Kon de Heere Jezus zondigen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor naamloos » 25 dec 2017 01:11

Johan100 schreef:Dat heb je er later bijgezet.
Het stond er in ieder geval al vóór jij je antwoord plaatste, anders zou er 'laatst bijgewerkt op ... ' bij moeten staan, en dat staat er niet.
Johan100 schreef:Dan nog reageer ik op het feit dat je zegt dat Hij bij Zijn doop de Heilige Geest ontving. Maar het blijft waar dat Hij als Mens vanaf Zijn ontvangenis al de Heilige Geest had. Dus je zegt het niet helemaal goed.
Op dezelfde manier als dat hij vanaf zijn ontvangenis ook de Vader had omdat God één is.
God is 1, en hij 'uit' zich als Vader, Zoon en H.G.
De Zoon is mens geworden die bij zijn doop de H. G. ontvangen heeft. Zo zie ik dat.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor Johan100 » 25 dec 2017 02:40

naamloos schreef:Het stond er in ieder geval al vóór jij je antwoord plaatste, anders zou er 'laatst bijgewerkt op ... ' bij moeten staan, en dat staat er niet. Op dezelfde manier als dat hij vanaf zijn ontvangenis ook de Vader had omdat God één is.
God is 1, en hij 'uit' zich als Vader, Zoon en H.G.
De Zoon is mens geworden die bij zijn doop de H. G. ontvangen heeft. Zo zie ik dat.

Maar niet voordat ik het gelezen had.
Oké, helder. Dat had je al gezegd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

CorsdeKort
Verkenner
Verkenner
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 dec 2016 16:55

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor CorsdeKort » 25 dec 2017 23:16

Beste Johan(100)

Ik schreef dat Jezus bekeerd was geboren en daarmee bedoel ik wedergeboren of te wel hij was verwekt door de Heilige Geest en daardoor ook vanaf jongs af aan vervuld met de Heilige Geest.
Het wel of niet hebben van de Heilige Geest maar alles uit. Zonder is het onmogelijk om God te behagen (Rom 8: 7-8) en MET wil je God graag behagen en heb je kracht om te heersen over de bewuste zonde (Rom 6:11).
Jezus was hier op aarde gewoon mens. In Filippenzen 2 vers 8 staat: “5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, 6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen GELIJK geworden is. 8 En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises”.

Hij kon zweten, moe worden, ziek worden, pijn lijden e.d. en dus ook boos worden, vrouwen begeren, afgunstig zijn e.d. maar hij verkoos te lijden in zijn vlees en daarmee af te rekenen met de zonde. Dat zo benoemen is geen heiligheidschennis maar de waarheid. Kijk, als ik een Fiat Panda heb met 250 PK dan besef je dat daar heel veel aan gebeurt is in tegenstelling tot een Porsche van 250 PK. Als Jezus als volmaakt geboren was dan is daarna volmaakt steven een eitje. In de hemel was hij de helemaal de zoon van God maar hier op aarde was hij helemaal mens.

In Colossenzen 1 vers 19 staat: “ 19 Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken”. Dus zo was hij in het begin niet maar aan het eind wel!

Hij had een vlees aan dat der zonde gelijk staat in Romeinen 8. Hoe verklaar je dat dan? Romeinen 8 vers 3 waarin staat: ” Want wat de wet niet vermocht, omdat zij zwak was door het vlees – God heeft, door zijn eigen Zoon te zenden in een vlees, aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de zonde veroordeeld in het vlees”.

En nu kunnen wij hem volgen en door naar de geest te leven kunnen wij DE HELE WET HOUDEN (dus niet meer BEWUSTST ONGEHOOZAAM ZIJN / zondigen) staat in vers 4 :” opdat de eis der wet vervuld zou worden in ons, die niet naar het vlees wandelen, doch naar de Geest”.
Een voorloper die buitenaards is, is geen echte voorloper. Maar nu was hij mens en baande de weg door het vlees en kunnen wij hem navolgen, in zijn voetstappen, die geen zonde heeft gedaan 1 Pet 1: 21 ”Want hiertoe zijt gij geroepen, daar ook Christus voor u geleden heeft en u een voorbeeld heeft nagelaten, opdat gij in zijn voetstappen zoudt treden; 22 die geen zonde gedaan heeft en in wiens mond geen bedrog is gevonden”.

Dit, niet luisteren naar zijn vlees, maar gehoorzaam zijn aan de geest ging hem (ook) niet makkelijk af In Hebr 5 vers 7 staat: “Tijdens zijn dagen in het vlees heeft Hij gebeden en smekingen onder sterk geroep en tranen geofferd aan Hem, die Hem uit de dood kon redden, en Hij is verhoord uit zijn angst, 8 en zo heeft Hij, hoewel Hij de Zoon was, de gehoorzaamheid geleerd uit hetgeen Hij heeft geleden, 9 en toen Hij het einde had bereikt, is Hij voor allen, die Hem gehoorzamen, een oorzaak van eeuwig heil geworden, 10 door God aangesproken als hogepriester naar de ordening van Melchisedek”.

Hij is wel aan het kruis gestorven dus die dood gaat het hier niet over. Nee hier wordt de dood bedoelt die komt door te zondigen. DUS kon hij wel zondigen en dat besefte hij en daarvoor vreesde hij. Die vreze is godsvrucht (GottesFurcht) vreze des Heren.

Door te bedenken dat Jezus al heilig was geboren gooi je het hele verlossingswerk IN HEM weg. DAT is pas heiligheidschennis!

Nee, Jezus is mijn Heiland, mijn redder, mijn voorloper en mijn broeder. Hij heeft de nieuwe en levende weg (voor zijn navolgers) gebaand die gaat door het voorhangsel dat is zijn vlees en dus ook ons vlees en nu hebben wij (die naar de geest wandelen) toegang tot God. Nu kunnen ook wij overwinnen over de zonde en gelijkvormig gemaakt worden aan het beeld van Jezus zoals staat in Romeinen 8 vers 29 : “Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen”.
Maar ja, wil gelooft dat en wie wil dat?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor Johan100 » 26 dec 2017 13:27

CorsdeKort schreef:

Hij kon zweten, moe worden, ziek worden, pijn lijden e.d. en dus ook boos worden, vrouwen begeren, afgunstig zijn e.d. maar hij verkoos te lijden in zijn vlees en daarmee af te rekenen met de zonde.

Ik geloof niet dat Jezus kon zondigen.
Eens met Bambi en schaapje de twee reacties hieronder.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 01 feb 2020 15:06, 2 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Bambi2

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor Bambi2 » 26 dec 2017 14:11

De Heere Jezus had een lichaam, net als wij, waarmee Hij ook alle zonden kon doen
Maar wat zegt Hij zelf?
Dat alle zonden ontstaan in het hart
En daar zit de clue. Want wat zat er in het hart van de Heere Jezus?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor schaapje » 26 dec 2017 16:59

Bambi2 schreef:De Heere Jezus had een lichaam, net als wij, waarmee Hij ook alle zonden kon doen
Maar wat zegt Hij zelf?
Dat alle zonden ontstaan in het hart
En daar zit de clue. Want wat zat er in het hart van de Heere Jezus?

Wat zat er in het hart van de Heere Jezus ? Enkel reinheid en zeker geen begeerte, ... dus kon Hij geen zonde doen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Bambi2

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor Bambi2 » 26 dec 2017 22:54

schaapje schreef:Wat zat er in het hart van de Heere Jezus ? Enkel reinheid en zeker geen begeerte, ... dus kon Hij geen zonde doen.

In het hart van de Heere Jezus zat alleen maar liefde. Liefde van de Vader en voor de Vader en voor de mensen

Mattheus 22:37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Johannes 15:9 Gelijkerwijs de Vader Mij liefgehad heeft, heb Ik ook u liefgehad; blijft in deze Mijn liefde.
10 Indien gij Mijn geboden bewaart, zo zult gij in Mijn liefde blijven; gelijkerwijs Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb, en blijf in Zijn liefde.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor schaapje » 26 dec 2017 23:02

Bambi2 schreef:In het hart van de Heere Jezus zat alleen maar liefde. Liefde van de Vader en voor de Vader en voor de mensen

Inderdaad Liefde en reinheid maak ook gerechtigheid, want Hij zei ook wie niet in Mij gelooft is reeds verloren.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor mona » 03 jan 2018 10:17

Graag wil ik deze preek met jullie delen, het gaat over de twee naturen van Christus:
https://www.youtube.com/watch?v=FU6V-Aebjiw
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Ravo540
Verkenner
Verkenner
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 feb 2018 19:41

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor Ravo540 » 08 feb 2018 19:33

Jezus was zonder zonde, Hij heeft de Vader lief en de Vader heeft de Zoon lief.
Jezus had nooit een zonde gedaan, denk bijv. aan de verzoeking in de woestijn.
toen liet de duivel hem allerlei mooie dingen zien van de wereld, en hij zei tegen Jezus, zeg dat deze stenen broden kunnen worden enz.
Maar de Heere Jezus zei dat de mens niet zal leven bij brood alleen, hij wilde de zonde niet eens doen.
Op het laatst zei hij zelfs dat de satan weg moest gaan, want Hij wilde niet 1 zonde doen.
Wij zijn zelf wel zondig, want we hebben een boos hart dat van nature de neiging heeft om God en de naaste te haten.
Jullie zullen wel denken, waar heeft die jongen het over, en ik snap dat de meningen hier over verdeeld zijn.
Want het kan best wezen dat jullie denken, oeps wat een engerd hier op dit forum, daar willen we niks mee te maken hebben, we krijgen je nog wel enz., zou kunnen inderdaad, maar God staat centraal in mijn leven.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten