Leefbaarheid van de aarde

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Leefbaarheid van de aarde

Berichtdoor gravo » 13 jan 2018 13:54

Te midden van de niet aflatende postings over Openbaring, aanstaande einden der tijden, Armageddons, 1000-jarige rijken, Israëllen, derde tempels en wat dies meer zij, vraag ik me af of er nog christenen zijn die zich nog enigszins bekommeren over de toekomst van de aarde.

We weten dat de aarde nog honderden miljoenen jaren kan bestaan, voordat de zon bij gebrek aan nucleaire brandstof zal opzwellen en al het leven zal vernietigen.
Minder bekend is of de leefbaarheid van de aarde wel in stand zal blijven met onze huidige manier van doen. Vervuiling, overbevolking, klimaatverandering met alle gevolgen van dien bedreigen het leven in het algemeen en de mensheid in het bijzonder. Misschien wel op veel kortere termijn. Ook niet op de eindtijd gerichte christenen zien de urgentie van deze tijd!

Tal van bezorgde mensen, waaronder veel christenen, besteden hier aandacht aan en doen pogingen om een dam op te werpen tegen de dreigende onleefbaarheid. Duurzaamheid, circulaire economie, Energiewende, het Parijse klimaatakkoord, zomaar wat termen die aangeven wat ik bedoel.
Neem de Christen Unie. Je krijgt niet de indruk dat hun politiek erg wordt gedomineerd door de aanstaande opname, Armageddon of andere apocalyptische speculaties. Zij zijn eerder bezig met duurzaamheid. Praktisch en verstandig, lijkt me.

Hoe verhoudt de wachtkamer vol bijna obsessief op het einde aller dingen wachtende christenen zich tot dit (toch ook christelijke?) ideaal van het beschermen van de aarde tegen de mogelijke catastrofale gebeurtenissen op gebied van klimaat, milieu en overbevolking, zoals een goed rentmeester betaamt?

Is het nu echt zo dat eindtijd-christenen er onverschillig hun schouder voor ophalen, in de wetenschap dat de eindtijd sowieso vele honderden miljoenen slachtoffers zal opleveren? En dat klimaat en zo eigenlijk onbelangrijke gevechten in de achterhoede zijn?
Niks aan te doen mensen...het einde is aanstaande, d'r gaat bloed vloeien, maar alles voor de goede zaak, uiteraard.
De aarde heeft helemaal geen toekomt. Wen d'r maar aan. Alles ist vorbei. Laat het maar gauw gebeuren. Ja, graag! Vrijwillige eindtijd-euthanasie, zoiets.

Of hebben zij ook nog enig oog voor de toekomstige generaties en voor de leefbaarheid van de aarde in de nabije en misschien ook wel verre toekomst?

Ach, ach, wat provocatief toch weer van gravo.

Maar zeg eens eerlijk, wordt het niet eens tijd om een beetje aan de andere kant van het schip te gaan hangen en een pleidooi te houden voor de mogelijkheid dat de aarde nog duizenden jaren voort moet en dat dat een verantwoordelijkheid inhoudt voor ons met het oog op de komende generaties, te beginnen met onze eigen (kinds)kinderen?
Ik wil niemand zijn hobby ontzeggen, maar de toekomst van onze kinderen is toch te belangrijk om over het hoofd te zien, of niet soms?

Of ben ik met deze correctie nu opeens een ongelovige, foute moderne vrijzinnige die de Bijbel maar niet wil lezen zoals die gelezen dient te worden en ben ik met deze geringe focus op de eindtijd nu de gehele kern van de Bijbelse zaak uit het oog verloren?

Als er dan tóch iets moet ontbranden, laat het dan deze discussie zijn.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Leefbaarheid van de aarde

Berichtdoor schaapje » 13 jan 2018 14:57

Je hebt net een stuk geschreven over de chaos en boosheid en zonde in deze wereld, en jij wil dat deze ellende nog duizenden jaren zal bestaan?
Ik moet er niet aan denken! Verlossing zal er komen van al deze ellende dat is waar ik heilig in geloof, en wat ik lees aan beloften in de Bijbel.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Leefbaarheid van de aarde

Berichtdoor gravo » 13 jan 2018 15:33

schaapje schreef:Je hebt net een stuk geschreven over de chaos en boosheid en zonde in deze wereld, en jij wil dat deze ellende nog duizenden jaren zal bestaan?
Ik moet er niet aan denken! Verlossing zal er komen van al deze ellende dat is waar ik heilig in geloof, en wat ik lees aan beloften in de Bijbel.

Goed, jij bent dus een representant van de gedachte dat het nu maar gauw over moet zijn met deze wereld. Maar is dat ook de wil van God? En zie je het einde der tijden als een zachte landing, waarbij weinig bloed hoeft te vloeien of neem je een grote chaotische, wereldwijde catastrofe voor lief?

Kijk, als het einde der tijden louter gepaard gaat met het stoppen van alle chaos, boosheid en ellende (zoals jij terecht analyseert), dan teken ik daar direct voor. Maar dat is niet wat ik vaak voorgeschoteld krijg. Veel eindtijd-gelovigen geven de indruk: miljoenen slachtoffers, rampen zo gruwelijk dat de Holocaust er bij verbleekt. Oorlogen, rampen, vluchtelingen, dood, verderf....het zal allemaal gauw gebeuren!
Vind ik zelf niet echt oplossingsgericht, laat staan verlossend!

Maar ik begrijp wel, dat als je er zo over denkt je ook niet meer zoveel hebt met het klimaatprobleem of het gevaar dat de aarde onleefbaar wordt. Dat is allemaal peanuts in vergelijking met het wenkende perspectief van het einde aller dingen.

Misschien schat ik je verlangen verkeerd in, maar het is toch wel een redelijke vraag aan een eindtijd-gelovige? Waarom nog wenen om de Holocaust als je zelf hoopt op nog 10 x zoveel destructie en vernietiging? Hoe kun je leven met de voorstelling van zoveel dood en verwoesting?

Mijn concrete vraag is eigenlijk: tot hoever strekt de verlossing waar jij op wacht? Ben je bereid om de mogelijke ondergang van velen voor lief te nemen? En ben je er zeker van dat God dat ook doet?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Leefbaarheid van de aarde

Berichtdoor schaapje » 13 jan 2018 16:35

Gravo

Kan jij leven met wat er nu aan de hand is, oorlogen, rampen vluchtelingen, dood, verderf, vervolging van christenen, martelingen, honger ziekte, man ik durf geen krant meer te lezen, het gaat alle verstand te boven wat mensen elkaar aan doen, het lijkt alsmaar erger te worden.
Geloven in God en Zijn Zoon wat mensen los laten, kerken worden overgenomen door dwaalleraren die uit zijn op eigen eer en veel geld.
Dus ik geloof God dat Hij er een einde aan zal maken, Hij spreekt daarover in het O.T. en het N.T.
En daar wacht ik op ook als ik daarvoor afgeslacht zal moeten worden.
De mens zal zichzelf vernietigen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Leefbaarheid van de aarde

Berichtdoor Pcrtje » 13 jan 2018 17:10

gravo schreef:Te midden van de niet aflatende postings over Openbaring, aanstaande einden der tijden, Armageddons, 1000-jarige rijken, Israëllen, derde tempels en wat dies meer zij, vraag ik me af of er nog christenen zijn die zich nog enigszins bekommeren over de toekomst van de aarde.

We weten dat de aarde nog honderden miljoenen jaren kan bestaan, voordat de zon bij gebrek aan nucleaire brandstof zal opzwellen en al het leven zal vernietigen.
Minder bekend is of de leefbaarheid van de aarde wel in stand zal blijven met onze huidige manier van doen. Vervuiling, overbevolking, klimaatverandering met alle gevolgen van dien bedreigen het leven in het algemeen en de mensheid in het bijzonder.
Eén van de mogelijkheden is om het bestaan van klimaatverandering en de daaruit voortvloeiende problemen te ontkennen. Ik kan me goed herinneren dat mijn vader zeer kritisch was over klimaatverandering (en andere wetenschappelijke theorieën die omstreden zijn binnen de kleine gereformeerde wereld), hoewel 99% der wetenschappers het erover eens is dat klimaatverandering het grootste gevaar vormt voor het voortbestaan der komende generatiën. Overigens vermoed ik dat hij sceptisch was/is omdat Kent Hovind ook sceptisch is over klimaatverandering. (Zie bijvoorbeeld hier.) Mijn pa verzamelde vroeger Hovinds DVD'tjes en gaf die aan mij mee om ze tijdens de biologie- en natuurscheikundelessen te bekijken.

Ook het Logos-instituut heeft daar een handje van. Ik zag een tijdje terug een filmpje waarin men klimaatverandering aan de kant schoof met als argument dat de huidige metingen geen betrouwbaar referentiepunt hebben omdat -volgens de Logos-instituutaanhanger- de huidige kennis over geologie en meteorologie, die uiteraard uitgaat van een veel oudere aarde dan 6000 jaren, onjuist is.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Leefbaarheid van de aarde

Berichtdoor Mortlach » 13 jan 2018 17:19

gravo schreef:Te midden van de niet aflatende postings over Openbaring, aanstaande einden der tijden, Armageddons, 1000-jarige rijken, Israëllen, derde tempels en wat dies meer zij, vraag ik me af of er nog christenen zijn die zich nog enigszins bekommeren over de toekomst van de aarde.

We weten dat de aarde nog honderden miljoenen jaren kan bestaan, voordat de zon bij gebrek aan nucleaire brandstof zal opzwellen en al het leven zal vernietigen.


Meerdere miljarden zelfs, toch?

Minder bekend is of de leefbaarheid van de aarde wel in stand zal blijven met onze huidige manier van doen. Vervuiling, overbevolking, klimaatverandering met alle gevolgen van dien bedreigen het leven in het algemeen en de mensheid in het bijzonder. Misschien wel op veel kortere termijn. Ook niet op de eindtijd gerichte christenen zien de urgentie van deze tijd!


Leven in het algemeen vind ik wel wat kort door de bocht. Ik geloof dat als je zegt dat 100% van het leven op aarde bacterieel is, je het dan bij flinke benadering gewoon goed hebt. Sterker nog, je lichaam bevat meer bacteriën dan lichaamscellen. Dat de mens het in de nabije toekomst zwaar gaat krijgen, ja, daar lijken we zo goed als onafwendbaar op af te stevenen, maar 'leven in het algemeen', dat zal het prima blijven doen hoor.

Maar zeg eens eerlijk, wordt het niet eens tijd om een beetje aan de andere kant van het schip te gaan hangen en een pleidooi te houden voor de mogelijkheid dat de aarde nog duizenden jaren voort moet en dat dat een verantwoordelijkheid inhoudt voor ons met het oog op de komende generaties, te beginnen met onze eigen (kinds)kinderen?
Ik wil niemand zijn hobby ontzeggen, maar de toekomst van onze kinderen is toch te belangrijk om over het hoofd te zien, of niet soms?


Voor mij zit de spanning er vooral in dat de landen die het zich kunnen veroorloven het minste om het klimaat lijken te geven. Wij bouwen wel hogere dijken, betere afwatering, joh, zelfs uitbreiding naar Mars als het echt moet. En tja, dat er landen in ZO-Azië zijn die grotendeels zullen verdwijnen, dat is eigenlijk alleen maar een kans om hen voor die tijd ook nog maar wat dijken aan te smeren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Leefbaarheid van de aarde

Berichtdoor coby5 » 13 jan 2018 20:56

Om er niks aan te doen of om te geven is geen goed rentmeesterschap, maar men probeert aarde te redden, terwijl de wereld gered moet worden als prioriteit nr. 1.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Leefbaarheid van de aarde

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2018 12:08

Die opwarming van de aarde heeft gevolgen waar je nooit aan zou hebben gedacht.

https://news.nationalgeographic.com/201 ... mperature/

Omdat het geslacht van Australische zeeschildpadden wordt bepaald door de temperatuur van het zand waar de eieren in worden gelegd, is de schatting dat er nu voor elk mannetje 116 vrouwtjes zijn! Niet bepaald een gezonde verhouding.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Leefbaarheid van de aarde

Berichtdoor gravo » 14 jan 2018 15:25

schaapje schreef:Gravo

Kan jij leven met wat er nu aan de hand is, oorlogen, rampen vluchtelingen, dood, verderf, vervolging van christenen, martelingen, honger ziekte, man ik durf geen krant meer te lezen, het gaat alle verstand te boven wat mensen elkaar aan doen, het lijkt alsmaar erger te worden.
Geloven in God en Zijn Zoon wat mensen los laten, kerken worden overgenomen door dwaalleraren die uit zijn op eigen eer en veel geld.
Dus ik geloof God dat Hij er een einde aan zal maken, Hij spreekt daarover in het O.T. en het N.T.
En daar wacht ik op ook als ik daarvoor afgeslacht zal moeten worden.
De mens zal zichzelf vernietigen.


Je schetst een somber beeld. Het kan niet erger, lijkt het wel. De vraag is of het in de loop der eeuwen wel steeds slechter gegaan is. De gehele menselijke geschiedenis wordt getekend door gebrek, armoede, hongersnood die vaak uitliep op bloedige strijd en oorlogen om water, land of vee. Ziekten konden ongeremd toeslaan. Pest, cholera, malaria, polio waren wijdverspreid. Tegenwoordig is dat toch anders. Overbevolking heeft vele oorzaken, maar één daarvan zal toch zeker zijn dat de levenskansen zijn toegenomen. Vergelijk jezelf eens (als westerse 21e-eeuwer) met hoe de generaties van jouw familie de laatste paar honderd jaar leefde. Wat een armoede. Ik heb eens voor mijzelf uitgezocht wat er in mijn familie allemaal aan de hand was. Maar dan schrik je van het aantal kinderen (die mijn achternaam droegen) die op zeer jonge leeftijd zijn gestorven.
Wat een comfort hebben wij dan nu! En denk ook eens aan de sociale en culturele verbeteringen: gezondheidszorg, onderwijs, vrijheid, gelijke kansen, vrede, democratie, een rechtsstaat, vrije tijd, geldelijke ondersteuning voor armen, gehandicapten, werkelozen, ouderen. Voedselveiligheid, comfort, warme, gezonde huizen om in te wonen, schoon drinkwater, afvalverwerking, toiletten en andere hygiëne, arbeidstijden, veiligheid, mobiliteit, bereikbaarheid (internet, smartphone), eindeloze luxe op het gebied van kleding, woninginrichting.

Ik wet wel dat dat niet overal zo is en dat het altijd beter kan. Ik weet ook dat luxe en bezit een valkuil is voor het geestelijke leven. Maar neem dan alleen de basisvoorzieningen: voedsel, kleding en onderdak. Daarin zijn we toch gezegender dan ooit?

Volgens mij gaat het argument dat het nu de slechtste tijd is om te leven daarom niet op. Dat kan naar mijn idee dan ook geen reden zijn om te hopen of te verwachten dat de eindtijd snel zal aanbreken.

Elke oorlog, marteling, vervolging, ramp, hongersnood, ziekte is er één te veel. Maar we moeten ook eerlijk zijn over de onvoorstelbaar veel betere omstandigheden waaronder wij nu kunnen leven.

In de lijn van al die progressie ontbreekt het nu natuurlijk wel aan het bewustzijn dat onze levensstijl, met al die luxe, een gevaarlijke keerzijde heeft. Namelijk dat we onze leefomgeving uitputten en onklaar maken.
Zoals gezegd, velen maken zich daar nu zeer druk om. Ook veel christenen. Begrijp je dat en zou je daar ook energie in kunnen steken of prefereer je toch liever, alles overziende, een einde aan deze wereld? Dat was mijn beginvraag eigenlijk.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Leefbaarheid van de aarde

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2018 16:03

gravo schreef:Volgens mij gaat het argument dat het nu de slechtste tijd is om te leven daarom niet op.


Alleen mensen die nooit geschiedenisboeken lezen, zullen dit argument dan ook opperen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Leefbaarheid van de aarde

Berichtdoor schaapje » 14 jan 2018 18:24

gravo schreef:
In de lijn van al die progressie ontbreekt het nu natuurlijk wel aan het bewustzijn dat onze levensstijl, met al die luxe, een gevaarlijke keerzijde heeft. Namelijk dat we onze leefomgeving uitputten en onklaar maken.
Zoals gezegd, velen maken zich daar nu zeer druk om. Ook veel christenen. Begrijp je dat en zou je daar ook energie in kunnen steken of prefereer je toch liever, alles overziende, een einde aan deze wereld? Dat was mijn beginvraag eigenlijk.

gravo

En het zijn niet de eindtijdgelovigen die zich druk maken over het leefklimaat? Hoe kom je daar bij?
En wat zou ik kunnen doen? De was met de hand, autootje de deur uit, geen tv en internet meer?
En wat ik prefereer is dat de wereld weer wordt zoals God hem geschapen heeft, juist omdat ik zo van de wereld houd.
En dan daarbij ik hoor toch hele verschillende geluiden over de klimaatverandering, en ik heb er totaal geen verstand van dus wat moet ik geloven. Het begon allemaal met een gat in de ozonlaag daar hoor ik niks meer over is zeker weer dicht gegroeid 8)

Ik heb het idee dat jij gelooft in een God die alleen maar zegenen wil en lief voor ons wil zijn, maar in een God die zal oordelen daar wil je niks van weten, wel een beperkt Godsbeeld heb.

Rom.8:20
Want de schepping is aan zinloosheid onderworpen niet vrijwillig maar door hem die haar daaraan onderworpen heeft, in de hoop dat ook de schepping zelf zal bevrijd worden van de slavernij van het verderf om te komen tot de vrijheid van de heerlijkheid van de kinderen van God. Want wij weten dat heel de schepping gezamenlijk zucht en gezamenlijk in barensnood verkeert tot nu toe.

Kijk de wereld in vervloekt door de zonde, en jij gelooft niet dat God zal ingrijpen, maar zoiets van zoeken jullie het maar uit op deze vervloekte wereld? Deze conclusie volgt er wel op jouw gedachtengang.



En Mortlach beetje flauwe opmerking dat ik de geschiedenis niet zou kennen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Leefbaarheid van de aarde

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2018 19:03

schaapje schreef: Het begon allemaal met een gat in de ozonlaag daar hoor ik niks meer over is zeker weer dicht gegroeid 8)


Dat is zich inderdaad weer aan het sluiten. Het blijkt te helpen dat we geen CFK's meer in spuitbussen en koelkasten gebruiken en geen lood meer in de benzine doen. Evenzo met zure regen, dat is ook minder accuut sinds het werd ontdekt, erkent en oplossingen werden doorgevoerd.

En ja, als individu kun je inderdaad vrij weinig doen. Stemmen en dan als land een nieuwe koers inslaan is eigenlijk het enige wat ik echt kan verzinnen.

En Mortlach beetje flauwe opmerking dat ik de geschiedenis niet zou kennen.


Ja, dat was inderdaad een beetje flauw. Mijn excuses. Maar toch heb ik dan moeite met de opmerking dat we op de een of andere manier in 'de ergste tijd' leven. Ik heb net een podcast-serie over de Eerste Wereldoorlog geluisterd en als je het over onvoorstelbaar leed wilt hebben, dan is dat een eye opener. Ook perioden dan 1/3 van de gehele Europese bevolking sterft aan de pest of Spaanse Griep. Of de kolonisatie, de genocide op allerlei inheemse volken in Amerika en Afrika en de slavenhandel... Lijkt me nu allemaal toch wel 'beter'. Wij hebben net Ariadne laten inenten zodat die zich in ieder geval geen zorgen hoeft te maken om kinkhoest of polio.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Leefbaarheid van de aarde

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2018 19:28

Even een zijstraatje, maar goed voor de context.

Ik las laatst een artikel over waar al die steenkool die we de afgelopen 200 jaar hebben verstookt toch allemaal vandaan komt.

Blijkt dat er in de diepe geschiedenis een periode was waarin er niets was dat hout kon afbreken. Een boom groeit, sterft, valt om en blijft gewoon puntgaaf liggen. Die periode duurde ongeveer 50 miljoen jaar, waarna er eindelijk een organisme ontstond (een schimmel) die celluloselignine kon afbreken.

50 miljoen jaar boomgroei, 50 miljoen jaar dat bomen CO2 uit de lucht filteren om de stammen en bladeren mee op te bouwen. En 50 miljoen jaar dat dode bomen gewoon bleven liggen totdat ze door een aardverschuiving werden begraven (waarna er op die locatie vrolijk een nieuw woud groeide). Zo veel CO2 is er in die tijd uit de lucht onttrokken, en dat blazen we nu allemaal vrolijk terug. We kunnen ons nauwelijks 1000 jaar voorstellen, laat staan een miljoen, laat staan 50 miljoen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Leefbaarheid van de aarde

Berichtdoor schaapje » 14 jan 2018 20:03

Mortlach schreef:Dat is zich inderdaad weer aan het sluiten. Het blijkt te helpen dat we geen CFK's meer in spuitbussen en koelkasten gebruiken en geen lood meer in de benzine doen. Evenzo met zure regen, dat is ook minder accuut sinds het werd ontdekt, erkent en oplossingen werden doorgevoerd.

En ja, als individu kun je inderdaad vrij weinig doen. Stemmen en dan als land een nieuwe koers inslaan is eigenlijk het enige wat ik echt kan verzinnen.

Ik heb het net gelezen over de groeiende ozonlaag.


Ja, dat was inderdaad een beetje flauw. Mijn excuses. Maar toch heb ik dan moeite met de opmerking dat we op de een of andere manier in 'de ergste tijd' leven. Ik heb net een podcast-serie over de Eerste Wereldoorlog geluisterd en als je het over onvoorstelbaar leed wilt hebben, dan is dat een eye opener. Ook perioden dan 1/3 van de gehele Europese bevolking sterft aan de pest of Spaanse Griep. Of de kolonisatie, de genocide op allerlei inheemse volken in Amerika en Afrika en de slavenhandel... Lijkt me nu allemaal toch wel 'beter'. Wij hebben net Ariadne laten inenten zodat die zich in ieder geval geen zorgen hoeft te maken om kinkhoest of polio.

Excuses geaccepteerd.
Ik heb het niet gehad over "de ergste tijd" waarin wij leven, al denk ik wel dat er veel waanzin is in de mensen, anders kan ik het niet verklaren.
En wat je schrijft over de E.W. daar kan je inderdaad niet met droge ogen naar kijken, verschrikkelijk is het lijden.
En slavenhandel is toch echt niet uitgestorven hoor, er zijn nog heel wat landen waar dat kommer en kwel is.
En laten we maar niet praten wat er allemaal met kinderen gebeurt, ik weet ook niet of dat wat langer geleden ook zo was, geen idee eigenlijk.
Maar goed ook als men denkt het klimaat op "orde" te krijgen, dan nog zal er aan bovenstaande zaken niet veel veranderen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Leefbaarheid van de aarde

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2018 21:21

schaapje schreef:Ik heb het net gelezen over de groeiende ozonlaag.


Ja, dat stemt inderdaad hoopvol. Al is de situatie qua opwarming van de aarde dusdanig nijpend dat zelfs als we er alles aan doen om de schade in te perken, de globale temperatuur alsnog 2 hele graden zal stijgen. Het wordt dus sowieso een stuk erger voordat het beter wordt.

Waarom het erger wordt? Onthoud dat water uitzet als het warmer wordt. Ook zeewater. Zelfs als er geen druppel water bij komt (door smeltend ijs), dan NOG stijgt de zeespiegel omdat het water dat al aanwezig is gewoonweg meer ruimte gaat innemen.

Excuses geaccepteerd.
Ik heb het niet gehad over "de ergste tijd" waarin wij leven, al denk ik wel dat er veel waanzin is in de mensen, anders kan ik het niet verklaren.


Maar dat is er toch altijd al geweest? Zelfs in Bijbelse tijd al? In die podcast die ik al noemde is ook een driedelige serie genaamd The King of Kings over de ontwikkeling van het Babylonische en Assyrische rijk. De quote die me bijstaat is dat de Assyriërs de Nazi's van de bronstijd waren en dat toen dat rijk eenmaal in verval raakte, de vijanden dusdanig veel wrok hadden opgebouwd dat ze Nineveh de hoofdstad steen voor steen met de grond gelijk hebben gemaakt tot het punt dat een eeuw of wat later niemand meer wist wie er ooit had gewoond.

De vergelijking wordt getrokken met Hiroshima. Raar, zou je denken, en dat dacht ik eerst ook, maar dan komt de klapper: mensen in de oudheid konden eigenlijk alles wat wij nu kunnen ook al; het kostte alleen meer tijd/levens/spierkracht. Een stad van 250.000 inwoners wegvagen en alle irrigatiekanalen dempen zodat de bevolking zich niet meer kon herstellen, kostte gewoon wat meer tijd.

En wat je schrijft over de E.W. daar kan je inderdaad niet met droge ogen naar kijken, verschrikkelijk is het lijden.
En slavenhandel is toch echt niet uitgestorven hoor, er zijn nog heel wat landen waar dat kommer en kwel is.


Ja, slavernij bestaat nog steeds, maar het grootscheepse transport over oceanen gelukkig niet meer. Of wat de Belgische koning Leopold II in 'zijn' Congo allemaal heeft uitgevreten, ook leuk om over te lezen... :(

Maar goed ook als men denkt het klimaat op "orde" te krijgen, dan nog zal er aan bovenstaande zaken niet veel veranderen.


Nee, dat vrees ik ook. Maar ik heb niet het idee dat het op dit moment erger is dan vroeger.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 14 jan 2018 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten