bijbel letterlijk. Hoe kunnen diegenen verklaren dat de aarde 5000 jaar oud zou zijn, terwijl door koolstofdatering te bewijzen is dat de aarde meer dan 4 miljard jaar oud is? Ook is er via die datering bewezen dat dinosaurussen hier miljoenen jaren geleden rondliepen, en de homo sapiens al veel langer hier rond liepen dan 5000 jaar geleden. Ook de Ark van Noah roept veel vragen op. Hoe kunnen die dieren op de boot zo lang overleven zonder elkaar op te moeten eten? En na de boottrip, toen waren er dus van alle dieren twee over. Dus daarna moesten alle dieren incest hebben met hun broers en zussen om zich voort te planten? Ik zou graag gelovig worden, maar het lijkt me moeilijk om te geloven zolang ik op dit soort vragen geen goed onderbouwde antwoorden krijg. Kan iemand me antwoorden geven op deze vragen? Bij voorbaat dank.

frankrich

Re: Vragen over de Bijbel

Berichtdoor frankrich » 13 mar 2018 07:26

En wat ik me ook afvraag: Hoe kun je weten welke religie de juiste is? Er zijn duizenden religies, en als ik het goed begrijp kom je alleen in de hemel als je toevallig de enige juiste kiest? Waarom is God niet duidelijker in het geven van zijn eisen? Dan hebben mensen ook een eerlijkere kans om te weten wat nu wel of niet van hen verwacht wordt, want met die duizenden verschillende religies is het wel erg vaag geworden.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Vragen over de Bijbel

Berichtdoor Cicero » 13 mar 2018 10:13

frankrich schreef:Hallo, ik zou zelf graag geloven, het lijkt me fijn en geruststellend als je kunt geloven dat jezelf en je vrienden en familie nooit echt zullen sterven, maar door zullen leven in een hemel (lijkt me wel een eng idee dat een deel van hen in de hel eindigt, lijkt me wel erg als je zelf in de hemel zit terwijl bijvoorbeeld je vrouw en kinderen eeuwig gemarteld worden in de hel omdat ze niet wisten dat seks voor het huwelijk niet mocht).

Je lijkt te denken dat geloven gaat om wel of niet naar de hemel gaan. Daarom gaat het niet. Het gaat om het liefhebben van God boven alles en de naaste als jezelf.
Het eerste wat je noemt is 'seks voor het huwelijk mag niet'. Nog afgezien van het feit dat dit niet in alle vormen van christendom zo belangrijk is, is dat nogal een aparte focus, alsof dat veel erger is dan andere foute dingen.
Alleen als ik rationeel naar de Bijbel kijk, dan levert het me meer vragen op dan dat het me beantwoord. Een zeer groot deel van de gelovigen neemt de Bijbel letterlijk. Hoe kunnen diegenen verklaren dat de aarde 5000 jaar oud zou zijn, terwijl door koolstofdatering te bewijzen is dat de aarde meer dan 4 miljard jaar oud is? Ook is er via die datering bewezen dat dinosaurussen hier miljoenen jaren geleden rondliepen, en de homo sapiens al veel langer hier rond liepen dan 5000 jaar geleden. Ook de Ark van Noah roept veel vragen op. Hoe kunnen die dieren op de boot zo lang overleven zonder elkaar op te moeten eten? En na de boottrip, toen waren er dus van alle dieren twee over. Dus daarna moesten alle dieren incest hebben met hun broers en zussen om zich voort te planten? Ik zou graag gelovig worden, maar het lijkt me moeilijk om te geloven zolang ik op dit soort vragen geen goed onderbouwde antwoorden krijg. Kan iemand me antwoorden geven op deze vragen? Bij voorbaat dank.

Mijn (niet-reformatorische) antwoord is: zulk soort dingen hoef je niet te geloven, want geloven gaat niet om de stelling dat alles in de Bijbel historisch waar is.
frankrich schreef:En wat ik me ook afvraag: Hoe kun je weten welke religie de juiste is? Er zijn duizenden religies, en als ik het goed begrijp kom je alleen in de hemel als je toevallig de enige juiste kiest? Waarom is God niet duidelijker in het geven van zijn eisen? Dan hebben mensen ook een eerlijkere kans om te weten wat nu wel of niet van hen verwacht wordt, want met die duizenden verschillende religies is het wel erg vaag geworden.
Mijn (niet-reformatorische) antwoord is als volgt. Ik weet niet of alleen christenen (of alleen gereformeerde christenen, of alleen gereformeerde christenen die bepaalde belevingen bij het geloof hebben) in de hemel komen. Daar kunnen we niet zoveel over weten. Het gaat erom, dat je op God vertrouwt dat Hij goed en rechtvaardig is.
En hoe weet je dat je geliefde de juiste is? Dat kun je niet rationeel vaststellen, maar dat voel je, omdat je hem/haar kent en van hem/haar houdt. Zo is het ook bij God.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Vragen over de Bijbel

Berichtdoor benefietdiner » 13 mar 2018 12:26

frankrich schreef:Hallo, ik zou zelf graag geloven, (.......) Alleen als ik rationeel naar de Bijbel kijk, dan levert het me meer vragen op dan dat het me beantwoord.

Weten is gebaseerd op feiten, bewijsbare feiten.
Geloven is iets 'voor waar' aannemen zonder om bewijzen te vragen.
Daarom is het ook logisch dat 'weten' te maken heeft met ratio en wetenschap, en 'geloven' met gevoel en intuitie.
Zodra je deze dingen door elkaar gaat halen heb je meestal conflictstof.
Bijvoorbeeld als je geloof op een rationele wijze gaat benaderen (dan zijn het sprookjes) of als je gevoelszaken op een rationele manier gaat benaderen, dan wordt je een robot.
Als je alles op zijn eigen gebied laat, en geloof niet rationeel WILT verklaren maar als een soort van 'mens-zijn' in relatie tot elkaar en de wereld kan zien, DAN is het zeer waardevol!

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Vragen over de Bijbel

Berichtdoor DeDwaler » 13 mar 2018 13:20

.
frankrich schreef:En wat ik me ook afvraag: Hoe kun je weten welke religie de juiste is? Er zijn duizenden religies, en als ik het goed begrijp kom je alleen in de hemel als je toevallig de enige juiste kiest? Waarom is God niet duidelijker in het geven van zijn eisen? Dan hebben mensen ook een eerlijkere kans om te weten wat nu wel of niet van hen verwacht wordt, want met die duizenden verschillende religies is het wel erg vaag geworden.


Van wetenschap heb ik niet zoveel verstand, behalve dan wellicht wat algemene kennis. De wetenschap heeft ook niet echt mijn interesse, moet ik bekennen. Als ik alleen al naar het kolossale heelal kijk, dan denk ik dat als God dat allemaal kan maken en in stand kan houden, dan zal Hij ook geen al te grote problemen hebben met het scheppen van de aarde en alles wat daarop is, in 6 dagen, laat staan hinder ondervinden bij het preserveren van een paar dieren op een boot.

Een mens komt echt niet tot geloof wanneer hij eenmaal een bevredigend antwoord heeft gevonden op allerlei lastige vraagstukken (hoe interessant die verder ook mogen zijn). Het geloof is geen op zichzelf staand begrip, maar het is gegrondvest op en afhankelijk van de Heere Jezus Christus. Het is geloof in Zijn Naam en in Zijn bloed. Wat de Heere Jezus ons heeft laten zien en heeft onderwezen bevat alle wetenschap die je ooit in je leven nodig zult hebben.

Het christendom is uniek, omdat het in tegenstelling tot andere religies (afgoderij en leringen van demonen), niet draait om wat de mens moet doen om eeuwig leven te verwerven, maar om wat God heeft volbracht in Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere Jezus Christus. "Want de Zoon des mensen (Jezus) is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is." (Lukas 19:10).

Het Woord en Gods Geest, Die in het Woord werkt, maken levend. Daarom gaf de Heere Jezus deze opdracht: "En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen. Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden." (Markus 16:15-16).

De beste raad, lieve vriend, die iemand je kan geven, komt uit de mond van de Heere Zelf: "Maar zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden." (Mattheüs 6:19-34)

.
.

sjaqi
Mineur
Mineur
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 sep 2014 01:16

Re: Vragen over de Bijbel

Berichtdoor sjaqi » 14 mar 2018 21:48

Als ik je vraag goed lees ben je wel bereid te geloven dat er een God is.
De vragen die je stelt zijn vooral vragen over Wie God dan is.
Het beste advies wat ik je kan geven is om deze vragen aan God zelf te stellen. Vouw je handen maar en vraag het maar aan God: God wie bent U, zou U iets van Uzelf aan mij willen laten zien?
Is God het vervolgens dan verplicht om jou op jou verzoek te antwoorden? Misschien een goeie om eens over na te denken? Welk beeld heb je jezelf eigenlijk al gevormd van God? Waar staat de God die je in je gedachten hebt gevormd? Welke status heeft die God?

Je bent blijkbaar bekend met de Bijbel. De hoofdlijn van de Bijbel gaat over de relatie tussen de mens en God. Voor de mens betekend dit volgens de Bijbel dat hij God lief dient te hebben boven alles en zijn naaste als zichzelf.

Je stelt een hoop vragen over de Bijbel.
Waar ik je voor wil waarschuwen is dat je de Bijbel niet gaat overvragen.
Een voorbeeld ter illustratie, het is misschien geen sterk voorbeeld maar het gaat om het idee:
In een telefoonboek kun je telefoonnummers vinden maar ook adressen, huisnummers en plaatsen. Als je vervolgens het telefoonboek wilt gebruiken om de weg te vinden dan gaat dat erg lastig worden ondanks dat het vol staat met straatnamen en plaatsen, is het telefoonboek daarom slecht? Nee! Je overvraagt het telefoonboek, je wilt het voor iets gebruiken waar het niet voor bedoeld is.

Wil je rationele antwoorden hebben zoals je in deze quote vraagt? Die ga je niet krijgen. Het is rationeel niet te bewijzen dat God in heeft gegrepen om onderstaande te bewerkstelligen. Zolang je deze rationele eis blijft stellen overvraag je de Bijbel. Het gaat je niet lukken om God te bevatten, het gaat je niet lukken om het waarom van Gods handelen in de Bijbel te bevatten.
Wil je dat wel? Dan kom ik weer terug op de vraag waar God staat die je in je gedachten hebt gevormd? Welke status heeft die God? En in welke verhouding zie je jezelf tot God?
frankrich schreef:Hoe kunnen diegenen verklaren dat de aarde 5000 jaar oud zou zijn, terwijl door koolstofdatering te bewijzen is dat de aarde meer dan 4 miljard jaar oud is? Ook is er via die datering bewezen dat dinosaurussen hier miljoenen jaren geleden rondliepen, en de homo sapiens al veel langer hier rond liepen dan 5000 jaar geleden. Ook de Ark van Noah roept veel vragen op. Hoe kunnen die dieren op de boot zo lang overleven zonder elkaar op te moeten eten? En na de boottrip, toen waren er dus van alle dieren twee over. Dus daarna moesten alle dieren incest hebben met hun broers en zussen om zich voort te planten? Ik zou graag gelovig worden, maar het lijkt me moeilijk om te geloven zolang ik op dit soort vragen geen goed onderbouwde antwoorden krijg. Kan iemand me antwoorden geven op deze vragen? Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Vragen over de Bijbel

Berichtdoor Arco » 15 mar 2018 10:14

Beste frankrich,

Een heleboel vragen, waar ook een hele boei over te zeggen valt, maar die vragen leven waarschijnlijk ook al heel lang bij je. De kern van al je vragen is dat je die niet moet stellen aan mensen, maar aan God. Uit eigen ervaring weet ik dat bij God de beste antwoorden vandaan komen. Misschien kan dit je helpen: Vind God in 60 dagen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Vragen over de Bijbel

Berichtdoor Veendam » 15 mar 2018 22:03

De wereld bestaat ongeveer 6000 jaar. Dat kan je nagaan als je in de Bijbel bekijkt wanneer wat gebeurde en welke leeftijd ze kregen en hoe oud ze waren toen hun kinderen geboren werden. Als je kijkt naar de koolstoftheorie dan klopt dat inderdaad niet met elkaar.
De koolstoftheorie is dan ook maar een THEORIE !
Deze theorie gaat er van uit dat bijvoorbeeld een diamant pas ontstaat na weet ik hoeveel duizenden jaren.
Nu hebben ze tegenwoordig ook de mogelijkheid om zelf diamant te maken en daar hebben ze slechts maximaal een week voor nodig.
Dan pakken ze koolstof en dat verhitten ze extreem en dat wordt dan gedaan onder gigantische druk.

De theorie gaat dus niet op wanneer de omstandigheden extreem veranderen.
Wanneer je de Bijbel leest dan zie je een bepaald moment dat er gesproken wordt over de vloed, of de zondvloed.
Dit is een extreme verandering van de situatie geweest en daarom ben ik van mening dat de koolstofmethode alleen goed hanteerbaar is tot ongeveer 5000 jaar in het verleden. De zondvloed was namelijk ongeveer 5000 jaar geleden.

Welke religie is nu de juiste ?
Geen enkele religie is de juiste.
Christen zijn is namelijk ook geen religie, maar daar gaat het om relatie.
God wil graag een relatie met de mens, dus ook met jou.
Dit heeft God al gezegt en dat staat ook meermaals in de Bijbel.
God heeft namelijk deze wereld en de mens gemaakt en Hij vind de mens als Zijn maaksel zo mooi dat Hij van de mens als Zijn Schepsel houdt.
Die liefde voor de mens in onvoorwaardelijk, dus de mens hoeft niets te doen om in aanmerking te komen om bij God in de gunst te komen zodat God dan van hem of haar kan gaan houden. Er zit echter wel wat dwars, maar dat zit aan de kant van de mens zelf.
De mens is namelijk volgens de Bijbel dood, maar dat is dus geestelijk dood en niet lichamelijk.
Om de mens de mogelijkheid te geven om een relatie te kunnen aangaan met God is het dus nodig dat deze geestelijk tot leven komt.
God heeft hiervoor regels gegeven, zeg maar een systeem bedacht, wat het zelfde is als een wet of een wetmatigheid.
God heeft overlegd met Jezus die dezelfde karaktertrekken heeft als God, ze zijn dus zeg maar van hetzelfde DNA om zo maar te zeggen.
Daarom noemen wij en God Zelf doet dat ook, Jezus de Zoon van God.
Bij dat overleg kwam er uit dat Jezus vanuit de Hemel naar de aarde ging om als mens te leven.
Alle Gddelijke eigenschappen legde Hij af om echt 100 % als mens te leven hier op aarde.
Hij koos Zelf om Zijn leven af te leggen aan het kruis en na drie dagen nam Hij Zelf het leven weer aan, zoals de Bijbel zegt Hij stond op uit de dood.

Door dat zelf als mens te aanvaarden dat Jezus dat ook voor hem of haar heeft gedaan zegt de Bijbel dat je wedergeboren wordt.
Dat is een moeilijk woord maar het betekend dat je dan van geestelijk dood veranderd bent in geestelijk levend.
Dan ben je MET Christus opgewekt zegt de Bijbel.
Op dat moment kan je een relatie hebben met God, door Jezus Christus.

Ik hoop dat ik een aantal vragen van je heb beantwoord op een manier die jij snapt.
Mocht je nog vragen hebben dan zie ik de vragen vanzelf wel.

Bruno

Re: Vragen over de Bijbel

Berichtdoor Bruno » 16 mar 2018 09:43

Verkeerde topic, sorry


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten