Evangelisatiewerk in Nederland

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Marnix » 12 mar 2018 17:12

Chaya schreef:Heel fijn en bemoedigend, inderdaad!

Noem mij dan maar een Farizeese.
Het gaat mij erom dat onheilige dingen als mooi worden betiteld. Daar word ik verdrietig van.

Dat kan ik niet vinden in de Bijbel, dat ze gezellig met een biertje aan de tafel met de Heere Jezus zaten en dat Hij dat helemaal niet erg vond.

In de Psalmen staat: en knielt eerbiedig voor Hem neer...

De verslaafde man die in de kerk komt schuilen en in de achterste bank schuift met als bedoeling om daar even droog te worden en bij te slapen, moet je er niet uit zetten. Maar ga naast hem zitten. En vertel dat er genezing is.
Maar stop de man geen kaarsje in de hand, omdat daar iets in te vinden is!


Wie zegt dat dat niet gebeurd is? Mensen kunnen naast een kaarsje branden, ook ergens hun verhaal kwijt. En ik lees wel dat Jezus een maaltijd hield met zondaren en anderen daar hun neus voor ophaalden en zeiden: waarom eet en drinkt Hij met zondaren? Wat een veelvraat en dronkaard, de vriend van tollenaars en zondaars. Laat die mensen met hun biertje in de hand maar de kerk in komen....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Chaya » 12 mar 2018 17:15

Marnix schreef:Wie zegt dat dat niet gebeurd is? Mensen kunnen naast een kaarsje branden, ook ergens hun verhaal kwijt. En ik lees wel dat Jezus een maaltijd hield met zondaren en anderen daar hun neus voor ophaalden en zeiden: waarom eet en drinkt Hij met zondaren? Wat een veelvraat en dronkaard, de vriend van tollenaars en zondaars. Laat die mensen met hun biertje in de hand maar de kerk in komen....

Je verdraait mijn woorden Marnix! Kwalijke zaak.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Yoshi » 12 mar 2018 17:35

Chaya schreef:Maar stop de man geen kaarsje in de hand, omdat daar iets in te vinden is!

Wat een ongegronde angst voor een rituele handeling. In die rituele handeling kan wel de sleutel naar bekering zitten.
Die man op dat moment een kaarsje geven kan wel effectiever zijn dan de man een bijbel in de handen drukken.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor gravo » 12 mar 2018 18:34

Chaya schreef:Wat wil het negende gebod? (...)

Dat is kennelijk de prijs die je betaalt, wanneer je al die vrome publicaties niet zonder meer voor zoete koek slikt. Je krijgt dan te maken met de andere kant van de medaille. Poeslief wordt dan pislink.
Duidelijker kan niet worden gemaakt dat dergelijke stukjes verre van neutraal of vrijblijvend van aard zijn; ze dienen namelijk volledig en zonder enig tegensputteren omarmd te worden, wil het wel wezen. Het gewenste antwoord is: "wat mooi, ontroerend, prachtig stukje hoor!".
Blijft dat antwoord echter uit, dan gaan we de HC citeren. Zonder enig toelichtend commentaar. Als een soort fatwa.

Nu denk ik niet dat de HC hier terecht wordt geciteerd, noch zie ik in het citaat een ontlading van de toorn Gods op mijn hoofd. Gelukkig zijn het maar de fiolen van Gaia die hier worden uitgestort, dus laten we er verder het zwijgen maar toe doen.
Want als het zo moet, dan zeggen we nooit samen Amen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Johan100 » 12 mar 2018 19:22

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw ervaringen, gravo.

En ook nog maar een keer de vraag aan Chaya, hoe zijn jouw ervaringen?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Chaya » 12 mar 2018 20:52

Johan100 schreef:En ook nog maar een keer de vraag aan Chaya, hoe zijn jouw ervaringen?

Ik werk in een "heidense" omgeving, waarin ik veel respect ontvang en waarin ik scherp word gehouden. Wat kun je doen, wat moet je laten?
En ik heb nog nooit 1 vervelende hatelijke reactie ontvangen, i.t.t. hier op dit forum.
Maar dat klopt ook, want je krijgt meer vijandigheid te verduren van je zogenaamde geloofsgenoten.
Als een kerk een positief artikel plaatst, wordt dit afgefikt door een so called theoloog, die het maar verdacht vindt.
Ik weet dat het waar is. Zo de waard is....
Evangeliseren in Nederland is niet preken op de straat, met een mal hoedje op mensen te lokken.
Evangeliseren begint met aandacht, liefde, een hongerige maag vullen!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor schaapje » 12 mar 2018 21:30

Ik heb mijn getuigenis over evangeliseren verwijderd, want ik voelde me aangesproken door gravo.
Toen ik het terug las leek het inderdaad of ik het met "gepaste trots" aan het schrijven was, dat was niet de bedoeling.
Wel is het een zegen om door de Here God gebruikt te worden om anderen over Hem te vertellen en als ze dan ook nog echt tot bekering komen dan is er grote vreugde om te zien hoe Hij werkt.
God is goed.
Laatst gewijzigd door schaapje op 12 mar 2018 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Marnix » 12 mar 2018 21:34

Chaya schreef:Je verdraait mijn woorden Marnix! Kwalijke zaak.


Waar dan? Ik ben me daar niet van bewust?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor gravo » 12 mar 2018 22:17

Johan100 schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw ervaringen, gravo. (...)

Het moge duidelijk zijn dat het in geuren en kleuren vermelden van mijn ervaringen m.b.t. evangelisatie niet mijn voorkeur heeft.
In de zoektocht naar succesjes op dit gebied blijkt de meest gewaardeerde spin-off van een goed geloofsgesprek maar al te vaak niet zozeer de vrucht in het hart van de gesprekspartner te zijn, maar het verhaal dat we met gepaste trots hierover uiteindelijk aan mede-christenen kunnen opdissen.
Dank u vriendelijk de koekoek.

Het ware werk gebeurt in stilte. In een vertrouwensrelatie.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Johan100 » 12 mar 2018 22:41

gravo schreef:Het moge duidelijk zijn dat het in geuren en kleuren vermelden van mijn ervaringen m.b.t. evangelisatie niet mijn voorkeur heeft.
In de zoektocht naar succesjes op dit gebied blijkt de meest gewaardeerde spin-off van een goed geloofsgesprek maar al te vaak niet zozeer de vrucht in het hart van de gesprekspartner te zijn, maar het verhaal dat we met gepaste trots hierover uiteindelijk aan mede-christenen kunnen opdissen.
Dank u vriendelijk de koekoek.

Het ware werk gebeurt in stilte. In een vertrouwensrelatie.

gravo

Daar hoef je niet over in te zitten allemaal als het oprecht ligt, toch? Paulus vertelde ook gewoon waar hij allemaal het Evangelie gebracht heeft.
Het zou mooi zijn als jij hier kon vertellen dat je mensen naar de Heere Jezus hebt geleidt.
Dan gaat het als het goed is niet over en om jou, maar om de Heere Jezus en het behoud van mensen.
Het is zo mooi om te zien en te vertellen dat de Heere Jezus nog werkt, toch?
Vertel het dan om zijn genadige wonderdaden bekend te maken.
Als theoloog (kenner van God) moet je op zijn minst toch wel een aantal mensen naar Jezus geleidt hebben.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 28 mar 2018 07:08, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor gravo » 13 mar 2018 00:13

Johan100 schreef:(...)Zo kunnen we af en toe wat strooien en bidden of God wil zorgen voor de wasdom.

Quod scripsi, scripsi. Maar misschien doe ik nog wel het meeste evangeliserende werk hier op Refoweb. Om diegenen die verstrikt geraakt zijn in eindeloze bespiegelingen van materiële aard weer op de eenvoud van het ware geloof te wijzen. Je kunt al mijn bijdragen daarop nalezen.

De vrucht daarvan mag, al is die in dit geval slechts bescheiden, reeds in het onderhavige topic gevonden worden, getuige de aanpassing in de post van schaapje. Dan denk ik: Veracht de dag der kleine dingen niet.
Maar dat zeg ik uiteraard met een knipoog :wink: , om te voorkomen dat ik hier weer als so called theoloog* op word afgerekend.

gravo

* bron: bijdrage Gaia
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor mona » 14 mar 2018 11:44

Mijns inziens is er verschil in getuigen en evangeliseren.

Je moet altijd bereid zijn te getuigen van de hoop die in je is, met zachtmoedigheid en vreze (1 Petrus 3).
Dit gaat over wat de Heere voor jou persoonlijk gedaan heeft, en Wie Hij voor je is. Dat kan overal.
Als je altijd je mond houdt, krijgt God nooit de eer!
Bovendien is het een gegeven dat de Heere wil werken door het geven van je getuigenis. lees Openbaring 12 vers 11.
Door het doen van je getuigenis, kan je de satan overwinnen.
"En zij hebben hem (satan) overwonnen door het bloed van het Lam, en door het woord van hun getuigenis".
Voor het geval je denkt: is getuig wel met mijn daden alleen: dat is dus duidelijk niet de bedoeling!
Je moet dan overigens wel geloven dat er een satan is, die zijn macht uitoefent, anders kan je hem niet overwinnen.
Er zijn er wel op dit forum, die niet zo rekenen met de tegenwerkende macht van de duivel.

Evangeliseren is met een duidelijk doel de straat op gaan. Dat hoeft niet iedereen te doen. Paulus vraagt de gemeente van Efeze om voorbede als hij gaat evangeliseren, lees
Efeze 6 vers 19:
"Bid ook voor mij, opdat mij het woord gegeven wordt bij het openen van mijn mond, om met vrijmoedigheid het geheimenis van het Evangelie bekend te maken".
Hier gaat het dus weer om het woord zelf, en niet om spektakel, entertainment of shows.
Ook Paulus heeft hier vrijmoedigheid voor nodig. Waarom? Weet hij ondertussen de kneepjes van het vak nog steeds niet?
De reden is dat Paulus duidelijk weet heeft van de tegenwerkende kracht van satan, die er alles aan zal doen om zijn woorden te verhinderen.
Je ziet ook dat niet de hele gemeente van Efeze de straat op gaat, maar alleen Paulus (en misschien wat broeders), de gemeente blijft achter om te bidden om vrijmoedigheid en de krachtige doorwerking van Gods Geest, en de afbraak van het rijk van satan.
Niet voor niets staat in Efeze 6 de vraag van Paulus om voorbede in het stukje over de geestelijke wapenrusting!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor JeeWee » 16 mar 2018 10:33

Chaya schreef:Onheilig knielen en bidden is een stank in God's neusgaten!


Dan stinkt het wel heel erg in de meeste kerken waar mensen heel braaf het praatje aanhoren en de kerk weer uitgaan zoals er ingekomen zijn.
Wie iets moois heeft wil dat delen.
Als iemand lekker zit te eten, kun je dat aan zijn gezicht zien.
Als iemand vol is van Christus, en vervuld met de heilige Geest, zou dat voor iedereen zichtbaar moeten zijn.
Waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Dat is evangeliseren.
Dat gun je iedereen, en dat wil je delen, zonder het er dwingend in te proppen.
En dan loop je niet te zeuren over rituelen als kaarsjes of andere zaken: je wilt Zijn verhaal kwijt.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor MoesTuin » 16 mar 2018 22:03

Zo is het maar net.
Schijnheiligheid is nog erger dunkt mij,
Het komt aan op echtheid....eerlijkheid....in mijn zwakheid ben ik sterk.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten