Evangelisatiewerk in Nederland

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Origenes » 11 mar 2018 23:06

Moestuin schreef:Het is wel een stukje precies passend hoe zoiets zou moeten verlopen volgens het kerkverband van het kerkblaadje in theorie.

Als ik let op het kerkverband dan had ik er ook wel wat randvoorwaarden bij kunnen bedenken om de bekeerlingen voor te schotelen. Maar dat is het probleem bij veel meer evangelisatie: 'de kleine lettertjes', die komen altijd later!

Naar gravo wil ik wel toegeven dat het vaak zo toegaat. Er wordt een ideaalbeeld geschetst. Maar evangelisatie gedurende achtereenvolgende jaren heeft vaak niet meer effect dan dat er mensen met problemen op af komen. Die lopen dan een tijdje mee, bijvoorbeeld met de alpha-cursus. Maar dat is altijd tot de problemen voorbij zijn of op een andere manier zijn opgelost.

Een intitiatiefnemer heeft deze gang van zaken ook desgevraagd naar mij toe bevestigd.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor MoesTuin » 12 mar 2018 09:08

Tja...iedereen is anders...
Maar persoonlijk hou ik niet van die in mijn ogen opdringerige straat evangelisatie mede ook andere aanspreek doeleinden voor wat dan ook op straat.

Ben wel liefhebber van een wat ongedwongere manier van het uitdragen van welke mening ook....

Zoals deze manier bijvoorbeeld.

https://youtu.be/Uizx6oc0seY

Sommige voorbijgangers kiezen er zelf voor om te blijven staan of naar hen toe te gaan
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Origenes » 12 mar 2018 10:59

Moestuin schreef:Maar persoonlijk hou ik niet van die in mijn ogen opdringerige straat evangelisatie mede ook andere aanspreek doeleinden voor wat dan ook op straat.

Ben wel liefhebber van een wat ongedwongere manier van het uitdragen van welke mening ook....

Zoals deze manier bijvoorbeeld.

https://youtu.be/Uizx6oc0seY

Sommige voorbijgangers kiezen er zelf voor om te blijven staan of naar hen toe te gaan

Tja, als ik die man met de bolhoed een minuut lang zou moeten aanhoren dan krijg ik er ook een punthoofd van.
In feite ook opdringerig. Het is best lastig om een goede methode te vinden.
Toen ik deel uitmaakte van de evangelisatiecommissie hadden we het er ook wel eens over. Zelf kies ik er niet voor om met zoiets mee te lopen maar als er mensen zijn binnen de kerk die daarvoor kiezen, waarom zou je ze dan tegen houden.

Een tijdlang hadden we in de kerk een project rond bijbelverhalen en kunst (schilderkunst en muziek). Daarmee trek je een select publiek maar er is dan wel de mogelijkheid om er een avondlang over door te praten. Voordeel is dat het niet opdringerig is. En waarom moet je altijd een breed publiek aanspreken?
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor MoesTuin » 12 mar 2018 12:05

Heel mooi evangelisatie werk hieronder beschreven.

https://www.duic.nl/algemeen/herinnerin ... n-dominee/

Citaat:

Gezegend
Op de avond van de eerste Night of Light, in oktober 2014, is Netty gespannen. Na een gezamenlijk diner met de crew gaat ze voor in gebed, waarin ze vraagt om Gods geest, nabijheid, creativiteit, gastvrijheid en durf in ‘ons hart’. Durf om mensen op straat aan te spreken. Willen zij die op weg zijn naar kroeg, film of verjaardag, hun weg wel onderbreken voor een kerkbezoek? Telkens gaan twee teamleden met lichtjes de straat op.

Voorbijgangers denken met enquêteurs of verkopers te maken te hebben en zijn verbaasd. “Een lichtje branden? Gratis?” De avond wordt met 750 bezoekers een groot succes. Dat er ook vrijgezellenfeestvierders binnenkomen of stoere jongens die knielen met in de ene hand een kaars en de andere een biertje, is alleen maar mooi.

Er is één dingetje: Netty zelf heeft aanvankelijk geen rol. Mensen kunnen niet in gesprek komen met haar. In Keulen konden bezoekers biechten, maar dat is iets katholieks. Ze vindt een oplossing. In de dagkapel geeft ze mensen die dat willen een zegen. Tientallen bezoekers wenden zich tot haar: verslaafden, zieken, mensen die iemand hebben verloren, een ernstig ziek kind hebben of met relatieproblemen kampen. Maar ook blije mensen, zoals verliefde stelletjes en mensen op hun eerste date.

Netty maakt bijzondere dingen mee, zoals een moslimman die zich door een christelijke vrouw laat zegenen. Het meest opvallende is wel een vrouw die voorstelt de dominee zelf een zegen te geven. Netty zegt direct ja en wordt emotioneel. Arjen is op dat moment ernstig ziek en in een zware periode kan Netty wel een zegen gebruiken.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor irmo » 12 mar 2018 12:11

Origenes schreef:Zou je willen uitleggen waarom je het verhaal uit de Veluwse kerkbode niet geloofwaardig vind?
Het lijkt me duidelijk dat niet elke situatie zo rooskleurig is; er is veel weerstand tegen het evangelie. Maar zoiets als in het verhaal bescheven staat kan toch gebeuren? Ook de bron: HHK'ers zijn nu ook weer niet het type christenen die links en rechts met succesverhalen strooien.



Er is veel weerstand tegen evangelisten bedoel je. Dom, onbeschoft en vaak zonder kennis als een olifant door de porseleinkast.
Er werd mij ooit verteld dat Jezus alle kerkgangers "lief" en "schattig" vindt en dat ze daarom in de hemel mogen komen.
Nou, ik weet niet wat Jezus van mij vind, maar ik hoop toch echt dat "schattig" daar niet bijhoort. Yuck.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Chaya » 12 mar 2018 12:18

MoesTuin schreef: Dat er ook vrijgezellenfeestvierders binnenkomen of stoere jongens die knielen met in de ene hand een kaars en de andere een biertje, is alleen maar mooi.

...en heidens.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor MoesTuin » 12 mar 2018 12:36

Chaya schreef:...en heidens.

Lees het vooral in het geheel en in het verband.

Want zijn jou ervaringen overigens rondom de vraag die je ons stelde in dit topic?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Marnix » 12 mar 2018 13:28

Chaya schreef:...en heidens.


Want?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor irmo » 12 mar 2018 13:53

Het zijn geen christenen, duh. En de kerk is niet bedoeld voor vrijgezellenfeestjes.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Johan100 » 12 mar 2018 14:20

MoesTuin schreef:Heel mooi evangelisatie werk hieronder beschreven.

https://www.duic.nl/algemeen/herinnerin ... n-dominee/

Citaat:

Gezegend
Op de avond van de eerste Night of Light, in oktober 2014, is Netty gespannen. Na een gezamenlijk diner met de crew gaat ze voor in gebed, waarin ze vraagt om Gods geest, nabijheid, creativiteit, gastvrijheid en durf in ‘ons hart’. Durf om mensen op straat aan te spreken. Willen zij die op weg zijn naar kroeg, film of verjaardag, hun weg wel onderbreken voor een kerkbezoek? Telkens gaan twee teamleden met lichtjes de straat op.

Voorbijgangers denken met enquêteurs of verkopers te maken te hebben en zijn verbaasd. “Een lichtje branden? Gratis?” De avond wordt met 750 bezoekers een groot succes. Dat er ook vrijgezellenfeestvierders binnenkomen of stoere jongens die knielen met in de ene hand een kaars en de andere een biertje, is alleen maar mooi.

Er is één dingetje: Netty zelf heeft aanvankelijk geen rol. Mensen kunnen niet in gesprek komen met haar. In Keulen konden bezoekers biechten, maar dat is iets katholieks. Ze vindt een oplossing. In de dagkapel geeft ze mensen die dat willen een zegen. Tientallen bezoekers wenden zich tot haar: verslaafden, zieken, mensen die iemand hebben verloren, een ernstig ziek kind hebben of met relatieproblemen kampen. Maar ook blije mensen, zoals verliefde stelletjes en mensen op hun eerste date.

Netty maakt bijzondere dingen mee, zoals een moslimman die zich door een christelijke vrouw laat zegenen. Het meest opvallende is wel een vrouw die voorstelt de dominee zelf een zegen te geven. Netty zegt direct ja en wordt emotioneel. Arjen is op dat moment ernstig ziek en in een zware periode kan Netty wel een zegen gebruiken.

Oh, waar is het Evangelie dan? Ik lees er niets over.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Chaya » 12 mar 2018 14:33

Marnix schreef:Want?

Onheilig knielen en bidden is een stank in God's neusgaten!
Johan100 schreef:Oh, waar is het Evangelie dan? Ik lees er niets over.

Wat er niet in zit, kan er dan ook niet uitkomen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Marnix » 12 mar 2018 15:51

Wie zegt dat het onheilig is? Omdat ze niet geloven? Maar ze gaan wel naar binnen. Misschien is dat wel het begin van verandering in het leven van een zondaar. Je moet uitkijken met dit soort opmerkingen. Komt een beetje over als de Farizeeën die van buiten door het raam kijken naar Jezus die eet met tollenaars, hoeren, zondaren... en minachtend hun neus ophalen: Hij eet en drinkt met zondaren. Kijk dus uit met gelijk dingen als onheilig af te doen, als zondaars naar God toe komen. Misschien beginnen ze wel met "met een biertje in hun hand naar binnen te komen en een kaars aan te steken en te knielen" en eindigen ze zonder het biertje in hun hand....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Chaya » 12 mar 2018 15:56

gravo schreef:Meer kan ik er niet van zeggen, eigenlijk.
Ik geloof d'r geen barst van.
Amen.

gravo

Wat wil het negende gebod?
Dat ik tegen niemand valse getuigenis geve, niemand zijn woorden verdraaie, geen achterklapper of lasteraar zij , niemand lichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen ; maar allerlei liegen en bedriegen, als eigen werken des duivels, vermijde, tenzij dat ik den zwaren toorn Gods op mij laden wil; insgelijks, dat ik in het gericht en alle andere handelingen de waarheid liefhebbe, oprechtelijk spreke en belijde ;ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere.
Amen.
Chaya
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Chaya » 12 mar 2018 16:21

Marnix schreef:Wie zegt dat het onheilig is? Omdat ze niet geloven? Maar ze gaan wel naar binnen. Misschien is dat wel het begin van verandering in het leven van een zondaar.

Heel fijn en bemoedigend, inderdaad!
Marnix schreef:Je moet uitkijken met dit soort opmerkingen. Komt een beetje over als de Farizeeën

Noem mij dan maar een Farizeese.
Het gaat mij erom dat onheilige dingen als mooi worden betiteld. Daar word ik verdrietig van.
Marnix schreef:Kijk dus uit met gelijk dingen als onheilig af te doen, als zondaars naar God toe komen. Misschien beginnen ze wel met "met een biertje in hun hand naar binnen te komen en een kaars aan te steken en te knielen" en eindigen ze zonder het biertje in hun hand....

Dat kan ik niet vinden in de Bijbel, dat ze gezellig met een biertje aan de tafel met de Heere Jezus zaten en dat Hij dat helemaal niet erg vond.

In de Psalmen staat: en knielt eerbiedig voor Hem neer...

De verslaafde man die in de kerk komt schuilen en in de achterste bank schuift met als bedoeling om daar even droog te worden en bij te slapen, moet je er niet uit zetten. Maar ga naast hem zitten. En vertel dat er genezing is.
Maar stop de man geen kaarsje in de hand, omdat daar iets in te vinden is!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Evangelisatiewerk in Nederland

Berichtdoor Origenes » 12 mar 2018 16:43

irmo schreef:Er werd mij ooit verteld dat Jezus alle kerkgangers "lief" en "schattig" vindt en dat ze daarom in de hemel mogen komen.
Nou, ik weet niet wat Jezus van mij vind, maar ik hoop toch echt dat "schattig" daar niet bijhoort. Yuck.

Klef! :-?
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten

cron