Islam in het Katholieke onderwijs

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bruno

Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Bruno » 05 mar 2018 06:45

Afgelopen weekend nam ik met mijn oudste dochter haar les godsdienst door. Ze heeft een toets en ik vroeg haar de les af. Tot mijn grote verbazing stond de leerstof bol over de islam.
Mijn vriendin wimpelt dit af met respect naar andere godsdiensten toe. Maar ik kon er niet naast kijken dat de joodse tradities op de achtergrond geplaatst werden en de islamitische voorraan.
Ze moest het verschil tussen kentekens en symbolen leren. Een davidster stond niet tussen de symbolen, maar de islamitische tekens werden wel danig genuanceerd. In feite domineerden ze de pagina.

In mijn jonge jaren was dit not done. Wij leerden niet over de islam, noch over Mohammed. In de leestof stond onder andere dat Mohammed een profeet is. Dat mag deze politieke correct samenleving wel denken, ik denk daar anders over. Ik geloof in Jezus en Jezus heeft mij gewaarschuwd voor valse profeten. Mohammed is dus geen profeet wanneer wij de bijbel naar behoren zouden interpreteren. Ik durf er zelfs uit halen dat de islam de geest van de anti christ is.

Ik heb aan een grondige screening gedaan alvorens mijn dochters geplaatst werden op een school, worden zij alsnog geconfronteerd met deze waanzin? Dat kinderen van 9 jaar oud zo gebrainwasht worden heeft mijn visie over het katholieke onderwijs danig doen herzien.
Dat andere geloven aan bod komen vind ik best ok. Maar dat je het geloof waarmee wij via het boek verbonden zijn achteruit drukt om een sekte/bloedcultus met maffia trekjes te vergoeilijken en zo op de voorgrond brengt, daar kan ik met mijn hoofd niet bij.

Ik mag niet zeggen dat dit islamiseren is zeker?

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor dalethvav » 05 mar 2018 12:53

Van mij mag je dat wel, want dat is het ook. Toch?
In en in triest dat dit gebeurt.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Bruno

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Bruno » 05 mar 2018 13:22

Ja dat is het ook dalethvav. Ik dacht dat men op een katholieke school christelijke normen en waarden uitdroeg. Maar men heeft het verzoend met iets dat anti christelijk is.

Toen hier enkele jaren geleden in Belgie aanslagen plaatsnamen kauwde de mainstream media ons ook voor wat wij onze kinderen moesten zeggen.
Het waren “boeven”. We moesten dit zo uitleggen aan onze kinderen volgens de krantenartikels. Neen het waren geen boeven, het waren moslims die zich lieten inspireren door de koran en de hadith.
Wat ik ook zo kant en klaar gezegd heb tegen mijn kinderen toen men mij vroeg waarom deze mensen aanslagen pleegden.
“Zij geloven in een god die is uitgevonden door iemand die ons haat wegens jaloezie.”

Met dit onderwerp weet ik niet wat zeggen. Ik wil haar schooltijd niet beinvloeden. Maar ik wil tegelijk niet opvoeden in leugens. Wel is het zo dat zij in de middelbare school zedenleer zal krijgen en geen godsdienst meer.
Godsdienst is ver van haar bedoeling afgeweken na de reformatie zo blijkt.

Ik durf zelfs abrupt zeggen dat we beter de godsdienstvrijheid afschaffen. Onder het juk van godsdienstvrijheid zaait de kanker over heel ons continent uit.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor mona » 05 mar 2018 13:24

Het zou ook kunnen zijn dat het Rooms Katholicisme meer overeenkomsten heeft met de islam, als dat wel aangenomen wordt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Arco » 05 mar 2018 13:27

Beste Bruno,

Dat een school wel iets van de islam moet bijbrengen, dat is niet zo erg. Lijkt mij. Maar doe dat op z'n minst met de feiten, niet met wat politiek verantwoord is. Eerder heb ik op dit forum een samenvatting gegeven over de islam uit mijn eigen onderzoek, wellicht wel interessant om eens mee te nemen, als je met de school van je dochter in gesprek gaat: viewtopic.php?f=31&t=30066&start=105#p2074835
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Bruno

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Bruno » 05 mar 2018 14:03

Arco schreef:Beste Bruno,

Dat een school wel iets van de islam moet bijbrengen, dat is niet zo erg. Lijkt mij. Maar doe dat op z'n minst met de feiten, niet met wat politiek verantwoord is. Eerder heb ik op dit forum een samenvatting gegeven over de islam uit mijn eigen onderzoek, wellicht wel interessant om eens mee te nemen, als je met de school van je dochter in gesprek gaat: viewtopic.php?f=31&t=30066&start=105#p2074835


Prachtig staaltje posten je link. :)

De islam kende in haar beginperiode een status van verlichting. Daaruit komt dan ook het soefisme verder. Maar toen Mohammed in Medina geen gehoor kreeg van joden en christenen sloeg zijn verlichting snel over naar afgunst en haat. Daarom dat je dus in de koran tegenstrijdige teksten kan tegenkomen. Waar het in de ene pagina zegt dat je geen mensenleven mag ontnemen, is het een paar hoofdstukken verder een plicht. Het is dan moeilijk in context plaatsen, zeker voor een religie dat van zichzelf beweert voor alle tijden geschreven te zijn.
Men kan die vredevolle teksten dan met taqiya misbruiken en ons wijsmaken dat het een religie van vrede is. Terwijl iedereen die een beetje begrijpend kan lezen de koran meteen weet te plaatsen.

Het blijft frappant op te merken dat amper 6 procent al reeds zoveel onrust kan veroorzaken in onze landen. In Zweden is het amper 2 procent meer. Meisjes kleuren hun blonde haren zwart, mannen worden op veelal feesten geweigerd omdat de ordehandhaving de veiligheid van vrouwen niet meer kan garanderen. De Zweedse jongen kan dus niet meer naar het concert omdat ze anders een bevolkingsgroep zouden discrimineren. Maar als het TELKENS opnieuw DEZELFDE bevolkingsgroep is, mogen wij ons dan geen vragen stellen?

En als ik daarmee naar de school zou gaan, dan veroorzaak ik daarmee alleen maar problemen voor mijn dochters en mezelf.
Multiculturele scholen gaan al reeds met studenten naar de moskee (ook katholiek onderwijs) en men laat kinderen buigen voor Allah. In Duitsland heeft een gezin hun kind daarvoor thuisgelaten en ze hebben zich voor de rechter moeten verantwoorden. Wanneer leden van die moskee meisjes dan brutaal verkrachten doet men er alles aan het uit de media te houden. Maar mensen aan de schandpaal hangen daar hebben ze intussen een eigen comite voor opgericht. UNIA enzo. Nabestaanden van slachtoffers en slachtoffers natrappen, en de rode loper voor de dader uitrollen. Hopend dat men gespaard zal blijven? Dan vergist men zich!

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor de passant » 05 mar 2018 14:10

Bruno schreef:
Ik durf zelfs abrupt zeggen dat we beter de godsdienstvrijheid afschaffen. Onder het juk van godsdienstvrijheid zaait de kanker over heel ons continent uit.

Nee!, maar wat er wel moet gebeuren is dat het christelijk onderwijs weer zelf kan bepalen wat de lesstof hierover is, dat is op dit ogenblik nauwelijks nog het geval , immers "wiens brood men eet, diens woord men spreekt" met als resultaat een zwak christelijk onderwijs zoals boven beschreven. dus gedeeltelijk zelf betalen, "want wie betaald,die bepaald!"

Bruno

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Bruno » 05 mar 2018 14:29

de passant schreef:Nee!, maar wat er wel moet gebeuren is dat het christelijk onderwijs weer zelf kan bepalen wat de lesstof hierover is, dat is op dit ogenblik nauwelijks nog het geval , immers "wiens brood men eet, diens woord men spreekt" met als resultaat een zwak christelijk onderwijs zoals boven beschreven. dus gedeeltelijk zelf betalen, "want wie betaald,die bepaald!"


Betalen mensen voor het onderwijs dan geen belastingsgeld?
Maar achter onze rug heen pleuren ze islamitische leer in onze lessen godsdienst op katholieke scholen.
(Ik ben geen katholiek, maar er is geen alternatief qua scholing.)

Het is ook de Kerk die meeloopt in deze stroom van waanzin. Ze zijn op en top pro islam. De macht is daar zodanig naar hun kop gestegen dat ze de titel van God aan hun paus bekleden. “De heilige vader”. Dat is niet de paus, daarmee bedoelde de profeten en de Messias duidelijk God.
Van mijn part mag men de godsdienstvrijheid echt wel afschaffen. Waarom zouden wij erediensten van erkende godsdiensten subsideren en daarmee dan de niet erkende godsdiensten discrimineren?
Onlangs zei een politieker van Belgie het heel goed: “Ik ga mijn kinderen tot het pastafari bekeren en ze met een pastavergiet op hun hoofd naar school sturen.”
Deze uitspraak volgde op de juridische jihad van moslims. Door de godsdienstvrijheid hebben ze van een wereldvreemde rechter hun gelijk gekregen. Het schoolregelement vernoemt duidelijk dat religieuze symbolen op school verboden zijn. De leerling weet dus voor inschrijving wat de regels van de school zijn. Toch schrijft men zich in, gaat men naar het gerecht en krijgen ze gelijk dankzij de godsdienstvrijheid.

Waar kunnen onze kinderen dan nog naar school zonder met middeleeuwses praktijken geconfronteerd te worden?

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Arco » 05 mar 2018 14:33

Bruno schreef:Prachtig staaltje posten je link. :)


Thanks. :D

En als ik daarmee naar de school zou gaan, dan veroorzaak ik daarmee alleen maar problemen voor mijn dochters en mezelf.


Als men op school niet openstaat voor een gedegen gesprek, dan is het zaak dat jouw dochters thuis leren hoe de islam echt is. Immers, als ouders heb je de taak tot opvoeden, de school kan je helpen met bijvoorbeeld rekenen en schrijven, maar het zijn jouw kinderen, dus jij moet aan de bak.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Bruno

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Bruno » 05 mar 2018 14:56

Arco schreef:Als men op school niet openstaat voor een gedegen gesprek, dan is het zaak dat jouw dochters thuis leren hoe de islam echt is. Immers, als ouders heb je de taak tot opvoeden, de school kan je helpen met bijvoorbeeld rekenen en schrijven, maar het zijn jouw kinderen, dus jij moet aan de bak.


Ik twijfel niet aan de bereidheid tot praten van die school. Echter zijn ze niet gemachtigd daar iets aan te veranderen.
Iedereen loopt mee in de multiculdroom, wie ontwaakt en zegt dat het een nachtmerrie is vindt zijn weg naar de schandpaal snel.

De EU heeft haar agenda geschreven, afwijken is niet toegestaan. Zie hoe ze omgaan met informatie in de pers. Selectief knippen en plakken ze beelden aan mekaar om wie het niet eens is te stigmatiseren. Trump, Wilders Polen, Hongarije, ... Zeggen die iets zinnig vindt dat nooit zijn weg naar de mainstream media, dan zwijgen ze vermoord.
Maar Obama dat vinden ze allemaal een toffe en was zogezegd een betere president. Als ik eens zie hoe die man de wereld achterliet vraag ik mij daarbij oprecht af wat daar nu goed aan was?

Yoshi

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Yoshi » 05 mar 2018 16:03

Bruno schreef:Afgelopen weekend nam ik met mijn oudste dochter haar les godsdienst door. Ze heeft een toets en ik vroeg haar de les af. Tot mijn grote verbazing stond de leerstof bol over de islam.

Welke methode wordt er gebruikt?
Lesstof wordt vaak per thema aangeboden. En ja, dan kan het voorkomen dat je dochter een hoofdstuk heeft behandeld die over de islam gaat. Het is alle Nederlandse basisscholen verplicht de kinderen te onderwijzen in de grote religies. Althans, dat was het toen ik leerkracht was ik neem aan dat dat nog steeds zo is. Qua algemene kennis kan het geen kwaad lijkt mij.

Wat is de leerlijn van het leerjaar en de leerlijn over de 8 jaar van de methode die gehanteerd wordt? Hoeveel procent van de leerstof komt de islam aan bod?
Mijn vriendin wimpelt dit af met respect naar andere godsdiensten toe. Maar ik kon er niet naast kijken dat de joodse tradities op de achtergrond geplaatst werden en de islamitische voorraan.
Ze moest het verschil tussen kentekens en symbolen leren. Een davidster stond niet tussen de symbolen, maar de islamitische tekens werden wel danig genuanceerd. In feite domineerden ze de pagina.

Als het thema van dat hoofdstuk islam is dan lijkt me dat allerminst verbazend.
In mijn jonge jaren was dit not done. Wij leerden niet over de islam, noch over Mohammed. In de leestof stond onder andere dat Mohammed een profeet is. Dat mag deze politieke correct samenleving wel denken, ik denk daar anders over. Ik geloof in Jezus en Jezus heeft mij gewaarschuwd voor valse profeten. Mohammed is dus geen profeet wanneer wij de bijbel naar behoren zouden interpreteren. Ik durf er zelfs uit halen dat de islam de geest van de anti christ is.

Op een katholieke basisschool leert men respectvol om te gaan met andere levensbeschouwingen dan de katholieke. Mocht je dat niet wensen dan was de katholieke (maar ook openbare en protestants-christelijke) een verkeerde keuze voor je kinderen. In geen enkele methode godsdienst of levensbeschouwing die ik heb bestudeerd tijdens mijn studie kwam ik tegen dat religie x of levensbeschouwing y werd afgeseveerd laats taan met termen als anti-chrits.
Ik heb aan een grondige screening gedaan alvorens mijn dochters geplaatst werden op een school, worden zij alsnog geconfronteerd met deze waanzin? Dat kinderen van 9 jaar oud zo gebrainwasht worden heeft mijn visie over het katholieke onderwijs danig doen herzien.
Dat andere geloven aan bod komen vind ik best ok. Maar dat je het geloof waarmee wij via het boek verbonden zijn achteruit drukt om een sekte/bloedcultus met maffia trekjes te vergoeilijken en zo op de voorgrond brengt, daar kan ik met mijn hoofd niet bij.

Vraag de leerlijn eens op bij de juf/meester. Lees je eerst eens in in een volledige jaargang aan lesstof in plaats van je te baseren op 1 hoofdstuk.

De katholiciteit van het katholiek onderwijs in Nederland verschilt overigens per school. Ergens jaren 60 of 70 hebben de bisschoppen de verantwoordelijkheid daarover overgedragen aan de scholen. Alwaar de leerkrachten tezamen met de ouders daar vorm aan moeten geven. Op de katholieke basisschool van jouw kinderen hoeveel procent is katholiek van de leerkrachten? En van de leerlingen?
Dat zal niet veel zijn, waarom heb je daar dan wel hoge verwachtingen van?
Ik mag niet zeggen dat dit islamiseren is zeker?

Je mag zeggen wat je wil, maar op basis van de input die je nu hebt gegeven kan ik er weinig mee.

Bruno

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Bruno » 05 mar 2018 16:10

Doorlopend alle thema’s komt de islam aan bod.
In ieder hoofdstuk dus. Het is niet dat ik even impulsief erecteerde omdat de islam aan bod kwam. Mij viel vooral op dat islam bijna op de voorgrond kwam te staan.
Wat daarover geleerd wordt is ook niet conform met de christelijke leer. Er zijn volgens de christenen geen profeten na Jezus. Een katholieke school die dat onderwijst gaat tegen deze leer in.

In mijn tijd werden wij geinformeerd over het jodendom. Nu is dat de islam geworden.
De Davidster stond niet eens tussen de religieuze symbolen afgebeeld. Maar een biddende moslim en de steen van Mekka dan weer wel. Er waren 2 afbeeldingen van moslims, van het christendom 1 en van de joden géén. Dan waren er nog bedrijfslogo’s en verkeersborden om het verschil tussen een symbool en teken duidelijk te maken.

Yoshi

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Yoshi » 05 mar 2018 17:06

Welke methode wordt gehanteerd bij je dochter op school?

Bruno

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Bruno » 05 mar 2018 18:42

Er zijn geen methodes. Het betreft basisonderwijs en ieder kind krijgt hier hetzelfde basisonderwijs. Op uitzonderingen na, maar dit betreft een algemene zaak. Iedere katholieke basisschool biedt hier dezelfde leerstof aan, deze is bij wet verplicht.

Ik vraag mij dan af wie deze heeft aangepast zonder het medeweten van ouders? Dat leerstof evolueert zal maar logisch zijn, maar godsdienst evolueert niet. Wij hebben de leer rechtstreeks van onze Heer Jezus gekregen, zonder tussenpersonen. Jezus heeft ons waarschuwingen meegegeven die het Katholieke onderwijs nu aan haar laars blijkt te lappen.
We dienen net behoedzaam om te gaan met de materie alvorens we onze kinderen inlepelen hoe de vork in de steel zit.
Laat hen de feiten zien en laat hen dan voor zichzelf denken. Confronteer hen maar eens met die haatteksten vanuit de koran na een aanslag in plaats van hen wijs te maken dat het er niets mee te maken heeft.
Dat zou een kritische maatschappij doen waar de vrijheid van meningsuiting enige betekenis zou hebben. Maar men heeft schrik voor de waarheid dus doen ze haar oneer aan.

Yoshi

Re: Islam in het Katholieke onderwijs

Berichtdoor Yoshi » 05 mar 2018 22:12

Bruno schreef:Er zijn geen methodes. Het betreft basisonderwijs en ieder kind krijgt hier hetzelfde basisonderwijs. Op uitzonderingen na, maar dit betreft een algemene zaak. Iedere katholieke basisschool biedt hier dezelfde leerstof aan, deze is bij wet verplicht.

Iedere school in Nederland, en dus ook de katholieke moeten voldoen aan een bepaalde basis. Hoe ze die basis gaan bereiken staat ze vrij. Vrijwel alle (alle muv bijvoorbeeld iederwijs scholen) hanteren om de doelstellingen te halen methodes. Methodes voor rekenen, voor taal, voor schrijven, voor geschiedenis enzovoort.

Protestants christelijke en katholieke scholen gebruiken daarnaast voor levensbeschouwing vaak ook een methode. In uitzonderlijke gevallen wordt het door de school/leerkrachten zelf ontwikkeld.

Populaire methoden daarvoor zijn:
Hemel en Aarde; https://www.hemelenaarde.nl/
Trefwoord; https://www.trefwoord.nl/
Kind op Maandag; https://www.kindopmaandag.nl/

Dus nogmaals de vraag, welke methode gebruikt de school van je dochter voor levensbeschouwelijk onderwijs/godsdienst?
Ik vraag mij dan af wie deze heeft aangepast zonder het medeweten van ouders? Dat leerstof evolueert zal maar logisch zijn, maar godsdienst evolueert niet. Wij hebben de leer rechtstreeks van onze Heer Jezus gekregen, zonder tussenpersonen. Jezus heeft ons waarschuwingen meegegeven die het Katholieke onderwijs nu aan haar laars blijkt te lappen.
We dienen net behoedzaam om te gaan met de materie alvorens we onze kinderen inlepelen hoe de vork in de steel zit.

Elke Nederlandse basisschool heeft wettelijk verplicht een Medezeggenschapsraad (MR). Daarin nemen voor 50% ouders plaats en voor 50% leerkrachten. Over de aanschaf van nieuwe lesmethoden heeft de MR inspraak. Als ouder heb je jezelf kandidaat kunnen stellen voor de MR. In ieder geval heb je als ouder stemrecht voor de leden van de ouders kant. Een keer per jaar (alhoewel scholen hiervan af kunnen wijken) is er een MR stemming waar jij dus je stem kan uitbrengen op een ouder die jouw belangen behartigd of je kan jezelf verkiesbaar stellen.
Laat hen de feiten zien en laat hen dan voor zichzelf denken. Confronteer hen maar eens met die haatteksten vanuit de koran na een aanslag in plaats van hen wijs te maken dat het er niets mee te maken heeft.
Dat zou een kritische maatschappij doen waar de vrijheid van meningsuiting enige betekenis zou hebben. Maar men heeft schrik voor de waarheid dus doen ze haar oneer aan.

Volgens mij ben jij niet op je mondje gevallen en kan je je bezwaren prima bij de directeur van de basisschool overbrengen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 16 gasten