Kon de Heere Jezus zondigen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor coby5 » 20 dec 2017 18:36

Johan100 schreef:Ik vind het persoonlijk heiligschennis te denken dat Jezus kon zondigen. Het maakt voor mij het wonder niet kleiner. De argumenten die je aandraagt zijn echt heel menselijk, maar toch ga je een grens over. Even over je eerste argument, waar je vraagt waarom de satan de moeite neemt hem te beproeven. De duivel is het pure kwaad. Zelfs zijn wetenschap dat hij uiteindelijk voorgoed verliest, weerhoudt hem er niet van kwaad aan te richten. Hij kan niet anders.

Als 1 Joh. 3:9 zegt dat een ieder die uit God geboren is niet kan zondigen, hoe te veel te meer geldt dat dan voor de Zoon van God?
Een iegelijk die uit God geboren is, die doet de zonde niet; want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.

Ja Hij kon natuurlijk niet zondigen, maar Zijn lichaam had ook een wil. Hij (Zijn lichaam, aardse deel van Zijn ziel) wilde niet sterven. Dat gaf Hij op.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor Cicero » 20 dec 2017 19:05

coby5 schreef:Ja Hij kon natuurlijk niet zondigen, maar Zijn lichaam had ook een wil. Hij (Zijn lichaam, aardse deel van Zijn ziel) wilde niet sterven. Dat gaf Hij op.

Ook dit is een ketterij volgens het kerkelijk dogma, omdat het loochent dat Christus echt en volledig mens was, met een lichaam en een geest.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor coby5 » 20 dec 2017 19:29

Cicero schreef:Ook dit is een ketterij volgens het kerkelijk dogma, omdat het loochent dat Christus echt en volledig mens was, met een lichaam en een geest.

Hoe bedoel je? 2 geesten?

Aldus staat er ook geschreven: de eerste mens, Adam, werd een levende ziel; de laatste Adam een levendmakende geest.

http://www.derekprince.nl/activiteiten/ ... het-bloed/

Hij heeft maar een Geest. Die beveelde Hij in de handen van de Vader.

Ik las laatst ergens dat God zei: de ziel die zondigt zal sterven. Jezus' ziel stierf. Want scheiden van ziel en geest is dood en scheiden van lichaam en ziel (+geest) is ook dood, natuurlijke dood.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor Cicero » 20 dec 2017 20:20

coby5 schreef:Hoe bedoel je? 2 geesten?

Aldus staat er ook geschreven: de eerste mens, Adam, werd een levende ziel; de laatste Adam een levendmakende geest.

http://www.derekprince.nl/activiteiten/ ... het-bloed/

Hij heeft maar een Geest. Die beveelde Hij in de handen van de Vader.
Volgens mij haal je nu een aantal teksten uit hun verband.

Als een mens bestaat uit een menselijk lichaam, een ziel, en een geest, dan bestond Christus daar ook uit.

Echter, God heeft geen lichaam, geen ziel -- hoewel we wel over een goddelijke geest spreken. Voor het gemak spreek ik over bewustzijn.

De vraag is nu of het bewustzijn van God de Zoon bij zijn natuur/wezen hoort of bij zijn hypostase. Als dat laatste het geval is, zou God drie bewustzijnen hebben. Dat is absurd, dus is er één goddelijk bewustzijn dat bij de goddelijke natuur/het goddelijk wezen behoort.

Hieruit volgt, dat in de hypostatische unie van de Zoon twéé geesten of twéé vormen van bewustzijn zijn, een goddelijke en een menselijke. Het zou natuurlijk absurd zijn dit voor te stellen alsof Jezus twee persoonlijkheden had. Dat is niet het geval, het gaat om één persoonlijkheid met twee vormen van bewustzijn. Je zou je kunnen voorstellen dat het menselijke bewustzijn is ingenest in het goddelijk bewustzijn. Ongeveer zoals je terwijl je droomt je er bewust van kan zijn dat je droomt.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor coby5 » 20 dec 2017 21:23

Cicero schreef:Volgens mij haal je nu een aantal teksten uit hun verband.

Als een mens bestaat uit een menselijk lichaam, een ziel, en een geest, dan bestond Christus daar ook uit.

Echter, God heeft geen lichaam, geen ziel -- hoewel we wel over een goddelijke geest spreken. Voor het gemak spreek ik over bewustzijn.

De vraag is nu of het bewustzijn van God de Zoon bij zijn natuur/wezen hoort of bij zijn hypostase. Als dat laatste het geval is, zou God drie bewustzijnen hebben. Dat is absurd, dus is er één goddelijk bewustzijn dat bij de goddelijke natuur/het goddelijk wezen behoort.

Hieruit volgt, dat in de hypostatische unie van de Zoon twéé geesten of twéé vormen van bewustzijn zijn, een goddelijke en een menselijke. Het zou natuurlijk absurd zijn dit voor te stellen alsof Jezus twee persoonlijkheden had. Dat is niet het geval, het gaat om één persoonlijkheid met twee vormen van bewustzijn. Je zou je kunnen voorstellen dat het menselijke bewustzijn is ingenest in het goddelijk bewustzijn. Ongeveer zoals je terwijl je droomt je er bewust van kan zijn dat je droomt.

Een Geest en een ziel. De ziel is de connectie tussen geest en lichaam. Het lichaam wil wat. De ziel wil wat. De geest wil wat. Hij (Zijn Geest) heerste gewoon over Zijn ziel en lichaam. Ziel weet ik niet precies, ik denk dat dat ook een menselijk deel had wat is gestorven. Zijn ziel was in Hades. Zijn Geest was bij de Vader. Maar nu heeft Hij niet meer dat Hij de dag of het uur niet weet of dat Hij moet vechten tegen wat Zijn verheerlijkt lichaam wil. Dat is levend gemaakt door Zijn Geest.
Tsja. Soms vind ik het antwoord van de katholieken nog het beste: Het is een mysterie.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor Cicero » 20 dec 2017 21:37

coby5 schreef:Een Geest en een ziel. De ziel is de connectie tussen geest en lichaam. Het lichaam wil wat. De ziel wil wat. De geest wil wat. Hij (Zijn Geest) heerste gewoon over Zijn ziel en lichaam. Ziel weet ik niet precies, ik denk dat dat ook een menselijk deel had wat is gestorven.

Dan was Christus volgens jou geen volledig mens, en loochen je dus Chalcedon.
Tsja. Soms vind ik het antwoord van de katholieken nog het beste: Het is een mysterie.
Ehm... ik volg hier gewoon de katholieke leer, terwijl jij je aansluit bij ketterijen. :?

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor coby5 » 21 dec 2017 00:28

Cicero schreef:Dan was Christus volgens jou geen volledig mens, en loochen je dus Chalcedon.
Ehm... ik volg hier gewoon de katholieke leer, terwijl jij je aansluit bij ketterijen. :?

LOL Chalcedon? Nooit van gehoord. Ik heb geen idee wat de katholieke leer is, maar heb een tijd met een katholiek gesproken die steeds zei dat alles een mysterie was. Vind ik een goeie oplossing.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor coby5 » 21 dec 2017 00:52

Cicero schreef:Dan was Christus volgens jou geen volledig mens, en loochen je dus Chalcedon.
Ehm... ik volg hier gewoon de katholieke leer, terwijl jij je aansluit bij ketterijen. :?

Hij was volledig mens. Ik snap het alleen niet, dus hou ik het maar op een mysterie.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor Cicero » 21 dec 2017 12:50

coby5 schreef:LOL Chalcedon? Nooit van gehoord. Ik heb geen idee wat de katholieke leer is, maar heb een tijd met een katholiek gesproken die steeds zei dat alles een mysterie was. Vind ik een goeie oplossing.
Als je nog nooit van het concilie van Chalcedon gehoord hebt, dan kun je inderdaad maar beter niet proberen zelf een antwoord in lijn van het kerkelijk dogma te formuleren.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor Mortlach » 21 dec 2017 12:52

coby5 schreef:LOL Chalcedon? Nooit van gehoord. Ik heb geen idee wat de katholieke leer is, maar heb een tijd met een katholiek gesproken die steeds zei dat alles een mysterie was. Vind ik een goeie oplossing.


Toch is een beetje kerkgeschiedenis soms best leuk; dan weet je tenminste welke specifieke ketterij je aanhangt. Chalcedon was een van de eerdere concilies waarin o.a. dus het antwoord op deze vraag werd bepaald: hoe verhouden de verschillende naturen zich in Jezus Christus. Op zich geen onbelangrijke vraag, zoals nu, 1600 jaar later nog steeds wel blijkt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Council_of_Chalcedon
https://nl.wikipedia.org/wiki/Concilie_van_Chalcedon

Ik heb wel eens een anekdote gelezen van een professor kerkgeschiedenis die aan zijn studenten de opdracht gaf iets te vinden waarover een kerkscheuring mogelijk was terwijl die scheuring nog niet had plaatsgevonden. De studenten kwamen met de voor de hand liggende, maar ook met heel obscure dingen waarover je van mening kan verschillen, maar allemaal, allemaal hadden ze al eens voor een scheuring gezorgd. Wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor Johan100 » 21 dec 2017 15:30

mona schreef:Johan, wat voor nut had het dat de satan de Heere Jezus verzocht, als Hij niet was zo als wij?

Ik las het volgende waar ik achter sta, mona!

'Er was één uitzondering in Zijn verzoekingen; Hij werd niet verzocht door een zondige
natuur’.



' Betekent dat dan niet dat Zijn lijden vanwege
verzoekingen niet zo groot was als het onze? Het lijden van ons omdat wij wel de gevolgen van onze
zondige natuur kennen?’



‘Integendeel, Zijn lijden vanwege de verzoekingen die van buitenaf kwamen, was veel groter dan
ons lijden ooit kan zijn, want Hij was niet in staat tot ook maar het minste compromis. Lijden door
verzoeking bij ons komt wanneer wij die verzoeking weerstaan. Maar wij zijn juist geneigd om toe te
geven aan verleidingen, misschien in geringe mate, en dit neemt de scherpte van het lijden weg. En
ook voelen wij niet de afkeer van de zonde zoals onze Heer die in Zijn heilige ziel gevoeld heeft’.

Verder wil ik het hier maar bij laten.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor learsi » 21 dec 2017 17:04

Wat jij hier noemt wordt Apollinarianisme genoemd.
Door de kerk tussen 300 en 400 na Christus als niet bijbels verworpen.
Voor geinteresseerden:

https://www.gotquestions.org/Apollinarianism.html

http://www.presenttruthpublishers.com/p ... Person.pdf

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor mona » 21 dec 2017 17:09

Johan100 schreef:Ik las het volgende waar ik achter sta, mona!

'Er was één uitzondering in Zijn verzoekingen; Hij werd niet verzocht door een zondige
natuur’.



' Betekent dat dan niet dat Zijn lijden vanwege
verzoekingen niet zo groot was als het onze? Het lijden van ons omdat wij wel de gevolgen van onze
zondige natuur kennen?’



‘Integendeel, Zijn lijden vanwege de verzoekingen die van buitenaf kwamen, was veel groter dan
ons lijden ooit kan zijn, want Hij was niet in staat tot ook maar het minste compromis. Lijden door
verzoeking bij ons komt wanneer wij die verzoeking weerstaan. Maar wij zijn juist geneigd om toe te
geven aan verleidingen, misschien in geringe mate, en dit neemt de scherpte van het lijden weg. En
ook voelen wij niet de afkeer van de zonde zoals onze Heer die in Zijn heilige ziel gevoeld heeft’.


Volkomen mee eens.
Vooral de laatste zin is belangrijk.
Als wij een nieuwe natuur krijgen, beginnen wij ook iets van die afkeer te voelen.

Johan100 schreef:Verder wil ik het hier maar bij laten.

Had ik wellicht iets verkeerds gezegd of misschien op een verkeerde toon?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor learsi » 21 dec 2017 17:13

Ook nog twee artikelen op biblecentre.org
Binnen zoekkadertje invullen: ''Apollinarianism"
learsi

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor coby5 » 21 dec 2017 17:31

mona schreef:Volkomen mee eens.
Vooral de laatste zin is belangrijk.
Als wij een nieuwe natuur krijgen, beginnen wij ook iets van die afkeer te voelen.


Had ik wellicht iets verkeerds gezegd of misschien op een verkeerde toon?

Nou dat moet wel Mona. Hij kan toch beslist niets tegen mijn fantastische 'hoppa ziel geest hatsjekiedee oh nee toch niet' uitleg hebben. :D


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten