Tweede Pinksterdag: Mariadag

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor DeDwaler » 07 mar 2018 11:58

.
Yoshi schreef:Graag zou ik (officiële) katholieke bronnen zien voor het door mij dik gemaakte "zonder te sterven". Voor zover ik weet is volgens katholieke theologie Maria gestorven en daarna ten hemel opgenomen (zoals we ook in de bijbel kunnen lezen van andere personen).


In de Bijbel staat van de andere personen (Henoch en Elia) dat ze in de hemel zijn opgenomen, mijns inziens levend, want er staat niet dat ze gestorven zijn (2 Koningen 2:11, Genesis 5:24). In het geval van Henoch staat er bovendien: "opdat hij de dood niet zou zien" (Hebreeën 11:5).

Catechismus van de Rooms Katholieke Kerk:

"Tenslotte is de onbevlekte Maagd, gevrijwaard van iedere smet van de erfzonde, na het voltooien van haar aardse levensloop, met lichaam en ziel in de hemelse heerlijkheid opgenomen en door de Heer verheven tot koningin van het heelal om zo gelijkvormiger te worden aan haar Zoon, de Heer der heren en de overwinnaar van zonde en dood". De Tenhemelopneming van de heilige Maagd is een bijzondere deelname aan de verrijzenis van haar Zoon en een vooruitlopen op de verrijzenis van de andere Christenen:
Bij uw baren hebt gij uw maagdelijkheid behouden, bij uw tenhemelopneming hebt gij de wereld niet verlaten, moeder van God: gij zijt teruggekeerd naar de bron des levens, gij die de levende God ontving en die door uw gebeden, onze zielen van de dood zult bevrijden.

Bron: https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/inde ... c=1&al=966


Ik heb het nog even nader bestudeerd. Je hebt dogma's en tradities. Er lijkt in elk geval niet echt een eenduidig antwoord te zijn, daarom richt ik me maar op het bovenstaande officiële dogma. "Na het voltooien van haar aardse levensloop" zou inderdaad sterven kunnen betekenen, maar dat weet ik niet zeker. Volgens de traditie in elk geval wel. In feite is het dus nog vele malen kwalijker, aangezien men een vergelijking maakt met de manier waarop en de reden waarom Christus is verrezen.

Zo bezien is de vergelijking van Rome tussen Christus en Maria ook niet vreemd, want wanneer Maria immers zonder smet van de erfzonde zou zijn en ook zonder zonden is gebleven, dan heeft ze net als Christus het heil op eigen kracht verworven.

Zie ook: https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/inde ... c=1&al=411

Ik vraag me werkelijk af of men de kwalijke implicaties overziet van wat men allemaal beweert.

Yoshi schreef:Er zijn in de christelijke kerken 2 dogma's met betrekking tot Maria;
- Maagdelijke geboorte
- Moeder van God
En de rooms-katholieke kerk heeft nog 2 aanvullende dogma's;
- Onbevlekt ontvangen
- Maria tenhemelopneming


Maria is de moeder van de Heere Jezus, maar Maria is niet de moeder van God. God de Vader en ook de Zoon waren er al, ook voor de geboorte. Bovendien is God Geest en geen vlees. De mens baart vlees en geen geest, want de geest komt van God. Maria is ook niet onbevlekt ontvangen, aangezien zij als afstammeling van Adam is belast met de erfzonde, net als ieder mens. De tenhemelopneming staat niet in de Bijbel en de lezing van de Rooms Katholieke Kerk is on-Bijbels en ronduit Godslasterlijk. Ik verwijs die hele geschiedenis dan ook naar het rijk der fabelen.

Yoshi schreef:Voor de rest verschilt het per streek. Zo hebben wij hier in het mooie Salland Maria van Frieswijk, koningin en moeder van Overijssel. Mariadevotie gaat vaak gepaard met volksgeloof en het ondersteunt de mensen in het vinden van Christus en geeft ze een zorgend moederfiguur.


Yoshi, zou jij mij eens willen verklaren waarom je naar Maria gaat en niet naar de Heere Jezus en waarom heeft men ondersteuning nodig in het vinden van Christus?

.
.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor dalethvav » 07 mar 2018 12:44

Yoshi schreef:Graag zou ik (officiële) katholieke bronnen zien voor het door mij dik gemaakte "zonder te sterven". Voor zover ik weet is volgens katholieke theologie Maria gestorven en daarna ten hemel opgenomen (zoals we ook in de bijbel kunnen lezen van andere personen).


Catechismus RK-kerk:
(.....)met lichaam en ziel in de hemelse heerlijkheid opgenomen (.....)

Yoshi, Dit lijkt me toch duidelijk?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

mohamed

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor mohamed » 07 mar 2018 16:17

Er staat niet nadrukkelijk dat Maria niet gestorven is en dat lezen we wel over Henoch.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2018 17:16

dalethvav schreef:Catechismus RK-kerk:
(.....)met lichaam en ziel in de hemelse heerlijkheid opgenomen (.....)

Yoshi, Dit lijkt me toch duidelijk?


Nee. Ze geloven dat Maria ontsliep (het heette eerst ook "De Ontslapenis van Maria") en het verhaal daarbij is dat ze stief, werd begraven en vervolgens werd opgenomen in de hemel.

Zie bijvoorbeeld: http://www.heiligen.net/heiligen/08/15/ ... dhemel.php
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Yoshi » 07 mar 2018 17:57

Marnix schreef:Nee. Ze geloven dat Maria ontsliep (het heette eerst ook "De Ontslapenis van Maria") en het verhaal daarbij is dat ze stief, werd begraven en vervolgens werd opgenomen in de hemel.

Zie bijvoorbeeld: http://www.heiligen.net/heiligen/08/15/ ... dhemel.php

Idd, zo interpreteer ik het ook. Maar er schijnt geen officieel standpunt ingenomen te zijn of ze nou levend of dood was.
Laatst gewijzigd door Yoshi op 07 mar 2018 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Yoshi » 07 mar 2018 18:17

DeDwaler schreef:.


In de Bijbel staat van de andere personen (Henoch en Elia) dat ze in de hemel zijn opgenomen, mijns inziens levend, want er staat niet dat ze gestorven zijn (2 Koningen 2:11, Genesis 5:24). In het geval van Henoch staat er bovendien: "opdat hij de dood niet zou zien" (Hebreeën 11:5).

Levend of dood maakt verder ook niet uit. Ik hoor net van een bevriende diaken dat het een en ander niet officieel vastgelegd is.
Ik heb het nog even nader bestudeerd. Je hebt dogma's en tradities. Er lijkt in elk geval niet echt een eenduidig antwoord te zijn, daarom richt ik me maar op het bovenstaande officiële dogma. "Na het voltooien van haar aardse levensloop" zou inderdaad sterven kunnen betekenen, maar dat weet ik niet zeker. Volgens de traditie in elk geval wel. In feite is het dus nog vele malen kwalijker, aangezien men een vergelijking maakt met de manier waarop en de reden waarom Christus is verrezen.

Er is een duidelijk onderscheid tussen hemelvaart en ten hemel opneming.
Zo bezien is de vergelijking van Rome tussen Christus en Maria ook niet vreemd, want wanneer Maria immers zonder smet van de erfzonde zou zijn en ook zonder zonden is gebleven, dan heeft ze net als Christus het heil op eigen kracht verworven.

Alle marialogie staat in het teken van Christus. De maagdelijke geboorte van Christus, het altijd maagd, zonder erfzonde. Alles staat in het teken van Christus. Maar dat moet je wel willen zien natuurlijk.
Ik vraag me werkelijk af of men de kwalijke implicaties overziet van wat men allemaal beweert.

Dat is een leuke als we je uitspraak hierna gaan bekijken. :)
Maria is de moeder van de Heere Jezus, maar Maria is niet de moeder van God.

Waarmee jij je op glad ijs begeeft en ook buiten de traditionele protestantse theologie begeeft. Je ontkent hier het theotokos wat direct tot gevolg heeft dat je de tweenaturenleer (Concilie van Chalcedon 451) niet kan accepteren. Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar weet dat je hier volgens traditionele protestantse leer dwaalt zowel in het eerste punt als de directe gevolgtrekking daarvan. Overzie jij de kwalijke implicaties van je bewering in deze?
God de Vader en ook de Zoon waren er al, ook voor de geboorte. Bovendien is God Geest en geen vlees. De mens baart vlees en geen geest, want de geest komt van God. Maria is ook niet onbevlekt ontvangen, aangezien zij als afstammeling van Adam is belast met de erfzonde, net als ieder mens. De tenhemelopneming staat niet in de Bijbel en de lezing van de Rooms Katholieke Kerk is on-Bijbels en ronduit Godslasterlijk. Ik verwijs die hele geschiedenis dan ook naar het rijk der fabelen.



Yoshi, zou jij mij eens willen verklaren waarom je naar Maria gaat en niet naar de Heere Jezus en waarom heeft men ondersteuning nodig in het vinden van Christus?

Je poneert het hier als een tegenstelling. Daar is echter geen sprake van. Maria wijst altijd naar Jezus.
Maar omdat je het vraagt wil ik de basis van mijn mariadevotie wel kort met je delen hoor. Als student was ik meer gnostisch dan wel atheïstisch. Op een gegeven moment heb ik een persoonlijke openbaring ontvangen van Maria en diezelfde dag nog zat ik in een mariakapel die open was en heb de weg naar Jezus gevonden. Het is door Maria dat ik tot Jezus ben gekomen en mijn thuis heb gevonden in de kerk.

Ik vraag haar voor mij te bidden, nu en in het uur van de dood? Maria is heilig en leeft dus met Jezus en de andere heiligen in de hemel. Aangezien de Kerk in verbinding met elkaar staat kan ik als onderdeel van de strijdende kerk de heiligen in de zegevierende kerk te vragen om voor mij te bidden. Het gebed van een rechtvaardige vermag immers meer.
Laatst gewijzigd door Yoshi op 07 mar 2018 18:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Yoshi » 07 mar 2018 18:20

En over focus van de diensten/vieringen, laten we dat eens in perspectief plaatsen;
In een beetje parochies wordt elke dag van de week een Mis/viering opgedragen. Daarin staat altijd Christus centraal. En 1 a 2 keer per jaar is er een Maria viering (bijvoorbeeld zoals dit nieuwsbericht vermeld). Maar ook in die vieringen staat Christus nog steeds centraal en zal Maria slechts naar Christus wijzen. Voor het gemak zijn dat dus zo'n 365 vieringen waarvan er een stuk of 2 Maria als thema hebben. Een een gemiddelde protestantse gemeente is er 1 keer per week een dienst. Laten we voor het gemak even uitgaan van 60 diensten per jaar. Als we het dan toch over focus voor Christus willen hebben, gooi de protestantse kerken eens wat vaker open voor diensten.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor DeDwaler » 07 mar 2018 19:38

.
Yoshi schreef:Waarmee jij je op glad ijs begeeft en ook buiten de traditionele protestantse theologie begeeft. Je ontkent hier het theotokos wat direct tot gevolg heeft dat je de tweenaturenleer (Concilie van Chalcedon 451) niet kan accepteren. Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar weet dat je hier volgens traditionele protestantse leer dwaalt zowel in het eerste punt als de directe gevolgtrekking daarvan.


Ik ben ook niet traditioneel. Wat en welk concilie/Synode allemaal bekokstoofd heeft weet ik niet. Het zal uitermate interessant zijn, daar gaat het me verder ook niet om, maar waarom zou ik me op glad ijs begeven door zelf mijn gedachten te laten gaan over bepaalde vraagstukken? Dat lijkt me juist een hele gezonde instelling, in plaats van klakkeloos alles overnemen. Mocht ik ergens naast zitten, wat zonder enige twijfel het geval is, dan maakt onze lieve Heer (zoals we als katholiek altijd zeiden) me dat ook nog wel duidelijk.

Bovendien weerspreek ik niet dat Maria de complete Godmens (of hoe je het ook noemen wilt) Jezus ter wereld heeft gebracht. Ik weerspreek dat Maria de moeder van God is om de doodeenvoudige reden dat God de Zoon er al was. Hoe kan ze dan moeder van God zijn? De titel is misleidend, net als al die titels.

In de rest van mijn gladde ijsverhaal probeer ik uiteen te zetten dat geest geen materie is. Bij onze lichamelijke dood scheidt de geest zich van het lichaam, zoals je ziet bij de Heere Jezus aan het kruis (in Uw handen beveel Ik Mijn geest). God vormt ook ieder mens in de moederschoot en brengt er het leven in (zoals Hij in alles werkt). Op die manier bedoelde ik dat, dus volgens mij valt het nogal mee met de dwalingen.

.
.

Yoshi

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Yoshi » 07 mar 2018 19:43

DeDwaler schreef:.


Ik ben ook niet traditioneel. Wat en welk concilie/Synode allemaal bekokstoofd heeft weet ik niet. Het zal uitermate interessant zijn, daar gaat het me verder ook niet om, maar waarom zou ik me op glad ijs begeven door zelf mijn gedachten te laten gaan over bepaalde vraagstukken? Dat lijkt me juist een hele gezonde instelling, in plaats van klakkeloos alles overnemen. Mocht ik ergens naast zitten, wat zonder enige twijfel het geval is, dan maakt onze lieve Heer (zoals we als katholiek altijd zeiden) me dat ook nog wel duidelijk.

Prima. Idem. En tot op heden heeft Onze Lieve Heer mij nog niet duidelijk gemaakt dat ik ernaast zit met een breed scala aan leerstellingen die jij niet onderschrijft en waarvan Onze Lieve Heer ook jou niet duidelijk heeft gemaakt dat jij ernaast zit.
Bovendien weerspreek ik niet dat Maria de complete Godmens (of hoe je het ook noemen wilt) Jezus ter wereld heeft gebracht. Ik weerspreek dat Maria de moeder van God is om de doodeenvoudige reden dat God de Zoon er al was. Hoe kan ze dan moeder van God zijn? De titel is misleidend, net als de rest van al die titels.

Je kan het zo mooi verwoorden als je wilt. De strekking is echter niet zonder consequenties. Verwerp je het ene dan valt het andere ook om.
In de rest van mijn gladde ijsverhaal probeer ik uiteen te zetten dat geest geen materie is. Bij onze lichamelijke dood scheidt de geest zich van het lichaam, zoals je ziet bij de Heere Jezus aan het kruis (in Uw handen beveel Ik Mijn geest). God vormt ook ieder mens in de moederschoot en brengt er het leven in (zoals Hij in alles werkt). Op die manier bedoelde ik dat, dus volgens mij valt het nogal mee met de dwalingen.

Ik vind al wat jij geloofd prima hoor, het is immers jouw geloof en niet het mijne. Ik ga slechts over mijn eigen geloof.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Johan100 » 07 mar 2018 19:54

Maria is slechts de natuurlijke moeder van de Mens Jezus Christus. Zoals Hij op aarde rondgewandeld heeft.
Niet de moeder van God, want God is van eeuwigheid en Maria is door God geschapen.
Dat Jezus Christus twee naturen heeft, wil niet zeggen dat Maria de moeder van God is en ook niet van Jezus naar Zijn godheid.
Maar de moeder van Jezus naar Zijn mensheid.
God heeft het zo gewild dat Jezus via een zondig geslacht de wereld inkwam.
Uit de stam van Juda. Ruth, Rachab en Bathseba staan ook in het geslachtsregister. Bij Maria was het de tijd voor Jezus om geboren te worden.
Maria, een zondig mens, uitgekozen door God om aards moeder van de Heere Jezus te worden.
En ook uitverkoren om een tweede keer geboren te worden. Wederom geboren.
Ze jubelt dan ook in Lukas 1 'En mijn geest verheugt zich in God mijn Zaligmaker;
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Yoshi » 07 mar 2018 20:10

Spijtig dat basale logica en in het protestantisme breed onderschreven theologie verwerpen wordt indien men denkt dat het rooms is. Kennelijk stuiten we hier op een bijwerking van het protestantisme. Maar ik respecteer jullie visies, ook al spreek je waarschijnlijk je eigen kerk tegen. Het is echter niet mijn visie en het zal ook niet mijn visie worden.

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor jaapo » 07 mar 2018 22:42

Voor wij Katholieken gaan bekritiseren over hun Maria-verering, moeten we even bij onszelf (protestanten) te rade gaan, waarom we er maar niet in slagen van Pinksteren een echt christelijk feest te maken. En verder ben ik weliswaar protestants, maar volmodig oecumenisch. Niettemin heb ik weinig met Maria. Zij hoeft niet voor mij te bidden, want dat kan ik zelf. En God weet tevoren al, wat ik wil zeggen of vragen. Dus je hoeft niet zo taalvaardig te zijn. Maria Hemelvaart is niet bijbels, dus daar heb ik niets mee. Maria als moeder Gods zien, vind ik een bizarre uitspraak. Daar haal je God een eind mee omlaag, want dan is hij een soort (super)mens. Het is puur Hellenistische mythologie.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2018 23:45

Johan100 schreef:Maria is slechts de natuurlijke moeder van de Mens Jezus Christus. Zoals Hij op aarde rondgewandeld heeft.
Niet de moeder van God, want God is van eeuwigheid en Maria is door God geschapen.
Dat Jezus Christus twee naturen heeft, wil niet zeggen dat Maria de moeder van God is en ook niet van Jezus naar Zijn godheid.
Maar de moeder van Jezus naar Zijn mensheid.
God heeft het zo gewild dat Jezus via een zondig geslacht de wereld inkwam.
Uit de stam van Juda. Ruth, Rachab en Bathseba staan ook in het geslachtsregister. Bij Maria was het de tijd voor Jezus om geboren te worden.
Maria, een zondig mens, uitgekozen door God om aards moeder van de Heere Jezus te worden.
En ook uitverkoren om een tweede keer geboren te worden. Wederom geboren.
Ze jubelt dan ook in Lukas 1 'En mijn geest verheugt zich in God mijn Zaligmaker;


Onjuist. Jezus is God en mens tegelijk. Je kan die twee niet scheiden. Een kind heeft twee ouders, Jezus had God als Vader en Maria (mens) als moeder. Logisch. Maar een kind ontstaat alleen als er gemeenschap is tussen vader en moeder. Je kan dus niet stellen dat Maria alleen de moeder is van de menselijke Jezus en niet van de Goddelijke Jezus. Net zo min als je kan stellen dat ik alleen de vader ben van het deel van mijn kind wat vanuit mijn DNA is ontstaan en niet van de helft die het van mijn vrouw heeft. Ik ben 100% de vader van mijn kind, ook al heeft hij niet alle eigenschappen van mij geërft. Zo is Maria de moeder van Jezus die zoals we weten zowel God als men was.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Johan100 » 08 mar 2018 02:30

Marnix schreef:Onjuist. Jezus is God en mens tegelijk. Je kan die twee niet scheiden. Een kind heeft twee ouders, Jezus had God als Vader en Maria (mens) als moeder. Logisch. Maar een kind ontstaat alleen als er gemeenschap is tussen vader en moeder. Je kan dus niet stellen dat Maria alleen de moeder is van de menselijke Jezus en niet van de Goddelijke Jezus. Net zo min als je kan stellen dat ik alleen de vader ben van het deel van mijn kind wat vanuit mijn DNA is ontstaan en niet van de helft die het van mijn vrouw heeft. Ik ben 100% de vader van mijn kind, ook al heeft hij niet alle eigenschappen van mij geërft. Zo is Maria de moeder van Jezus die zoals we weten zowel God als mens was.

Onjuist! Maria is slechts de natuurlijke moeder van de Mens Jezus Christus. Zoals Hij op aarde rondgewandeld heeft.
Ik scheid die twee niet, want Jezus was toen hij op aarde rondwandelde tegelijk God en mens.
Maar Zijn godheid was al eeuwig (Johannes 1:1), toen Maria er nog niet was en zijn mensheid begon toen hij ontvangen werd door de Heilig Geest in Maria. Toen werd Maria moeder van de menselijke Jezus, Die toch tegelijkertijd God en Mens is.
Naar Zijn mensheid was Jezus gehoorzaam aan Maria (eert uw vader en uw moeder), naar Zijn godheid 'berispte' Hij haar.
'Wist gij niet dat ik bezig moet zijn in de dingen van Mijn Vader?' Nee, niet Jozef, maar God de Vader met wie Hij van eeuwigheid één is.
Je kunt wel zeggen dat Maria de moeder was van Jezus op aarde, en dat Jezus tegelijkertijd God en Mens was op aarde.
Dus Maria is niet de moeder van God, want God is van eeuwigheid en Maria is door God geschapen.
Dat Jezus Christus twee naturen heeft, wil niet zeggen dat Maria de moeder van God is en ook niet van Jezus naar Zijn godheid.
Maar de moeder van Jezus naar Zijn mensheid.
God heeft het zo gewild dat Jezus via een zondig geslacht de wereld inkwam.
Uit de stam van Juda. Ruth, Rachab en Bathseba staan ook in het geslachtsregister. Bij Maria was het de tijd voor Jezus om geboren te worden.
Maria, een zondig mens, uitgekozen door God om aards moeder van de Heere Jezus te worden.
En ook uitverkoren om een tweede keer geboren te worden. Wederom geboren.
Ze jubelt dan ook in Lukas 1 'En mijn geest verheugt zich in God mijn Zaligmaker;
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Yoshi » 08 mar 2018 07:34

Wonderbaarlijk dat het verwerpen van het oecumenische concilie Efeze uit 431 na Christus zo breed leeft onder protestanten. Het derde oecumenische concilie waar ook de kopten zich nog in konden vinden. Het was het derde oecumenische concilie en heeft een basis gelegd in het christendom zowel in het westen als in het oosten. Er is bepaald dat Jezus Christus volkomen mens en God is. De persoon van het Woord, Zoon van God. En dat Maria moeder van God is (Theotokos).

Met de woorden van juf Ank; "Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij alleen heel bijzonder"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten