pleegkinderen/adoptiekinderen dopen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

pleegkinderen/adoptiekinderen dopen

Berichtdoor Yoshi » 15 feb 2018 10:58

In het ziekenzalving topic kwam ik onderstaande reactie tegen waar ik voor de duidelijkheid een deel van heb vetgedrukt omdat ik daar meer informatie over zou willen hebben.

Onderstaan de reactie is terug te vinden in dit topic; viewtopic.php?f=31&t=30349

ereunao schreef:origenes:


Dat de zekerheid van de werking zonder meer verondersteld wordt is maar al te waar. Maar wie zo denkt bewijst daarmee dat de praktijk hem vreemd is. Want de genade is wel altijd dezelfde, maar de Heere is vrij in de uitdeling. Het gebeurt ook wel dat een ziel bijzonder levendig gesteld is in de voorbereiding, maar dat er tijdens de bediening een sluier over ligt en het zo toegesloten blijft dat ze nergens bij kan komen. En soms is de nalezing beter dan de oogst. En waar de bijgelovigheid bij de massa van het kerkvolk toch al zo groot is dat zelfs ouderlingen in hun Roomse overschatting van het doopwater de doop zelfs voor hun pleegkinderen begeren moeten wij daar dan voedsel aan geven door de ziekenzalving als een 3e sacrament toe te gaan passen? Want dan spreekt het toch vanzelf dat die zekerheid van de werking ook hier verwachtingen wekt waarin de zieke onherroepelijk teleurgesteld zal worden? Dus nogmaals, er zou nog wel mee te leven zijn als het niet als een sacrament gepresenteerd werd En tegen Yoshi zeg ik hier nogmaals dat ik nooit over de ziekenzalving als een sacrament gesproken heb.
.gr: ereunao


Zou iemand mij meer kunnen vertellen waarom pleegkinderen niet gedoopt zouden kunnen worden? En gaat dat ook op voor adoptiekinderen?

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: pleegkinderen/adoptiekinderen dopen

Berichtdoor pindas83 » 15 feb 2018 12:52

Yoshi schreef:
Zou iemand mij meer kunnen vertellen waarom pleegkinderen niet gedoopt zouden kunnen worden? En gaat dat ook op voor adoptiekinderen?


Waarschijnlijk alleen iemand uit het anti-kinderdoopkamp.
Maar dat geldt dan voor alle kindertjes, niet alleen voor pleeg- en adoptiekinderen.
:-k
Heb je het al rechtstreeks aan origenes gevraagd? Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk.

Yoshi

Re: pleegkinderen/adoptiekinderen dopen

Berichtdoor Yoshi » 15 feb 2018 13:19

pindas83 schreef:Waarschijnlijk alleen iemand uit het anti-kinderdoopkamp.
Maar dat geldt dan voor alle kindertjes, niet alleen voor pleeg- en adoptiekinderen.
:-k
Heb je het al rechtstreeks aan origenes gevraagd? Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk.

Het was een uitspraak van ereunao. Aangezien ik hem gequote heb zal hij wel een berichtje zien verschijnen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: pleegkinderen/adoptiekinderen dopen

Berichtdoor naamloos » 15 feb 2018 14:42

Oww, ik heb wel eens gehoord dat mensen uit de GGiN daar op tegen zijn.
Geloofdopers natuurlijk ook , maar dat heeft -zoals je terrecht opmerkt- niks met pleeg- en adoptiekinderen te maken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Yoshi

Re: pleegkinderen/adoptiekinderen dopen

Berichtdoor Yoshi » 15 feb 2018 14:59

Pleegkinderen worden hier specifiek genoemd. Lijkt me dat hier dus een onderscheid wordt gemaakt tussen biologische kinderen en pleegkinderen.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: pleegkinderen/adoptiekinderen dopen

Berichtdoor rotterdam » 15 feb 2018 16:26

Yoshi schreef:Pleegkinderen worden hier specifiek genoemd. Lijkt me dat hier dus een onderscheid wordt gemaakt tussen biologische kinderen en pleegkinderen.



http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/220 ... ten-dopen/

Yoshi

Re: pleegkinderen/adoptiekinderen dopen

Berichtdoor Yoshi » 15 feb 2018 17:27

rotterdam schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/2208/geadopteerd-kindje-laten-dopen/

Dank je. Schokkend wel. Ik neem aan dat binnen de PKN pleegkinderen en adoptiekinderen wel gewoon gedoopt kunnen worden?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: pleegkinderen/adoptiekinderen dopen

Berichtdoor Chaya » 15 feb 2018 17:29

Yoshi schreef:Dank je. Schokkend wel. Ik neem aan dat binnen de PKN pleegkinderen en adoptiekinderen wel gewoon gedoopt kunnen worden?

Het is echt maar een heel klein percentage predikanten/kerkgenootschappen die geen geadopteerd kindje willen dopen.
ds. Pronk was zelf OGG, later Herst. Hervormd.
Maar hij had ook geen bezwaar.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: pleegkinderen/adoptiekinderen dopen

Berichtdoor Yoshi » 16 feb 2018 14:36

Chaya schreef:Het is echt maar een heel klein percentage predikanten/kerkgenootschappen die geen geadopteerd kindje willen dopen.

Dat idee krijg ik ook.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: pleegkinderen/adoptiekinderen dopen

Berichtdoor rotterdam » 16 feb 2018 16:20

Yoshi schreef: Ik neem aan dat binnen de PKN pleegkinderen en adoptiekinderen wel gewoon gedoopt kunnen worden?


Uiteraard 100%

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: pleegkinderen/adoptiekinderen dopen

Berichtdoor Chaya » 16 feb 2018 16:22

rotterdam schreef:Uiteraard 100%

Of op verzoek opgedragen, toch?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: pleegkinderen/adoptiekinderen dopen

Berichtdoor rotterdam » 16 feb 2018 16:26

Chaya schreef:Of op verzoek opgedragen, toch?


O ja - vergeten :shock: dat hebben we ook nog tegenwoordig.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: pleegkinderen/adoptiekinderen dopen

Berichtdoor schaapje » 17 feb 2018 12:10

Adoptie kinderen worden kinderen die jouw naam dragen je hebt ze geadopteerd.

Pleegkinderen zijn kinderen van ouders die om verschillende redenen niet voor ze kunnen zorgen.
Als pleegouders mag je met lang- of kortverblijf voor deze kinderen zorgen. De kinderen hebben vaak nog contact met eigen ouders, en ook als ouders uit de ouderlijke macht worden gezet, worden het nooit de wettige kinderen van de pleegouders.
Dus kan je pleegkinderen niet laten dopen omdat je die volmacht niet hebt om dat te laten doen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

ereunao

Re: pleegkinderen/adoptiekinderen dopen

Berichtdoor ereunao » 19 feb 2018 21:50

schaapje:
Adoptie kinderen worden kinderen die jouw naam dragen je hebt ze geadopteerd.

Pleegkinderen zijn kinderen van ouders die om verschillende redenen niet voor ze kunnen zorgen.
Als pleegouders mag je met lang- of kortverblijf voor deze kinderen zorgen. De kinderen hebben vaak nog contact met eigen ouders, en ook als ouders uit de ouderlijke macht worden gezet, worden het nooit de wettige kinderen van de pleegouders.
Dus kan je pleegkinderen niet laten dopen omdat je die volmacht niet hebt om dat te laten doen.

Ik ken een een ouderling die de gemeente voorging in een bijgelovige roomse overschatting van het doopwater en zijn pleegkinderen liet dopen. Maar binnen een jaar plaatste jeugdzorg die kinderen in een ander gezin. En nu staat hij net als Jefta met de mond vol tanden! Want doe doopbelofte gaat natuurlijk nier over op andere pleegouders, zo werkt dat niet die blijft voor zijn rekening! En als het adoptiekinderen zijn dan loopt er misschien een dunne lijn naar de bijbelse adoptiegedachte. Maar bij pleegkinderen is zelfs dat niet het geval.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: pleegkinderen/adoptiekinderen dopen

Berichtdoor Origenes » 27 feb 2018 11:46

Yoshi schreef:Zou iemand mij meer kunnen vertellen waarom pleegkinderen niet gedoopt zouden kunnen worden? En gaat dat ook op voor adoptiekinderen?

pindas83 schreef:Waarschijnlijk alleen iemand uit het anti-kinderdoopkamp.
Maar dat geldt dan voor alle kindertjes, niet alleen voor pleeg- en adoptiekinderen.
:-k
Heb je het al rechtstreeks aan origenes gevraagd? Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk.

De beginposting die Yoshi gaf was naar aanleiding van een opmerking van mij in een ander topic. Het citaat was van ereunao. Verder strekt mijn rol bij dit topic niet. Inderdaad heb ik niet zoveel op met de kinderdoop en dat brengt automatisch met zich mee dat ik niet een uitgesproken mening heb over de doop van adoptiekinderen. De vraag ligt te ver weg wat mij betreft. Laat me er dit van zeggen: als ik een sport niet beoefen dan bemoei ik me uiteraard ook niet met de spelregels.

Wel kan ik zeggend dat de doop van pleegkinderen niet vanzelfsprekend is omdat er niet zelden sprake is van tijdelijke uit huis plaatsing. Ook binnen de PKN worden deze pleegkinderen vanzelfsprekend niet gedoopt, in elk geval niet zonder toestemming van de eigenlijke ouders. En dat lijkt me volkomen terecht!
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten