Vechtsporten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Vechtsporten

Berichtdoor DeDwaler » 04 mar 2018 13:32

.
Vechtsport is ook een kunstvorm en mensen leren er, naast zelfverdediging, vooral om hun verstand te gebruiken, aldus ook Mr. Miyagi. Het leger is trouwens ook een mooie manier om dat te leren. Er is volgens mij niets mis mee om jezelf en je naasten te verdedigen tegen geweldplegers. Dat is wat anders dan wanneer je het recht in eigen hand neemt, want dat is inderdaad aan God en aan de overheid.

Mortlach schreef:Echt? Mag tikkertje spelen dan nog wel? In mijn ogen is een goed schietspel namelijk niets meer dan virtueel tikkertje spelen. Je doet er niemand kwaad mee - wel even alle microfoons van alle spelers dempen, want het taalgebruik dat sommigen gebruiken is nogal toxisch.


Ik speel zelf regelmatig PlayerUnknown's Battlegrounds. Erg leuk spel! Persoonlijk zie ik er ook geen kwaad in, want ik hou ongelofelijk veel van mensen. Er zijn in het licht van het christendom wellicht nuttiger zaken, maar af en toe is het ook noodzakelijk (voor mij althans) om even het hoofd leeg te maken en ik dank de Heere ervoor. Of dat nu even lekker naar buiten gaan, sporten of gamen is.

Er zijn ook spellen die ik niet wil spelen, of waarvan ik een afkeer ontwikkel, en zo heeft en stelt iedereen zijn eigen grenzen. Het is zoals met veel zaken die de christelijke vrijheid aangaan, als je voelt dat je iets niet moet doen, doe het dan alsjeblieft niet, maar bewaar jezelf!

.
.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Mortlach » 04 mar 2018 14:23

MoesTuin schreef:misschien komt het omdat het mijn interesse niet heeft en ik er ook de lol niet van heb (ieder zijn eigen ontspanning en humor)
Ik ben weleens benieuwd als ik zie naar (jonge) kinderen....de doorwerking wat het heeft de geweldadigheid in spellen.
maar dat weet ik verder niet hoe zich dat (kan) ontwikkelen en zal per kind / persoon anders zijn uiteraard, dat zal je ook nooit helemaal kunnen weten ook.


Toch zijn daar wel onderzoeken naar gedaan; het hangt een beetje van de bias van de onderzoekers af maar meestal blijkt dat de aggressie juist afneemt in plaats van toeneemt. Het blijkt dat de agressie wél toeneemt als je de bediening van het spel saboteert, dat het spel dus niet doet wat jij probeert te doen.

Het is vaak gewoon makkelijk schoppen, vooral als er weer eens een schietpartij in de VS is geweest. Dan is het allemaal weer de schuld van de schietspelletjes.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Teus » 04 mar 2018 16:29

Je mag alles doen tenzij het tot Gods eer is.
In de kerk zitten en vechtsporten daar zie ik geen verband in.
Of je in de kerk zit of in een bordeel zonder dat je Jezus lief hebt maakt m.i. niets uit.
Kun je om een zegen vragen als je begint met b.v. boksen? Vraag je dan of God wil helpen je tegenstander in puin te slaan?
Dergelijke sporten gaan meestal om te winnen, geld, eigen roem, het zegt al genoeg.
M.i. geldt het ook voor sporten waarmee je grenzen van gevaren en/of risico's opzoekt. Je kunt van God geen hulp verwachten.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Mortlach » 04 mar 2018 16:43

Teus schreef:Kun je om een zegen vragen als je begint met b.v. boksen? Vraag je dan of God wil helpen je tegenstander in puin te slaan?


Je kunt wel vragen om een veilige, sportieve wedstrijd, net als bij andere sporten.

Dergelijke sporten gaan meestal om te winnen, geld, eigen roem, het zegt al genoeg.


Meer dan bij, noem eens wat, curling? Al zal daar wat minder geld in om gaan, maar pak dan iets als Snooker, die lui verdienen daar ook vrij goed aan.

M.i. geldt het ook voor sporten waarmee je grenzen van gevaren en/of risico's opzoekt. Je kunt van God geen hulp verwachten.


De hele kneep zit hem toch net in het feit dat je moet leren het veilig te doen. Volgens mij gebeurt het niet zo heel vaak dat er een bokser ernstig gewond raakt tijdens een wedstrijd (de langertermijneffecten daarentegen...)

Ik vermoed een beetje dat omdat niemand hier er erg veel mee lijkt te hebben (inclusief mezelf), er ook weinig kennis is van bijvoorbeeld de techniek en de regels. Maar boksen is echt niet zomaar wat op elkaar inbeuken. Een vriend van mij heeft eens gespard met een veteraan (vriend was in de 20, veteraan 60+). En die veteraan verdedigde dus gewoon net zo lang tot die vriend moe was en toen was het met een enkele combinatie van hem klaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Vechtsporten

Berichtdoor jaapo » 04 mar 2018 17:06

Je gaat toch de Heidelberger niet ge(mis)bruiken, om zulke discussies op te starten? Hedendaagse sprt en bijbel of belijdenisgeschrift hebben totaal niets met elkaar. Sport kan nooit verwerpelijk zijn. Zo gauw een sport eropuit is om iemand opzettelijk te verwonden of nog erger, is het geen sport meer. Dus dat moet je verwerpen, als je christen bent, maar alle andere sporten daar is niks mis mee, ook niet op zondag.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Katlheen » 04 mar 2018 18:03

Ik doe sinds enige tijd Krav Maga. Vind het heerlijk. Je werkt aan je conditie en spierkracht en je leert technieken aan waarbij je jezelf kunt verdedigen. Is het sierlijk? Nee, Krav Maga richt zich erop om zo snel mogelijk een gevecht te beëindigen en jezelf in veiligheid te brengen. Daarbij is alles toegestaan, dus ook spugen, bijten, haren trekken, knietjes in de gevoelige zonde, trappen op de knieën en in iemands oor brullen. Zolang jij maar los komt en jezelf in veiligheid kunt brengen. (of een gewapende tegenstander kunt uitschakelen en daarmee erger leed kan voorkomen.).
Doe ik deze sport om iemand doelbewust te verwonden? Ja, onder voorwaarde dat ik eerst wordt aangevallen. Ik doe het niet om als eerste iemand aan te vallen en om daar van te genieten ofzo. Dit is puur zelfverdediging.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Johan100 » 04 mar 2018 18:34

Gelovigen hoeven het niet van zichzelf te verwachten.

Ps. 91:11,12 Want Hij zal aangaande u zijn engelen gebieden, dat zij u behoeden op al uw wegen; op de handen zullen zij u dragen, opdat gij uw voet niet aan een steen stoot.

Mooi hé!?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Marnix » 07 mar 2018 17:24

jaapo schreef:Je gaat toch de Heidelberger niet ge(mis)bruiken, om zulke discussies op te starten? Hedendaagse sprt en bijbel of belijdenisgeschrift hebben totaal niets met elkaar. Sport kan nooit verwerpelijk zijn. Zo gauw een sport eropuit is om iemand opzettelijk te verwonden of nog erger, is het geen sport meer. Dus dat moet je verwerpen, als je christen bent, maar alle andere sporten daar is niks mis mee, ook niet op zondag.


Dat is niet helemaal juist. Boksen kan wel degelijk slecht zijn voor je lichaam.... en het doel met boxen is om je tegenstander te slaan... wat ook weer tot verwonding leidt. Ik snap vooral niet dat mensen het leuk vinden om daar naar te kijken.... en ik vraag me ook af of het inderdaad zo Bijbels is.

Overigens vind ik boksen etc totaal wat anders dan bijvoorbeeld judo. Dat is een zelfverdedigingssport. Boksen is dat niet.

Bij boksers kan door het veelvuldig incasseren van klappen tegen het hoofd permanente schade aan de hersenen ontstaan.[1] Een lichte of zware hersenschudding wordt veroorzaakt door een plotseling snelheidsverschil tussen de hersenen en de schedel, bijvoorbeeld door een klap of val op het hoofd. Een hersenschudding veroorzaakt geen blijvend letsel en is met alleen rust te genezen. Een hersenkneuzing heeft dezelfde oorzaak, maar hierbij is er wel minimale schade aan de hersenen zichtbaar, onder andere op een MRI-scan. Bij beroepsboksers bestaat het risico op blijvend letsel door een groot aantal opeenvolgende hersenkneuzingen. Een periode van bewusteloosheid "knock out" of verwarring na de wedstrijd is een indicatie van een lichte of zwaardere hersenbeschadiging[1].

De organisatie van Amerikaanse artsen, de "American Medical Association" en hun Britse collega's in de "British Medical Association", hebben beiden opgeroepen tot een verbod op boksen. Zij onderbouwden deze oproep met statistieken over hersenletsel bij professionele boksers.[2] De "American Academy of Neurology" heeft in zijn 59e "Annual Meeting" aangetoond dat ook amateurboksers kans op hersenletsel lopen.[3]
(Wiki)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Mortlach » 07 mar 2018 21:09

Marnix schreef:Overigens vind ik boksen etc totaal wat anders dan bijvoorbeeld judo. Dat is een zelfverdedigingssport. Boksen is dat niet.


In theorie misschien, maar wat ik me nog van het regionale judo-toernooi (landsbond) waar ik ooit aan heb meegedaan herinner, is dat er voordat het begon er al drie ambulances klaarstonden buiten en die lui hadden het die dag behoorlijk druk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Vechtsporten

Berichtdoor jaapo » 07 mar 2018 22:27

Als je mijn argumentatie goed leest, begrijp je, dat ik boksen eigenlijk niet tot de sporten reken. Of je het vanuit bijbels perspectief bekijkt of niet, ik vind het geen sport.
Mooie Freudiaanse vergissing hierboven. Daar wordt geschreven gevoelige zonde, waar gevoelige zone bedoeld wordt. Helaas brengen vele gelovigen de gevoelige zones in verband met zonde. Dat heeft al veel leed veroorzaakt.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2018 00:00

Mortlach schreef:In theorie misschien, maar wat ik me nog van het regionale judo-toernooi (landsbond) waar ik ooit aan heb meegedaan herinner, is dat er voordat het begon er al drie ambulances klaarstonden buiten en die lui hadden het die dag behoorlijk druk.



Met blessures of met gebroken botten in het gips zetten? Ik heb ooit ook judo gedaan en heb er nooit iets aan overgehouden en de paar keren dat er wel zoiets gebeurde was het in ieder geval niet opzettelijk. Bij iedere sport kan je een blessure oplopen maar of dat een doel wordt ipv een ongeluk is vind ik wel uitmaken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Kvinna » 08 mar 2018 09:50

Mijn zoon doet voor hobby aan boksen. Ik vond dat eerst niet fijn omdat ik op tv zag hoe ze op elkaar inbeukten. Bijna of je die ander dood wil hebben. Maar mijn zoon zegt dat het zo niet is als je voor je plezier bokst. Dan gaat het om beheersing, om fit zijn, om incasseren. Er wordt nooit iemand echt zeer gedaan. Hij is ook wat andere vechtsporten gaan doen, MMA geloof ik. Om wat meer uitdaging te hebben. Maar bij al die sporten, op hobby-niveau, gaat het om sportief bezig zijn. De mensen worden niet knockout geslagen, ze krijgen geen blessures.
Hij heeft vroeger aan voetballen gedaan, en daarbij flink zijn knieen beschadigd. Ik heb liever dit.
Hij zegt ook dat je niet zomaar wedstrijden gaat boksen. Zover komen de meesten helemaal niet. Dus het voorbeeld van zaterdag een wedstrijd boksen, zondag in de kerk, zal niet zo vaak gebeuren.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Mortlach » 08 mar 2018 09:56

Marnix schreef:Met blessures of met gebroken botten in het gips zetten? Ik heb ooit ook judo gedaan en heb er nooit iets aan overgehouden en de paar keren dat er wel zoiets gebeurde was het in ieder geval niet opzettelijk. Bij iedere sport kan je een blessure oplopen maar of dat een doel wordt ipv een ongeluk is vind ik wel uitmaken.


Gebroken botten, inderdaad.

Tja, ik geloof toch ook niet dat het met boksen wél het doel is. Als het goed is leer hoe je veilig zowel kunt incasseren als uitdelen, net zo goed als je bij judo leert vallen en leert hoe armklemmen werken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2018 11:38

Dat mag ik hopen. Het doel is alleen om wel raak te slaan. Dat je tegenstander dat probeert te voorkomen is logisch.... en als een bokser de kans krijgt om zijn tegenstander knock-out te slaan maakt hij daar maar al te vraag gebruik van want dan heeft hij direct gewonnen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Vechtsporten

Berichtdoor Chaya » 08 mar 2018 17:06

Kvinna schreef:Mijn zoon doet voor hobby aan boksen.

Daar is ook geen bezwaar tegen.
Het gaat om de intentie, elkaar knock out slaan, de gedachte die er achter zit, het (zwarte) geld dat ermee gemoeid is.
Vrouwen als lustobject, met hun bordje omhoog om de volgende ronde aan te kondigen.
Maar ook de free fight sporten, waarbij geen regels zijn.
God verbiedt ons om onszelf nodeloos in gevaarlijke situaties te begeven.
Dus als je het breder zou trekken, zou voor de autorace en motorrace hetzelfde gelden.
Daar vallen ook doden bij.
Het gaat over het 6e gebod, dat gaat verder dan iemand doodslaan.
Ons leven krijgen wij van God en Hij is het eigendom daarvan.
Mag je daar dan zo roekeloos mee omgaan?
Nogmaals, het gaat niet over een sport die uitgeoefend wordt als hobby!!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bh en 27 gasten