Evangelisatiewerk in Nederland

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Chaya » 10 mar 2018 13:28

Zeventien februari waren we in Arnhem en er waren veel mensen op de been. We konden Bijbels uitdelen en mensen het Evangelie verkondigen. Er kwamen twee mannen van ongeveer 25 jaar op mij aflopen. Ik zei: meneer, foldertje meenemen?
Nee meneer, zeiden ze, we hebben geen tijd.
En ze wilden doorlopen. Toen ik dat zag greep ik die ene bij z’n schouder en hield hem staande. Ik schrok zelf van mijn brutaliteit. Normaal doe ik dat natuurlijk niet, dat is om problemen vragen. Maar ik hield hem vast en zei: Meneer, heeft u twee tellen?
Nee, zei hij, ik heb haast. U bent zeker van de Jehova’s getuigen?
Nee, zei ik, ik ben gewoon hervormd. Maar heeft u een Bijbel?
Nee, die heb ik niet, zei hij.
En bidt u wel eens?
Ja, zei hij, alle dagen.
Zegt God wel eens iets terug, vroeg ik hem.
Nee, dat niet.
Zijn kameraad was al doorgelopen. Toen mocht ik deze jongeman het Evangelie uitleggen en het belang van de Bijbel aantonen. Hij had opeens alle tijd. Ook wilde hij graag een Bijbel hebben.
We liepen samen naar de bus waar de Bijbels lagen en ik gaf hem er één. Hij was diep onder de indruk. Nu weet ik zeker dat God bestaat, zei hij. Ik wist wel dat er een Bijbel was en de afgelopen week heb ik God gevraagd, als ik dan een Bijbel nodig heb, wilt U er dan voor zorgen dat ik er één krijg? En u hield me vast om me een Bijbel te geven. Dit kan geen toeval zijn!
De Spaanse dames waren er ook weer met hun kleinzoon. Het ventje is een jaar of 10/11. Hij hielp met folderen. Op een gegeven moment zag ik hem praten tegen een wat ouder echtpaar. Het was een prachtig gezicht, zo’n klein mannetje, omhoogkijkend en midden voor die grote mensen. Ik kon niet horen wat er werd gezegd. Ik vroeg het hem later. Hij zei: ze vroegen mij of ik Jezus wel kende en wie Hij voor mij was.
Ik zei: Wat heb je gezegd?
Hij zei: Ik heb gezegd dat Jezus voor mij aan het kruis heeft gehangen en voor mij geleden heeft, maar ook weer opgestaan is. En als ik in dit leven met Hem leef, ik dan straks altijd bij Hem mag zijn.
Wat is evangeliseren toch mooi. Als ik er aan terugdenk, wordt mijn hart er weer warm van.

bron: Veluwse Kerkbode Herst. Herv. Kerk

Dit is een stuk met een positief resultaat, helaas is het lang niet altijd zo. Hoe zijn jullie ervaringen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor gravo » 10 mar 2018 13:59

Het stukje uit de Veluwse Kerkbode van de HHK komt me volstrekt ongeloofwaardig over.
Ik denk niet dat de zaken zo zijn gelopen als in dit stukje beschreven wordt.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Johan100 » 10 mar 2018 15:55

Chaya schreef: Hoe zijn jullie ervaringen?

Hoe zijn jouw ervaringen?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Optimatus » 10 mar 2018 16:27

gravo schreef:Het stukje uit de Veluwse Kerkbode van de HHK komt me volstrekt ongeloofwaardig over.
Ik denk niet dat de zaken zo zijn gelopen als in dit stukje beschreven wordt.

gravo


Dat kun je niet met zekerheid stellen, tenzij je er zelf bij was.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor MoesTuin » 10 mar 2018 18:53

Er was vast niemand van ons bij.
Het is wel een stukje precies passend hoe zoiets zou moeten verlopen volgens het kerkverband van het kerkblaadje in theorie.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor MoesTuin » 10 mar 2018 19:06

In Amsterdam weleens aangesproken door een eenvoudige zuster in de Heer en er was herkenning.
Gods Zegen broeder....Gods Zegen zuster.
Andere mensen werden gemoedelijk benaderd in eenvoudige bewoordingen.

In Den Haag was vroeger een evangelisatiekoor die de straat op ging
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Yoshi

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Yoshi » 10 mar 2018 19:49

gravo schreef:Het stukje uit de Veluwse Kerkbode van de HHK komt me volstrekt ongeloofwaardig over.
Ik denk niet dat de zaken zo zijn gelopen als in dit stukje beschreven wordt.

gravo

Het lijkt mij ook een sterk verhaal. Maar goed ik was er niet bij.
Ik heb echter te veel van dit soort verhalen (vooral uit evangelicale hoek) gehoord om hier nog veel waarde aan te hechten. Alhoewel deze een stuk minder zoetsappig is.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Mortlach » 11 mar 2018 11:28

De keer dat ik op straat werd beëvangeliseerd die ik me herinner werd er glashard tegen me gelogen om me maar die kerkdienst binnen te lokken. :shock:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Yoshi » 11 mar 2018 11:32

Mortlach schreef:De keer dat ik op straat werd beëvangeliseerd die ik me herinner werd er glashard tegen me gelogen om me maar die kerkdienst binnen te lokken. :shock:

Ik ben wel benieuwd naar wat de leugen was om je binnen te krijgen.

Ikzelf kom 'evangelisten' zelden tegen. Indien dat wel gebeurd loop ik er met een grote boog omheen net zoals bij andere straatverkopers.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Mortlach » 11 mar 2018 11:45

Yoshi schreef:Ik ben wel benieuwd naar wat de leugen was om je binnen te krijgen.


Ik liep destijds met mijn arm in het gips en in hun dienst zou God dat wel even genezen. We hadden op zich best een aardig gesprek over wat 'genezen' precies betekent (ik hield het bij de Boeddhistische zienswijze, zij bij de letterlijke). Ze vroegen wat mij zou overtuigen, ik zei "iets als een wonder, een teruggroeiende geamputeerde ledemaat" en zegt die gast direct "O, dat komt bij ons regelmatig voor!" Dat was voor mij het punt om het gesprek af te breken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Nina

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Nina » 11 mar 2018 19:06

gravo schreef:Het stukje uit de Veluwse Kerkbode van de HHK komt me volstrekt ongeloofwaardig over.
Ik denk niet dat de zaken zo zijn gelopen als in dit stukje beschreven wordt.

gravo


Ik vind er niets ongeloofwaardigs aan, sterker nog, ik weet dat het zo kan gaan. Ik was altijd veel op de weg en had Bijbels in mijn auto liggen in allerlei talen. Er is veel verkeer op de weg uit oost Europa, en als je mensen dan een Bijbel wil aanbieden in hun eigen taal, vinden mensen dat vaak geweldig.
Ik heb heel wat mensen aangesproken, kreeg zelden een onvriendelijke opmerking en heb veel Bijbels uitgedeeld. Soms zag ik dat vrachtwagenchauffeurs meteen gingen lezen en maar even een pauze namen.

In mijn omgeving wordt elke week geëvangeliseerd door gemeente leden en die vragen via een (gesloten) FB pagina gebed voor de mensen waar ze mee gesproken hebben. Er zitten vaak prachtige verhalen tussen!

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor gravo » 11 mar 2018 20:02

Nina schreef:Ik vind er niets ongeloofwaardigs aan, sterker nog, ik weet dat het zo kan gaan. Ik was altijd veel op de weg en had Bijbels in mijn auto liggen in allerlei talen. Er is veel verkeer op de weg uit oost Europa, en als je mensen dan een Bijbel wil aanbieden in hun eigen taal, vinden mensen dat vaak geweldig.
Ik heb heel wat mensen aangesproken, kreeg zelden een onvriendelijke opmerking en heb veel Bijbels uitgedeeld. Soms zag ik dat vrachtwagenchauffeurs meteen gingen lezen en maar even een pauze namen.

In mijn omgeving wordt elke week geëvangeliseerd door gemeente leden en die vragen via een (gesloten) FB pagina gebed voor de mensen waar ze mee gesproken hebben. Er zitten vaak prachtige verhalen tussen!

Dan verschillen we daarover van mening. Let wel: over het verhaal uit de Veluwse kerkbode.
Jouw verhaal komt me dan weer veel natuurlijker en daarmee geloofwaardiger voor.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Origenes » 11 mar 2018 20:15

gravo schreef:Dan verschillen we daarover van mening. Let wel: over het verhaal uit de Veluwse kerkbode.

Zou je willen uitleggen waarom je het verhaal uit de Veluwse kerkbode niet geloofwaardig vind?
Het lijkt me duidelijk dat niet elke situatie zo rooskleurig is; er is veel weerstand tegen het evangelie. Maar zoiets als in het verhaal bescheven staat kan toch gebeuren? Ook de bron: HHK'ers zijn nu ook weer niet het type christenen die links en rechts met succesverhalen strooien.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor gravo » 11 mar 2018 22:05

Origenes schreef:Zou je willen uitleggen waarom je het verhaal uit de Veluwse kerkbode niet geloofwaardig vind?
Het lijkt me duidelijk dat niet elke situatie zo rooskleurig is; er is veel weerstand tegen het evangelie. Maar zoiets als in het verhaal bescheven staat kan toch gebeuren? Ook de bron: HHK'ers zijn nu ook weer niet het type christenen die links en rechts met succesverhalen strooien.


Ik vind het te lief, te zoet, te mooi. En het heeft alle kenmerken van een gecomponeerd verhaal dat precies vertelt wat de verteller (en het publiek dat hij of zij voor ogen heeft) graag verteld wil zien. Oftewel, het is te mooi om waar te zijn. Ik beschouw het dan ook als vrome mythe-vorming.
Vooral als er geforceerde ingrepen worden toegevoegd om het verhaal aan de praat te krijgen. Met name de "brutale" ingreep verbindt noodzakelijke verhaal-elementen aan elkaar. Zonder die ingreep had het verhaal immers niet verder gegaan.
Ook de tekst die het 10/11 jarige "ventje" uitspreekt is van een theologische vlekkeloosheid, waar ik als omstander niet zo heel blij mee zou zijn. Het klopt zo precies, en het wordt zo nadrukkelijk aan kinderlijke argeloosheid gekoppeld, dat het wel nep moet zijn. Net als dat schilderij van dat jongetje met die traan.
Afbeelding
Kitsch.

Kortom, voor mij zijn dit soort publicaties niet anders dan de plaatjes die Jehova-getuigen afdrukken in hun Wachttoren-uitgaven: volledig gecontroleerde, mierzoete, op geen enkele probleem of fout te betrappen ideaalbeelden. Ideale mensen in een paradijselijke omgeving vol pastel-tinten, met teenslippers, stralend witte tanden en engelachtige gezichtsuitdrukkingen. Die hebben nooit jeuk, hoeven ook niet naar de WC, laat staan dat ze ook maar enige tegenslag ervaren. Wassen beelden zijn het.
Ik bedoel maar: dit soort vrome droomwensen, verpakt als realiteit, we zien dat wel vaker.

Ik snap best de behoefte aan uitdrukkingen die ons liefste verlangen bevestigen, maar hou het dan op verbeelding in woord of beeld. En voer je fantasie niet te ver door in het verhaal. En dat doe je wanneer je zegt dat iets net zo is gebeurd als je het het liefst had zien gebeuren.
Dan geloof ik het gewoon niet meer.

Meer kan ik er niet van zeggen, eigenlijk.
Ik geloof d'r geen barst van.
Amen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Mortlach » 11 mar 2018 22:13

Nina schreef:Ik vind er niets ongeloofwaardigs aan, sterker nog, ik weet dat het zo kan gaan.


Ik vind zelf het "alle dagen" antwoord nog het meest ongeloofwaardig. De man in kwestie zou 25 zijn, niet 125.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten