internet en/of tv.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor StillAwake » 16 jan 2018 15:20

MoesTuin schreef:Dat is dan als dit gebeurt triest, want dat valt niet goed te praten.
Je moet in staat zijn om altijd kritisch (te blijven) kijken en zijn.
Dat vergt discipline en ken vooral je eigen zwakheden.
Nogmaals, als je iets niet aan kan (in dit geval internet / tv) blijf er van weg of leer ermee op de goede manier om te gaan.
Er gebeurt heel veel in het verborgene wellicht.
Als dit allemaal eenmaal openbaar zou worden, .....ten hemel schreiend.
Maar ook hiervoor geldt dat het nog genade tijd is, Gods gunst is oneindig groot en geen zonde te groot.
Nog is het tijd.....

Ik leer langzaam in te zien dat principes die je vanuit je jeugd mee hebt gekregen (ook niet christenen hebben een set principes als het om dit soort dingen gaat) ook wel eens je beeld vertroebelen.
Wat je zegt klopt, maar het vergde bij mij ook rekbaarheid om te zien dat de programma's die mijn vrouw keek toen we net getrouwd waren, en die voor mij principieel niet te verantwoorden waren dat zoals ik al zei voor MIJ niet waren (en zijn).
Zij is er soms van overtuigd dat ze naar een goed programma kijkt, terwijl ik dat anders zag (en zie).
Dat heeft ons over en weer moeite gekost, en nog steeds botsen onze meningen op gebied van mediagebruik, muziek, enz. zo nu en dan.
Mijn principes zijn niet in alles de hare, en andersom.
Mijn principes zijn niet de jouwe, en andersom.
Ik kijk dingen die jij onverantwoord vindt, en doe dat met volle overtuiging.
Jij kijkt dingen die ik niet vindt kunnen, en uit volle overtuiging.

Prima, alleen in een huwelijk soms lastig.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor MoesTuin » 16 jan 2018 15:34

Inderdaad, dat ligt voor iedereen weer anders.
Maar het biedt mogelijkheden om hierover te praten met elkaar en toch kun je het verschillend zien.
Met elkaar in 1 huis kan dit interessante gesprekken opleveren.
maar het is mooi als je elkaar hierin leert begrijpen.
Het is zeker zo dat er zo veel verschillende (christelijke) kijken hierop zijn.
Ook vanuit opvoeding.
Vanuit vroeger keken we ook heel beperkt en kritisch tv, met 1 vloek werd de zender omgezet.
Je leert al doende ook wel hiervan.
Maar op zich kijken we nu veel want naar ons inzicht kan en verantwoord is.
Als ik naar mijn moeder kijk, die is nu ook ouder, maar ook veel ruimer denkender geworden.
Ze verzucht nu weleens, hadden we het vroeger maar anders gedaan.
Mam zeg ik dan, geeft niets hoor, t was toen een heel andere tijd en kijk eens wat van ons nu geworden is.
Je moet het in het licht van de tijd ook bekijken.
Je ontkomt nu niet meer aan al die media
Het is nu niet meer de vraag, mag ik dat apparaat hebben, maar hoe ga ik hier verantwoord mee om
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor StillAwake » 16 jan 2018 15:38

MoesTuin schreef:Inderdaad, dat ligt voor iedereen weer anders.
Maar het biedt mogelijkheden om hierover te praten met elkaar en toch kun je het verschillend zien.
Met elkaar in 1 huis kan dit interessante gesprekken opleveren.
maar het is mooi als je elkaar hierin leert begrijpen.
Het is zeker zo dat er zo veel verschillende (christelijke) kijken hierop zijn.
Ook vanuit opvoeding.
Vanuit vroeger keken we ook heel beperkt en kritisch tv, met 1 vloek werd de zender omgezet.
Je leert al doende ook wel hiervan.
Maar op zich kijken we nu veel want naar ons inzicht kan en verantwoord is.
Als ik naar mijn moeder kijk, die is nu ook ouder, maar ook veel ruimer denkender geworden.
Ze verzucht nu weleens, hadden we het vroeger maar anders gedaan.
Mam zeg ik dan, geeft niets hoor, t was toen een heel andere tijd en kijk eens wat van ons nu geworden is.
Je moet het in het licht van de tijd ook bekijken.
Je ontkomt nu niet meer aan al die media
Het is nu niet meer de vraag, mag ik dat apparaat hebben, maar hoe ga ik hier verantwoord mee om

Grappig, ik heb in mijn (niet christelijke) jeugd kritischer leren kijken dan mijn reformatorisch opgevoede echtgenote.
Daar was het inderdaad bij de eerste vloek de TV uit, maar de rest van de content van het programma was minder van belang.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor MoesTuin » 16 jan 2018 15:45

Dat is zeker veelzeggend.
Het was vroeger (misschien nu ook nog wel) zo dat als de kinderen die streng van de kerk waren en vriendjes waren, bij jou tv kwamen kijken. Maar bij ons mocht ook niet alles gezien worden en dan gingen we wel weer naar een adresje elders :lol: :lol:
Wij mochten thuis vroeger geen zeg ns aaa kijken, maar bij een ander christelijk gezin kon dat weer wel.....vond het geweldig die serie toen en lachen gewoon, ben er niets minder van geworden als kind.
Enkel dat je het thuis maar niet vertelde (heb je weer die last die je met je mee droeg toen en nu van me af geschud is, maar hoevelen dragen nog allerlei lasten hierin?)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor StillAwake » 16 jan 2018 15:49

MoesTuin schreef:Dat is zeker veelzeggend.
Het was vroeger (misschien nu ook nog wel) zo dat als de kinderen die streng van de kerk waren en vriendjes waren, bij jou tv kwamen kijken. Maar bij ons mocht ook niet alles gezien worden en dan gingen we wel weer naar een adresje elders :lol: :lol:
Wij mochten thuis vroeger geen zeg ns aaa kijken, maar bij een ander christelijk gezin kon dat weer wel.....vond het geweldig die serie toen en lachen gewoon, ben er niets minder van geworden als kind.
Enkel dat je het thuis maar niet vertelde (heb je weer die last die je met je mee droeg toen en nu van me af geschud is, maar hoevelen dragen nog allerlei lasten hierin?)

Zeg eens aaa. Geweldig inderdaad.
Bij een christelijk vriendje mochten we heel de middag TV (ik neem aan EO) kijken op woensdag.
Daar zaten ook programma's bij die ik thuis niet hoefde te delen hoor...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor MoesTuin » 16 jan 2018 16:01

hahahaha, de EO was goed bij ons vroeger thuis :D

de VARA (zeg ns aaaa) niet goed :lol:

zo zwart wit werd toen geredeneerd, maar ik neem die Lieverds (waarvan mijn vader al Thuis is en mijn oude moeder nog bij ons is) niets kwalijk hoor, dat was toen die tijd gewoon zo
Nu zijn de tijden zo anders.
Dus de leefwijze en doe wijze daarmee ook.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor StillAwake » 16 jan 2018 16:08

MoesTuin schreef:hahahaha, de EO was goed bij ons vroeger thuis :D

de VARA (zeg ns aaaa) niet goed :lol:

zo zwart wit werd toen geredeneerd, maar ik neem die Lieverds (waarvan mijn vader al Thuis is en mijn oude moeder nog bij ons is) niets kwalijk hoor, dat was toen die tijd gewoon zo
Nu zijn de tijden zo anders.
Dus de leefwijze en doe wijze daarmee ook.

Ik neem mijn ouders ook niks kwalijk, hoewel ik andere keuzes zou maken dan zijzelf.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor jaapo » 16 jan 2018 17:07

Duidelijke reacties allemaal. Het is wat beter te begrijpen, als je weet, dat vroeger een kerk zo veel macht had, dat ze tv voor hun leden kon verbieden. (Dat werkte wel veel stiekumigheid in de hand en dat was dan weer een van de redenen, dat sommigen zich afkeerden van die kerken, of er niets mee te maken wilden hebben). Toch vind ik het argument, dat je tegenwoordig bijna niet zonder internet kan, niet echt sterk. Ik vind het een wat goedkoop argument. Filtergebruik? Kom op, je weet, dat je dat zonder problemen kunt opheffen. Qua voorkomende "rotzooi" en andere narigheid doen pc en tv niet voor elkaar onder. Op beiden zit een aan/uitknop. Voor beiden kun je vooraf een goede gids raadplegen, wat de moeite waard is, om te bekijken. Een argumentatie van dat je snel in verleiding gebracht wordt, is een teken van zwakte. Als het geloof sterk is, is een keus niet moeilijk en als je onverwacht tegen iets aanloopt, wat verkeerd is in jouw ogen, kan een sterk geloof wel een stootje hebben.
Misschien kan iemand die echt principieel geen tv heeft, maar wel een pc, nog eens zijn licht laten schijnen. Er zijn mensen, die om andere principiële redenen geen tv hebben, maar daarover hebben we het hier niet, want dit is een forum over het geloof.
Zij die een tv achter de deurtjes hebben staan die maar heel af en toe open gaan, behoren ook niet tot de echte principiëlen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2018 21:39

Chaya schreef:Bij die oude mensen is dat niet uit te leggen, beeld is beeld, ongeacht wat er verschijnt. :D
En het gaat bij het verbod niet wat je eventueel wel of niet zou "mogen" kijken, want of je het journaal nu ziet of hoort via de radio, maakt weinig verschil. Maar puur om het visuele en het verslavende ervan.


Alcohol is ook verslavend ;)

En het visuele biedt ook heel veel mooie dingen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor Niagara » 16 jan 2018 23:38

jaapo schreef:Duidelijke reacties allemaal. Het is wat beter te begrijpen, als je weet, dat vroeger een kerk zo veel macht had, dat ze tv voor hun leden kon verbieden. (Dat werkte wel veel stiekumigheid in de hand en dat was dan weer een van de redenen, dat sommigen zich afkeerden van die kerken, of er niets mee te maken wilden hebben). Toch vind ik het argument, dat je tegenwoordig bijna niet zonder internet kan, niet echt sterk. Ik vind het een wat goedkoop argument. Filtergebruik? Kom op, je weet, dat je dat zonder problemen kunt opheffen. Qua voorkomende "rotzooi" en andere narigheid doen pc en tv niet voor elkaar onder. Op beiden zit een aan/uitknop. Voor beiden kun je vooraf een goede gids raadplegen, wat de moeite waard is, om te bekijken. Een argumentatie van dat je snel in verleiding gebracht wordt, is een teken van zwakte. Als het geloof sterk is, is een keus niet moeilijk en als je onverwacht tegen iets aanloopt, wat verkeerd is in jouw ogen, kan een sterk geloof wel een stootje hebben.
Misschien kan iemand die echt principieel geen tv heeft, maar wel een pc, nog eens zijn licht laten schijnen. Er zijn mensen, die om andere principiële redenen geen tv hebben, maar daarover hebben we het hier niet, want dit is een forum over het geloof.
Zij die een tv achter de deurtjes hebben staan die maar heel af en toe open gaan, behoren ook niet tot de echte principiëlen.


Van degenen die geen tv maar wel internet hebben zal er misschien een deel dit uit wettisch oogpunt doen. Het blijft echter zo dat als je wenst niet met allerlei troep geconfronteerd te worden, je met een internetfilter een heel eind komt. Dit ga je dan natuurlijk niet omzeilen, want je wíl niet in aanraking komen met troep. Niet dat je geloof meteen wankelt bij het eerste onzedelijke plaatje, maar de keuze om wat je (onbewust) tot je neemt te reguleren is vrij gebruikelijk als je Jezus wil wilt volgen. Zo kies ik er bijvoorbeeld voor om zelf geen onchristelijke muziek meer te draaien. Hoor ik het dan niet meer als ik door de winkel loop? Natuurlijk wel. Maar ik merk van mezelf dat ik de liedjes die ik hoor al meezing voor ik het doorheb. Ik wil met mijn zingen God eren. Dus wil ik zo min mogelijk onchristelijke liedjes in mijn hoofd krijgen. De winkels mijden gaat me te ver, maar mijn eigen muziek kan ik wél reguleren dus doe ik dat ook. Zo kan je ook de keuze maken voor het beter regulierbare internet, omdat je daarop ook helemaal geen tv hóéft te kijken. Het kán zeker, maar als je het niet wíl hoeft het niet. Maar de wet van Christus is er een van vrijheid. Die verbiedt je niets, hij gaat ervan uit dat je het kwade niet meer wíl en daarom het goede gaat doen. Geen tv kijken zou er mijns inziens meer over gaan dat je dat niet nodig vindt/niet wilt, dan dat het niet mag. Ik kies ervoor om wel bepaalde documantaires te kijken bijvoorbeeld, of het journaal, of een reis- of kookprogramma, maar als ik langs de kanalen zap zie ik ook heel veel rommel. En een ander kan een reisprogramma ook weer als onprettig ervaren als er iemand bij het strand in bikini loopt, terwijl ik daar niet warm of koud van word. Het is heel persoonlijk waar je verleidingen liggen en ook welk niveau van besef je daarvan hebt en daarmee omgaat. Waar de een heel strikt let op dat er niet gevloekt wordt, kan de ander veel meer op de boodschap letten die wordt gebracht. En zo kunnen bepaalde mensen op een bepaald moment in hun leven beslissen dat voor hun de tv niet meer in hun leven past als ze bij Jezus horen, terwijl ze internet nog wel gebruiken om bijvoorbeeld kerkdiensten te beluisteren, mails te versturen, belastingaangifte te doen etc. Als ze ervoor kiezen om geen tv meer te kijken uit liefde voor Jezus, kan je ervan uitgaan dat ze dan niet op internet stiekem toch al die verboden dingen op gaan zoeken. Het gaat namelijk niet om alle mogelijkheden wegnemen maar om dat je het niet wíl. De tv heb je meestal alleen voor tv kijken in huis. Als je dat niet meer wilt heb jedie tv niet meer nodig. Internet heb je niet alleen voor het kijken van programma’s. Je kunt heel goed internet gebruiken voor van alles zonder ooit een uitzending gemist te kijken.
Toen ik jong was hadden mijn ouders wel tv maar die hebben ze nadat ik uit huis was weggedaan. Tegenwoordig is het ook makkelijk om als alleen programma’s die je echt wilt zien terug te kijken en zonder tv ga je niet snel zomaar wat zitten zappen waarbij je allerlei troep tegen komt. Dat ronddolen kan natuurlijk ook op internet, maar daar is bij mij die neiging in ieder geval minder groot en corrigeer ik mezelf er makkelijker op. Wij hebben een tv maar ik sluit niet uit dat die er ook nog een keer uit gaat. Momenteel vind ik het vooral gezellig om samen met mijn man af en toe een uurtje te kijken na het eten, vaak ook npo gemist. Maar als ik merk dat ik teveel zit te zappen moet ik hem ook weer uitdoen van mezelf, het lastige van beeldschermen is dat je je urenlang kan vervelen en zinloze dingen kijken maar nooit komt tot wat je nou wilt doen omdat het scherm daarvoor teveel afleidt. Daar verlies ik me snel in, dus kies ik er zelf voor mezelf op te leggen dat als ik bemerk dat ik me zit te vervelen achter een scherm, ik het uitdoe en me dan maar even nietsdoend op de bank ga afvragen wat ik nou wil. Dan kan ik namelijk pas bewust een keuze maken, als ik dat moment niet creëer kunnen er uren en uren in zinloos schermstaren gaan zitten. Dat is voor mij het gevaar van schermen en daarom probeer ik me daar bewust van te zijn. Als ik echter zou merken dat ik er permanent niet in slaag mezelf van de tv los te rukken op zulke verveelmomenten, dan zou dat een reden kunnen zijn ervoor te kiezen geen tv meer in huis te willen. Bij internet kan in principe hetzelfde gebeuren, afhankelijk van de sites die je bezoekt. Daarin kun je met jezelf afspraken maken, als je bijvoorbeeld bij jezelf bemerkt dat je je facebook newsfeed om het uur checkt kun je dat of reduceren tot een keer per dag/week of je account verwijderen. Waarvoor je kiest is persoonlijk, een logische weg lijkt mij de eerste optie proberen en als je daar niet in slaagt een rigoreuzere stap te nemen. Soms kun je echter ook meteen de rigoreuze stap nemen, bijvoorbeeld als je het nut er ook niet van inziet om überhaupt facebook te hebben, of als je van jezelf weet dat je zo snel weer in de verleiding komt dat je jezelf er niet aan kunt houden bij mindere maatregelen. Dus wat je bij alles doet is eigenlijk de vraag stellen: in welke dosering is het goed voor mij. Soms is die dosering bijvoorbeeld maximaal twee uur per dag, maar soms kom je ook uit op één uur per week of helemaal nooit. Dit gaat dus niet om wat je door een ander verboden wordt. God wil het beste voor jou, daarom ga je serieus onderzoeken wat dat is, hoe Hij wil dat jij je leven leid, want dat is het beste voor jou.
Afbeelding

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor lekkerbek » 17 jan 2018 00:06

@Jaapo wat ik al schreef, ik heb geen tv (voor mezelf vind ik hier zeer weinig op komen wat ik principieel zou kunnen zien). Als ik de 10 geboden naast programma's leg dan blijft er weinig over naar mijn bescheiden mening. Dus daarom geen tv, plus dat ik als ik m had niet de discipline heb om geselecteerd te kijken. Ik heb m dus uit zelfbescherming niet in huis.
Verder heb ik als digibeet een gefilterd internet, ik kan deze niet omzeilen, iig nooit geprobeerd. Wat ik al schreef ik doe enkele dingen op internet, was vergeten erbij te zetten dat ik ook online mn boodschappen laat bezorgen :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2018 00:12

Vind je? Ik vind dat als je kritisch kijkt, er een hoop afvalt maar er ook een hoop leuke, goede en mooie uitzendingen, programma’s, series, documentaires, films etc zijn. Je moet idd alleen van tevoren bedenken wat je wil zien en wat niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor Optimatus » 17 jan 2018 09:56

Ik hem mijn hele leven al een tv in huis, nooit de behoefte gehad om naar rotzooi te kijken. Ik kijk gericht een paar programma's en daar blijft het bij.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor StillAwake » 17 jan 2018 10:50

lekkerbek schreef:@Jaapo wat ik al schreef, ik heb geen tv (voor mezelf vind ik hier zeer weinig op komen wat ik principieel zou kunnen zien). Als ik de 10 geboden naast programma's leg dan blijft er weinig over naar mijn bescheiden mening. Dus daarom geen tv, plus dat ik als ik m had niet de discipline heb om geselecteerd te kijken. Ik heb m dus uit zelfbescherming niet in huis.
Verder heb ik als digibeet een gefilterd internet, ik kan deze niet omzeilen, iig nooit geprobeerd. Wat ik al schreef ik doe enkele dingen op internet, was vergeten erbij te zetten dat ik ook online mn boodschappen laat bezorgen :wink:

En wat nou als je kinderen hebt?
Ik zie om me heen dat de rol van multimedia door de jaren heen gegroeid is. Ook van TV.
Ik denk toch dat het belangrijk is dat kinderen leren televisiekijken. Net als je een kind de verkeersregels op straat en op internet moet leren.
Het valt me vaak op dat mensen die het als kind niet gewend waren in het ding verzuipen zodra ze er een hebben...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor johannes1 » 17 jan 2018 12:37

jaapo schreef:Duidelijke reacties allemaal. Het is wat beter te begrijpen, als je weet, dat vroeger een kerk zo veel macht had, dat ze tv voor hun leden kon verbieden. (Dat werkte wel veel stiekumigheid in de hand en dat was dan weer een van de redenen, dat sommigen zich afkeerden van die kerken, of er niets mee te maken wilden hebben). Toch vind ik het argument, dat je tegenwoordig bijna niet zonder internet kan, niet echt sterk. Ik vind het een wat goedkoop argument. Filtergebruik? Kom op, je weet, dat je dat zonder problemen kunt opheffen. Qua voorkomende "rotzooi" en andere narigheid doen pc en tv niet voor elkaar onder. Op beiden zit een aan/uitknop. Voor beiden kun je vooraf een goede gids raadplegen, wat de moeite waard is, om te bekijken. Een argumentatie van dat je snel in verleiding gebracht wordt, is een teken van zwakte. Als het geloof sterk is, is een keus niet moeilijk en als je onverwacht tegen iets aanloopt, wat verkeerd is in jouw ogen, kan een sterk geloof wel een stootje hebben.
Misschien kan iemand die echt principieel geen tv heeft, maar wel een pc, nog eens zijn licht laten schijnen. Er zijn mensen, die om andere principiële redenen geen tv hebben, maar daarover hebben we het hier niet, want dit is een forum over het geloof.
Zij die een tv achter de deurtjes hebben staan die maar heel af en toe open gaan, behoren ook niet tot de echte principiëlen.

Het feit dat je door het zappen langs zenders de kans groot is dat je blijft kijken, terwijl je bij een filter eerst de filter moet uitzetten voor je iets te zien krijgt. Het feit zit het dus in het bewust en onbewust kijken.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten