Islam in het Katholieke onderwijs

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Johan100 » 05 mar 2018 22:25

Bruno schreef:Er zijn geen methodes. Het betreft basisonderwijs en ieder kind krijgt hier hetzelfde basisonderwijs. Op uitzonderingen na, maar dit betreft een algemene zaak. Iedere katholieke basisschool biedt hier dezelfde leerstof aan, deze is bij wet verplicht.
Gebruiken ze in België geen methodes?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Yoshi » 05 mar 2018 22:35

O, België. Ik denk haast dat mijn verhaal 1 op 1 op gaat maar daar zullen ze wellicht andere methodes gebruiken.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor DeDwaler » 06 mar 2018 00:06

Bruno schreef:Ik mag niet zeggen dat dit islamiseren is zeker?


Enige kennis van andere godsdiensten is wellicht zo gek nog niet, want dan kun je wanneer je die aan de Bijbel toetst, eenvoudiger ontmaskeren als onwaarheid.
.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Niagara » 08 mar 2018 18:29

Ik kreeg jaren geleden in de brugklas van mijn christelijke school ook een paar lessen over wat de islam nou leert. Bepaald geen overbodige informatie voor jongeren die in aanraking komen met andersgelovigen. Niet alleen om je in te kunnen leven, maar ook om te leren waarin het anders is dan het christendom, dat de Allah van de moslims door sommigen dezelfde God als die van christenen wordt genoemd kun je ook meteen ontkrachten als je ziet dat de islam zegt dat Allah geen kinderen heeft en niet vanuit genade naar ons toekomt maar goede daden eist als losgeld om in de hemel te komen. Dan leer je ook de waarde van onze God, hoe bijzonder Hij is, en dat niet alle monotheistische godsdiensten een pot nat zijn. Dát is juist een wapen tegen de tendens dat onder het mom van godsdienstvrijheid alles maar moet kunnen, alle godsdiensten naar wens gemengd en samengesteld kunnen worden, onder het mom van vrede op aarde de waarheid verdund wordt tot slappe, waardeloze, zoutloze pap. De waarheid over wat de islam leert en waarin die verschilt van het christendom is belangrijk om te weten. Daarin mag mijns inziens ook geleerd worden dat volgens de moslims mohammed een profeet is. Als ouders en ook als kerk heb je ook een taak in je jeugd onderwijzen, en mag ook ruimte zijn voor jongeren die met vragen hierover komen. Volgens mij is het goed dat je dan geinformeerd bent en ze niet afscheept met een: dat is nou eenmaal een afgod en verder hoef je er niks van te weten. Jongeren kunnen ook moslimvrienden krijgen en merken dat ze best veel overeenkomsten hebben in bepaalde normen en waarden, zoals het goed voor de armen willen zijn etc. Het lijkt mij goed dat kinderen leren wat het verschil is tussen hun geloof en dat van de ander, dat ze niet verleid worden tot het verdunnen van de waarheid. Dat ze leren dat er bepaalde dingen zijn van iemand die in de islam gelooft waar je best een voorbeeld aan kunt nemen, maar andere dingen die je niet moet overnemen, en dat je daar alert op bent. Het wapen tegen desinformatie is niet de desinformatie weghouden want dat lukt toch niet het hele leven, maar leren ‘factchecken’. Als dat niet geleerd wordt op een christelijke school is dat teleurstellend. Echter ook een uitnodiging aan ouders en kerk om dit je jeugd wel te leren.
Laatst gewijzigd door Niagara op 08 mar 2018 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Yoshi

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Yoshi » 08 mar 2018 18:35

Niagara schreef:Ik kreeg jaren geleden in de brugklas van mijn christelijke school ook een paar lessen over wat de islam nou leert. Bepaald geen overbodige informatie voor jongeren die in aanraking komen met andersgelovigen. Niet alleen om je in te kunnen leven, maar ook om te leren waarin het anders is dan het christendom, dat de Allah van de moslims door sommigen dezelfde God als die van christenen wordt genoemd kun je ook meteen ontkrachten als je ziet dat de islam zegt dat Allah geen kinderen heeft...

Met dezelfde logica kunnen we dus ook het jodendom afschieten neem ik aan?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Mortlach » 08 mar 2018 18:42

Niagara schreef:en niet vanuit genade naar ons toekomt maar goede daden eist als losgeld om in de hemel te komen.


Wat bijzonder. Volgens mij klopt daar niks van. Als je een moslim vraagt of je door maar genoeg goede daden te doen in de hemel kan komen terwijl Allah dat NIET wil, dan vermoed ik dat ik het antwoord wel weet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Niagara » 08 mar 2018 18:45

Yoshi schreef:Met dezelfde logica kunnen we dus ook het jodendom afschieten neem ik aan?



Afschieten vind ik een groot woord. Ik bedoel in geen geval dat er respectloos met andersgelovigen om dient te worden gegaan. Wel dat we de verschillen mogen leren en daardoor ook meer inzicht kunnen krijgen in hoe goed de God is die wij dienen. Wij hebben overeenkomsten, met de leer van de Joden wellicht meer dan die van de Islamieten, maar nog steeds mogen wij hiermee extra de waarde leren van het feit dat Jezus onze Verlosser mag zijn, en dit met blijdschap uitstralen en zo door onze levenshouding andere mensen uitnodigen kennis te maken met dit blijde nieuws. Ik ben persoonlijk erg blij mijn verlossing niet te hoeven verdienen en gun mensen die daar hopeloos hard voor zwoegen ook de vrijheid en rust die Jezus geeft. Ik bedoel dus in geen geval dat wij anderen moeten minachten om hun andere geloof, maar wel dat we medelijden kunnen voelen in plaats van afstandelijkheid voor degenen die Jezus niet kennen en het daar zwaar onder hebben.
Afbeelding

Yoshi

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Yoshi » 08 mar 2018 18:50

Dank voor de nuancering.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Mortlach » 08 mar 2018 19:20

Niagara schreef:Afschieten vind ik een groot woord. Ik bedoel in geen geval dat er respectloos met andersgelovigen om dient te worden gegaan. Wel dat we de verschillen mogen leren en daardoor ook meer inzicht kunnen krijgen in hoe goed de God is die wij dienen. Wij hebben overeenkomsten, met de leer van de Joden wellicht meer dan die van de Islamieten, maar nog steeds mogen wij hiermee extra de waarde leren van het feit dat Jezus onze Verlosser mag zijn, en dit met blijdschap uitstralen en zo door onze levenshouding andere mensen uitnodigen kennis te maken met dit blijde nieuws. Ik ben persoonlijk erg blij mijn verlossing niet te hoeven verdienen en gun mensen die daar hopeloos hard voor zwoegen ook de vrijheid en rust die Jezus geeft. Ik bedoel dus in geen geval dat wij anderen moeten minachten om hun andere geloof, maar wel dat we medelijden kunnen voelen in plaats van afstandelijkheid voor degenen die Jezus niet kennen en het daar zwaar onder hebben.


Hoewel ik je gevoelens op prijs stel en zeer zeker niet wil ondergraven, kan ik de gedachte toch niet onderdrukken dat anders-gelovigen ook zo'n soort blijdschap kennen dat hun geloof X eigenschap Y heeft die andere gelovigen niet hebben en omdat eigenschap Y de beste eigenschap is, hebben de anderen het vast zwaar onder hun gebrek aan eigenschap Y.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Niagara » 09 mar 2018 23:07

Mortlach schreef:Hoewel ik je gevoelens op prijs stel en zeer zeker niet wil ondergraven, kan ik de gedachte toch niet onderdrukken dat anders-gelovigen ook zo'n soort blijdschap kennen dat hun geloof X eigenschap Y heeft die andere gelovigen niet hebben en omdat eigenschap Y de beste eigenschap is, hebben de anderen het vast zwaar onder hun gebrek aan eigenschap Y.


Ik geloof best dat dat zo kan zijn. Ik bedoel dit echter in geen geval minachtend richting andere geloven. Ik geloof dat veel mensen het zwaar hebben, ook als ze nergens in zeggen te geloven maar wel geloven in bijvoorbeeld angstige gedachten, ook als ze zelf niet doorhebben hoe ellendig ze zijn omdat ze hun gevoelens verdoven met het een of ander, ook als ze zich verliezen in religie (dit kunnen ook lege religieuze gebruiken uit het christendom zijn, niet alleen van andere religies). Zolang mensen niet leven zoals ze door God bedoeld zijn, het hen niet lukt te doen waarvoor ze gemaakt zijn, ze hun doel missen, zijn mensen denk ik ten diepste ongelukkig. Sommigen denken gelukkig te zijn terwijl ze zwelgen in hun geld, macht etc, maar werkelijke vreugde ervaar je pas als je als mens tot je doel komt waarvoor je gemaakt bent: God de eer geven. Dat klinkt heel tegenstrijdig in de wereld die denkt dat als je wat wil krijgen, je daar zelf voor moet zorgen/vechten. Dat in het koninkrijk van God alles omgekeerd is en de dienaar een winnaar wordt, is een heerlijkheid die voor de wereld niet te begrijpen is, maar voor degene die het ervaren het mooiste wat er is, zo in en in goed. Het is moeilijk waar het wereldse model makkelijk is, maar vervullend waar het wereldse onbevredigend is, en daardoor voel je wat op geen andere manier te ervaren is: wie jij door God bedoelt bent om te zijn, en hoe fijn het is om dat te zijn. Hoe goed God alles bedoelt heeft, en hoe goed Hij daadwerkelijk is. Ook voel je wat een droeve ontwrichtende narigheid de zonde is, begrijp je Gods verdriet om Zijn wereld die zo niet meer tot zijn doel komt, en Zijn medelijden met de mensen vult ook jouw hart. Absoluut niet uit minachting, het is vanuit liefde en verdriet om hun lijden, en begrip en medelijden met het verloren voelen en niet begrijpen hoe het komt en wat de weg eruit is. Als je zelf Gods liefde ervaart, gun je die aan iedereen. Want ieder mens die Jezus heeft leren kennen, weet hoe verloren je zonder Hem was. En die ellende gun je niemand. Toch zijn wij mensen niet degenen die hen hieruit kunnen bevrijden. Wij kunnen hun ongeloof niet ombuigen tot geloof. Wij kunnen een afwijzend hart niet ontvankelijk maken. Soms gebruikt God ons wel als voorbeeld. Bijvoorbeeld als andere mensen mogen zien dat je vreugde vindt in het dienen van een ander, en God hen nieuwsgierig maakt naar waar die vreugde vandaan komt. Daarom roept God ons ook op om te leven als de bevrijde mensen die we mogen zijn in Jezus.
Iedereen heeft redenen voor de levensstijl die hij heeft. Velen zullen die redenen verheven vinden boven die van anderen. Men herkent de boom echter aan de vruchten, bij christenen evengoed. Ook mensen die zichzelf christen noemen kunnen nog steeds ten diepste bezig zijn zichzelf te dienen en het evangelie niet goed begrepen hebben. Helaas. En misschien zijn er ook wel mensen binnen andere geloven geboren die wel de regels van Gods koninkrijk begrijpen, zoals een ex-moslima in onze gemeente ook voor haar kennismaking met het christelijke geloof al voelde dat God zo was als Hij is, en niet zoals de koran Hem voorspiegelde.
Wellicht zijn er junkies die medelijden met mij hebben omdat ik niet weet hoe het voelt om high te zijn. Toch leidt hun kortstondige genotsgevoel niet tot daadwerkelijk geluk. Zij verdoven hun gevoel om ‘genot’ te kunnen ervaren.
Toch is denk ik in daadwerkelijke geluk het zo dat je ook je negatieve emoties kunt voelen. Ze niet hoeven verdoven met wat dan ook, maar kunnen dragen vanuit een diepere zekerheid dat er Iemand groter is dan deze gevoelens, ze in de hand heeft en wil gebruiken voor een eindeloos goed plan, waarin jij ook door deze gevoelens tot groei mag komen. Iemand die je opvangt als je fouten maakt, troost als je pijn en verdriet hebt, vergeeft wat je verkeerd doet en je vervolgens op de goede weg leidt. Een diepe identiteit als kind van een God die goed is en groot, waardoor je het niet meer nodig hebt door mensen bevestigd te worden en niet in nastreven daarvan in een schadelijk vicieuze cirkel van egocentrisme, hooghartigheid en diepe faalgevoelens belandt. Dit geluk, deze genezing door het komen tot je doel (God de eer geven) heb ik nog niet gezien buiten God om.
Nu ken ik niet zoveel moslims, dus kan wat dat betreft niet zeggen dat ik een gebalanceerde meting gedaan heb of het daadwerkelijk niet onder enige moslim te vinden is. Ik heb echter nog nooit gehoord van een moslim die niet tot het christendom is bekeerd maar zich wel als Gods kind beschouwt. En dát is de genezende identiteit die maakt dat je je eigen eer daadwerkelijk los kunt laten, en die aan God kunt geven.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Optimatus » 10 mar 2018 10:00

Niagara schreef:Niet alleen om je in te kunnen leven, maar ook om te leren waarin het anders is dan het christendom, dat de Allah van de moslims door sommigen dezelfde God als die van christenen wordt genoemd kun je ook meteen ontkrachten als je ziet dat de islam zegt dat Allah geen kinderen heeft en niet vanuit genade naar ons toekomt maar goede daden eist als losgeld om in de hemel te komen.


Strikt genomen heeft God geen kinderen. De Vader heeft een Zoon - of twijfel je aan de H. Drievuldigheid? Verder zijn er talloze kerkgemeenschappen (waaronder de catholica en de orthodoxie) die niet het sola gratia omarmen. Tenzij je deze kerkgemeenschappen niet als christelijk beschouwt, kun je niet anders dan vaststellen dat er heel verschillend over deze materie gedacht wordt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Johan100 » 10 mar 2018 10:15

Optimatus schreef:Strikt genomen heeft God geen kinderen. De Vader heeft een Zoon - of twijfel je aan de H. Drievuldigheid?

Ik denk dat Niagara dat bedoelt. De Islam zegt dat God geen Zoon heeft. Staat volgens mij ook op de rotskoepel in Jeruzalem.

Optimatus schreef:Verder zijn er talloze kerkgemeenschappen (waaronder de catholica en de orthodoxie) die niet het sola gratia omarmen. Tenzij je deze kerkgemeenschappen niet als christelijk beschouwt, kun je niet anders dan vaststellen dat er heel verschillend over deze materie gedacht wordt.
Ik begrijp even het verband niet. Wat heeft dit er mee te maken dat God een Zoon heeft? Over welke materie wordt verschillend gedacht?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Yoshi » 10 mar 2018 10:21

Niagara schreef:Nu ken ik niet zoveel moslims, dus kan wat dat betreft niet zeggen dat ik een gebalanceerde meting gedaan heb of het daadwerkelijk niet onder enige moslim te vinden is. Ik heb echter nog nooit gehoord van een moslim die niet tot het christendom is bekeerd maar zich wel als Gods kind beschouwt. En dát is de genezende identiteit die maakt dat je je eigen eer daadwerkelijk los kunt laten, en die aan God kunt geven.

Dat soort argumenten, vanuit eigen kaders beredeneerd, is natuurlijk niet zo sterk voor de buitenstaander. Zo heeft een moslim ook nog nooit een niet bekeerde christen (tot de islam) allahu akbar horen zeggen. Wellicht hangt hij daar ook een betekenis zoals jij aan jouw kaders hangt.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Optimatus » 10 mar 2018 10:41

Johan100 schreef:Ik denk dat Niagara dat bedoelt. De Islam zegt dat God geen Zoon heeft. Staat volgens mij ook op de rotskoepel in Jeruzalem.
Strikt genomen klopt dat dus. God als zodanig heeft geen Zoon, de Vader heeft een Zoon. Ik sta pal achter de leer der H. Drievuldigheid: +Vader, +Zoon en +Heilige Geest.

Daarom vind ik het ook jammer dat de geloofsbelijdenis van Athanasius niet prominenter in de kerk wordt gelezen.

Ik begrijp even het verband niet. Wat heeft dit er mee te maken dat God een Zoon heeft? Over welke materie wordt verschillend gedacht?


Er werd even over genade (het sola gratia) gesproken, daar reageerde ik op.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Arco » 12 mar 2018 11:04

Johan100 schreef:De Islam zegt dat God geen Zoon heeft. Staat volgens mij ook op de rotskoepel in Jeruzalem.


Klopt, zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Rotskoepel
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot], Huisje_op_de_hei en 26 gasten