Artificiele intelligentie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bruno

Artificiele intelligentie

Berichtdoor Bruno » 24 feb 2018 11:47

De komst van AI blijkt niet meer tegen te houden. En het gaat snel. Wie Sophia gezien heeft weet dat robots zichzelf steeds sneller weten aan te passen op ons mensen. Ze leren zichzelf en vergeten niets, nooit. Deze kennis zullen zij weldra onder mekaar verspreiden via WIFI. Deze gecombineerde kennis zal aan een rotvaart gaan en niemand kan vrij goed voorspellen waar dit eindigen zal. Wat de mens in duizenden jaren bereikt heeft kan AI in de toekomst op 1 dag tewerkstellen.

Persoonlijk vind ik AI onder de huidige gang van zaken een enorme bedreiging voor de mens. We zijn met meer dan 7 miljard en dat aantal stijgt steeds sneller. AI vervangen reeds job. Weldra rijden alle wagens (vrachtwagens?) geautomatiseerd en sneuvelen hierbij massaal banen. Winkelen gebeurt weldra zonder winkelmedewerkers. Wat met de agricultuur? Concreet, AI zal weldra alles voor ons doen.
Welke rol vervult de mens dan nog op de aarde?

Wat met wetenschappers die spreken van chips in je brein voor een verbeterde hersencapaciteit? Als wij onszelf lichamelijk gaan verbinden met AI, is de mens dan nog wel mens?

Yoshi

Re: Artificiele intelligentie

Berichtdoor Yoshi » 24 feb 2018 12:35

Ik werk in de IT en moet het allemaal nog maar zien gebeuren qua AI. Tot op heden zijn de tools die tot onze beschikking staan vrij dommig en komt er heel veel mensenwerk aan te pas.

Waar ik me op de korte termijn veel ernstiger zorgen over maak, en wat jij ook al aanhaalt, wat is de rol van een groot deel van de mens straks nog in een ontwikkeld land als het onze. Heel veel mensen zullen de komende 10/25 jaar werkloos raken door automatisering van processen (wat nog geen AI is) en wat moeten die mensen vervolgens gaan doen?

Bruno

Re: Artificiele intelligentie

Berichtdoor Bruno » 25 feb 2018 10:19

Wel Yoshi, er gebeurt achter de schermen veel meer dan je reeds durft vermoeden.
Heb jij het ook al soms gehad dat je via de smartphone nu al reclame krijgt waarvan je eerder informatie opzocht?
Lezen wij de privacyvoorwaarden van onze apps op onze tablets en smartphones wel altijd?

Als je de puntjes zou verbinden zien we dat er van de consument informatie verzameld wordt en deze opgeslagen wordt. Deze techniek is reeds AI. AI pikt woorden van je op, bekijkt je surfgedrag, leert u kennen en gaat de hele ervaring naar jou aanpassen. Dit is reeds gaande.

Jobs die als eerste gaan sneuvelen zijn mijn inziens jobs in de mobiliteit. Wat als het openbaar vervoer geautomatiseerd wordt met AI? Dan sneuvelen er in Europa tienduizenden banen. Het ziet er allemaal heel leuk uit, maar als de mens overbodig wordt vraag ik mij af hoe dit op de lange termijn zal uitdraaien. Er zijn 5 internationale bedrijven die de wereld beheren, enkele rijke families en de rest is plebs.

Yoshi

Re: Artificiele intelligentie

Berichtdoor Yoshi » 25 feb 2018 10:37

Bruno schreef:Wel Yoshi, er gebeurt achter de schermen veel meer dan je reeds durft vermoeden.
Heb jij het ook al soms gehad dat je via de smartphone nu al reclame krijgt waarvan je eerder informatie opzocht?
Lezen wij de privacyvoorwaarden van onze apps op onze tablets en smartphones wel altijd?

Als je de puntjes zou verbinden zien we dat er van de consument informatie verzameld wordt en deze opgeslagen wordt. Deze techniek is reeds AI. AI pikt woorden van je op, bekijkt je surfgedrag, leert u kennen en gaat de hele ervaring naar jou aanpassen. Dit is reeds gaande.

Ik werk in de IT en kan je verklappen dat er nog veel meer (kan)gebeuren op de achtergrond. Dus nee, ik ben niet verbaasd over het voorbeeld wat je noemt, het is al jaren praktijk. En zeker niet echte AI, het kijkt namelijk gewoon naar je geschiedenis en denkt niet vooruit.
Jobs die als eerste gaan sneuvelen zijn mijn inziens jobs in de mobiliteit. Wat als het openbaar vervoer geautomatiseerd wordt met AI? Dan sneuvelen er in Europa tienduizenden banen. Het ziet er allemaal heel leuk uit, maar als de mens overbodig wordt vraag ik mij af hoe dit op de lange termijn zal uitdraaien. Er zijn 5 internationale bedrijven die de wereld beheren, enkele rijke families en de rest is plebs.

Mobiliteit komt pas over een aantal jaren op gang, en eerst nog met menselijke controleur die de besturing kan overnemen indien nodig. En dan nog is de wetgevende macht een zwaar beperkte factor bij automatisering in het publieke domein. En dan hebben we het nog niet over de juridische kwesties die daarbij komen kijken.

Denk maar eerst aan beroepen als orderpickers in grote magazijnen. Nu al worden de grote magazijnen omgebouwd om volledig geautomatiseerd te werken. Wat overblijft zijn wat onderhoudsmonteurs. Hoe dit gaat uitpakken voor de grote groepen laaggeschoolde arbeiders is nog onbekend. Maar de mens is inventief en bedenkt wel wat. De mens is de afgelopen 150 jaar wel eerder heel veel werk uit handen genomen en verzon toen andere bezigheden.

Als plebs heb ik niets te klagen. Dat was een eeuw geleden wel anders. Maar ik kan me voorstellend at als je laaggeschoold bent je wel problemen ziet. Oplossing is om met opleidingen bezig te gaan.

Ik denk overigens dat we het hier hebben over automatisering van de samenleving en niet van AI.

Bruno

Re: Artificiele intelligentie

Berichtdoor Bruno » 25 feb 2018 20:13

Je hebt geen automatisering zonder AI he.
Wat je aangeeft over dat bedrijf met een geautomatiseerd magazijn wordt bestuurd via een programma dat AI is.

Wij plebs hebben het momenteel goed. Hoewel er toch hier en daar al veel banen sneuvelen en steeds minder banen bijkomen. Het lijkt me sterk dat we als mensen nu beter inzetten op de lange termijn en ons beginnen afvragen hoe we met deze nieuwe technologie gaan omgaan.

Als we er geen wetten rond gaan ontwerpen die “het plebs” beschermen vrees ik voor een akelige toekomst. Beter voorkomen dan genezen.

Yoshi

Re: Artificiele intelligentie

Berichtdoor Yoshi » 25 feb 2018 20:19

Onder ai versta ik zelflerende systemen. Een geautomatiseerd magazijn is dat niet, een zelfrijzende auto tot op heden ook niet.

Wat je verwacht is dat regeren vooruitzien is. Onze regering reageert slechts op ontwikkelingen. Dat zie ik niet snel veranderen, ook niet met andere partijen aan de macht.

Bruno

Re: Artificiele intelligentie

Berichtdoor Bruno » 25 feb 2018 20:49

Tjah definieer intelligentie Yoshi? Een magazijn dat op software draait dat technologie bestuurt dat efficiënter dan mensen werkt lijkt mij toch sterk op artificiele intelligentie.

Ja regeren zou zeker vooruit zien “moeten” zijn. Is dat niet de “beste” weg om op in te zetten? Of hebben die politici geen kinderen dan?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Artificiele intelligentie

Berichtdoor Lalage » 01 apr 2018 07:58

Er zijn toch al veel processen geautomatiseerd. Daar zijn banen bij verloren gegaan, maar er zijn ook nieuwe banen ontstaan. Zelf ben ik data-analist. Mijn werk kan alleen gebeuren met behulp van snelle databases. Toen ik kind was, bestond dit beroep nog helemaal niet. En nu zie je talloze vacatures voor data-analisten, omdat iedereen de informatie van internet en andere bronnen wil gebruiken.
AI is boeiend en soms een beetje eng, maar er blijven altijd mensen nodig om de robots te programmeren.

Bruno

Re: Artificiele intelligentie

Berichtdoor Bruno » 01 apr 2018 08:14

Dus allemaal maar programmeur worden?
Ziet niemand het gevaar dan over de lange termijn? Ik heb een film gezien “Humans need not apply”.
Een aanrader. Het is Nederlands ondertiteld.
https://m.youtube.com/watch?v=7Pq-S557XQU

De essentie is dat er steeds minder mensen nodig zijn voor dezelfde job, maar steeds meer mensen bij komen.

Bekijk de hervormingen bij Carrefour. Renault des tijds? Een auto wordt al voor meer dan de helft automatisch afgewerkt door machines die door AI bestuurd worden.
De kasssa in supermarkten zal ook verdwijnen in de toekomst. Taxichaffeurs, truckchaffeurs, buschauffeurs, piloten, ... allemaal weg in de toekomst.

Er dienen wetten rond AI te ontstaan die de mensheid beschermen. AI zou bijvoorbeeld nooit bewapend mogen worden. AI zou niet alle jobs mogen uitoefenen omdat het niet kan anticiperen op menselijke fouten. Zelfrijdende auto’s veroorzaken nog verkeersongelukken omdat de technologie nog niet up to date is. Men experimenteert er vrijuit en ongereguleerd mee. Wanneer een bedrijf “hervormt” en daarbij honderden tot duizenden mensen op straat zet, moet er een systeem zijn dat deze mensen opvangt. Al zeker 50 plussers zouden dan desnoods op vervroegd pensioen moeten kunnen met een volwaardig inkomen.

Steeds meer mensen, steeds minder jobs. Wanneer AI steeds meer jobs invullen, waar gaat het geld dan vandaan komen? AI betaalt geen belastingen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Artificiele intelligentie

Berichtdoor Mortlach » 01 apr 2018 10:42

Lalage schreef:Er zijn toch al veel processen geautomatiseerd. Daar zijn banen bij verloren gegaan, maar er zijn ook nieuwe banen ontstaan. Zelf ben ik data-analist. Mijn werk kan alleen gebeuren met behulp van snelle databases. Toen ik kind was, bestond dit beroep nog helemaal niet. En nu zie je talloze vacatures voor data-analisten, omdat iedereen de informatie van internet en andere bronnen wil gebruiken.
AI is boeiend en soms een beetje eng, maar er blijven altijd mensen nodig om de robots te programmeren.


Dat laatste is nog maar de vraag.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Artificiele intelligentie

Berichtdoor Lalage » 01 apr 2018 15:46

Bruno schreef:Er dienen wetten rond AI te ontstaan die de mensheid beschermen. AI zou bijvoorbeeld nooit bewapend mogen worden.

Klopt, de wetten voor de robotica van Asimov zijn een mooi startpunt daarvoor.
Ik denk dat alles wat kan vroeg of laat gaat gebeuren en dat je de gevolgen ervan voor de mensheid niet kunt overzien. Het heeft niet zoveel zin om daar bang voor te zijn.
Het verschil tussen arm en rijk zal nog groter worden. Een paar mensen zullen rijk zijn en de rest heeft het nakijken. Maar in zekere zin is dat al zo en was dat vroeger ook al zo (denk maar aan boeren en landeigenaars in het feodale stelsel). Een basisinkomen lijkt een mooie oplossing daarvoor, maar de vraag is of de rijken/machtigen dit ook zien zitten.

Bruno

Re: Artificiele intelligentie

Berichtdoor Bruno » 03 apr 2018 10:12

Goh, bang... Het is als de mens die atoomwapens uitvindt he? Zo is AI een WMD van meer ongeziene proporties.
Zodra AI een leven op zich gaat leiden, ieder AI product met elkaar verbonden is en deze ons gewetenloos observeren mag men daar niet te lichtzinnig over gaan. Zelfs simpele basisregels bieden daarin geen bescherming. Het is totaal onvoorspelbaar. Een film als iRobot trekt het wel heel fel uit context, maar het verwoord wel goed hoe 3 simpele basisregels zich tegen de mensheid keren.

Vandaag is dat allemaal nog heel pril, maar kijk eens 100 jaar verder in tijd. AI vervangt reeds mensen, maar er komen steeds meer mensen bij en niemand durft geboortebeperking in de mond nemen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten