Tweede Pinksterdag: Mariadag

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor mona » 05 mar 2018 16:43

Vandaag las ik dit op CIP:

Katholieken wijden Tweede Pinksterdag toe aan Maria
De maandag na Pinksteren zal in de Rooms-Katholieke Kerk met ingang van dit jaar voortaan worden gevierd als de gedachtenis van Maria, Moeder van de Kerk. Dat heeft paus Franciscus zaterdag bij decreet bekend laten maken, laat het Katholiek Nieuwsblad weten.

De bedoeling is dat de nieuwe gedachtenisviering "ons zal helpen herinneren dat groei in het christelijk leven verankerd moet zijn aan het mysterie van het Kruis, de offergave van Christus in het Eucharistisch gastmaal en aan de Moeder van de Verlosser en Moeder van de Verlosten, de Maagd die God haar offer brengt.”

Paus Franciscus heeft besloten de gedachtenis aan de universele kalender toe te voegen om “de groei te bevorderen van de moederlijke kant van de Kerk bij de herders, religieuzen en de gelovigen, alsook een groei van een authentieke Mariadevotie.”
Bron: Katholiek Nieuwsblad


Wie kan mij vertellen wat hier het doel van is?
Meer verplichte focus op Maria? Waarom?
Waarom wordt er niet meer gefocust op Christus alléén?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Yoshi

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Yoshi » 05 mar 2018 17:04

Interessant nieuws. Ben benieuwd hoe het in de praktijk invulling gaat krijgen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Johan100 » 06 mar 2018 12:22

mona schreef:Vandaag las ik dit op CIP:

Katholieken wijden Tweede Pinksterdag toe aan Maria
De maandag na Pinksteren zal in de Rooms-Katholieke Kerk met ingang van dit jaar voortaan worden gevierd als de gedachtenis van Maria, Moeder van de Kerk. Dat heeft paus Franciscus zaterdag bij decreet bekend laten maken, laat het Katholiek Nieuwsblad weten.

De bedoeling is dat de nieuwe gedachtenisviering "ons zal helpen herinneren dat groei in het christelijk leven verankerd moet zijn aan het mysterie van het Kruis, de offergave van Christus in het Eucharistisch gastmaal en aan de Moeder van de Verlosser en Moeder van de Verlosten, de Maagd die God haar offer brengt.”

Paus Franciscus heeft besloten de gedachtenis aan de universele kalender toe te voegen om “de groei te bevorderen van de moederlijke kant van de Kerk bij de herders, religieuzen en de gelovigen, alsook een groei van een authentieke Mariadevotie.”
Bron: Katholiek Nieuwsblad


Wie kan mij vertellen wat hier het doel van is?
Meer verplichte focus op Maria? Waarom?
Waarom wordt er niet meer gefocust op Christus alléén?

Lijkt me geen verplichte focus, want als je het er niet mee eens bent doe je gewoon niet mee of stap je uit de R.K.K.
Het doel staat erboven. Om “de groei te bevorderen van de moederlijke kant van de Kerk bij de herders, religieuzen en de gelovigen, alsook een groei van een authentieke Mariadevotie.”
Moederlijke kant van de Kerk? Ik weet niet zo goed wat ik me erbij moet voorstellen.
Verder de groei van de Mariadevotie/Mariaverering. Tja, bijgelovigheid of afgoderij? Maria verheugd zich in haar Zaligmaker (Lukas 1) en was dus gewoon een zondig schepsel net als wij.
Waarom wordt er niet meer gefocust op Christus alleen? Pinksteren gaat over de uitstorting van de Geest, de Trooster die Christus zou zenden na Zijn hemelvaart. De heilige Geest zou Christus verheerlijken. Verder overtuigen van zonde.....
De Heilige Geest is een Persoon van de drie-eenheid.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor dalethvav » 06 mar 2018 12:41

Gaan we dan het accent verleggen van de H. geest naar Maria? En dat terwijl de H. Geest in de traditionele kerken toch al niet zoveel aandacht krijgt. Alhoewel we v.w.b. dat laatste wel een kentering waarnemen. Maar wordt dat dan weer teniet gedaan door de aandacht alsnog op Maria te gaan vestigen?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Optimatus » 06 mar 2018 13:04

Misschien kun je deze vraag beter op een katholiek forum stellen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor mona » 06 mar 2018 13:24

Optimatus schreef:Misschien kun je deze vraag beter op een katholiek forum stellen.

Waarom?
Er zijn er hier op dit forum die of lid zijn van de RKK, of lid zijn geweest, of zijdelings er mee te maken hebben.
Zij zouden een antwoord kunnen geven.
Daarnaast mag iedereen er natuurlijk op reageren.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor DeDwaler » 06 mar 2018 13:55

.
mona schreef:Wie kan mij vertellen wat hier het doel van is?
Meer verplichte focus op Maria? Waarom?
Waarom wordt er niet meer gefocust op Christus alléén?


Rome over Maria: Onbevlekt ontvangen (niet besmet met de erfzonde), in de hemel opgenomen (zonder te sterven), maagd (blijkbaar geen andere kinderen), tweede Eva (die aan de wereld het leven geeft), voorspreekster, helpster, bijstand, middelares, Koningin van het heelal, Moeder van God. Er komt geen einde aan de verering.

Hier is wat studiemateriaal van de Roomse leerstellingen met betrekking tot Maria:

https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/inde ... =1&id=1140 (Catechismus van de Katholieke Kerk)
https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/inde ... 17&id=2914 (2e Vaticaans Concilie - Constitutie, Lumen Gentium)
https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/inde ... 17&id=2907 (2e Vaticaans Concilie - Constitutie, Lumen Gentium)

.
.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Optimatus » 06 mar 2018 13:58

mona schreef:Waarom?
Er zijn er hier op dit forum die of lidh zijn van de RKK, of lid zijn geweest, of zijdelings er mee te maken hebben.
Zij zouden een antwoord kunnen geven.
Daarnaast mag iedereen er natuurlijk op reageren.


Uiteraard, maar op een katholiek forum lopen misschien meer kenners rond.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Yoshi

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Yoshi » 06 mar 2018 15:02

dalethvav schreef:Gaan we dan het accent verleggen van de H. geest naar Maria?

We? Sinds wanneer ben jij rooms-katholiek?

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Geytenbeekje » 06 mar 2018 15:10

Ik geloof niet dat Maria (de moeder van Jezus) van de zonde vrij is.
Zij heeft net als de andere erfsmet en schuld. Ik mag dan wel weer geloven op grond van de Bijbel dat Maria een zitplaats bij Hem mag hebben

Yoshi

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Yoshi » 06 mar 2018 19:28

mona schreef:Waarom?
Er zijn er hier op dit forum die of lid zijn van de RKK, of lid zijn geweest, of zijdelings er mee te maken hebben.
Zij zouden een antwoord kunnen geven.
Daarnaast mag iedereen er natuurlijk op reageren.

De antwoorden staan toch in de tekst die je reeds citeerde?

Maar mocht je nog vragen hebben dan wil ik ze best, waar ik kan, beantwoorden. Over de concrete invulling van dit decreet weet ik echter nog niets.

Yoshi

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Yoshi » 06 mar 2018 19:40

DeDwaler schreef:.


Rome over Maria: Onbevlekt ontvangen (niet besmet met de erfzonde), in de hemel opgenomen (zonder te sterven), maagd (blijkbaar geen andere kinderen), tweede Eva (die aan de wereld het leven geeft), voorspreekster, helpster, bijstand, middelares, Koningin van het heelal, Moeder van God. Er komt geen einde aan de verering.

Hier is wat studiemateriaal van de Roomse leerstellingen met betrekking tot Maria:

https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/inde ... =1&id=1140 (Catechismus van de Katholieke Kerk)
https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/inde ... 17&id=2914 (2e Vaticaans Concilie - Constitutie, Lumen Gentium)
https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/inde ... 17&id=2907 (2e Vaticaans Concilie - Constitutie, Lumen Gentium)

.

Graag zou ik (officiële) katholieke bronnen zien voor het door mij dik gemaakte "zonder te sterven". Voor zover ik weet is volgens katholieke theologie Maria gestorven en daarna ten hemel opgenomen (zoals we ook in de bijbel kunnen lezen van andere personen).

Er zijn in de christelijke kerken 2 dogma's met betrekking tot Maria;
- Maagdelijke geboorte
- Moeder van God
En de rooms-katholieke kerk heeft nog 2 aanvullende dogma's;
- Onbevlekt ontvangen
- Maria tenhemelopneming

Voor de rest verschilt het per streek. Zo hebben wij hier in het mooie Salland Maria van Frieswijk, koningin en moeder van Overijssel. Mariadevotie gaat vaak gepaard met volksgeloof en het ondersteunt de mensen in het vinden van Christus en geeft ze een zorgend moederfiguur.

mohamed

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor mohamed » 06 mar 2018 21:34

Yoshi schreef:Voor zover ik weet is volgens katholieke theologie Maria gestorven en daarna ten hemel opgenomen (zoals we ook in de bijbel kunnen lezen van andere personen).

Waar staat dat precies? :-k

Yoshi

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Yoshi » 06 mar 2018 22:04

mohamed schreef:Waar staat dat precies? :-k

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Hemelva ... _de_Bijbel)

Henoch en Elia dus iig.

mohamed

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor mohamed » 07 mar 2018 00:13

Oké, dank!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten