Bruno schreef:Afgelopen weekend nam ik met mijn oudste dochter haar les godsdienst door. Ze heeft een toets en ik vroeg haar de les af. Tot mijn grote verbazing stond de leerstof bol over de islam.
Welke methode wordt er gebruikt?
Lesstof wordt vaak per thema aangeboden. En ja, dan kan het voorkomen dat je dochter een hoofdstuk heeft behandeld die over de islam gaat. Het is alle Nederlandse basisscholen verplicht de kinderen te onderwijzen in de grote religies. Althans, dat was het toen ik leerkracht was ik neem aan dat dat nog steeds zo is. Qua algemene kennis kan het geen kwaad lijkt mij.
Wat is de leerlijn van het leerjaar en de leerlijn over de 8 jaar van de methode die gehanteerd wordt? Hoeveel procent van de leerstof komt de islam aan bod?
Mijn vriendin wimpelt dit af met respect naar andere godsdiensten toe. Maar ik kon er niet naast kijken dat de joodse tradities op de achtergrond geplaatst werden en de islamitische voorraan.
Ze moest het verschil tussen kentekens en symbolen leren. Een davidster stond niet tussen de symbolen, maar de islamitische tekens werden wel danig genuanceerd. In feite domineerden ze de pagina.
Als het thema van dat hoofdstuk islam is dan lijkt me dat allerminst verbazend.
In mijn jonge jaren was dit not done. Wij leerden niet over de islam, noch over Mohammed. In de leestof stond onder andere dat Mohammed een profeet is. Dat mag deze politieke correct samenleving wel denken, ik denk daar anders over. Ik geloof in Jezus en Jezus heeft mij gewaarschuwd voor valse profeten. Mohammed is dus geen profeet wanneer wij de bijbel naar behoren zouden interpreteren. Ik durf er zelfs uit halen dat de islam de geest van de anti christ is.
Op een katholieke basisschool leert men respectvol om te gaan met andere levensbeschouwingen dan de katholieke. Mocht je dat niet wensen dan was de katholieke (maar ook openbare en protestants-christelijke) een verkeerde keuze voor je kinderen. In geen enkele methode godsdienst of levensbeschouwing die ik heb bestudeerd tijdens mijn studie kwam ik tegen dat religie x of levensbeschouwing y werd afgeseveerd laats taan met termen als anti-chrits.
Ik heb aan een grondige screening gedaan alvorens mijn dochters geplaatst werden op een school, worden zij alsnog geconfronteerd met deze waanzin? Dat kinderen van 9 jaar oud zo gebrainwasht worden heeft mijn visie over het katholieke onderwijs danig doen herzien.
Dat andere geloven aan bod komen vind ik best ok. Maar dat je het geloof waarmee wij via het boek verbonden zijn achteruit drukt om een sekte/bloedcultus met maffia trekjes te vergoeilijken en zo op de voorgrond brengt, daar kan ik met mijn hoofd niet bij.
Vraag de leerlijn eens op bij de juf/meester. Lees je eerst eens in in een volledige jaargang aan lesstof in plaats van je te baseren op 1 hoofdstuk.
De katholiciteit van het katholiek onderwijs in Nederland verschilt overigens per school. Ergens jaren 60 of 70 hebben de bisschoppen de verantwoordelijkheid daarover overgedragen aan de scholen. Alwaar de leerkrachten tezamen met de ouders daar vorm aan moeten geven. Op de katholieke basisschool van jouw kinderen hoeveel procent is katholiek van de leerkrachten? En van de leerlingen?
Dat zal niet veel zijn, waarom heb je daar dan wel hoge verwachtingen van?
Ik mag niet zeggen dat dit islamiseren is zeker?
Je mag zeggen wat je wil, maar op basis van de input die je nu hebt gegeven kan ik er weinig mee.