Tweede Pinksterdag: Mariadag

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

welling82

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor welling82 » 27 mar 2018 07:02

U bedoeld Rooms katholieken.

Katholieken zijn namelijk ook hervormd, Luthers gereformeerd en protestant. Bestudeert u de etymologie van het woord maar eens.

Alleen God kan aanbeden worden, Hij heeft in Zijn wet ook duidelijk gezegd de enige God te zijn. Maria is bekeerd en heeft God lief boven alles, zij wil in het geheel niet aanbeden worden want bekeerden mogen het immers willen gelijk te worden gemaakt aan Hem. Dat betekend dat Maria tijdens haar leven wast in haar geloof, dat is steeds minder Maria is en steeds meer gelijk wordt gemaakt aan de Heere Jezus Christus.

Het gaat om God, niet Maria, want er staat geschreven dat er geen 'aanneming des persoons' is (ook omdat alle bekeerden gelijk mogen worden gemaakt aan Hem), dus ook niet van de persoon van Maria.

Waarom dat toch zovelen daarmee doorgaan? De mensen zijn van zichzelf ziende blind en horende doof. Zo is het vanaf de zondeval met de wereld gesteld, er staat ook duidelijk geschreven hoe dat eindigd. Men behoort te vertrouwen in de Waarheid, dat is niet zozeer zorgen maken waar de Heere verwinnaar is in de strijd!
Laatst gewijzigd door welling82 op 27 mar 2018 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor MoesTuin » 27 mar 2018 11:15

Maria krijgt rondom Kerst altijd volop de aandacht, dus waarom niet rondom Kerst dit zo laten?
De link met Pinksteren snap ik niet goed.
Maria heeft een bijzondere plaats in de bijbel en ook als mede de rijke getuigenissen van haar.
Net als andere vrouwen die een belangrijke plaats toe bedeeld krijgen in de bijbel (terwijl wij ze snel zouden overslaan of negeren tot zelfs afwijzen ivm hun discutabele verleden.)
God is goed, rijk van Goedertierenheid en Vergeving, Christus is nummer 1 in Geloof in en uit Hem alles.
Maar van Maria kunnen wij als medegelovigen veel leren, een eenvoudige niet hoogdravende maar gewoon meisje / vrouw die zonder verklaringen af te dwingen in geloof haar weg ging die voor haar uitgestippeld lag......

Maar Maria bewaarde al deze woorden en overlegde die in haar hart.
(Lukas 2:19 - hsv)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Yoshi

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Yoshi » 27 mar 2018 21:30

welling82 schreef:U bedoeld Rooms katholieken.

Katholieken zijn namelijk ook hervormd, Luthers gereformeerd en protestant. Bestudeert u de etymologie van het woord maar eens.

Als rooms-katholiek ben ik idd hervormende en reformeerende. Ik kan, wellicht met uitzondering van de PKN, overigens vrij weinig katholieks vinden als ik kijk naar de etymologie van het woord kijk.

Alleen God kan aanbeden worden, Hij heeft in Zijn wet ook duidelijk gezegd de enige God te zijn. Maria is bekeerd en heeft God lief boven alles, zij wil in het geheel niet aanbeden worden want bekeerden mogen het immers willen gelijk te worden gemaakt aan Hem. Dat betekend dat Maria tijdens haar leven wast in haar geloof, dat is steeds minder Maria is en steeds meer gelijk wordt gemaakt aan de Heere Jezus Christus.

Maria mag binnen de rooms-katholieke kerk idd niet aanbeden worden.
Het gaat om God, niet Maria, want er staat geschreven dat er geen 'aanneming des persoons' is (ook omdat alle bekeerden gelijk mogen worden gemaakt aan Hem), dus ook niet van de persoon van Maria.

Binnen de katholieke traditie wijst Maria altijd naar Jezus (God de Zoon).
Waarom dat toch zovelen daarmee doorgaan? De mensen zijn van zichzelf ziende blind en horende doof. Zo is het vanaf de zondeval met de wereld gesteld, er staat ook duidelijk geschreven hoe dat eindigd. Men behoort te vertrouwen in de Waarheid, dat is niet zozeer zorgen maken waar de Heere verwinnaar is in de strijd!

Waarom daarmee doorgaan? Omdat het kan.
Een moslim zal zich vast ook verzuchten waarom die christenen toch maar doorgaan met het aanbidden van Jezus. Net zoals een protestant zich wellicht verzucht waarom katholieken (en oosters-orthodoxen, en kopten, en anglicanen) maar door gaan met het vereren van Maria.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Johan100 » 28 mar 2018 07:33

Yoshi schreef:Grappig dat je het mainstream christendom van ketterij beticht.

Ik weet niet wat je onder meanstream christendom verstaat, maar wij als protestanten wijzen 'Maria als moeder van God af'.
De linkjes die Learsi ooit in dat andere topic plaatste wilde je niet lezen. Daarin kun je lezen dat Calvijn het ook afwijst.
Jij bent na jaren nog niet gewijzigd in je standpunt, omdat je dat niet wilt, hoezo hervormende, reformerende?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor blijblij » 28 mar 2018 07:53

Johan100 schreef:Ik weet niet wat je onder meanstream christendom verstaat, maar wij als protestanten wijzen 'Maria als moeder van God af'.
De linkjes die Learsi ooit in dat andere topic plaatste wilde je niet lezen. Daarin kun je lezen dat Calvijn het ook afwijst.
Jij bent na jaren nog niet gewijzigd in je standpunt, omdat je dat niet wilt, hoezo hervormende, reformerende?


De kerken van de reformatie hebben volgens mij het concilie van Efeze nooit herroepen.
Bovendien is het de vraag of theotokos oorspronkelijk 'moeder van God' betekent. Letterlijk is het 'baardster van God'. Wellicht is dat idee in de volksdevotie meer opgeschoven naar 'moeder van God'.

welling82

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor welling82 » 28 mar 2018 08:17

Yoshi schreef:..
Waarom daarmee doorgaan? Omdat het kan.
Een moslim zal zich vast ook verzuchten waarom die christenen toch maar doorgaan met het aanbidden van Jezus. Net zoals een protestant zich wellicht verzucht waarom katholieken (en oosters-orthodoxen, en kopten, en anglicanen) maar door gaan met het vereren van Maria.


Men kan zogenaamd ook moorden, zou men daarom daaraan behoren te beginnen of ermee behoren door te gaan?

Geloven is mogen vertrouwen in de Waarheid, dat is met redenen, waar overigens -en dat staat duidelijk in het Woord- niemand van zichzelf kan of zelfs maar wil, waarom God Zijn eengeboren Zoon Christus gegeven heeft.

Dus men behoort niet zo van zichzelf te kunnen en te willen, want dat zijn pretenties, van de mens zelf. Eigenliefde en eigengerechtigheid, zoals het Woord zo duidelijk verklaart! En men behoort ook niet zomaar te doen ook niet eenvoudig omdat het zogenaamd zou kunnen, de duivel wilde dat Christus van een hoogte sprong, omdat het zogenaamd maar kon. Christus kan alles, maar wil niet alles. Waarom wilt u dan wat u kan? Omdat u het voorbeeld van Christus zou volgen? Er zijn dan overigens nog tal van andere dingen die u zogenaamd zou kunnen, zoals misschien wel moorden, maar dat wil u dan ineens zogenaamd niet?

Met behoort dus redenen te verkrijgen voor wat men mag doen, en na te denken voordat men iets doet (dat is de gegeven middelen mogen benutten). Menselijke spreekwijze is wel 'bezint eer gij begint' of 'eerst denken, dan doen'. Maar het is dus ook hypocriet, want er zijn dus tal van zaken die u zogenaamd zou kunnen, maar dan niet doet of ermee doorgaat, we zien dus duidelijk dat het uiteindelijk in tegenstelling tot wat u doet vermoeden, wel om de redenen gaat, ongeacht of u ze al of niet gekregen zou hebben.

U stelt weinig vragen en veel conclusies, dat mag ik wel een indicatie vinden dat de conclusies niet al te serieus genomen behoeven te worden. U beredeneert ook bitter weinig en u handelt zelfs op het oog iets denigrerend als het om anderen gaat, ook dat weer zonder vragen te stellen. Zulke voorbeelden staan in de Bijbel, alleen worden daar niet behoorlijk genoemd. Rooms-katholieken zeggen uiteindelijk toch wel de Bijbel te volgen, is het niet zo?

Hoe wordt Maria vereerd wanneer bekeerden mogen wassen in het geloof, dat is: gelijk mogen worden gemaakt aan het heilige reine voorbeeld van de Heere Jezus Christus? Dat betekend dat hoe langer hoe minder Maria de oude Maria zal zijn en hoe langer hoe meer op de Heere zal lijken, denkt u dat zij wil dat zij vereerd wordt in plaats van de Heere terwijl God eigenliefde en zelfliefhebberij (zoals de verering van mensen, het idoliseren) zondig noemt?

Overigens zijn er nogal wat zelfs orthodox te noemen rooms-katholieken die tot Maria denken te kunnen bidden, ook is er significant veel rooms-katholiek te noemen wat denkt ook anderen te moeten aanbidden, zoals Fransciscus etc. Daarbij dat rooms-katholieken tegen het Woord Gods in idoliseren en mensen vereren, Gods Heiligen wilden dat in ieder geval uitdrukkelijk niet (vereerd worden), getuige ook de geschriften van de apostel Paulus en vele anderen waarin zij duidelijk stelden geen waarde bij zichzelf te zoeken.

Dat verzuchten over wat anderen doen wat zij niet laten kunnen behoort ook niet, in de Bijbel staat duidelijk waar het met de wereld na de zondeval heengaat, mensen behoren Gods oordeel te erkennen als zijnde rechtvaardig en waar en ook nodig! En zich niet moeten verzuchten om datgene wat duidelijk oplossing genoemd en verklaard wordt door het Woord. Bovendien zijn mensen ziende blind en horende doof, van zichzelf, waardoor geen van de mensen uit zichzelf wil of kan, ook daar zou ik me liever niet om verzuchten, het bewijst eerder dat God de Waarheid, het Woord der Waarheid en het Licht der Waarheid is.

Dan behoren we niet te verzuchten waar God de Almachtige is, want wanneer Hij die mensen meer Licht wil geven zodat ze minder te verzuchten zouden zijn, dan zal dat geschieden. Er is maar één Rechter, wie zoveel verzucht, zal waarschijnlijk moeite hebben deze grote en goede Rechter te erkennen in Zijn Almacht, niet waar? Wie mag geloven, mag vertrouwen in de Waarheid, dat verzuchten is al snel tegen het ware vertrouwen en geloven in!

Bovendien 'wilt u niet veroordeeld worden, veroordeel dan ook anderen niet'.

Ziet u? Misschien behoort u wel wat beter te lezen, wat meer vragen te stellen en wat minder denigrerend jegens anderen zich op te stellen. Past u maar eens op welk een groot en goed voorbeeld de Heere ons geeft, want de mensen behoren ervan te willen leren en niet ervan te willen afwijken.
Laatst gewijzigd door welling82 op 28 mar 2018 08:31, 2 keer totaal gewijzigd.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor GDK » 28 mar 2018 08:27

Yoshi schreef:Maria mag binnen de rooms-katholieke kerk idd niet aanbeden worden.

Yoshi schreef: katholieken (...) maar door gaan met het vereren van Maria.


Wat is het verschil tussen vereren en aanbidden ?
Vooruit met de geit!

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor blijblij » 28 mar 2018 09:41

Volgens Van Dale is vereren iemand eer bewijzen en aanbidden een goddelijk wezen vereren

ereunao

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor ereunao » 28 mar 2018 10:25

Overigens werd het bij het bij de instelling van de z.g.n.. ‘christelijke feestdagen weer eens pijnlijk duidelijk hoezeer de kerk toen al vervreemd was van haar heils-historische Joodse wortels. Want, aangenomen dat de 16 nisan idd. in het jaar 30 op een zondag viel dan moet de 50e dag (de pinksterdag Hand. 2) op een maandag gevallen zijn. Het type van de opstanding was de eertelingen van de gertenoogst die op de dag na de sabbat van de 15e Nisan dus op de 16e geofferd moesten worden.zie Lev.23:31.Nu moest op de 14e van die maand het paaslam geslacht worden. Op de avond van die dag heeft Jezus dit met zijn discipelen gegeten en tegelijk het H.A.ingesteld. Hij moet dus op de 15e gekruisigd zijn .En dat was de sabbat van de 1e dag van het feest der ongezuurde broden terwijl de 7e dag ook een sabbat was. De sabbat waarop Hij in het graf lag moet dus idd.de wekelijkse sabbat geweest zijn. Maar dan kan het niet anders of die eerstelingen moeten in dat jaar op de 17e geofferd zijn. Want op een sabbat mochten ze niet geofferd worden. Hier is een duidelijke parallel met het verhaal van de uittocht uit Egypte. Want Israël trok in de nacht van 14-15 Nisan uit Egypte en stond ook op de morgen van de 17e op de andere oever van de rode zee. En dat is typologisch ook door de dood heen naar het leven! gr:ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 28 mar 2018 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

ereunao

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor ereunao » 28 mar 2018 10:25

gewist

Yoshi

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Yoshi » 28 mar 2018 14:56

Johan100 schreef:Ik weet niet wat je onder meanstream christendom verstaat, maar wij als protestanten wijzen 'Maria als moeder van God af'.
De linkjes die Learsi ooit in dat andere topic plaatste wilde je niet lezen. Daarin kun je lezen dat Calvijn het ook afwijst.
Jij bent na jaren nog niet gewijzigd in je standpunt, omdat je dat niet wilt, hoezo hervormende, reformerende?

Jij spreekt niet namens het protestantisme. Dus welke substromingen binnen het protestantisme bedoel je exacte met 'we'? Zie verder reactie van Blijblij. Linkjes dumpen (argument by link) accepteer ik niet op fora en zal ik dus niet op reageren. Op vele fora worden zulke reacties ook gewoon verwijderd. Mijn standpunt omtrend Maria is nog steeds niet gewijzigd, dat klopt. Omdat ik niet af wens te wijken van de Waarheid. Wij katholieken zijn hervormende en reformerende. Dat kan je gewoon aan te tijdlijn met concilies zien en wat dat in heeft gehouden voor Kerk en gelovigen.
blijblij schreef:De kerken van de reformatie hebben volgens mij het concilie van Efeze nooit herroepen.
Bovendien is het de vraag of theotokos oorspronkelijk 'moeder van God' betekent. Letterlijk is het 'baardster van God'. Wellicht is dat idee in de volksdevotie meer opgeschoven naar 'moeder van God'.

Juist. En het probleem is dus vaak dat men de 2 naturenleer niet volledig wenst te erkennen. Het probleem van oa Johan blijft dus staan, ook met de titel baarster van God.

welling82 schreef:Men kan zogenaamd ook moorden, zou men daarom daaraan behoren te beginnen of ermee behoren door te gaan?

Geloven is mogen vertrouwen in de Waarheid, dat is met redenen, waar overigens -en dat staat duidelijk in het Woord- niemand van zichzelf kan of zelfs maar wil, waarom God Zijn eengeboren Zoon Christus gegeven heeft.

Zowel het calvinsime (zeer recentelijk) als het lutheranisme (eind 20e eeuw) hebben een gemeenschappelijke verklaring opgesteld met de rooms-katholieke kerk over de rechtvaardiging. Lezenswaardig.
Dus men behoort niet zo van zichzelf te kunnen en te willen, want dat zijn pretenties, van de mens zelf. Eigenliefde en eigengerechtigheid, zoals het Woord zo duidelijk verklaart! En men behoort ook niet zomaar te doen ook niet eenvoudig omdat het zogenaamd zou kunnen, de duivel wilde dat Christus van een hoogte sprong, omdat het zogenaamd maar kon. Christus kan alles, maar wil niet alles. Waarom wilt u dan wat u kan? Omdat u het voorbeeld van Christus zou volgen? Er zijn dan overigens nog tal van andere dingen die u zogenaamd zou kunnen, zoals misschien wel moorden, maar dat wil u dan ineens zogenaamd niet?

Met behoort dus redenen te verkrijgen voor wat men mag doen, en na te denken voordat men iets doet (dat is de gegeven middelen mogen benutten). Menselijke spreekwijze is wel 'bezint eer gij begint' of 'eerst denken, dan doen'. Maar het is dus ook hypocriet, want er zijn dus tal van zaken die u zogenaamd zou kunnen, maar dan niet doet of ermee doorgaat, we zien dus duidelijk dat het uiteindelijk in tegenstelling tot wat u doet vermoeden, wel om de redenen gaat, ongeacht of u ze al of niet gekregen zou hebben.

Ik ben in de volste overtuiging dat ik in de Waarheid sta, evengoed als veruit de meeste andere gelovigen die overtuiging over hun eigen geloof hebben. Dat ik Maria vereer is uiteraard niet zonder reden. Door haar in een persoonlijke openbaring ben ik tot Jezus Christus gekomen. En dan is er simpelweg geen plaatsje voor mij in de protestantse herbergen.
U stelt weinig vragen en veel conclusies, dat mag ik wel een indicatie vinden dat de conclusies niet al te serieus genomen behoeven te worden. U beredeneert ook bitter weinig en u handelt zelfs op het oog iets denigrerend als het om anderen gaat, ook dat weer zonder vragen te stellen. Zulke voorbeelden staan in de Bijbel, alleen worden daar niet behoorlijk genoemd. Rooms-katholieken zeggen uiteindelijk toch wel de Bijbel te volgen, is het niet zo?

Je negeert een deel van mijn antwoord en dan begin je over serieus genomen worden? Voor ik verder inhoudelijk reageer op je lap tekst, waarom zou ik zou ik jou serieus moeten nemen? Je schrijft een ellenlange tekst, bol van herhaling en hoogdravend taalgebruik, dat maakt echt geen indruk. Tevens is het inhoudelijk dusdanig dat je minachting er duidelijk uit blijkt.

Rooms-katholieken zeggen God te volgen, en die spreekt oa door de bijbel. Katholieken zijn echter geen bijbelisten en hangen ook geen sola scriptura aan.

Maar zeg het maar, wil je op deze voet verder of wil je als gelijkwaardigen in gesprek gaan? Ik heb een voorkeur voor het laatste.

Yoshi

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Yoshi » 07 jun 2018 19:36

Leuke samenloop van omstandigheden en ten goede gekeerd:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/225948/D ... een-wonder


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten