Terreur in de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor naamloos » 19 jan 2018 11:40

Ik geloof niet dat je tevoren kunt weten wat wij in een stress-situatie zouden doen. En ik geloof evenmin dat je reactie uitsluitsluitsel geeft over je staat. (wel of geen echte christen)

Ik heb wel eens bedacht wat ik allemaal zou doen als ik in situatie x kwam. (daar was aanleiding voor)
Ik had al een vluchtplan gemaakt en wist precies hoe ik het aan zou pakken.
Maar toen de situatie werkelijkheid werd heb ik mn plan op geen enkel onderdeel uitgevoerd.
Eigenlijk deed ik het tegenovergestelde, ik was zo kwaad en verontwaardigd dat ik er recht op af liep om de boel aan te pakken.

Wie uit angst, schrik of lafheid een verkeerde keuze maakt is heus niet per definitie een schijngelovige die veroordeeld zal worden.
Elke zonde is een verkeerde keuze waar gelukkig vergeving voor is.

En verder vind ik acties als deze verwerpelijk: https://www.rd.nl/kerk-religie/terreur- ... -1.1460827
Dwang en angst staat niet in dienst van de liefde.
Laatst gewijzigd door naamloos op 19 jan 2018 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2018 11:41

Marnix schreef:Er is een anekdote, of het echt gebeurd is weet ik niet zeker...


Dat verhaal heeft alle kenmerken van een flinke urban legend. Weinig tot geen details, een moraal, bizarre inhoud en motieven. Waarom zouden rebellen zoiets in vredesnaam doen? Meestal moorden ze iedereen uit en/of maken ze de kinderen tot slaaf of kindsoldaat. Maar nu scheiden ze ineens de bokken van de geiten?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor Optimatus » 19 jan 2018 12:47

Wie het nieuws een klein beetje volgt, weet dat extremisten inderdaad, naast het compleet uitroeien van groepen, ook schiftingen kunnen maken. In Kenia was het enige tijd geleden nog op die manier raak, het haalde ook de NOS.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor Chaya » 19 jan 2018 13:03

schaapje schreef:Dat zou ook kunnen Chaya, al met al moet ik er niet aan denken hoor.
Maar omdat het hier zo rustig is of lijkt, betekent het niet dat wij ook ooit tot deze keuze komen.

Corrie ten Boom was als kind toch ook bezorgd of ze staande kon blijven en vroeg dit aan haar vader?
Toen antwoordde haar vader dat God op Zijn tijd de moed en standvastigheid zou schenken als dat nodig is.
Net als stervensgenade. Daarom heet het ook zo. Een mens kan niet altijd sterven, ook daar is Genade voor nodig.
naamloos schreef:Dwang en angst staat niet in dienst van de liefde.

Jezus kende zelf ook de angst. Hij zweette druppels bloed!
God's kinderen kunnen bij tijdens ook ten prooi vallen aan de angst, denk daarbij aan Petrus op de golven.
Angst is een ingeschapen emotie, die ook op een bepaalde manier nuttig kan zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor naamloos » 19 jan 2018 13:14

Chaya schreef:Jezus kende zelf ook de angst. Hij zweette druppels bloed!
God's kinderen kunnen bij tijdens ook ten prooi vallen aan de angst, denk daarbij aan Petrus op de golven.
Angst is een ingeschapen emotie, die ook op een bepaalde manier nuttig kan zijn.
Natuurlijk is gepaste angst nuttig, maar het gaat om de ongepaste angstzaaierij uit die link waarmee je dit topic opende.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2018 15:07

Mortlach schreef:Dat verhaal heeft alle kenmerken van een flinke urban legend. Weinig tot geen details, een moraal, bizarre inhoud en motieven. Waarom zouden rebellen zoiets in vredesnaam doen? Meestal moorden ze iedereen uit en/of maken ze de kinderen tot slaaf of kindsoldaat. Maar nu scheiden ze ineens de bokken van de geiten?


Het is lang geleden dat ik het gehoord heb en ik heb het heel beknopt samenevat. De exacte bron weet ik niet meer. Overigens speelde het zich volgens mij af in Midden- of Zuid-Amerika, dat weet ik dan weer wel. Dus geen Islamitische rebellen of zwaar antichristelijke rebellen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor Mortlach » 21 jan 2018 18:23

Marnix schreef:Het is lang geleden dat ik het gehoord heb en ik heb het heel beknopt samenevat. De exacte bron weet ik niet meer. Overigens speelde het zich volgens mij af in Midden- of Zuid-Amerika, dat weet ik dan weer wel. Dus geen Islamitische rebellen of zwaar antichristelijke rebellen.


Dat kan, en je zei zelf al dat je niet zeker weet of het ooit echt is gebeurd. Het komt gewoon op mij over als van die verhalen waar de leerling de atheistische leraar op zijn nummer zet, of de laatste die ik in die rij heb zien langskomen, een jong christelijke meisje dat de atheistische medepassagier in een vliegtuig het zwijgen oplegt met een gevatte opmerking.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2018 20:53

Het is lang geleden maar het verhaal is me ooit eens verteld. Of het waar is of niet is denk ik niet het meest belangrijke. Er zijn genoeg voorbeelden waar mensen wel voor die keuze stonden. Wij staan er zelden bij stil maar welke keuze zouden wij maken als we ervoor zouden staan?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor Chaya » 22 jan 2018 11:25

Ik had verwacht dat er veel positieve reacties op zouden komen.
In de trant van: de jeugd wil snel geboeid worden en met beelden graag.
Want hun aandachtslijn duurt maar kort.

Het filmpje is speciaal bedoeld voor jongerenevents, vertelt SDOK-woordvoerder Richard Groenenboom desgevraagd. „We willen jongeren laten nadenken over de vraag of ze Jezus kennen. Vaak houden ze die vraag op afstand, maar bij zo’n aanslag wordt er onderscheid gemaakt tussen mensen die echt geloven en die niet geloven.”

Ik heb er lang over nagedacht wat ik hier nu van vind en zou het zelf zo niet bedenken en gebruiken, maar ik kan me wel voorstellen dat dit middel wordt ingezet in deze tijd om de jongeren te bereiken.
Ik wil het zeker niet opruiend noemen en twijfel niet aan de goede intenties.
schaapje schreef:Maar omdat het hier zo rustig is of lijkt, betekent het niet dat wij ook ooit tot deze keuze komen.

Een predikant bracht dit eens aan de orde. Wat zouden jullie doen als de deuren worden opengestoten en er rennen soldaten met geweren binnen?
Diezelfde vraag werd aan de martelaren gesteld, alvorens het vuur werd aangestoken.
We kunnen hier in alle vrijheid naar de kerk, maar hoe lang nog?

Ik las dat een bekende gereformeerde hoogleraar eens zei: Het evangelie is een steen door je ruit.
Het is niet vrijblijvend en zachtjes, het betekent radicale keuzes maken!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor Mortlach » 22 jan 2018 12:18

Chaya schreef:Het filmpje is speciaal bedoeld voor jongerenevents, vertelt SDOK-woordvoerder Richard Groenenboom desgevraagd. „We willen jongeren laten nadenken over de vraag of ze Jezus kennen. Vaak houden ze die vraag op afstand, maar bij zo’n aanslag wordt er onderscheid gemaakt tussen mensen die echt geloven en die niet geloven.”


Onderscheid gemaakt door wie?

Ik heb er lang over nagedacht wat ik hier nu van vind en zou het zelf zo niet bedenken en gebruiken, maar ik kan me wel voorstellen dat dit middel wordt ingezet in deze tijd om de jongeren te bereiken.
Ik wil het zeker niet opruiend noemen en twijfel niet aan de goede intenties.


Het is alleen zo jammer dat het het echte leed van anderen gebruikt - zoek eens artikeltjes op over dat soort aanslagen en zie wat het met de gemeente en de omgeving doet. Het slinkse is dat het dit soort terreur normaliseert. De volgende keer dat er ergens in een kerk 20 man overhoop wordt geschoten, wie denkt er dan "ach, gelukkig is er wel onderscheid gemaakt..."

We kunnen hier in alle vrijheid naar de kerk, maar hoe lang nog?


Nog heel, heel lang hoop ik oprecht. En verwacht ik ook wel met meerdere christelijke omroepen, meerdere christelijke kranten, christelijke politieke partijen, christelijk lager-, middelbaar, en hoger onderwijs, etc. Deze herinnering is alweer van even geleden, maar het staat me nog altijd bij dat toen de algemene verkiezingen voor de tweede kamer samenvielen met de bid-/dankdag voor het gewas (ik weet even niet meer welke precies, maar ik had er in ieder geval destijds nog nooit van gehoord), en men vreesde dat het gelovige deel van de agrarische stemmers niet zou komen opdagen, de verkiezingen gewoon een dag werden uitgesteld. Het lijkt me dus dat er qua geloofsvrijheid niet zo heel erg veel te klagen valt.

Ik vraag me soms wel eens af hoelang ik nog in alle vrijheid religie kan negeren? Wanneer word ik in ganzenpas en onder schot naar de kerk gebracht?

Ik las dat een bekende gereformeerde hoogleraar eens zei: Het evangelie is een steen door je ruit.
Het is niet vrijblijvend en zachtjes, het betekent radicale keuzes maken!


Een beetje manipulatie van de context en dit is een oproep tot geweld/vandalisme :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor Chaya » 22 jan 2018 13:48

Mortlach schreef:Onderscheid gemaakt door wie?

Ik denk dat hij bedoelde dat dan duidelijk is wie de ware gelovige is die op God vertrouwt en de schijngelovige die op zichzelf kijkt en bang wordt.
Mortlach schreef:Het is alleen zo jammer dat het het echte leed van anderen gebruikt - zoek eens artikeltjes op over dat soort aanslagen en zie wat het met de gemeente en de omgeving doet. Het slinkse is dat het dit soort terreur normaliseert. De volgende keer dat er ergens in een kerk 20 man overhoop wordt geschoten, wie denkt er dan "ach, gelukkig is er wel onderscheid gemaakt..."

Nee dat behoor je niet te denken. Wij weten het niet en wij kunnen dat onderscheid dan ook niet maken.
Het is wel buitengewoon opmerkelijk dat een gemeente gewoon toch verder gaat. Het gebeurde dat een gemeente gehalveerd was na een slachtpartij, maar dat de overgblevenen op de zondag daarna gewoon weer naar de kerk kwamen.
Mortlach schreef:Deze herinnering is alweer van even geleden, maar het staat me nog altijd bij dat toen de algemene verkiezingen voor de tweede kamer samenvielen met de bid-/dankdag voor het gewas (ik weet even niet meer welke precies, maar ik had er in ieder geval destijds nog nooit van gehoord), en men vreesde dat het gelovige deel van de agrarische stemmers niet zou komen opdagen, de verkiezingen gewoon een dag werden uitgesteld.

Ik weet niet welk jaar je nu bedoelt, maar dat zou heel goed in maart geweest kunnen zijn, dan betreft het biddag.

Maar dit las ik ook op de site van de NOS:
Minister Donner van Binnenlandse Zaken wil de datum van de gemeenteraadsverkiezingen in 2014 verplaatsen. De verkiezingen zijn dat jaar gepland op 5 maart. Dan is het Aswoensdag, de dag na carnaval en het begin van de vastentijd van 40 dagen.

Gemeenten in Noord-Brabant en Limburg vinden dat een ongelukkige samenloop. Op die dag hebben veel mensen wat anders aan hun hoofd dan verkiezingen, zeggen ze. Bovendien moeten bij de verkiezingen veel scholen dienst doen als stemlokaal.

Dus niet alleen vanwege het reformatorisch deel van Nederland wordt dit verzet. Bovendien gaat het ook niet het hele deel aan!
Op Urk hebben ze bid/dankdag op een zondag en in Zeeland is biddag 2 weken eerder en dankdag 2 weken later.
Mortlach schreef:Wanneer word ik in ganzenpas en onder schot naar de kerk gebracht?

Dat zou alleen gebeuren als er een godsdienstwaanzinnige dictator aan de macht komt, want het zal niet door kracht, noch door geweld gaan, volgens de Bijbel.
Mortlach schreef:Een beetje manipulatie van de context en dit is een oproep tot geweld/vandalisme

Misschien was het wel: als een steen door de ruit.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor naamloos » 22 jan 2018 15:30

Het filmpje is speciaal bedoeld voor jongerenevents, vertelt SDOK-woordvoerder Richard Groenenboom desgevraagd. „We willen jongeren laten nadenken over de vraag of ze Jezus kennen. Vaak houden ze die vraag op afstand, maar bij zo’n aanslag wordt er onderscheid gemaakt tussen mensen die echt geloven en die niet geloven.”
Chaya schreef:Ik denk dat hij bedoelde dat dan duidelijk is wie de ware gelovige is die op God vertrouwt en de schijngelovige die op zichzelf kijkt en bang wordt.
Dat zal hij wel bedoelen ja. Zelf aan de hand van de uitslag even oordelen wat echt is en wat niet. :roll:
Alsof een 'ware' gelovige per definitie sterk en moedig is in zo'n situatie; en alsof je bij moedig gedrag geen schijngelovige kunt zijn.
Petrus, die een ware gelovige was, wilde wel voor Jezus sterven, maar toen het puntje bij het paaltje kwam verraadde hij hem.
En mensen die de liefde niet hebben zijn schijngelovien, ook al geven ze hun lichaam over om verbrand te worden; het zal niet baten.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor Chaya » 22 jan 2018 16:33

naamloos schreef:Dat zal hij wel bedoelen ja. Zelf aan de hand van de uitslag even oordelen wat echt is en wat niet. :roll:
Alsof een 'ware' gelovige per definitie sterk en moedig is in zo'n situatie; en alsof je bij moedig gedrag geen schijngelovige kunt zijn.
Petrus, die een ware gelovige was, wilde wel voor Jezus sterven, maar toen het puntje bij het paaltje kwam verraadde hij hem.
En mensen die de liefde niet hebben zijn schijngelovien, ook al geven ze hun lichaam over om verbrand te worden; het zal niet baten.

De eeuwigheid zal het openbaren naamloos!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor Marnix » 22 jan 2018 17:38

naamloos schreef:Dat zal hij wel bedoelen ja. Zelf aan de hand van de uitslag even oordelen wat echt is en wat niet. :roll:
Alsof een 'ware' gelovige per definitie sterk en moedig is in zo'n situatie; en alsof je bij moedig gedrag geen schijngelovige kunt zijn.
Petrus, die een ware gelovige was, wilde wel voor Jezus sterven, maar toen het puntje bij het paaltje kwam verraadde hij hem.
En mensen die de liefde niet hebben zijn schijngelovien, ook al geven ze hun lichaam over om verbrand te worden; het zal niet baten.


Ik denk zeker niet dat het bedoeld is om aan te tonen wie geloven en wie niet... Petrus moest natuurlijk wel opnieuw in genade worden aangenomen na de verloochening maar dat tekent juist Gods genade voor zwakke mensen. Wat dat betreft had de rebellenleider in mijn anekdote het denk ik ook niet bij het juiste eind. Gods genade is er juist voor zwakke mensen en Hij is zo geduldig dat Hij afgedwaalde schapen en weggelopen zonen ook weer terugbrengt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor naamloos » 22 jan 2018 19:25

Marnix schreef:Ik denk zeker niet dat het bedoeld is om aan te tonen wie geloven en wie niet...
Ik kan uit deze zin niets anders opmaken: "Bij zo’n aanslag wordt er onderscheid gemaakt tussen mensen die echt geloven en die niet geloven.”
Marnix schreef:Petrus moest natuurlijk wel opnieuw in genade worden aangenomen na de verloochening ....
Jawel, er moest wat recht gezet worden, maar dat betekent niet dat Petrus een schijngelovige was. Hij had zichzelf overschat, en bovendien had Jezus voor hem gebeden dat zijn geloof niet zou ophouden.
Het gaat er mij om dat er niet zomaar gesteld kan worden dat mensen, die tijdens een (nep)aanval Jezus verloochenen, schijngelovigen zijn. Laf (of hoe het ook noemen wolt) is iets anders dan schijngelovig.
Marnix schreef:maar dat tekent juist Gods genade voor zwakke mensen. Wat dat betreft had de rebellenleider in mijn anekdote het denk ik ook niet bij het juiste eind. Gods genade is er juist voor zwakke mensen en Hij is zo geduldig dat Hij afgedwaalde schapen en weggelopen zonen ook weer terugbrengt.
Eens!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten