Genetische manipulatie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Genetische manipulatie

Berichtdoor Geytenbeekje » 02 feb 2018 18:36

Beste refoweb-gebruikers

Pas las ik een artikel in de RD en dat ging over het klonen van dieren (in chinees verblijf een aap gekloond). Hoe moet je daar als christen mee omgaan
God heeft alles uit niets voort gebracht hoe moet je het zien omtrent Klonen ?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Genetische manipulatie

Berichtdoor Mortlach » 02 feb 2018 18:41

Voor tal van organismen is klonen doodnormaal. Alles wat niet seksueel voortplant (geen mannetjes en vrouwtjes die genetisch materiaal mengen) planten zich voort door klonen. Alle paddestoelen, bacteriën, bepaalde planten en insecten. Niks mis mee. (nou ja, seksueel voortplanten heeft wel voordelen, maar daar gaat het nu niet om).

Het bijzondere is dat wetenschappers het nu ook kunnen met dieren die normaal gesproken zichzelf niet klonen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Genetische manipulatie

Berichtdoor Geytenbeekje » 02 feb 2018 18:45

Ja oke, maar is het acceptabel dat wetenschappers het doen ?
Het is naar mijn zeggen iets raars en onacceptabel dat het met zoogdieren/mensen kan en mag
Volgens de Bijbelse normen niet vind ik, daar staat ook nadrukkelijk in dat het moet komen door voortplanting

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Genetische manipulatie

Berichtdoor Mortlach » 02 feb 2018 20:24

Geytenbeekje schreef:Ja oke, maar is het acceptabel dat wetenschappers het doen ?
Het is naar mijn zeggen iets raars en onacceptabel dat het met zoogdieren/mensen kan en mag
Volgens de Bijbelse normen niet vind ik, daar staat ook nadrukkelijk in dat het moet komen door voortplanting


Mensen klonen zal nog wel een tijdje duren, daar kleven heel wat ethische bezwaren aan. Verder ben je wat aan de late kant. In Schotland werd in 1996 al een schaap gekloond https://en.wikipedia.org/wiki/Dolly_(sheep)

Kun je aangeven wat precies je bezwaren zijn en over welke "Bijbelse normen" je het precies hebt?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bruno

Re: Genetische manipulatie

Berichtdoor Bruno » 24 feb 2018 11:38

Zoals ik klonen begrijp gebeurt dit toch enigszins nog “seksueel”?
Men nam gewoon een zaadcel en eicel van hetzelfde materieel en stak dit in een vrouwelijke chimpansee?
Hoewel ik dit toch met enige twijfel schrijf.

Hoe daarmee omgaan? Niet?
Men kan nu zodanig genetisch manipuleren dat men het erfelijk materieel eruit haalt en via een donor nieuw erfelijk materiaal toevoegt waardoor je dus een verbeterde versie bent.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten